Populaire termen
-
- Berichten: 6566
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Populaire termen
Een gezond lichaam kan niet zonder hormonen toch? Dus wat dat betreft...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: RE: Re: Populaire termen
En wat was die natuur dan volgens jou?Bonny schreef:Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. I’ bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.DDD schreef:Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.Bonny schreef: Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
Fides Quaerens Intellectum
Re: Populaire termen
Het werk van Christus (als Gezalfde) omvat de ''dadelijke" en de "lijdelijke" gehoorzaamheid. Deze tweevoudige gehoorzaamheid kan niet uit elkaar worden gehaald. Het ene werk (nl. de eis door God aan de gevallen mens gesteld) heeft twee zijden: dat de wet volkomen onderhouden wordt en dat haar overtreding door straf herstellen zou. Christus heeft dit Borgtochtelijk gedaan. Zijn menselijke natuur was waarachtig mens, Zijn goddelijke natuur was waarachtig God.
Ds. Hellenbroek leert dan ook:
Ds. Hellenbroek leert dan ook:
Had Hij ook geen erfzonde?
Nee, Luk. 1:35. En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Had Hij ook geen dadelijke zonden?
Nee, Joh. 8:46. Wie van u overtuigt Mij van zonde?
Was het noodzakelijk dat Hij geen zonden had?
Ja, want wie zelf zondaar is, kan niet voor anderen betalen. Hebr. 7:26. Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden.
Re: Populaire termen
Precies. Maar iemand aantrekkelijk vinden, is geen zonde. Seksuele opwinding is ook geen zonde. Maar goed, ik moet werken.
Re: Populaire termen
2 Korintiërs 5Adagio schreef:Het werk van Christus (als Gezalfde) omvat de ''dadelijke" en de "lijdelijke" gehoorzaamheid. Deze tweevoudige gehoorzaamheid kan niet uit elkaar worden gehaald. Het ene werk (nl. de eis door God aan de gevallen mens gesteld) heeft twee zijden: dat de wet volkomen onderhouden wordt en dat haar overtreding door straf herstellen zou. Christus heeft dit Borgtochtelijk gedaan. Zijn menselijke natuur was waarachtig mens, Zijn goddelijke natuur was waarachtig God.
Ds. Hellenbroek leert dan ook:Had Hij ook geen erfzonde?
Nee, Luk. 1:35. En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Had Hij ook geen dadelijke zonden?
Nee, Joh. 8:46. Wie van u overtuigt Mij van zonde?
Was het noodzakelijk dat Hij geen zonden had?
Ja, want wie zelf zondaar is, kan niet voor anderen betalen. Hebr. 7:26. Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Weet iemand hoe ik deze tekst moet duiden ook ten opzichte van de vraag over de erfzonde?
En bijvoorbeeld
Gal. 3:13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt;
@Valcke weet jij dit?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Populaire termen
Christus had alleen toegerekende zonde en een toegerekende schuld.samanthi schreef:2 Korintiërs 5Adagio schreef:Het werk van Christus (als Gezalfde) omvat de ''dadelijke" en de "lijdelijke" gehoorzaamheid. Deze tweevoudige gehoorzaamheid kan niet uit elkaar worden gehaald. Het ene werk (nl. de eis door God aan de gevallen mens gesteld) heeft twee zijden: dat de wet volkomen onderhouden wordt en dat haar overtreding door straf herstellen zou. Christus heeft dit Borgtochtelijk gedaan. Zijn menselijke natuur was waarachtig mens, Zijn goddelijke natuur was waarachtig God.
Ds. Hellenbroek leert dan ook:Had Hij ook geen erfzonde?
Nee, Luk. 1:35. En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Had Hij ook geen dadelijke zonden?
Nee, Joh. 8:46. Wie van u overtuigt Mij van zonde?
Was het noodzakelijk dat Hij geen zonden had?
Ja, want wie zelf zondaar is, kan niet voor anderen betalen. Hebr. 7:26. Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Weet iemand hoe ik deze tekst moet duiden ook ten opzichte van de vraag over de erfzonde?
En bijvoorbeeld
Gal. 3:13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt;
@Valcke weet jij dit?
Ook de erfzonde was hem toegerekend. In eigen Persoon had hij deze zonde niet.
Re: Populaire termen
Dank je wel je, je hebt het erg duidelijk gemaakt, ik heb hier met iemand over gesproken en kwam er niet echt uit, nu wel hartelijk dank.Valcke schreef:Christus had alleen toegerekende zonde en een toegerekende schuld.samanthi schreef:2 Korintiërs 5Adagio schreef:Het werk van Christus (als Gezalfde) omvat de ''dadelijke" en de "lijdelijke" gehoorzaamheid. Deze tweevoudige gehoorzaamheid kan niet uit elkaar worden gehaald. Het ene werk (nl. de eis door God aan de gevallen mens gesteld) heeft twee zijden: dat de wet volkomen onderhouden wordt en dat haar overtreding door straf herstellen zou. Christus heeft dit Borgtochtelijk gedaan. Zijn menselijke natuur was waarachtig mens, Zijn goddelijke natuur was waarachtig God.
Ds. Hellenbroek leert dan ook:Had Hij ook geen erfzonde?
Nee, Luk. 1:35. En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.
Had Hij ook geen dadelijke zonden?
Nee, Joh. 8:46. Wie van u overtuigt Mij van zonde?
Was het noodzakelijk dat Hij geen zonden had?
Ja, want wie zelf zondaar is, kan niet voor anderen betalen. Hebr. 7:26. Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Weet iemand hoe ik deze tekst moet duiden ook ten opzichte van de vraag over de erfzonde?
En bijvoorbeeld
Gal. 3:13 Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die aan het hout hangt;
@Valcke weet jij dit?
Ook de erfzonde was hem toegerekend. In eigen Persoon had hij deze zonde niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Populaire termen
Dat lijkt mij ook. Lichaam en geest werken in de gevallen mens op een bepaalde wijze samen. Op deze wijze werkte dit niet samen in de staat der rechtheid. En ook niet in Christus. Dat laat onverlet dat Hij wel verzocht is tot zonde - maar niet door zondige gedachten die in Hem opkwamen, of door een prikkeling vanuit het lichaam. De verzoeking bij Christus kwam van buiten: door het ingeven en inblazen van de satan.Bonny schreef:Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. Ik bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.DDD schreef:Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.Bonny schreef: Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
Re: Populaire termen
Ja precies, op allerlei manieren is er, door de duivel, een aanslag op de Heere Jezus gedaan, dmv de verzoeking in de woestijn, maar ook door Zijn discipelen die Hem tegen wilde houden.Valcke schreef:Dat lijkt mij ook. Lichaam en geest werken in de gevallen mens op een bepaalde wijze samen. Op deze wijze werkte dit niet samen in de staat der rechtheid. En ook niet in Christus. Dat laat onverlet dat Hij wel verzocht is tot zonde - maar niet door zondige gedachten die in Hem opkwamen. De verzoeking bij Christus kwam van buiten: door het ingeven en inblazen van de satan.Bonny schreef:Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. Ik bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.DDD schreef:Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.Bonny schreef: Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Populaire termen
Volgens mij zijn we hier al off-topic. Ik denk wel dat je het hier mis hebt. Seksuele gevoelens zijn niet slecht perse. Als dat zo zou zijn dan zou Hooglied in letterlijke zin zonde aanmoedigen. De Heere Jezus bad ook of de drinkbeker aan Hem voorbij kon gaan (dat was geen zonde geweest, maar het was wel tegen Zijn plan). Ik geloof dat de Heere Jezus ook maar de verleiding heeft gehad om gevoelens of angst om te zetten in zonde (zelfs in fantasie), maar dat de Heere Jezus volledig mens was geloof ik wel, en ook dat dat gepaard ging met een hormoonhuishouding.Valcke schreef:Dat lijkt mij ook. Lichaam en geest werken in de gevallen mens op een bepaalde wijze samen. Op deze wijze werkte dit niet samen in de staat der rechtheid. En ook niet in Christus. Dat laat onverlet dat Hij wel verzocht is tot zonde - maar niet door zondige gedachten die in Hem opkwamen, of door een prikkeling vanuit het lichaam. De verzoeking bij Christus kwam van buiten: door het ingeven en inblazen van de satan.Bonny schreef:Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. Ik bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.DDD schreef:
Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Populaire termen
Seksuele gevoelens buiten het huwelijk zijn naar ik meen nooit vrij van zonde.
Re: Populaire termen
Dat zegt wat over de visie op het Hooglied. Ik denk niet dat je hier gelijk hebt. Ook in een verkeringstijd hebben seksuele gevoelens en verlangens een plaats. Het is deel van het vooruitzicht wat gaat komen.Valcke schreef:Seksuele gevoelens buiten het huwelijk zijn naar ik meen nooit vrij van zonde.
Een gevoel van honger is niet zondig voor iemand die aan het vasten is of geen geld heeft om eten te kopen. Verlangens omzetten in fantaseren of daden zijn dat vaak wel.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Populaire termen
Ik zeg niet dat de verlangens in een verkeringstijd niet heel natuurlijk zijn, dat zijn ze zeer zeker. Ook zijn er verlangens zonder dat deze gepaard gaan met lustgevoelens of fantasieën, en deze verlangens zijn inderdaad niet per se zondig. Maar onder seksuele gevoelens versta ik meer dan dat.parsifal schreef:Dat zegt wat over de visie op het Hooglied. Ik denk niet dat je hier gelijk hebt. Ook in een verkeringstijd hebben seksuele gevoelens en verlangens een plaats. Het is deel van het vooruitzicht wat gaat komen.Valcke schreef:Seksuele gevoelens buiten het huwelijk zijn naar ik meen nooit vrij van zonde.
Een gevoel van honger is niet zondig voor iemand die aan het vasten is of geen geld heeft om eten te kopen. Verlangens omzetten in fantaseren of daden zijn dat vaak wel.
Omdat wij in een gebroken wereld leven, kunnen wij niet meer zeggen hoe het zou zijn wanneer de zonde er niet was.
Overigens: met Hooglied heb ik geen enkele moeite. Ik ben ook niet iemand die dit boek overslaat bij het voorlezen in het gezin (zoals sommigen doen); ik heb het altijd op volgorde gelezen en hardop voorgelezen ook toen we kleine kinderen hadden; het hoeft ook geenszins op te wekken tot seksuele gevoelens. En ik moet ook zeggen dat ik hetgeen in Hooglied beschreven is, nooit geassocieerd heb met zonde. Daar zijn de beschrijvingen veel te rein voor.
- Arja
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
- Locatie: atymolenaar@gmail.com
- Contacteer:
Re: Populaire termen
Christus is niet alleen echt mens - Hij is de perfect mens. Alleen Hij heeft de roeping van de mens vervuld om de Heere boven alles lief te hebben. Dat maakt Hem tot de meest perfecte menselijke Persoon die ooit heeft geleefd, want alleen Hij heeft gedaan waarvoor mensen gemaakt zijn. (R.C. Sproul)Valcke schreef:Ik zeg niet dat de verlangens in een verkeringstijd niet heel natuurlijk zijn, dat zijn ze zeer zeker. Ook zijn er verlangens zonder dat deze gepaard gaan met lustgevoelens of fantasieën, en deze verlangens zijn inderdaad niet per se zondig. Maar onder seksuele gevoelens versta ik meer dan dat.parsifal schreef:Dat zegt wat over de visie op het Hooglied. Ik denk niet dat je hier gelijk hebt. Ook in een verkeringstijd hebben seksuele gevoelens en verlangens een plaats. Het is deel van het vooruitzicht wat gaat komen.Valcke schreef:Seksuele gevoelens buiten het huwelijk zijn naar ik meen nooit vrij van zonde.
Een gevoel van honger is niet zondig voor iemand die aan het vasten is of geen geld heeft om eten te kopen. Verlangens omzetten in fantaseren of daden zijn dat vaak wel.
Omdat wij in een gebroken wereld leven, kunnen wij niet meer zeggen hoe het zou zijn wanneer de zonde er niet was.
Overigens: met Hooglied heb ik geen enkele moeite. Ik ben ook niet iemand die dit boek overslaat bij het voorlezen in het gezin (zoals sommigen doen); ik heb het altijd op volgorde gelezen en hardop voorgelezen ook toen we kleine kinderen hadden; het hoeft ook geenszins op te wekken tot seksuele gevoelens. En ik moet ook zeggen dat ik hetgeen in Hooglied beschreven is, nooit geassocieerd heb met zonde. Daar zijn de beschrijvingen veel te rein voor.
Toen de Zoon van God in de incarnatie menselijke natuur aannam, nam Hij alles aan wat ons in wezen menselijk maakt, inclusief onze emoties. Hij maakte kennis met verdriet, nadat hij onze wereld en ons lijden was binnengegaan. Johannes Calvijn merkt op: "De Zoon van God, die zich met ons vlees had bekleed, bekleedde zich uit eigen beweging ook met menselijke gevoelens, zodat hij helemaal niet verschilde van zijn broeders, behalve de zonde."
Hoewel we vaak zondigen bij het uiten van onze emoties, geldt hetzelfde niet voor Jezus. Calvijn schrijft dat "in Christus werden de gevoelens aangepast en gereguleerd in gehoorzaamheid aan God, en waren geheel vrij waren van zonde." Dit betekent dat Jezus ons model is voor wat het betekent om rechtvaardige woede, verdriet en goede vreugde te hebben.
Dit gaat niet over opoe Ruit: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/