In Zijn arm de lammeren

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Unionist »

Even n oud topic opgehaald. Het hoorspel is online te downloaden (met een beetje moeite): http://92.254.54.166/hoorspelen/hoorspe ... e_lammeren

Maar dan heb je ook wat.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door -DIA- »

Unionist schreef:Even n oud topic opgehaald. Het hoorspel is online te downloaden (met een beetje moeite): http://92.254.54.166/hoorspelen/hoorspe ... e_lammeren

Maar dan heb je ook wat.
Ik heb het gelezen, al jaren geleden.
Daarna volgde deel 2: "Het scharlaken snoer".

Daar kwam zoveel kritiek op, uit de kerkelijke pers,
dat ik dat boek nooit gelezen heb.
Maar de schrijven heeft wel de gave om goed te schrijven.
Dat moet ik wel zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door dennis »

-DIA- schreef:
Unionist schreef:Even n oud topic opgehaald. Het hoorspel is online te downloaden (met een beetje moeite): http://92.254.54.166/hoorspelen/hoorspe ... e_lammeren

Maar dan heb je ook wat.
Ik heb het gelezen, al jaren geleden.
Daarna volgde deel 2: "Het scharlaken snoer".

Daar kwam zoveel kritiek op, uit de kerkelijke pers,
dat ik dat boek nooit gelezen heb.
Maar de schrijven heeft wel de gave om goed te schrijven.
Dat moet ik wel zeggen.
Ter aanvulling. Het eerste boek is m.i. erg geslaagd. Zeker in die tijd een boek dat ver boven het doorsnee verhaal uitsteeg. Het tweede, over Wantje, de zus van de overleden Fransje is m.i. veel en veel minder, en dat niet alleen doordat de sexualiteit er op een nogal vrije (hoewel niet erg geloofwaardige ) manier wordt beschreven. En.. er bestaat ook een derde boek dat volgens mij 'vreemdelingen en bijwoners' heet. Omdat iemand me vertelde dat de schrijver dat op hoge leeftijd heeft geschreven en het een erg slecht geschreven boek zou zijn (?), heb ik het tot nu toe niet aangeschaft.
Maar misschien ben ik wat dat betreft wel verkeerd voorgelicht.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Bert Mulder »

Heb het ook eens gelezen, jaren geleden, ik vond het ongeloofwaardig, het was me te fantastisch.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Dodo »

Unionist schreef:Even n oud topic opgehaald. Het hoorspel is online te downloaden (met een beetje moeite): http://92.254.54.166/hoorspelen/hoorspe ... e_lammeren

Maar dan heb je ook wat.
Ik heb het hoorspel gedownload en op een paar cd'tjes gebrand. Mijn man heeft het de afgelopen dagen in de auto met een RK-collega zitten luisteren, tot beider genoegen. Het kan verkeren...

Weet iemand meer van dit soort hoorspelen? Ze moeten nog vaker samen op reis in de auto...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23880
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door refo »

Dit is wel van een geheel andere soort en volledig off-topic.

http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhalen.html
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re:

Bericht door -DIA- »

Gian schreef:
Oorspronkelijk gepost door Majorca
Wie kent het boek van Cornelius Lambregtse, "In Zijn arm de lammeren"?

Over een jongetje van drie-en-een-half jaar oud, dat gaat overlijden, maar wel mag weten naar de Heere Jezus toe te gaan.

Is het een goed boek?
Gezien de definitie die jij geeft aan de woordekens ''goed boek'' , vrees ik dat het boek er niet onbesproken doorheen komt. Zeker het vervolg (hoe heet dat boek ook alweer??) niet, daar er in het verhaal een jong stel is die verboden activiteiten verrichten.
Neen, het berust niet allemaal op waarheid. Fantasie en fictie zijn dooreen geweven.
Met de domineesfiguur heeft de auteur wel degelijk ds. Kok voor ogen.
Maar of de zaken echt gebeurd zijn, onder meer met dat glas water is te betwijfelen.

Deel 2 (Het scharlaken snoer) veroorzaakte in de jaren '70 nog veel deining. Velen
wilden de boeken van de auteur niet meer lezen, en er werd veel voor gewaarschuwd.
Toen was er nog in brede kring een afkeer van dit boek. Met name deel 2, dat gaat over
de zus van Fransje.

Of het een goed boek is? Ik zou 2 antwoorden kunnen geven.
C. Lambregtse is een meesterlijk schrijver, daarin is het boek goed.
Maar de kritiek en aanstoot richtte zich met name op deel 2:
Waar de zaken rond het seksuele leven van Wantje te openlijk worden beschreven.
Als ik me niet vergis zou de kritiek in deze tijd van gewenning aan dergelijke zaken
een stuk minder zijn. Maar de vraag is vanzelf wel of we daar aan moeten en
willen wennen.

Overigens laat de auteur ook in deze boeken de predikanten Ds. Kok en ds. Steenblok
optreden onder pseudoniemen. Historisch lijkt het me niet, hooguit zijn enkele zaken
gebruikt om er een vlot lezende roman van te maken.

Persoonlijk zeg ik: Niet aanbevolen. Daarin blijf ik bij de bezwaren die in de jaren
'70 werden breed geuit tegen dit boek. De tijd moge veranderd zijn, maar
het verhaal is hetzelfde gebleven. We kunnen er hooguit uit leren hoe veel zaken
die eerder niet konden nu wel kunnen. Dat moet wel te denken geven dacht ik.
Want deze verruiming in het denken, het opschuiven, is er niet alleen op dit (seksueel)
gebied, maar vrijwel op alle terreinen van het leven in deze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23880
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door refo »

Toen ik eindelijk 'Het scharleken koord' eens te lezen kreeg, dacht ik toen ik het uit had: Is dat nu alles? Er wordt wel wat meer een beroep op de fantasie van de lezer gedaan dan tot dan gebruikelijk, maar waarom die ophef in de jaren 70 nodig was?
-DIA-
Berichten: 32774
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Toen ik eindelijk 'Het scharleken koord' eens te lezen kreeg, dacht ik toen ik het uit had: Is dat nu alles? Er wordt wel wat meer een beroep op de fantasie van de lezer gedaan dan tot dan gebruikelijk, maar waarom die ophef in de jaren 70 nodig was?
Dat noemen we nu net een duur woord "gewenning"...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Dodo »

refo schreef:Dit is wel van een geheel andere soort en volledig off-topic.

http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhalen.html
Ik denk niet dat ze veel belangstelling voor Bommel hebben, helaas.
Er zijn verder waarschijnlijk niet zoveel christelijke boeken bewerkt tot hoorspel. Misschien kan ik eens bij de EO kijken, die heeft ooit iets over zendelingen gedaan, bedenk ik nu.

In Zijn arm de lammeren heb ik altijd een heel mooi boek gevonden, waarin teer wordt gesproken over het geloofsleven bij de diverse hoofdpersonen. Het tweede deel was al een stuk minder en het derde is helemaal niet veel meer. Ik kan wel begrijpen dat die nooit tot hoorspel zijn bewerkt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Dodo »

Ik heb deze site gevonden:
http://hoorspel.wordpress.com/category/ ... n-door/eo/

Nu eens kijken wat er allemaal op staat. Johan Frinsel is altijd goed, denk ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23880
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door refo »

Dodo schreef:
refo schreef:Dit is wel van een geheel andere soort en volledig off-topic.

http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhalen.html
Ik denk niet dat ze veel belangstelling voor Bommel hebben, helaas.
Er zijn verder waarschijnlijk niet zoveel christelijke boeken bewerkt tot hoorspel. Misschien kan ik eens bij de EO kijken, die heeft ooit iets over zendelingen gedaan, bedenk ik nu.

In Zijn arm de lammeren heb ik altijd een heel mooi boek gevonden, waarin teer wordt gesproken over het geloofsleven bij de diverse hoofdpersonen. Het tweede deel was al een stuk minder en het derde is helemaal niet veel meer. Ik kan wel begrijpen dat die nooit tot hoorspel zijn bewerkt.
Toch zijn die Bommelverhalen veel diepzinniger dan je vermoedt.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door dennis »

refo schreef:
Dodo schreef:
refo schreef:Dit is wel van een geheel andere soort en volledig off-topic.

http://www.nps.nl/nps/html/bommel/verhalen.html
Ik denk niet dat ze veel belangstelling voor Bommel hebben, helaas.
Er zijn verder waarschijnlijk niet zoveel christelijke boeken bewerkt tot hoorspel. Misschien kan ik eens bij de EO kijken, die heeft ooit iets over zendelingen gedaan, bedenk ik nu.

In Zijn arm de lammeren heb ik altijd een heel mooi boek gevonden, waarin teer wordt gesproken over het geloofsleven bij de diverse hoofdpersonen. Het tweede deel was al een stuk minder en het derde is helemaal niet veel meer. Ik kan wel begrijpen dat die nooit tot hoorspel zijn bewerkt.
Toch zijn die Bommelverhalen veel diepzinniger dan je vermoedt.
Dat zijn de Bommelverhalen inderdaad. En ze bevatten ook zeer regelmatig subtiele (en soms ook minder subtiele) kritiek op het Christelijke geloof...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23880
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door refo »

Niet zozeer van het geloof, maar wel van bepaalde leerstukken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: In Zijn arm de lammeren

Bericht door Dodo »

Ik dacht dat 'De grote onthaler' het enige kritische verhaal was.
De boeken vind ik geweldig, het hoorspel ken ik niet. Ik ga het wel eens proberen.
Plaats reactie