Statelijke en standelijke vrijspraak

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Er staat: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade

Dat betekend inderdaad dat als je niet op de juiste wijze tot Hem komt, zal hij je wederstaan. Een voorbeeld: als je het welvaartsevangelie gelooft, en tot Hem komt om een goede baan te krijgen, of als je meent recht te hebben op genade, dan wederstaat Hij je, en zul je geen genade ontvangen.
Het is andersom, als je niet tot de Heere Jezus gaat, krijg je nooit genade, als de Heere je roept en je gehoorzaamd niet krijg je geen genade.

In de tijd van de Heere Jezus volgde mensen Jezus omdat ze de wonderen wilden zien of om de broden, maar dat is niet komen tot Jezus, dat weten we allemaal, als de Heere Jezus roepr, komt tot Mij en wordt behouden, dan ga je om behoudt... ik snap echt niet dat dat onderscheid niet begrepen wordt.
Dat is toch niet zoals het inde bijbel staat:
  • Lukas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Conclusie: het is mogelijk om te komen, maar niet op de juiste manier.

Nog een persoon die op zijn eigen manier wilde komen, maar geen bruiloftskleed wilde:
  • Mattheüs 22:11,12: En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed; En zeide tot hem: Vriend! hoe zijt gij hier ingekomen, geen bruiloftskleed aan hebbende? En hij verstomde.
Conclusie: het is mogelijk om te komen, maar niet op de juiste manier.

Ik vind je eenzeidige nadruk op "je moet gewoon geloven" erg gevaarlijk. Het is echt bijbels dat je kunt denken dat het wel goed met je zit, terwijl dat niet het geval is:
  • Mattheus 27:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
In dat is geen oproep om dan maar af te wachten en in onzekerheid te blijven! Maar wel zodat mensen zich vernederen onder de krachtige hand Gods, en op goede gronden zeker mogen zijn van hun aandeel in Christus.
Als je je toevlucht tot de Heere Jezus neemt kun je je nooit vergissen.

Ik zeg nergens je moet gewoon geloven, ik zeg alleen dat de Heere Jezus niet liegt.
Matteüs 7

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?

23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Je moet wel alles citeren, deze mensen zeggen wij hebben dit en dar gedaan, maar niet de wil van de Vader, en wat is die wil?

Johannes 6
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

1 Johannes 3

23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

J..C. Philpot schreef:
Wat wil je nu zeggen? Deze mensen méénden een aandeel aan Christus te hebben, maar misten bruiloftskleed (in de gelijkenis van de bruiloft) of wortel (in de gelijkenis van het zaad). Het bleek een tijdgeloof of een historisch geloof te zijn. En dát is wat bedoeld wordt met "een Jezus van vijf letters". Verder ook geheel eens met Philpot, die dezelfde gelijkenis noemt.
Het zijn gelijkenissen, de Heere Jezus legt uit dat je alleen door Hem zalig zal worden en niet door gevoel, of eigengereidheid, of iets denken, steeds weet wijst Hij op gehoorzaam zijn aan Zijn Vader.
En niet zelf iets verzinnen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

Ik heb hier heel veel geleerd. Heb wel de indruk dat er regelmatig langs elkaar heen gepraat wordt. Kan ook aan mij liggen ik denk wel vaker anders als anderen (hier volgt binnenkort ook een ASS/ADD onderzoek voor) maar dat mag volgens mij niet hinderen in een discussie. Ik zou het ook heel erg vinden als Dia en anderen daar werkelijk op 'afgerekend' worden. Je kunt het nog zo eens of oneens met iemand zijn, maar dit hoort geen argument in de discussie te zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J..C. Philpot schreef:
Wat wil je nu zeggen? Deze mensen méénden een aandeel aan Christus te hebben, maar misten bruiloftskleed (in de gelijkenis van de bruiloft) of wortel (in de gelijkenis van het zaad). Het bleek een tijdgeloof of een historisch geloof te zijn. En dát is wat bedoeld wordt met "een Jezus van vijf letters". Verder ook geheel eens met Philpot, die dezelfde gelijkenis noemt.
Het zijn gelijkenissen, de Heere Jezus legt uit dat je alleen door Hem zalig zal worden en niet door gevoel, of eigengereidheid, of iets denken, steeds weet wijst Hij op gehoorzaam zijn aan Zijn Vader.
En niet zelf iets verzinnen.
Nogmaals: ik vind het een hele gevaarlijke eenzeidige nadruk. Velen gaan verloren door de dwaling van het easy-believism.

Ik ga hier niet op verder. Als je bij iedere reactie alle argumenten van je "opponenten" negeert, en slechts je stokpaardjes blijft herhalen, dan komen we uiteraard niet verder in een gesprek.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 okt 2020, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
J..C. Philpot schreef:
Wat wil je nu zeggen? Deze mensen méénden een aandeel aan Christus te hebben, maar misten bruiloftskleed (in de gelijkenis van de bruiloft) of wortel (in de gelijkenis van het zaad). Het bleek een tijdgeloof of een historisch geloof te zijn. En dát is wat bedoeld wordt met "een Jezus van vijf letters". Verder ook geheel eens met Philpot, die dezelfde gelijkenis noemt.
Het zijn gelijkenissen, de Heere Jezus legt uit dat je alleen door Hem zalig zal worden en niet door gevoel, of eigengereidheid, of iets denken, steeds weet wijst Hij op gehoorzaam zijn aan Zijn Vader.
En niet zelf iets verzinnen.
Ik ga hier niet op verder. Als je bij iedere reactie alle argumenten van je "opponenten" negeert, en slechts je stokpaardjes blijft herhalen, dan komen we uiteraard niet verder in een gesprek.
...
Laatst gewijzigd door samanthi op 28 okt 2020, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Mannetje »

.
-
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met Philpot eens.

De uitleg over het zaad is wel degelijk bedoeld om aan te zetten tot zelfonderzoek.

Ik vind het jammer dat Tiberius nog geen antwoord gaf op mijn vraag over de mogelijke (vermeende) willekeurigheid in volgorde van een statelijke en standelijke rechtvaardiging.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Philpot eens.

De uitleg over het zaad is wel degelijk bedoeld om aan te zetten tot zelfonderzoek.

Ik vind het jammer dat Tiberius nog geen antwoord gaf op mijn vraag over de mogelijke (vermeende) willekeurigheid in volgorde van een statelijke en standelijke rechtvaardiging.
Dit is het laatste wat ik erover schrijf, aanzetten tot zelfonderzoek, daar ging het niét over, het gaat erover dat als iemand zijn toevlucht tot de Heere Jezus neemt niet beschaamd uitkomt, dat zijn de woorden van de Heere Jezus zelf. Het gaat niet over wat ik vind maar wat Hij zegt.

De gelijkenis van het zaad wijst erop dat het geen beproeving verdraagt, het gaat over de gesteldheid van het hart, het is geen gebroken hart, geen zacht gemaakt hart, dus geen goede aarde.
Zelfonderzoek is altijd nodig, Heere doorgrond mij, proef mijn hart en nieren.

Er waren mensen die Jezus volgden om de broden. Die namen niét de toevlucht tot Hem om gered te worden. Dat is de clou, dáár gaat het om, de mochten komen, maar gingen zelf weg, omdat ze niet zalig wilde worden door een Ander.

Dit is mijn slot over dit onderwerp.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door DDD »

Dat is geen reden om niet inhoudelijk op aangevoerde argumenten in te gaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Philpot eens.

De uitleg over het zaad is wel degelijk bedoeld om aan te zetten tot zelfonderzoek.

Ik vind het jammer dat Tiberius nog geen antwoord gaf op mijn vraag over de mogelijke (vermeende) willekeurigheid in volgorde van een statelijke en standelijke rechtvaardiging.
Ja maar ik vroeg juist naar Bijbelse voorbeelden daarvan. Ik kan moeilijk antwoord geven op mijn eigen vraag.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Forummer »

Waar ik wel een beetje simpel van wordt zijn die verkapte aantijgingen hier. Als iemand zegt dat we alleen door het geloof zalig kunnen worden, dan wordt daarop gereageerd dat het geloof een geschenk van God is. Maar dat wordt ook helemaal niet ontkend. Er wordt hier regelmatig (al dan niet indirect) verdacht gemaakt en dat is niet zoals Gods kinderen met elkaar om moeten gaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat is geen reden om niet inhoudelijk op aangevoerde argumenten in te gaan.
Dat heb ik al geel vaak gedaan, maar dat wordt gezien als stokpaardje.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
pax
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2020, 17:45

Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door pax »

Gaandeweg tijdens het lezen van dit topic zat ik wat te mijmeren. Is er in onze gezindte nog ruimte voor de mystiek van het geloof? Zijn we die mystiek niet kwijtgeraakt? Alles is vastgelegd in schema's, voor elke ervaring is wel een term. We willen alles zo graag rationeel maken. Soms hoor ik dominees in gebeden het hele stappenplan van bekering en alle standen daarna, aan God uitleggen, alsof er gezegd word, we hebben het helemaal uitgeplozen hoor, we weten precies hoe het werkt. Dan verlang ik naar de eenvoud en denk ik laat God het bij een ieder maar doen op Zijn manier en weg. Neemt niet weg dat theologie en dogmatiek belangrijk zijn, maar dit waren mijn overpeinzingen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door ejvl »

samanthi schreef:
DDD schreef:Dat is geen reden om niet inhoudelijk op aangevoerde argumenten in te gaan.
Dat heb ik al geel vaak gedaan, maar dat wordt gezien als stokpaardje.
Ik zie de geschrifte van oudvaders anders.

Stel je hebt een schaakbord met stukken. Schaken is in de basis niet heel moeilijk en je hebt aan het bord en de stukken genoeg om te kunnen winnen.
Echter zijn er ook honderden grootmeesters die verschillende tactieken, theorieën en opzetten, beargumenteerd, nagelaten hebben en nog doen.

Nee, ze zijn niet nodig om een spel te kunnen winnen, het bord en stukken zijn genoeg, maar als je een grootmeester wil worden, is het toch aan te raden om je hier in te gaan verdiepen.
Je kunt ook alles zelf uitvinden maar waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Nee, boeken behalve de Bijbel, zijn niet nodig om zalig te worden.
Wel kan het goed zijn je erin te verdiepen en de dogma's te lezen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Statelijke en standelijke vrijspraak

Bericht door Ad Anker »

ejvl schreef:
samanthi schreef:
DDD schreef:Dat is geen reden om niet inhoudelijk op aangevoerde argumenten in te gaan.
Dat heb ik al geel vaak gedaan, maar dat wordt gezien als stokpaardje.
Ik zie de geschrifte van oudvaders anders.

Stel je hebt een schaakbord met stukken. Schaken is in de basis niet heel moeilijk en je hebt aan het bord en de stukken genoeg om te kunnen winnen.
Echter zijn er ook honderden grootmeesters die verschillende tactieken, theorieën en opzetten, beargumenteerd, nagelaten hebben en nog doen.

Nee, ze zijn niet nodig om een spel te kunnen winnen, het bord en stukken zijn genoeg, maar als je een grootmeester wil worden, is het toch aan te raden om je hier in te gaan verdiepen.
Je kunt ook alles zelf uitvinden maar waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Nee, boeken behalve de Bijbel, zijn niet nodig om zalig te worden.
Wel kan het goed zijn je erin te verdiepen en de dogma's te lezen.
Kun jij je voorstellen dat de geschriften van onze vaderen gezien worden als geschenk van God, ons nagelaten tot onderwijs en bemoediging? Het is geen hobby, het is Gods voorzienigheid. Daarom vind ik het vergelijk, al begrijp ik je bedoeling, tamelijk bizar.
Plaats reactie