Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Geen enkel empirisch bewijs voor. Niet-medische mondkapjes zijn niet gemaakt om virussen tegen te houden.
Dat doen ze dus ook niet.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/mondkapjes
De informatie op deze website lijkt mij meer voor het standpunt van Huisman pleiten dan voor jouw standpunt.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Zeeuw »

windorgel schreef:]Ik neem dat je het kapje wel iedere dag wast...
Nee joh, Zeeuwen doen dat alleen tijdens Zonnewende met zijn allen in de Oosterschelde.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Delftenaar »

Alle bewijzen voor zijn erg mager. Omgekeerd zijn ook alle argumenten tegen erg mager.
Zowel voor of tegen is geen doorslaggevend wetenschappelijk bewijs. Het zal.

Maar om dan principieel voor of tegen te zijn gaat wat ver.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door DDD »

Waar zijn niet-medische mondkapjes dan wel voor gemaakt?

En waar waren niet-medische mondkapjes in de middeleeuwen dan voor?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik krijg wel wat bezwaren onder ogen in mijn werkkring.
Deels inderdaad complotdenkers/ontkenners.

Een ander deel heeft bezwaar omdat men niet mee wil gaan in de gedachte 'samen krijgen we het virus onder controle' in combinatie met 'wat gelooft gij van Gods voorzienigheid?' Moeten we nu meer angst uitstralen dan vertrouwen?

Met dat laatste deel kun je makkelijker praten, en ook zijn ze in mijn omgeving wel óm omdat het gaat om een verplichting.
Overigens voel ik met die eerste categorie helemaal niks, met die tweede categorie kan ik een heel eind mee.
Ik denk, maar dat is slechts een gedachte die wel op kan komen: er wordt angst gezaaid door het zo zichtbaar te maken. Wellicht maakt dat mens meer bereid om naar de overheid te luisteren. Als het zo in de straten zichtbaar is kan het ons niet ontgaan. Ik bedoel dit niet om tegen deze regel in te gaan. Dat mag duidelijk zijn. De regering weet het niet, het RIVM weet het niet. Wat nu? Zeg het maar. Demonstratief geen mondkapje dragen? Dat lijkt me ook revolutionair.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Ik zie mensen al wekenlang met precies hetzelfde mondkapje rondlopen, waarvan ik de kans klein acht dat deze elke dag of met regelmaat wordt gewassen. Met zo'n potentiële besmettingsbron bouw je in ieder geval weerstand op. :huhu
Van die mondkapjes die eerst sneeuwwit waren en nu bijna net zo zwart zijn als de mondkapjes van @huisman. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Ararat »

Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage, praat gerust verder, maar ondertussen ben ik niet veel wijzer geworden mbt de inhoudelijke kant van het gewetensbezwaard zijn ten aanzien van het dragen van een mondkapje. :nonnon
Niemand gewetensbezwaard op dit forum?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door -DIA- »

Ararat schreef:
Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage, praat gerust verder, maar ondertussen ben ik niet veel wijzer geworden mbt de inhoudelijke kant van het gewetensbezwaard zijn ten aanzien van het dragen van een mondkapje. :nonnon
Niemand gewetensbezwaard op dit forum?
Wat zou het geweten hierin bezwaren? Ik zie geen enkel punt dat we die principieel moeten afwijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Bonny »

Ik ook niet en die kunnen er ook niet zijn. Ik denk eerder dat dit een idee is van de groep Viruswaanzinnigen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Ararat schreef:
Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage, praat gerust verder, maar ondertussen ben ik niet veel wijzer geworden mbt de inhoudelijke kant van het gewetensbezwaard zijn ten aanzien van het dragen van een mondkapje. :nonnon
Niemand gewetensbezwaard op dit forum?
Wat zou het geweten hierin bezwaren? Ik zie geen enkel punt dat we die principieel moeten afwijzen.
Geen idee! Dat probeer ik te achterhalen. Het verhaal gaat dat er kinderen om thuisgehouden worden van school. Ik probeer te proeven in hoeverre dat herkend wordt en wat de motivatie van de gewetensbezwaarden zijn. Blijkbaar klopt mijn beeld van het gemiddelde forumlid niet helemaal :slurp
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Herman »

Dat lijkt me ook. Het rd geeft in een serie aandacht aan complotdenken. Ik hoop dat ze de dwarsverbanden naar bijbels gemotiveerd complotdenken niet overslaan.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef:
Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage, praat gerust verder, maar ondertussen ben ik niet veel wijzer geworden mbt de inhoudelijke kant van het gewetensbezwaard zijn ten aanzien van het dragen van een mondkapje. :nonnon
Niemand gewetensbezwaard op dit forum?
Hoe kun je nu gewetensbezwaard zijn over een veredeld stuk stof?
Maar ik ben wel erg benieuwd naar de beweegredenen van die mensen die hun kinderen thuis houden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door FlyingEagle »

Ik sprak gisteravond iemand die ook zat fulmineren dat hij principieel tegen mondkapjes is, als je dan vraagt waarom dan komt er niet meer uit dan ‘ze werken niet’ als dat een principe is dan weet ik het ook niet meer.
Ik denk dus dat er veel mensen zijn die dit roepen maar eigenlijk bedoelen dat ze een hekel hebben aan zo’n ding.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door eilander »

Ararat schreef:Geen idee! Dat probeer ik te achterhalen. Het verhaal gaat dat er kinderen om thuisgehouden worden van school. Ik probeer te proeven in hoeverre dat herkend wordt en wat de motivatie van de gewetensbezwaarden zijn. Blijkbaar klopt mijn beeld van het gemiddelde forumlid niet helemaal :slurp
Ik heb eerder al iets gezegd over de bezwaren die ik tegen kom. Kinderen thuis houden van school komt inderdaad voor, maar dan gaat het wel om een enkeling. Nog geen handvol op een totaal van een paar duizend leerlingen vind ik niet noemenswaardig. Ik spreek dan even over de kring waarin ik me begeef.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door DDD »

FlyingEagle schreef:Ik sprak gisteravond iemand die ook zat fulmineren dat hij principieel tegen mondkapjes is, als je dan vraagt waarom dan komt er niet meer uit dan ‘ze werken niet’ als dat een principe is dan weet ik het ook niet meer.
Ik denk dus dat er veel mensen zijn die dit roepen maar eigenlijk bedoelen dat ze een hekel hebben aan zo’n ding.
Zolang er dominees zijn die even onderbouwd principiële bezwaren hebben tegen een extra beenbedekking, kijk ik daar niet gek van op. Het begrip 'principieel bezwaar' is in de gereformeerde gezindte in hoge mate gedevalueerd tot "ik zie het liever niet".
Plaats reactie