Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Ik vindt het een schande, en dat onder een reformatorische naam. Het gaat gewoon om het laatste woord te willen. En wie zijn we? Mensenkinderen. We weten het...! Blijkbaar.
Ik kan er niet veel anders van maken.
Jammer dat je dat zo interpreteert.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
bvbeek
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:16

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door bvbeek »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik vindt het een schande, en dat onder een reformatorische naam. Het gaat gewoon om het laatste woord te willen. En wie zijn we? Mensenkinderen. We weten het...! Blijkbaar.
Ik kan er niet veel anders van maken.
Jammer dat je dat zo interpreteert.
Vind het inderdaad ook wat kort door de bocht.
Zelf (DIA) geef je ook reacties, daar komt bij, als men geen antwoord geeft is men; óf onbeschoft óf je weet er geen antwoord op.

Ik probeerde al eerder om er een eind aan te breiden, maar deze reactie nodigd wel weer uit om even te reageren. :super
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Ora et labora »

bvbeek schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Ik vindt het een schande, en dat onder een reformatorische naam. Het gaat gewoon om het laatste woord te willen. En wie zijn we? Mensenkinderen. We weten het...! Blijkbaar.
Ik kan er niet veel anders van maken.
Jammer dat je dat zo interpreteert.
Vind het inderdaad ook wat kort door de bocht.
Zelf (DIA) geef je ook reacties, daar komt bij, als men geen antwoord geeft is men; óf onbeschoft óf je weet er geen antwoord op.

Ik probeerde al eerder om er een eind aan te breiden, maar deze reactie nodigd wel weer uit om even te reageren. :super
Eens DIA. Het zit toch in de mens van nature om het laatste woord te willen hebben.
Dat heb ik ook wel is. Soms ten goede soms ook niet.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door DDD »

Wat voegt dat nu weer toe? Ik hoef niet zo nodig het laatste woord, maar het stoort me dat er steeds bijzaken worden aangevoerd om van de inhoud af te leiden. DIA doet dat hier ook weer. En dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat DIA heel vaak zelf reageert, in veel gevallen geheel buiten de inhoud van het gesprek. Dan zegt iemand toch ook niet dat hij zo nodig het laatste woord moet hebben?

Los daarvan: ik blijf erbij dat het niet in overeenstemming is met de gereformeerde leer om voorzorgsmaatregelen te vermijden. Ik zou niet één oudvader of gereformeerde voorvader weten die het standpunt van bvanbeek heeft verdedigd. Dat zegt genoeg. Die discussie staat los van de vraag of een mondkapje helpt. Daar heb ik verder geen verstand van, maar de logica zegt dat het in ieder geval grote vochtdruppels in de lucht scheelt.

En verder probeer ik er begrip voor te hebben dat eilander niet reageert op wat ik schrijf. Ik was er wel verbaasd over. Ik kan het niet anders zien dan dat hier toch oud-gereformeerde wortels een rol spelen, waar toch meer een hang naar het bijzondere is. Ik kan mij niet voorstellen dat er in de Gereformeerde Gemeenten meer dan 5 predikanten zijn die zich in het voorbeeld kunnen vinden. Men zal mijn uitdrukkingen wat te bot vinden, want rechts heeft altijd voorrang, maar mijn lijn is toch wel de hoofdlijn in de gereformeerde traditie, voor zover ik kan beoordelen. Ik vind het dan ook opvallend dat de bezwaren tegen mijn opmerkingen niet inhoudelijk zijn. Het is de toon die de muziek maakt, daar ben ik mij van bewust. Maar het blijft schokkend dat dit kennelijk schokkend is.
bvbeek
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:16

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door bvbeek »

DDD schreef:Wat voegt dat nu weer toe? Ik hoef niet zo nodig het laatste woord, maar het stoort me dat er steeds bijzaken worden aangevoerd om van de inhoud af te leiden. DIA doet dat hier ook weer. En dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat DIA heel vaak zelf reageert, in veel gevallen geheel buiten de inhoud van het gesprek. Dan zegt iemand toch ook niet dat hij zo nodig het laatste woord moet hebben?

Los daarvan: ik blijf erbij dat het niet in overeenstemming is met de gereformeerde leer om voorzorgsmaatregelen te vermijden. Ik zou niet één oudvader of gereformeerde voorvader weten die het standpunt van bvanbeek heeft verdedigd. Dat zegt genoeg. Die discussie staat los van de vraag of een mondkapje helpt. Daar heb ik verder geen verstand van, maar de logica zegt dat het in ieder geval grote vochtdruppels in de lucht scheelt.

En verder probeer ik er begrip voor te hebben dat eilander niet reageert op wat ik schrijf. Ik was er wel verbaasd over. Ik kan het niet anders zien dan dat hier toch oud-gereformeerde wortels een rol spelen, waar toch meer een hang naar het bijzondere is. Ik kan mij niet voorstellen dat er in de Gereformeerde Gemeenten meer dan 5 predikanten zijn die zich in het voorbeeld kunnen vinden. Men zal mijn uitdrukkingen wat te bot vinden, want rechts heeft altijd voorrang, maar mijn lijn is toch wel de hoofdlijn in de gereformeerde traditie, voor zover ik kan beoordelen. Ik vind het dan ook opvallend dat de bezwaren tegen mijn opmerkingen niet inhoudelijk zijn. Het is de toon die de muziek maakt, daar ben ik mij van bewust. Maar het blijft schokkend dat dit kennelijk schokkend is.
Duidelijk, weet wel dat Gods eer er mee aangetast wordt door een mondkapje te dragen voor iets wat je niet ziet en niet weet.
We denken dat we God een handje moeten en kunnen helpen, het mag een middel heten, maar het dient wel een geoorloofd middel te zijn.
Al zijn er 1000 dominees die het niet met me eens zijn, het gaat erom wat God er van vindt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Jantje »

bvbeek schreef:Duidelijk, weet wel dat Gods eer er mee aangetast wordt door een mondkapje te dragen voor iets wat je niet ziet en niet weet.
Ik vind dit lasterpraat. Ik zal het melden ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
bvbeek schreef:Duidelijk, weet wel dat Gods eer er mee aangetast wordt door een mondkapje te dragen voor iets wat je niet ziet en niet weet.
Ik vind dit lasterpraat. Ik zal het melden ook.
Laster is iets anders Jantje.
Maar beste vbeek, vind je het wel geoorloofd dat artsen en verpleegkundigen mondmaskers dragen? En zelfs meer beschermende kleding op de cohortafdeling?
En er zelfs disposable bestek en serviesgoed wordt gebruikt?
Of gaat jouw bezwaar alleen over het normale dagelijkse leven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:Is dit nu de manier waarop we hier een gesprek voeren? Het stuit me zeer tegen de borst.
Gods volk dat gelovig op een bijzondere belofte van God vertrouwt, wordt neergezet als eigenwijs.
En @samanthi kan ook aan dit verhaal de haar zo kenmerkende draai geven.
Het beneemt mij weer de lust om hier aanwezig te zijn.
Hartgrondig mee eens.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Christen »

bvbeek schreef:
DDD schreef:Wat voegt dat nu weer toe? Ik hoef niet zo nodig het laatste woord, maar het stoort me dat er steeds bijzaken worden aangevoerd om van de inhoud af te leiden. DIA doet dat hier ook weer. En dan laat ik nog maar buiten beschouwing dat DIA heel vaak zelf reageert, in veel gevallen geheel buiten de inhoud van het gesprek. Dan zegt iemand toch ook niet dat hij zo nodig het laatste woord moet hebben?

Los daarvan: ik blijf erbij dat het niet in overeenstemming is met de gereformeerde leer om voorzorgsmaatregelen te vermijden. Ik zou niet één oudvader of gereformeerde voorvader weten die het standpunt van bvanbeek heeft verdedigd. Dat zegt genoeg. Die discussie staat los van de vraag of een mondkapje helpt. Daar heb ik verder geen verstand van, maar de logica zegt dat het in ieder geval grote vochtdruppels in de lucht scheelt.

En verder probeer ik er begrip voor te hebben dat eilander niet reageert op wat ik schrijf. Ik was er wel verbaasd over. Ik kan het niet anders zien dan dat hier toch oud-gereformeerde wortels een rol spelen, waar toch meer een hang naar het bijzondere is. Ik kan mij niet voorstellen dat er in de Gereformeerde Gemeenten meer dan 5 predikanten zijn die zich in het voorbeeld kunnen vinden. Men zal mijn uitdrukkingen wat te bot vinden, want rechts heeft altijd voorrang, maar mijn lijn is toch wel de hoofdlijn in de gereformeerde traditie, voor zover ik kan beoordelen. Ik vind het dan ook opvallend dat de bezwaren tegen mijn opmerkingen niet inhoudelijk zijn. Het is de toon die de muziek maakt, daar ben ik mij van bewust. Maar het blijft schokkend dat dit kennelijk schokkend is.
Duidelijk, weet wel dat Gods eer er mee aangetast wordt door een mondkapje te dragen voor iets wat je niet ziet en niet weet.
We denken dat we God een handje moeten en kunnen helpen, het mag een middel heten, maar het dient wel een geoorloofd middel te zijn.
Al zijn er 1000 dominees die het niet met me eens zijn, het gaat erom wat God er van vindt.
1000 dominees ;)
Ik heb het niet gevolgd. Vond Dia's opmerking erg mooi van de geestelijke wapenrusting.
Maar ik zal je er niet op aan kijken als je vanwege jouw persoonlijke geloof geen mondkapje draagt. Of de mensen die je kent. Ik doe het wel en wat God tegen mij zegt.. hou ik voor me.
Doe gewoon en als er rekenschap gevraagd wordt.. motiveer dan. Wie weet volgt er iets veel hogers.
Ik had vandaag een onwijs fijn gesprek van hart tot hart.
Fijne avond!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Orchidee »

bvbeek schreef:
samanthi schreef: En we hebben het hier over een onzichtbare vijand het virus. We weten niet waar het virus zich bevind.
Er zijn zoveel onzichtbare virussen en vijanden waartegen we MOETEN en BEHOREN te vechten dus dit virus kan daar ook nog wel bij!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door KDD »

Ik las gisteren een verklaring over Hosea 1:4 van ds. H. Veldkamp en moest aan dit topic denken. Hij schrijft:

... De Here ziet het hart aan. Het is niet de vraag wat we doen, maar hoe we 't doen en waarom! ... Zo nu stond de zaak met Jehu precies! Z'n daad was in orde, maar z'n gezindheid deugde op geen stukken na. Naar het uiterlijke volbracht hij de geboden des Heren, maar de godsvrucht des harten ontbrak hem geheel, zoals uit z'n later gedrag wel gebleken is.
bvbeek
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:16

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door bvbeek »

Mara schreef:
Jantje schreef:
bvbeek schreef:Duidelijk, weet wel dat Gods eer er mee aangetast wordt door een mondkapje te dragen voor iets wat je niet ziet en niet weet.
Ik vind dit lasterpraat. Ik zal het melden ook.
Laster is iets anders Jantje.
Maar beste vbeek, vind je het wel geoorloofd dat artsen en verpleegkundigen mondmaskers dragen? En zelfs meer beschermende kleding op de cohortafdeling?
En er zelfs disposable bestek en serviesgoed wordt gebruikt?
Of gaat jouw bezwaar alleen over het normale dagelijkse leven?
Dat zeker, dat heb ik ook al vaker aangehaald: als je gaat boren zet je oorbeschermers op. Als je op de cohortafdeling loopt weet je dat daar zieke mensen liggen die jou (mogelijk) kunnen besmetten. Maar in de winkel en op straat weten we dat niet.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door DDD »

Natuurlijk weet je dat wel. Er zijn een heleboel mensen ziek.

Overigens zijn de mondkapjes bedoeld om te voorkomen dat je anderen ziek maakt, niet om te voorkomen dat je zelf ziek wordt, dus de vergelijking gaat niet op.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

bvbeek schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:
bvbeek schreef:Duidelijk, weet wel dat Gods eer er mee aangetast wordt door een mondkapje te dragen voor iets wat je niet ziet en niet weet.
Ik vind dit lasterpraat. Ik zal het melden ook.
Laster is iets anders Jantje.
Maar beste vbeek, vind je het wel geoorloofd dat artsen en verpleegkundigen mondmaskers dragen? En zelfs meer beschermende kleding op de cohortafdeling?
En er zelfs disposable bestek en serviesgoed wordt gebruikt?
Of gaat jouw bezwaar alleen over het normale dagelijkse leven?
Dat zeker, dat heb ik ook al vaker aangehaald: als je gaat boren zet je oorbeschermers op. Als je op de cohortafdeling loopt weet je dat daar zieke mensen liggen die jou (mogelijk) kunnen besmetten. Maar in de winkel en op straat weten we dat niet.
Okay helder, dank je wel!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
bvbeek
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:16

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door bvbeek »

DDD schreef:Natuurlijk weet je dat wel. Er zijn een heleboel mensen ziek.

Overigens zijn de mondkapjes bedoeld om te voorkomen dat je anderen ziek maakt, niet om te voorkomen dat je zelf ziek wordt, dus de vergelijking gaat niet op.
Dat geldt beide kanten op.
Ik heb sterk het gevoel dat ik iedere keer alles moet herhalen. Misschien zouden diegen die reageren eerst even de gehele draadje moeten lezen.
Plaats reactie