Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door mayflower »

Wat vinden een van de beste Commentaren op de Heidelbergse Catechismus ( m.u.v. Ursinus en Smytegelt) ?, en waarom ?
RvP

Bericht door RvP »

Ik heb ze beiden niet gelezen, maar ik denk dat die van Ursinus het beste moet zijn gezien dat hij de Heidelberger zelf opgesteld heeft.

mvrgr.

RvP
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zelf vind ik de verklaring van ds. L. Huisman erg mooi. Dit omdat hij erg evenwichtig is maar het vooral als een troostboek behandelt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

'Evenwichtig' lijkt wel een soort OSW-keurmerk te worden.

Als je er verder niets bij zegt kan een ieder denken wat hij wil.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
'Evenwichtig' lijkt wel een soort OSW-keurmerk te worden.

Als je er verder niets bij zegt kan een ieder denken wat hij wil.
Ik heb gelijk mijn stemming aangepast. Zodoende hoop ik niet uit de toom te vallen.

[Aangepast op 18/2/05 door Lecram]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

We zijn trots op je.

Alleen: in welk opzicht evenwichtig? Heb je de Grand-scenic geruild voor een Corsa van 1990?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door refo
We zijn trots op je.

Alleen: in welk opzicht evenwichtig? Heb je de Grand-scenic geruild voor een Corsa van 1990?
Dat laatste is het toppunt van eenzijdigheid :D

Ik ben in elk opzicht evenwichtig. Anders was ik nooit toegelaten op OSW.
heb jij nooit de evenwichtigheidstest hoeven doen voor je toelating?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Okee, on-topic graag.

Ik heb de HC van Ds. Huisman staan, die raadpleeg ik nogal eens. Verder twee delen: Zondagskinderen, kanttekeningen bij de HC van Ds.H. Veldkamp. En voor de opvoeding het boekje van H. van Dam: uitleg van de Catechismus voor kinderen.

In onze gemeente hebben we de laatste vacante periode de HC van Ds. J. van Haaren gelezen. Die kan heel mooi zijn. De HC van Ds. Hoogerland kwam in mijn vorige gemeente geregeld langs, maar die is slecht uitgegeven. Er zijn rücksichtslos preken uitgerikt en in een boek uitgegeven, waarbj soms nog hele specifieke dingen uit zijn gemeente zijn blijven staan. Zo kreeg je de situatie dat half november gelezen werd dat de jeugd beslist niet naar de koninginnedagfeesten moest gaan, omdat de dominee had gezien dat het programma niet deugde. Tja...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
MS

Bericht door MS »

Ik heb niet echt verklaringen gelezen, maar lijkt me wel heel logisch dat die van Ursinus het beste is. Reinard helemaal met je eens. Hij heeft hem zelf geschreven dus kan hem daardoor ook het beste uitleggen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Is die van Ursinus ook geschikt voor de leesdiensten, of alleen voor persoonlijk gebruik?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
MS

Bericht door MS »

Heb ze even doorgebladerd. Ik denk niet echt geschikt voor leesdienst op het eerst gezicht.
Lecram

Bericht door Lecram »

Ik heb gisteren de preek over zondag 27 gelezen van de cathechismusverklaring van ds. Huisman.

Wat een verademing! Een zeer heldere, schriftuurlijke uitleg van de doop en het verbond. Nix geen verbond alleen voor de uitverkorenen, maar heel de gemeente, inclusief de kinderen, zijn in het verbond begrepen. Net zoals de cathechismus schrijft op grond van Gods Woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Schatboek voor Ursinus is zeker niet voor leesdiensten. Het zijn geen preken. Is eigenlijk een verantwoording van Ursinus hoe hij met Olevianus tot bepaalde formuleringen gekomen is. Formuleringen die dus verwoord zijn in de HC.

In de NL edities hebben NL geleerden er hun zegje nog aan toegevoegd hier en daar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Ik heb gisteren de preek over zondag 27 gelezen van de cathechismusverklaring van ds. Huisman.

Wat een verademing! Een zeer heldere, schriftuurlijke uitleg van de doop en het verbond. Nix geen verbond alleen voor de uitverkorenen, maar heel de gemeente, inclusief de kinderen, zijn in het verbond begrepen. Net zoals de cathechismus schrijft op grond van Gods Woord.
Snap je 't nu refo? :D
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Wie heeft het commentaar gelezen van Johannes van der Kemp ?
Plaats reactie