Discussie voortgezet OGGiN

Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef: 27 sep 2023, 11:04 Is er een wezenlijk verschil tussen Van der Groe, ds. Kort of Comrie? Volgens mij niet, en zeker niet op hoofdpunten.
Verschil is net zo wezenlijk als wat tot uiting komt in het topic bedekt en vergeven. Dus mijns inziens wel belangrijk maar niet wezenlijk, het raakt de kern van de zaligheid niet.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Bruna »

Toch worden de lijnen in het boek van ds. Kort scherper getrokken volgens mij. Maar ik zou het weer op moeten zoeken.
Ook een persoon als Kleen van DWW beveelt het boek van ds. Kort erg aan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door -DIA- »

Bruna schreef: 27 sep 2023, 11:15 Toch worden de lijnen in het boek van ds. Kort scherper getrokken volgens mij. Maar ik zou het weer op moeten zoeken.
Ook een persoon als Kleen van DWW beveelt het boek van ds. Kort erg aan.
De vraag is wel of dit wederzijds ook zo zou zijn? Ik kan me moeilijk voorstellen dat ds. Kort genoemde personen zou aanbevelen. Maar goed, ik wil hier verder op ingaan.
PS Is DWW en dhr. Kleen niet dezelfde persoon? Of denk ik dat alleen maar?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: 27 sep 2023, 11:04Is er een wezenlijk verschil tussen Van der Groe, ds. Kort of Comrie? Volgens mij niet, en zeker niet op hoofdpunten.
ds. J.T. Doornenbal schreef:Hij (Comrie) is ontegenzeggelijk een theoloog van groot formaat geweest, al was hij misschien iets teveel filosoof, en al zijn sommigen van onze oudvaders -o.a. van der Groe- het niet op alle punten met hem eens geweest, en zelfs al hebben zijn inzichten de theologische ontwikkeling in ons vaderland, vooral in de afgescheiden kerken, op een minder gunstige manier beïnvloed.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Adagio »

Henk J schreef: 27 sep 2023, 11:10 Vind ik moeilijk te zeggen, ben niet zo goed thuis in Van der Groe, Comrie iets beter maar ook absoluut geen kenner.
Bijspijkeren, leest makkelijk:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 1a06223e1a
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Thea »

Ik denk dat ze bij de OGGIN wat minder scherpslijperig zijn. Ze preken minder schematisch en dogmatisch. Ze preken meer wat er in de bijbel staat en wat ze in het hart beleven. Ik vind dat mooi en puur, maar wat mij betreft mogen ze wel meer aan exegese doen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 27 sep 2023, 11:04
Bruna schreef: 27 sep 2023, 10:49
Henk J schreef: 27 sep 2023, 08:35
Inwoner schreef: 27 sep 2023, 08:00 Hoe komt dat men deze ds vervolgens als 'rechts' denkt te classificeren? Wat zou de oorzaak zijn dat Classis Oost van de GGN tegen beroepbaarstelling van deze ds heeft gestemd?
En kun je deze ds werkelijk als OGGN bestempelen?
Ds. Kort heeft op bepaalde gebieden hele andere meningen dan wat gangbaar is in de GGiN, hoewel beiden 'rechts' zijn. Lees dit maar eens: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 34f5b147f5
Getriggerd door het artikel: Er zijn twee lijnen, de lijn van Comrie en Van der Groe zegt de heer Klein. Kun je hetgeen ds. Kort in zijn boek schrijft inderdaad als de lijn van Van der Groe zien?
En verder wat is de invloed op de huidige generatie predikanten (ajb zonder specifiek namen te noemen). Gaan deze in de lijn van Van der Groe / Kort of Comrie.
Is er een wezenlijk verschil tussen Van der Groe, ds. Kort of Comrie? Volgens mij niet, en zeker niet op hoofdpunten.
Je noemt hier wel veel onbeduidender kwesties wezenlijke verschillen.

Op deze manier kun je ook zeggen: was er een wezenlijk verschil tussen Kuyper en Kersten? Dat is maar net hoe je het bekijkt, maar het was wel een belangwekkend verschil in visie.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Henk J »

Bruna schreef: 27 sep 2023, 11:15 Toch worden de lijnen in het boek van ds. Kort scherper getrokken volgens mij. Maar ik zou het weer op moeten zoeken.
Ook een persoon als Kleen van DWW beveelt het boek van ds. Kort erg aan.
Ach, toen ds. Kort in Garderen stond zei men al: 'Ds. Kort is kort door de bocht.'
Hij drukt zich scherp uit, dat klopt. Hij heeft ook een punt, maar omdat de kern van de zaligheid niet direct in het geding is zou ik me minder scherp uitdrukken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 sep 2023, 11:28 Je noemt hier wel veel onbeduidender kwesties wezenlijke verschillen.

Op deze manier kun je ook zeggen: was er een wezenlijk verschil tussen Kuyper en Kersten? Dat is maar net hoe je het bekijkt, maar het was wel een belangwekkend verschil in visie.
Wel degelijk. Kuyper en Kersten lagen ver uiteen over de wedergeboorte, en de rechtvaardigmaking. Binnen de dolerenden waren bezwaarden, maar later werden die 'weggewerkt'. Voorbeelden: o.a. ds. Den Hengst of dr. Steenblok.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: 27 sep 2023, 11:36
DDD schreef: 27 sep 2023, 11:28 Je noemt hier wel veel onbeduidender kwesties wezenlijke verschillen.

Op deze manier kun je ook zeggen: was er een wezenlijk verschil tussen Kuyper en Kersten? Dat is maar net hoe je het bekijkt, maar het was wel een belangwekkend verschil in visie.
Wel degelijk. Kuyper en Kersten lagen ver uiteen over de wedergeboorte, en de rechtvaardigmaking. Binnen de dolerenden waren bezwaarden, maar later werden die 'weggewerkt'. Voorbeelden: o.a. ds. Den Hengst of dr. Steenblok.
toch werd beider theologie (Kuyper als Kersten) veel door Comrie beïnvloedt
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 27 sep 2023, 11:36
DDD schreef: 27 sep 2023, 11:28 Je noemt hier wel veel onbeduidender kwesties wezenlijke verschillen.

Op deze manier kun je ook zeggen: was er een wezenlijk verschil tussen Kuyper en Kersten? Dat is maar net hoe je het bekijkt, maar het was wel een belangwekkend verschil in visie.
Wel degelijk. Kuyper en Kersten lagen ver uiteen over de wedergeboorte, en de rechtvaardigmaking. Binnen de dolerenden waren bezwaarden, maar later werden die 'weggewerkt'. Voorbeelden: o.a. ds. Den Hengst of dr. Steenblok.
Precies. Maar dan is dit óók een wezenlijk verschil, want dit verschil lijkt me toch groter.
Plaats reactie