Geboden van Christus en tien geboden

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Geboden van Christus en tien geboden

Bericht door Susanna »

Ik lees in de Bijbel over de geboden van Christus

Bijvoorbeeld:

Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. Johannes 14:15
Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren. Johannes 14:21
Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb. Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden. Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede. Johannes 15:12-14
Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt. Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander. Johannes 13
Indien iemand meent een profeet te zijn of geestelijk, die erkenne dat hetgeen ik u schrijf, des Heeren geboden zijn. 1 Korinthe 14

1. Hoe verhouden de geboden van Christus zich tot de tien geboden die aan het volk Israël werden gegeven?
2. Aan wie geeft Christus dit liefdesgebod?
3. Als er sprake is van meerder geboden, wat gebiedt Hij dan nog meer? Zelf dacht ik aan doop, avondmaal, bidden in de naam van Jezus
4. Wat is de grond van de gehoorzaamheid van Gods kinderen (geroepen heiligen) aan deze geboden (1 Johannes 4:7?)
Online
Marco
Berichten: 3586
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geboden van Christus en tien geboden

Bericht door Marco »

Ook de kern van de tien geboden is de liefde. Namelijk die voor:
1. God
2. de naaste
Jezus legt daar wel een nieuw gebod bij, maar eigenlijk is het een bestaand gebod met een nieuwe grond eronder: hebt nu ook elkaar lief, zoals Ik jullie lief heb gehad. Uit dankbaarheid dus, en vanuit de liefde van Christus voor Zijn vrienden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geboden van Christus en tien geboden

Bericht door -DIA- »

De inleiding op Johannes luidt aldus:
Christus vertroost Zijn discipelen over Zijn weggaan tot den Vader, dewijl Hij ging om hun in Zijns Vaders huis woonplaats te bereiden. 5 Verklaart aan Thomas dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. 7 En aan Filippus, dat wie Hem ziet, den Vader ziet. 12 Belooft hun dat zij grote wonderwerken zullen doen, en verkrijgen wat zij in Zijn Naam bidden zullen. 16 En dat zij den Trooster, den Heiligen Geest, zullen ontvangen. 18 En geen wezen gelaten worden. 21 Vermaant hen tot Zijn liefde en tot gehoorzaamheid aan Zijn geboden, met belofte van Zijn en des Vaders bijwoning. 26 En dat de Heilige Geest hun alles zal indachtig maken. 27 Laat hun Zijn vrede. 28 Verklaart dat zij zich behoren te verblijden dat Hij tot den Vader gaat. 30 Toont Zijn gewilligheid om den Vader ook in het lijden te gehoorzamen.

Hier spreekt Jezus tot Zijn discipelen, en daardoor ook tot al de Zijnen.
Niet tot de wereld, zo blijkt wel, maar tenslotte zal ook de wereld het weten, zie laatste vers. Nu kan de vraag gesteld worden, en daar is veel verwarring over: Wie is 'de wereld' wie zijn de Zijnen, wie is de 'vrome wereld', want er is ook een tijdgeloof, een wondergeloof, en louter een historisch geloof. Toch is er maar één geloof wat er bedoeld wordt als het gaar over het geloof van Zijn discipelen. Daarom ook de noodzaak (voor wie zichzelf een beetje leert kennen) van een dagelijks en diep zelfonderzoek. Want wij zijn van nature geneigd onszelf, de medemens en de duivel eerder te geloven dan God.

Vers 19 Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets.

Vers 22 Judas, niet de Iskáriot, zeide tot Hem: Heere, wat is het dat Gij Uzelven aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?

Vers 27 Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd

Vers 30 Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets

Vers 31 Maar opdat de wereld wete dat Ik den Vader liefheb, en alzo doe gelijkerwijs Mij de Vader geboden heeft. Staat op, laat ons vanhier gaan.

En dat liefdesgebod geldt ons allen: Hebt elkander vuriglijk lief. Maar God bovenal, de naaste als onszelf.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geboden van Christus en tien geboden

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:De inleiding op Johannes luidt aldus:
Christus vertroost Zijn discipelen over Zijn weggaan tot den Vader, dewijl Hij ging om hun in Zijns Vaders huis woonplaats te bereiden. 5 Verklaart aan Thomas dat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is. 7 En aan Filippus, dat wie Hem ziet, den Vader ziet. 12 Belooft hun dat zij grote wonderwerken zullen doen, en verkrijgen wat zij in Zijn Naam bidden zullen. 16 En dat zij den Trooster, den Heiligen Geest, zullen ontvangen. 18 En geen wezen gelaten worden. 21 Vermaant hen tot Zijn liefde en tot gehoorzaamheid aan Zijn geboden, met belofte van Zijn en des Vaders bijwoning. 26 En dat de Heilige Geest hun alles zal indachtig maken. 27 Laat hun Zijn vrede. 28 Verklaart dat zij zich behoren te verblijden dat Hij tot den Vader gaat. 30 Toont Zijn gewilligheid om den Vader ook in het lijden te gehoorzamen.

Hier spreekt Jezus tot Zijn discipelen, en daardoor ook tot al de Zijnen.
Niet tot de wereld, zo blijkt wel, maar tenslotte zal ook de wereld het weten, zie laatste vers. Nu kan de vraag gesteld worden, en daar is veel verwarring over: Wie is 'de wereld' wie zijn de Zijnen, wie is de 'vrome wereld', want er is ook een tijdgeloof, een wondergeloof, en louter een historisch geloof. Toch is er maar één geloof wat er bedoeld wordt als het gaar over het geloof van Zijn discipelen. Daarom ook de noodzaak (voor wie zichzelf een beetje leert kennen) van een dagelijks en diep zelfonderzoek. Want wij zijn van nature geneigd onszelf, de medemens en de duivel eerder te geloven dan God.

Vers 19 Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets.

Vers 22 Judas, niet de Iskáriot, zeide tot Hem: Heere, wat is het dat Gij Uzelven aan ons zult openbaren en niet aan de wereld?

Vers 27 Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd

Vers 30 Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets

Vers 31 Maar opdat de wereld wete dat Ik den Vader liefheb, en alzo doe gelijkerwijs Mij de Vader geboden heeft. Staat op, laat ons vanhier gaan.

En dat liefdesgebod geldt ons allen: Hebt elkander vuriglijk lief. Maar God bovenal, de naaste als onszelf.
@Dia dank je wel. Dat is een goed stuk erbij. Staat dat in de SV? Als inleiding?

De geboden van Christus zijn speciaal gericht aan de discipelen en daardoor tot al de Zijnen. Je laatste zin is dat ook gericht aan allen die God uitgekozen en geroepen heeft. Die deel aan Hem hebben? Of begrijp ik het verkeerd?
Plaats reactie