Re: Abraham Kuyper en de doop
Geplaatst: 29 jan 2021, 19:45
Je kwebbelt er weer lustig omheen.
Dank voor uw liefelijke ondersteuning en begrip!refo schreef:Je kwebbelt er weer lustig omheen.
Die heb ik niet...eilander schreef:In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
Guido de Brès: Oorsprong en weerlegging van de wederdopers (ik weet niet of het online staat, ik heb het zelf ook niet. Maar gedeelten ervan staan in 'Goud in handen', een boek dat door Spruyt samengesteld is, voor wie dat boek heeft)John Galt schreef:@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Is het dan de bedoeling dat ik deze preken kritisch moet beluisteren? Als ik kritisch luister heb ik er weinig aan, want je moest eigenlijk altijd onbevooroordeeld luisteren. Als dat niet kan werpt het ook geen vrucht af. Ik wil alles lezen, maar niet gedwongen wat geen nut heeft.eilander schreef:Guido de Brès: Oorsprong en weerlegging van de wederdopers (ik weet niet of het online staat, ik heb het zelf ook niet. Maar gedeelten ervan staan in 'Goud in handen', een boek dat door Spruyt samengesteld is, voor wie dat boek heeft)John Galt schreef:@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Wilhelmus à Brakel: De Redelijke Godsdienst, hoofdstuk over de doop (dat boek staat online)
Th. van der Groe: de preek over de doop in het boek over de Heidelbergse Catechismus (staat niet online, denk ik).
Zo zie je maar dat je ook oudvaders 'onderscheidenlijk' moet lezen.eilander schreef:In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
Dat wist ik wel, maar ik dacht dat dit wel duidelijk was. Ik geloof dat hier echt elk detail moet vermelden wil je serieus genomen worden. Je ziet het ook wel in bv. de CGK en de PKN enz. Het mogen dan verschillende accenten zijn maar in feite is het allemaal hetzelfde.Ronaldus schreef:DIA schreef hierboven dat de gereformeerde kerken niet meer bestaan. Niet helemaal juist. Haar lijn loopt door in o.a. NGK en GKV maar ook daaraan verwante kerken. Er is ook weer een kerkverband dat heet Gereformeerde Kerken Nederland.
Redelijk bekend met bv de NGK herken ik daar wel wat DIA beschreef wat betreft o.a. doopvisie, oproep tot bekering, de ernst in het geloofsleven, enz.
Maar ook binnen CGK komt dit voor zover ik meegekregen heb.
Nee, je moet eens ontvankelijk luisteren, maar wel met je hoofd erbij, in plaats van dat je voor een ander invult wat hij wel zou bedoelen.-DIA- schreef:Is het dan de bedoeling dat ik deze preken kritisch moet beluisteren? Als ik kritisch luister heb ik er weinig aan, want je moest eigenlijk altijd onbevooroordeeld luisteren. Als dat niet kan werpt het ook geen vrucht af. Ik wil alles lezen, maar niet gedwongen wat geen nut heeft.eilander schreef:Guido de Brès: Oorsprong en weerlegging van de wederdopers (ik weet niet of het online staat, ik heb het zelf ook niet. Maar gedeelten ervan staan in 'Goud in handen', een boek dat door Spruyt samengesteld is, voor wie dat boek heeft)John Galt schreef:@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Wilhelmus à Brakel: De Redelijke Godsdienst, hoofdstuk over de doop (dat boek staat online)
Th. van der Groe: de preek over de doop in het boek over de Heidelbergse Catechismus (staat niet online, denk ik).
De ultieme ontsnapping voor als je iets leest wat je niet (meer) aanstaat. Dan hoeft niemand zich te bekeren.Posthoorn schreef:Zo zie je maar dat je ook oudvaders 'onderscheidenlijk' moet lezen.eilander schreef:In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
Aan wie denk je?DDD schreef:Maar je kunt toch moeilijk zeggen dat zowel oudvaders in de lijn van de GKV als van de OGGiN op alle punten gelijk hebben? Ik denk inderdaad dat er niets mis mee is als je verschillen van inzicht helder waarneemt. Dat bewaart voor veel verabsolutering van het eigen kleine gelijk en leer tegelijkertijd dat die verschillen van nu helemaal niet zo ernstig zijn.
Link naar preek Theodurus van de Groe: http://www.theologienet.nl/documenten/G ... preken.pdfSusanna schreef:Ik heb ernaar gezocht (naar wat Th. van de Groe over de doop zegt).
Ik heb drie citaten uit één preek van deze man over de doop uit de catechismus.
Nummer 1. En wij (de ware gelovigen die hun kind mogen laten dopen) moeten met hartelijke ootmoedigheid en dankbaarheid die gewisse beloften Gods voor onze kleine kinderen aannemen, en gelovig toepassen op hun kinderen en op hun staat; waarna zij hen dan, uit kracht van Gods genadige weg en beloften, nu ook gelovig voor des Heeren waarachtige bondgenoten en aangenomen kinderen, ja voor heiligen in Christus Jezus, moeten houden en erkennen, steunende enkel en alleen op de beloften van Gods Verbond, dat de Heere ons dat toegezegd en beloofd heeft. En ziet! op dat fondament moeten wij alle kinderen van gelovige ouders als bondgenoten Gods dopen, en houden en erkennen hen er zoo lang voor, totdat zij, opwassende, aan ons het tegendeel met hun gedrag mochten komen te betonen.
Nummer 2. Nochtans bezitten zij dat goed nog niet dadelijk, maar de Sacramenten verzegelen hun datzelve in den Name des Heeren, als een toekomend goed.
Nummer 3. Wat nu aanbelangt de kleine kinderen der gelovigen, die gedoopt worden doch die van God niet ten eeuwigen leven uitverkoren, maar verworpen zijn, en die daarom altijd in hunne zonden blijven leven, en Gods Verbond ten einde toe versmaden en verachten, niet willende in den Heere Jezus geloven, noch zich van hunne zonden bekeren; aan de zodanigen is het Sacrament des Doops wel uiterlijk bediend; maar, omdat zij buiten Gods Verbond waren, heeft de doop zijn betekenende en verzegelende kracht aan hen niet uitgeoefend, en is dus voor hen geen Sacrament of Verbondsteken en zegel geweest.