huisman schreef:Panny schreef:Wie kan mij uitleggen waarom SPRUIT hier volledig in hoofdletters staat?
De kanttekeningen wijzen er alleen op dat dit over Jezus Christus gaat.
Maar ik zie nergens anders in de Bijbel Messias of Christus volledig in hoofdletters.
In mijn Reformation Study Bible (NKJV) staat 'Branch of the LORD'.
Dus alleen de eerste letter een hoofdletter.
In Jeremia 23:5 staat Spruit. In Jeremia 33:15 staat weer wel SPRUIT.
Even Hellenbroek zijn Evangelische Jesaja er op nageslagen. Hij zegt dat des HEEREN SPRUIT gaat over de Messias naar Zijn Goddelijke natuur. Of dat de reden is dat de statenvertalers het daarom in volledige hoofdletters hebben geschreven is mij niet duidelijk.
Misschien verrassend maar de HSV geeft ook in Jesaja 4:2 en Jeremia 33:15 SPRUIT maar ook Jeremia 23:5 geven ze SPRUIT.
Ben wel benieuwd naar de uitleg misschien iets voor @Valcke ?
בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ צֶ֣מַח יְהֹוָ֔ה
bayyóm hahóe iejèh tsèmach adonáy (in het Hebreeuws wordt JHWH uitgesproken als "adonáy", "Heere")
In die dag zal Gods spruit
צֶ֣מַח (tsèmach) : plant, spruit (uitgroeisel van een plant of boom)
צמח (tsamach) : groeien
Ik ben @Valcke niet ...
... maar wellicht kan ik ook wat toelichten ...
Laat ik vooropstellen dat de semitische talen geen hoofdletters kennen, maar er wordt wel een uitzondering gemaakt in Deut. 6:4:
שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יְהֹוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהֹוָ֥ה | אֶחָֽד:
SHma´ yisra´él, adonáy èlohénoe adonáy èchád.
Hoor, Israël, de HEERE, onze God, is een enig HEERE.
De joodse geloofsbelijdenis.
Wanneer er in het Hebreeuws toch een
vergrootte letter (dat is wat anders dan een hoofdtetter, omdat hoofdletters in sem. talen niet bestaan) wordt gebruikt, dan duidt dat op een bijzondere en gewichtige betekenis.
Wellicht hebben de SV vertalers dit gebruik van hun joodse broeders overgenomen en daarom het woord
tsèmach in hoofdletters geplaatst.
De semitische betekenis van deze woorden is (naar deze tijd vertaald):
dure auto´s , mooie sieraden en merkkleding zijn niet langer aantrekkelijk, maar de
tsèmach van God zal voor jou de ultieme schoonheid zijn, de kinderen van de rechtvaardigheid zullen de
vrucht van de boom des levens zijn door de tsèmach (de Heere Jezus), die de breuk herstelt met God.