Sterven op een planeet

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef: Maar ik lees nergens in de Bijbel dat God ons verbiedt om de aarde te verlaten. Ik denk ook dat de mensen in Mozes' dagen raar gekeken zouden hebben als er een wet in de Thora zou staan dat je niet naar de maan mocht. Zo'n beetje alsof er nu een verbod in de Bijbel zou komen tegen het wonen op de zon.
In Psalm 115 zegt Hij: De hemel, de hemel is van de HEERE,
maar de aarde heeft Hij aan de mensenkinderen gegeven.
Daarmee wordt niet bedoeld dat de hemel (welke? Er zijn er 3) niet voor ons is bedoeld. Er zijn al heel wat mensen ons voorgegaan naar de hemel als woonplaats. Wat Psalm 115 beoogt is: God regeert vanuit de hemel het al, de mens regeert als onderkoning op de aarde.
Het argument: ik lees nergens in de Bijbel dat...... is typisch een forumargument.
Heel veel zaken staan niet (letterlijk) in de Bijbel, omdat ze nog niet bestonden.
Dat klopt. Er staat ook niet dat je geen kernwapens mag maken. Maar er staat wel dat je niet mag doden. Maar ik lees nergens een indicatie dat de mens perse met zijn voeten op de aardbol moet blijven staan. Het is vaak meer een sentiment dan een argument. Dingen zijn nieuw: Oei, eng! Toen de eerste vliegtuigen kwamen, vonden veel christenen ook dat je niet mocht vliegen. De lucht was voor de vogels! Maar met datzelfde argument mag je ook niet varen. Immers: de zee is voor de vissen en niet voor de mensen. Veel christenen verwarren de spanning als ze uit hun comfortzone treden met het spreken van hun geweten. God vindt dit vast niet goed! Ik denk echter dat God een heleboel dingen prima vindt, zolang we binnen de grenzen van Zijn liefdesgebod blijven.
Als God gewild zou hebben dat de planeten ook door mensen zouden worden bewoond en bewerkt, zou Hij dat mogelijk gemaakt hebben. Nu kun je geen seconde bij je astronautenpak en kun je je amper bewegen.
Tja, met dat argument moet je alle techniek afwijzen. Zonder onderzeeboot kun je geen paar meter onder water verblijven, zonder zuurstofmasker kun je geen mensen uit een brandend huis redden, zonder telefoon kun je niet spreken met oma in Nieuw-Zeeland. Zonder microscoop kun je geen bacteriën zien. Et cetera et cetera.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mara »

Kan allemaal zijn, maar de titel van dit topic is: sterven op een planeet.
Wat doe je dan met het gebod om te begraven? Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
De ruimtevaart is niets anders dan de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen.
De Russische astronaut Joeri Gagarin was de eerste mens in de ruimte. In april 1961 maakte hij in een ruimtecapsule een rondje om de aarde. En weet je wat hij zei hij toen hij weer op onze aardbol landde? “Ik ben God daarboven niet tegengekomen.”
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Sterven op een planeet

Bericht door FlyingEagle »

Mara schreef:Kan allemaal zijn, maar de titel van dit topic is: sterven op een planeet.
Wat doe je dan met het gebod om te begraven? Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
De ruimtevaart is niets anders dan de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen.
De Russische astronaut Joeri Gagarin was de eerste mens in de ruimte. In april 1961 maakte hij in een ruimtecapsule een rondje om de aarde. En weet je wat hij zei hij toen hij weer op onze aardbol landde? “Ik ben God daarboven niet tegengekomen.”
Ben benieuwd naar je bron van je laatste zin. Wat ik ervan gelezen heb is dat hij dat nooit gezegd heeft.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:En dan?
Ik zou zeggen lekker gaan lezen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sterven op een planeet

Bericht door DDD »

Mara schreef:
John Galt schreef: Maar ik lees nergens in de Bijbel dat God ons verbiedt om de aarde te verlaten. Ik denk ook dat de mensen in Mozes' dagen raar gekeken zouden hebben als er een wet in de Thora zou staan dat je niet naar de maan mocht. Zo'n beetje alsof er nu een verbod in de Bijbel zou komen tegen het wonen op de zon.
In Psalm 115 zegt Hij: De hemel, de hemel is van de HEERE,
maar de aarde heeft Hij aan de mensenkinderen gegeven.

Het argument: ik lees nergens in de Bijbel dat...... is typisch een forumargument.
Heel veel zaken staan niet (letterlijk) in de Bijbel, omdat ze nog niet bestonden.
Als God gewild zou hebben dat de planeten ook door mensen zouden worden bewoond en bewerkt, zou Hij dat mogelijk gemaakt hebben. Nu kun je geen seconde bij je astronautenpak en kun je je amper bewegen.
Van Ewijk schreef:Dan rest er alleen een rode woestijn met rozige lucht .
Wat vermag men daar? De hele dag steentjes trappen?
Je kan natuurlijk een bijbel mee nemen en een behoorlijke voorraad theologische boeken.
En dan?
Dat kun je zo niet zeggen, en andersom ook niet. Je zou met meer reden kunnen beweren dat het wel mag omdat het kan.

Jij kunt niet op deze manier bepalen of God wel of niet kan instemmen met een hogesnelheidstrein of een diepzeeboot of met ruimtevaart. Dit soort overwegingen klopt niet. Er zit gewoon geen logica in.

Dat neemt niet weg dat ik geen voorstander ben van dit soort milieuverslindende ontdekkingen, zeker niet op commerciële basis.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sterven op een planeet

Bericht door refo »

Some sources have said that Gagarin commented during his space flight, "I don't see any God up here," though no such words appear in the verbatim record of his conversations with Earth stations during the spaceflight. In a 2006 interview, Gagarin's friend Colonel Valentin Petrov stated that Gagarin never said these words and that the quote originated from Khrushchev's speech at the plenum of the Central Committee of the CPSU about the state's anti-religion campaign, saying "Gagarin flew into space, but didn't see any god there". Petrov also said Gagarin had been baptised into the Russian Orthodox Church as a child, and a 2011 Foma magazine article quoted the rector of the Orthodox Church in Star City saying, "Gagarin baptized his elder daughter Yelena shortly before his space flight; and his family used to celebrate Christmas and Easter and keep icons in the house".

Bron is wiki, voor wat het waard is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mara »

FlyingEagle schreef:
Mara schreef:Kan allemaal zijn, maar de titel van dit topic is: sterven op een planeet.
Wat doe je dan met het gebod om te begraven? Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
De ruimtevaart is niets anders dan de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen.
De Russische astronaut Joeri Gagarin was de eerste mens in de ruimte. In april 1961 maakte hij in een ruimtecapsule een rondje om de aarde. En weet je wat hij zei hij toen hij weer op onze aardbol landde? “Ik ben God daarboven niet tegengekomen.”
Ben benieuwd naar je bron van je laatste zin. Wat ik ervan gelezen heb is dat hij dat nooit gezegd heeft.
refo schreef:Bron is wiki, voor wat het waard is.
Er zijn nog meer bronnen hoor. :hum

https://www.kerknet.be/kerknet-redactie ... n%E2%80%99
https://www.basi-c.nl/artikelen/ik-ben- ... gengekomen
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 67f4f87f42

Waarschijnlijk is dit door vertalingen enigszins verwaterd. Maar het is wel waarschijnlijk dat hij zoiets gezegd zou hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Sterven op een planeet

Bericht door refo »

Nee, het is niet waarschijnlijk omdat hij van de Russisch Orthodoxe kerk is.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
FlyingEagle schreef:
Mara schreef:Kan allemaal zijn, maar de titel van dit topic is: sterven op een planeet.
Wat doe je dan met het gebod om te begraven? Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
De ruimtevaart is niets anders dan de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen.
De Russische astronaut Joeri Gagarin was de eerste mens in de ruimte. In april 1961 maakte hij in een ruimtecapsule een rondje om de aarde. En weet je wat hij zei hij toen hij weer op onze aardbol landde? “Ik ben God daarboven niet tegengekomen.”
Ben benieuwd naar je bron van je laatste zin. Wat ik ervan gelezen heb is dat hij dat nooit gezegd heeft.
refo schreef:Bron is wiki, voor wat het waard is.
Er zijn nog meer bronnen hoor. :hum

https://www.kerknet.be/kerknet-redactie ... n%E2%80%99
https://www.basi-c.nl/artikelen/ik-ben- ... gengekomen
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 67f4f87f42

Waarschijnlijk is dit door vertalingen enigszins verwaterd. Maar het is wel waarschijnlijk dat hij zoiets gezegd zou hebben.
Je derde bron beweert ook van niet...
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Sterven op een planeet

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
FlyingEagle schreef:
Mara schreef:Kan allemaal zijn, maar de titel van dit topic is: sterven op een planeet.
Wat doe je dan met het gebod om te begraven? Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.
De ruimtevaart is niets anders dan de nieuwsgierigheid van de mens bevredigen.
De Russische astronaut Joeri Gagarin was de eerste mens in de ruimte. In april 1961 maakte hij in een ruimtecapsule een rondje om de aarde. En weet je wat hij zei hij toen hij weer op onze aardbol landde? “Ik ben God daarboven niet tegengekomen.”
Ben benieuwd naar je bron van je laatste zin. Wat ik ervan gelezen heb is dat hij dat nooit gezegd heeft.
refo schreef:Bron is wiki, voor wat het waard is.
Er zijn nog meer bronnen hoor. :hum

https://www.kerknet.be/kerknet-redactie ... n%E2%80%99
https://www.basi-c.nl/artikelen/ik-ben- ... gengekomen
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 67f4f87f42

Waarschijnlijk is dit door vertalingen enigszins verwaterd. Maar het is wel waarschijnlijk dat hij zoiets gezegd zou hebben.
Deze quote ‘Ik ben God niet tegengekomen’ is door de Sovjet propaganda gebruikt om het atheïsme en de communistische ideologie te promoten. Of deze tekst van de astronaut afkomstig is zullen we niet weten, het is wel zo de de sovjets gepitcht.

Vrij recent zag ik nog op een kanaal waar oude sovjet-posters langs komen het plakkaat met de bewuste quote.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Sterven op een planeet

Bericht door FlyingEagle »

Juist, het is niet te verifiëren of hij het daadwerkelijk gezegd heeft dus lijkt het me ook niet juist om deze mythe in stand te houden.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

Maar stel dát hij dat gezegd heeft, dan zegt dat toch niets over ruimtevaart als zodanig? Er zijn ook quotes van Amerikaanse ruimtevaarders die juist Gods grootheid in de schepping van het heelal ervoeren tijdens hun ruimtereizen. Zie hier: https://www.washingtonpost.com/news/act ... ce-of-god/

Overigens, om op de openingspost terug te komen: Als iemand op Mars sterft, lijkt het me ook logisch dat hij of zij daar begraven wordt. Ik kan me niet voorstellen dat mevrouw Musk in haar eentje naar Mars geschoten wordt, dus tenzij iedereen daar tegelijk sterft, lijkt me begraven worden geen probleem. Maar is het dan gelijk zonde? Ook als tijdens een poolexpeditie iedereen omkomt, is er niemand meer om de doden te begraven. Maar ik heb nooit gehoord dat iemand om die reden tegen poolexpedities was.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sterven op een planeet

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:In de krant las ik deze uitspraak:
"Grimes, de partner van ondernemer Elon Musk, is „klaar om te sterven op Mars.” Dat zegt de Canadese zangeres op Instagram. „Klaar om te sterven met het rode zand van Mars onder mijn voeten”, schrijft de 33-jarige bij een foto van haarzelf."
Deze taal is als het ware een revolutionair opstaan tegen God. Ik weet niet of dat verstaan wordt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Sterven op een planeet

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:
Mara schreef:In de krant las ik deze uitspraak:
"Grimes, de partner van ondernemer Elon Musk, is „klaar om te sterven op Mars.” Dat zegt de Canadese zangeres op Instagram. „Klaar om te sterven met het rode zand van Mars onder mijn voeten”, schrijft de 33-jarige bij een foto van haarzelf."
Deze taal is als het ware een revolutionair opstaan tegen God. Ik weet niet of dat verstaan wordt?
Leg dat eens uit?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Sterven op een planeet

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:In de krant las ik deze uitspraak:
"Grimes, de partner van ondernemer Elon Musk, is „klaar om te sterven op Mars.” Dat zegt de Canadese zangeres op Instagram. „Klaar om te sterven met het rode zand van Mars onder mijn voeten”, schrijft de 33-jarige bij een foto van haarzelf."
Deze taal is als het ware een revolutionair opstaan tegen God. Ik weet niet of dat verstaan wordt?
Leg dat eens uit?
Dit is grootspraak die geen rekening houdt met God.
(Tussen haakjes, zo'n vraag is voor mij weer een heel vreemde vraag, want dit is immers de zienswijze van de gereformeerde gezindte, die nu zo breed wordt dat we het niet meer vatten, en dat snap ik ook, als we veel modernere dominees horen, want dan horen we dit niet meer.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie