Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6608
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Forummer schreef:Ja, ik begrijp het. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meestal alleen huiswerk op dat gebied heb wanneer het 'actueel' is.
Neem je andere gemeenten ook mee in je gebed? Of mag ik dat niet vragen?
Het is op dit moment hier ook 'actueel'. Maar de nood is wel telkens aanwezig.

Andere gemeenten niet perse, maar dienaangaande hoop ik ook elk jaar weer op een wonder dat er véle mannen mogen worden aangenomen. Een ouderling uit onze gemeente bad ooit eens: '... zoveel dat de Theologische School verbouwd zou moeten worden...'
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:Ja, ik begrijp het. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meestal alleen huiswerk op dat gebied heb wanneer het 'actueel' is.
Neem je andere gemeenten ook mee in je gebed? Of mag ik dat niet vragen?
Het is op dit moment hier ook 'actueel'. Maar de nood is wel telkens aanwezig.

Andere gemeenten niet perse, maar dienaangaande hoop ik ook elk jaar weer op een wonder dat er véle mannen mogen worden aangenomen. Een ouderling uit onze gemeente bad ooit eens: '... zoveel dat de Theologische School verbouwd zou moeten worden...'
Interessante gedachte. In geloof zouden we dat misschien vast moeten doen, die verbouwing, ziende op de Heere van de oogst.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Gerrit35 »

Tiberius schreef: Dat geldt denk ik voornamelijk (misschien wel alleen) voor de GG.
Volgens mij is dat idee niet ontstaan door het tekort, maar door gebrek aan afwisseling.

In andere kerkverbanden zie je dat predikanten onderling vaak wisselen.
Het valt voor de meeste predikers niet mee om voor elke zondag 2 nieuwe preken te maken, naast het andere werk in de gemeente.
Dan sluipt er op een gegeven moment sleur en herkenbaarheid in, waardoor de preken voor een groot deel van de gemeente uitgesleten worden, omdat alle bevindelijke en retorische gaven inmiddels bekend terrein zijn.

Ik denk dat het een oplossing is, dat predikanten bijvoorbeeld 's morgens in eigen gemeente voor en 's middags ergens anders. Of een keer per 2 weken in eigen gemeente en verder elders.
En het helpt ook als ze regelmatig (in ieder geval wekelijks) preken van andere predikers beluisteren.
Ik zou dit toejuichen (ook al kan ik me de laatste keer dat wij geen voorganger hadden, bijna niet meer heugen), maar ik snap het ook wel als men hier vanuit de GG, OGGiN en GGiN niet om staat te springen. De gemeenten die wél een predikant hebben dan vooral. Want het voorrecht om een 'eigen' predikant te hebben, wordt dan een stuk minder groot, omdat je hem dan - wat de zondagen betreft - deelt met vacante gemeenten. Dan kun je i.p.v. één zondag per maand ineens twee of drie zondagen per maand een leesdienst hebben.
En dan zijn er ongetwijfeld ook nog predikanten die niet op zondag willen reizen, waardoor hun gezin hen een paar keer per maand van zaterdagavond tot maandagochtend 'kwijt' is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23866
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Gerrit35 schreef:
Tiberius schreef: Dat geldt denk ik voornamelijk (misschien wel alleen) voor de GG.
Volgens mij is dat idee niet ontstaan door het tekort, maar door gebrek aan afwisseling.

In andere kerkverbanden zie je dat predikanten onderling vaak wisselen.
Het valt voor de meeste predikers niet mee om voor elke zondag 2 nieuwe preken te maken, naast het andere werk in de gemeente.
Dan sluipt er op een gegeven moment sleur en herkenbaarheid in, waardoor de preken voor een groot deel van de gemeente uitgesleten worden, omdat alle bevindelijke en retorische gaven inmiddels bekend terrein zijn.

Ik denk dat het een oplossing is, dat predikanten bijvoorbeeld 's morgens in eigen gemeente voor en 's middags ergens anders. Of een keer per 2 weken in eigen gemeente en verder elders.
En het helpt ook als ze regelmatig (in ieder geval wekelijks) preken van andere predikers beluisteren.
Ik zou dit toejuichen (ook al kan ik me de laatste keer dat wij geen voorganger hadden, bijna niet meer heugen), maar ik snap het ook wel als men hier vanuit de GG, OGGiN en GGiN niet om staat te springen. De gemeenten die wél een predikant hebben dan vooral. Want het voorrecht om een 'eigen' predikant te hebben, wordt dan een stuk minder groot, omdat je hem dan - wat de zondagen betreft - deelt met vacante gemeenten. Dan kun je i.p.v. één zondag per maand ineens twee of drie zondagen per maand een leesdienst hebben.
En dan zijn er ongetwijfeld ook nog predikanten die niet op zondag willen reizen, waardoor hun gezin hen een paar keer per maand van zaterdagavond tot maandagochtend 'kwijt' is.
Als hij nog maar de helft van de diensten hoeft te leiden, kan zijn traktement ook met de helft omlaag. Het zal per gemeente verschillen, maar de andere gemeenten zullen die helft wel ongeveer goedmaken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

@Gerrit35, ik heb het niet zozeer over afstaan aan vacante gemeenten, maar ruilen met een andere predikant.
En ik ken ook voldoende mensen die het helemaal niet erg vinden, als hun eigen predikant er niet is en ze leesdienst hebben.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
merel schreef:Ik vernam recent dat een CGK predikant de pastorale bezoeken contractueel heeft uitgesloten.
Soms is dat beter. Slechts weinig predikanten hebben goede pastorale vaardigheden; ze zijn vaak beter in praten dan in luisteren.
Ik weet niet of je een betere predikant wordt wanneer je niet meer weet wat er leeft in je gemeente. De input van het pastoraat is denk ik bijzonder helpend voor een predikant.
Fides Quaerens Intellectum
DDD
Berichten: 28795
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:@Gerrit35, ik heb het niet zozeer over afstaan aan vacante gemeenten, maar ruilen met een andere predikant.
En ik ken ook voldoende mensen die het helemaal niet erg vinden, als hun eigen predikant er niet is en ze leesdienst hebben.
Precies. Als de leesdienst goed in elkaar zit, is dat stukken beter dan een slecht in elkaar gezette preek.
merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
Tiberius schreef:
merel schreef:Ik vernam recent dat een CGK predikant de pastorale bezoeken contractueel heeft uitgesloten.
Soms is dat beter. Slechts weinig predikanten hebben goede pastorale vaardigheden; ze zijn vaak beter in praten dan in luisteren.
Ik weet niet of je een betere predikant wordt wanneer je niet meer weet wat er leeft in je gemeente. De input van het pastoraat is denk ik bijzonder helpend voor een predikant.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Ja daar ben ik het zeker mee eens: veel predikanten zouden hun preken sterk verbeteren door hun pastorale vaardigheden te ontwikkelen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Thea »

Ik vind het vrij irritant, dat wij zo goed weten wat een predikant allemaal wel en niet moet kunnen. Een wat meer oormoedige houding zal zeker meer zegen opleveren, ia mijn mening.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12071
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Je kunt de verplichtingen van een predikant ook in alle nuchterheid bespreken. Dus hoe brengt je daar dan irritatie bij?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Thea »

Waarom moeten wij overal een mening over hebben? Die man is door God geroepen en door een curatorium aangesteld. Dan moet je de 'verantwoordelijkheid' daar laten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8987
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

Thea schreef:Waarom moeten wij overal een mening over hebben? Die man is door God geroepen en door een curatorium aangesteld. Dan moet je de 'verantwoordelijkheid' daar laten.
Volgens mij staat er in het bevestigingsformulier voldoende beschreven van wat er van een predikant verwacht wordt. Daar belooft een predikant in de Gereformeerde Gezindte zich aan te zullen houden.

Daar doet een roeping of een curatorium niets van af.

Wel is het zo dat dat in eerste instantie een zaak van gesprek in de kerkenraad is, en dat niet ieder gemeentelid (of helemaal-niet-gemeentelid op een internetforum) zich daar mee bezig zou moeten houden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12071
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Thea schreef:Waarom moeten wij overal een mening over hebben? Die man is door God geroepen en door een curatorium aangesteld. Dan moet je de 'verantwoordelijkheid' daar laten.
Dat laatste is ook een mening. Dus daar begint het denken al.

Verder heeft de christelijke gemeente ook een verantwoordelijkheid. Zij is diegene die de roeping laat uitgaan. Als je dat graag op het gezag van het curatorium wil doen, dan mag dat. Anderen voelen daar een eigen verantwoordelijkheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Thea »

Goede aanvulling, @ Herman! We zijn het in ieder geval over eens, dat het niet op een internetforum thuis hoort.
Plaats reactie