Je kunt met jouw beredenering het ook allemaal vergoelijken.Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Wat is hypercalvinisme?
-
- Berichten: 8305
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Wat is hypercalvinisme?
Re: Wat is hypercalvinisme?
Nou nee hoor. Ik scheer niet alles over 1 kamp.Geytenbeekje schreef:Je kunt met jouw beredenering het ook allemaal vergoelijken.Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Soms gebeurt het helaas in deze tijd. ''Ik heb het over sommigen''
Wel goed lezen he Geytenbeekie!
Zeg maar gewoon Willem.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Maar dat doet hier toch niemand?Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wat is hypercalvinisme?
Alle 3 de theologische stromingen en aanduidingen kunnen gebruikt worden als stok om mee te slaan. Maar dat is niet het punt. Dat een bepaalde leerstelling op grond van de schrift word weerlegd, zegt ook niet gelijk per definitie over de geestelijke staat van een aanhanger. Ik vind deze reactie dus misplaatst.Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
Zaak is het om bij de leer van schrift en belijdenis te blijven, en dat is wel waar het hier om gaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Wat is hypercalvinisme?
Hoeveel vaderlandse kerken zijn er door God ingesteld dan? Dat heb ik niet eerder meegekregen.Willem87 schreef:Sommigen durven hypercalvinisme te gebruiken als stok om mee te slaan.
Jammer en verstrooiend werkt dat.
Om de Vaderlandse Kerken door God ingesteld te verachten.
Wee degene die aan het werk des Heeren komt die raakt hem in het hart en komt aan Zijn teerste bezit.
Wie Gods kinderen aanraakt raakt Gods oogappel aan.
En verder begrijp ik het verband niet helemaal. Het gaat hier toch gewoon om wanneer iemand hypercalvinistisch is.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Sommige mensen zijn hypercalvinistisch voor der eigen en hypocalvinistisch voor anderen.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wat is hypercalvinisme?
Dat is inderdaad wel het lastige van die term. Het gebruik daarvan is redelijk subjectief.KDD schreef:Sommige mensen zijn hypercalvinistisch voor der eigen en hypocalvinistisch voor anderen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Wat is hypercalvinisme?
Was Philpot een hypercalvinist?J.C. Philpot schreef:Arminianisme
Enkele kenmerken van het Arminianisme:Deze leer verhoogt de mens (doet tekort aan de volledige doodstaat van de mens), en doet Gods genade tekort (de mens moet zelf nog iets toevoegen aan zijn redding, namelijk zijn geloof).
- De uitverkiezing is op basis van het vooruitgeziene geloof van de gelovigen. De uitverkiezing is dus niet de oorzaak van het geloof, maar het gevolg van het vooruitgeziene geloof van de mens.
- Of: God heeft geen personen uitverkoren. Als er in de bijbel over uitverkiezing gesproken word, is dat collectief.
- De mens heeft een vrije wil, en heeft dus het vermogen om uit eigen beweging zich te bekeren en te geloven. De wedergeboorte is dus een gevolg van het geloven, en niet de oorzaak.
- Sommige Arminianen geloven wel dat de verlichting van de Heilige Geest nodig is, maar het is dan afhankelijk van wat de mens doet of hij zich bekeert of niet.
- Ware gelovigen kunnen weer afvallen. Andere Arminianen geloven dat ook als iemand die ooit "voor Jezus heeft gekozen", behouden blijft, ook al keert hij weer terug naar de wereld.
- Christus heeft de verlossing slechts mogelijk gemaakt. Het is aan de mens of hij hier op ingaat of niet. Het zou dus theoretisch kunnen dat niemand er op in zou gaan, en Christus tevergeefs gestorven zou zijn.
Calvinisme
Enkele kenmerken van het Calvinisme:Hypercalvinisme
- Totale verdorvenheid van de mens. Niemand zoekt er uit zichzelf God, en een dode maakt zichzelf niet levend.
- Onconditionele uitverkiezing van personen, zonder dat er iets van de mens in aanmerking komt. De uitverkiezing is de oorzaak van de wedergeboorte, en niet andersom.
- De verzoening is genoegzaam voor de zonden van de gehele wereld. Christus is echter in persoonlijke zin voor de uitverkorenen gestorven.
- Onwederstandelijke genade. Een mens wederstaat Gods genade, totdat God deze weerstand door zijn genade overwint.
- Volharding der heiligen. Wie door God getrokken zijn uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht, zal God vasthouden.
- Christus heeft niet slechts de mogelijkheid om zalig te worden verworven, maar ook de toepassing daarvan.
- De prediking van de beloften / aanbod van genade / bevel van geloof en bekering aan een ieder, zonder onderscheid (Dordtse Leerregels: Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.)
Hetzelfde als het Calvinisme, met in de praktijk of in de leer het volgende onderscheid:Het is moeilijk dit precies te definieren, en de definitie is niet universeel. Maar in de praktijk komt het er op neer dat er tekort word gedaan aan de prediking van het evangelie aan alle toehoorders.
- Er word tekort gedaan aan de prediking van de beloften / aanbod van genade / bevel van geloof en bekering aan een ieder, zonder onderscheid. Dit word alleen aan de uitverkorenen gepredikt.
- In de praktijk moet iemand eerst weten een uitverkorene te zijn, voor hij tot Christus mag komen. Dat uit zich in het wachten totdat iemand de werking Gods Geest ervaart, voordat hij of zei mag concluderen dat de roep van het evangelie ook tot hem of haar persoonlijk komt.
Re: Wat is hypercalvinisme?
Waarom zou hij dat niet zijn? Dat lijkt mij toch duidelijk.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wat is hypercalvinisme?
Volgens de gangbare definitie van hypercalvinisme, valt J.C. Philpot daar onder.GGotK schreef:Was Philpot een hypercalvinist?
In de geloofsbelijdenis van de Philpot gemeenten staat bijvoorbeeld:
Vertaling: Wij ontkennen het bevel tot gelof en bevel tot bekering - deze termen betekenen dat het de plicht is van ieder mens om geestelijk en zaligmakend te bekeren en te geloven. We ontkennen ook dat de mens van nature enig vermogen heeft tot enig geestelijk goed, wat dan ook. Daarom verwerpen we de leer dat mensen in een natuurlijke staat moeten worden aangespoord om in God te geloven of zich tot God te wenden.We deny duty faith and duty repentance – these terms signifying that it is every man’s duty to spiritually and savingly repent and believe . We deny also that there is any capability in man by nature to any spiritual good whatever. So that we reject the doctrine that men in a state of nature should be exhorted to believe in or turn to God.
Dat is niet in overeenstemming met wat de Dordtse Leerregels leren:
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Ook staat er:
Vertaling: Wij geloven dat de uitnodigingen van het evangelie, zijnde geest en leven, alleen bedoeld zijn voor degenen die zijn gemaakt door de gezegende Geest om hun verloren staat als zondaars en hun nood te voelen van Christus als hun Verlosser, en zich ervan te bekeren en hun te verlaten zonden.We believe that the invitations of the Gospel, being spirit and life, are intended only for those who have been made by the blessed Spirit to feel their lost state as sinners and their need of Christ as their Saviour, and to repent of and forsake their sins.
Verder staat er in de geloofsbelijdenis:
Vertaling: Hoewel we geloven dat het Evangelie gepredikt of verkondigd moet worden in de hele wereld, zoals in Marcus 16. 15, ontkennen we aanbiedingen van genade; dat wil zeggen dat het evangelie zonder onderscheid aan iedereen moet worden aangeboden.While we believe that the Gospel is to be preached in or proclaimed to all the world, as in Mark 16. 15, we deny offers of grace; that is to say, that the gospel is to be offered indiscriminately to all.
Bron: https://www.gospelstandard.org.uk/Gospe ... ticles.pdfWe believe that any such expressions as convey to the hearers the belief that they possess a certain power to flee to the Saviour, to close in with Christ, to receive Christ, while in an unregenerate state, so that unless they do thus close with Christ, etc., they shall perish, are untrue, and must, therefore, be rejected. And we further believe that we have no Scripture warrant to take the exhortations in the Old Testament intended for the Jews in national covenant with God, and apply them in a spiritual and saving sense to unregenerated men.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 mei 2021, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Wat is hypercalvinisme?
Dat is duidelijk. Ik vroeg me af of Philpot ten principale een hypercalvinist was, of dat hij het bevel van bekering en geloof alleen praktikaal niet toepaste om verbondsautomatisme/ ”duty-faith” tegen te gaan.J.C. Philpot schreef:Volgens de gangbare definitie van hypercalvinisme, valt J.C. Philpot daar onder.GGotK schreef:Was Philpot een hypercalvinist?
In de geloofsbelijdenis van de Philpot gemeenten staat bijvoorbeeld:Vertaling: Wij ontkennen het bevel tot gelof en bevel tot bekering - deze termen betekenen dat het de plicht is van ieder mens om geestelijk en zaligmakend te bekeren en te geloven. We ontkennen ook dat de mens van nature enig vermogen heeft tot enig geestelijk goed, wat dan ook. Daarom verwerpen we de leer dat mensen in een natuurlijke staat moeten worden aangespoord om in God te geloven of zich tot God te wenden.We deny duty faith and duty repentance – these terms signifying that it is every man’s duty to spiritually and savingly repent and believe . We deny also that there is any capability in man by nature to any spiritual good whatever. So that we reject the doctrine that men in a state of nature should be exhorted to believe in or turn to God.
Dat is niet in overeenstemming met wat de Dordtse Leerregels leren:
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Verder staat er in de geloofsbelijdenis:While we believe that the Gospel is to be preached in or proclaimed to all the world, as in Mark 16. 15, we deny offers of grace; that is to say, that the gospel is to be offered indiscriminately to all.Bron: https://www.gospelstandard.org.uk/Gospe ... ticles.pdfWe believe that any such expressions as convey to the hearers the belief that they possess a certain power to flee to the Saviour, to close in with Christ, to receive Christ, while in an unregenerate state, so that unless they do thus close with Christ, etc., they shall perish, are untrue, and must, therefore, be rejected. And we further believe that we have no Scripture warrant to take the exhortations in the Old Testament intended for the Jews in national covenant with God, and apply them in a spiritual and saving sense to unregenerated men.
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wat is hypercalvinisme?
Deze prediking van J.C. Philpot vat hijzelf als volgt samen:GGotK schreef:Dat is duidelijk. Ik vroeg me af of Philpot ten principale een hypercalvinist was, of dat hij het bevel van bekering en geloof alleen praktikaal niet toepaste om verbondsautomatisme/ ”duty-faith” tegen te gaan.
Vertaling: Mijn verlangen is om de genade van God te verheerlijken; om redding alleen te verkondigen door Jezus Christus; om de zondigheid, hulpeloosheid en hopeloosheid van de mens in een natuurlijke staat te verklaren; om de levende ervaring van de kinderen van God in hun beproevingen, verzoekingen, verdriet, troost en zegeningen te beschrijven.Ds. J.C. Philpot schreef:My desire is to exalt the grace of God; to proclaim salvation alone through Jesus Christ; to declare the sinfulness, helplessness and hopelessness of man in a state of nature; to describe the living experience of the children of God in their trials, temptations, sorrows, consolations and blessings.
Vanwege zijn hypercalvinistische visie, preekte hij vooral voor Gods kinderen ("om de levende ervaring van de kinderen van God in hun beproevingen, verzoekingen, verdriet, troost en zegeningen te beschrijven"). Dat verklaart wellicht ook waarom zijn preken ook in Nederland onder velen van Gods kinderen geliefd waren en zijn, ondanks verschillen van visie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Wat is hypercalvinisme?
Dat deden veel puriteinen als ik het wèl heb.J.C. Philpot schreef:Deze prediking van J.C. Philpot vat hijzelf als volgt samen:GGotK schreef:Dat is duidelijk. Ik vroeg me af of Philpot ten principale een hypercalvinist was, of dat hij het bevel van bekering en geloof alleen praktikaal niet toepaste om verbondsautomatisme/ ”duty-faith” tegen te gaan.Vertaling: Mijn verlangen is om de genade van God te verheerlijken; om redding alleen te verkondigen door Jezus Christus; om de zondigheid, hulpeloosheid en hopeloosheid van de mens in een natuurlijke staat te verklaren; om de levende ervaring van de kinderen van God in hun beproevingen, verzoekingen, verdriet, troost en zegeningen te beschrijven.Ds. J.C. Philpot schreef:My desire is to exalt the grace of God; to proclaim salvation alone through Jesus Christ; to declare the sinfulness, helplessness and hopelessness of man in a state of nature; to describe the living experience of the children of God in their trials, temptations, sorrows, consolations and blessings.
Vanwege zijn hypercalvinistische visie, preekte hij vooral voor Gods kinderen ("om de levende ervaring van de kinderen van God in hun beproevingen, verzoekingen, verdriet, troost en zegeningen te beschrijven"). Dat verklaart wellicht ook waarom zijn preken ook in Nederland onder velen van Gods kinderen geliefd waren en zijn, ondanks verschillen van visie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Wat is hypercalvinisme?
Sommige predikanten preekten wel voornamelijk tot de gelovigen, maar zij richten zich ook tot ongelovigen.-DIA- schreef:Dat deden veel puriteinen als ik het wèl heb.
Ook ontbreekt het vrij aanbod van genade bij de puriteinen niet, al komt dit bij de een nadrukkelijker aan de orde dan bij de andere.
De Schotse predikanten legden vanouds juist veel nadruk op het aanbod en op de schenking van Christus in het Evangelie.
Heel nadrukkelijk vind je dat ook terug bij de Marrow men (de Erskines, Boston).
Ook heden ten dage hoor je dat sterk terug bij Schotse predikanten (FPC, FCC), zo is mij gebleken (veel meer dan in NL).
- J.C. Philpot
- Berichten: 9002
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Wat is hypercalvinisme?
Ik heb eens op het eiland Arran een dienst van de Free Church of Scotland (Continuing) bijgewoond. Toen is mij dat ook zo opgevallen. Niet dat ik zo veel van hen gelezen heb, maar ik had het gevoel bij 1 van de Erskines in de kerk te zitten qua prediking.Valcke schreef:Ook heden ten dage hoor je dat sterk terug bij Schotse predikanten (FPC, FCC), zo is mij gebleken (veel meer dan in NL).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield