Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Bovendien is er niet in elke plaats een GG. Als je dus in Lunteren woont, heb je 3 opties: Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Ede. De meesten kerken in Ede, meen ik. Ik heb begrepen dat ook jonge stelletjes vaak voor Ede kiezen, al weet ik niet zeker of dat klopt. Vandaar de logische gedachte om dáár een nieuwe gemeente te starten. Maar dat willen Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom niet. En dus los je het probleem van Ede niet op.
Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

eilander schreef:
Karlstad1970 schreef:In de Bijbel liepen mensen soms honderden km om een apostel te beluisteren en wachten ze niet tot hij bij hen kwam,
Waar staat dit? Volgens mij liep de apostel Paulus zélf honderden kilometers...
Karlstad1970 schreef:ik lees nergens in Gods woord dat ik naar een kerk moet in de plaats waar ik woon, dan ben ik trouwens snel klaar alle kerken hier staan leeg.
De oorzaak daarvan is dan wel duidelijk.
Ik heb in Veenendaal gewoond daar is keuze uit 37 kerken dan wil je toch naar een kerk waar het zuivere woord van God gepredikt word en als die zelfs daar niet is mag je elders gaan,1tim 6 en 2 tim 2en3.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
Karlstad1970 schreef:
Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.
Ik verbaas mij slechts over sommige zaken.
Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont.
Daar ben ik ook een groot voorstander van. Toen onze huidige predikant werd beroepen vanuit een naburige plaats, verhuisde een aantal mensen met hem mee. Daar had en heb ik grote moeite mee. Ook wel eens mensen gevraagd naar hun motieven, maar heel aansprekend vond ik die niet. Men vond het ook ongemakkelijk, dergelijke vragen.
Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Hoe ga je dan een zoutend zout en lichtend licht zijn in je eigen woonplaats? Persoonlijk heb ik meer moeite met kerken in een andere stad of ander dorp dan in een gemeente van een andere signatuur. Om concreet te zijn, God heeft mij geplaatst in mijn woonplaats, niet in de naburige stad.
In de Bijbel liepen mensen soms honderden km om een apostel te beluisteren en wachten ze niet tot hij bij hen kwam, ik lees nergens in Gods woord dat ik naar een kerk moet in de plaats waar ik woon, dan ben ik trouwens snel klaar alle kerken hier staan leeg.
En een voorbeeld uit de tijd van de Afscheiding. Verschillende mensen uit de Gelderse Achterhoek, voornamelijk uit Geesteren en Gelselaar kwamen voor het levende woord vandaar naar Rijssen lopen. Bedenk dat toen de wegen onverhard waren en soms meer op modderpoelen leken. Maar men had er een reis voor over om in Rijssen een kerkdienst te horen. Overigens Geesteren en Gelselaar waren in die tijd en zelfstandige (burgerlijke) gemeente, waar ook verboden samenkomstem plaatsvonden van Afgescheidenen. De burgemeester van die gemeente stond namelijk wel mild tegenover de Afgescheidenen, zodat hij wel eens een oogje dichtkneep. Deze informatie is onder andere te vinden in de brieven van ds. E. Fransen aan mej. Sieben. Ook heb ik de brieven van mej. Sieben aan ds. Fransen gelezen. Het zou mooi zijn als deze beide boekjes samengevoegd zouden worden uitgegeven.
Soms verlang ik naar die tijd, die brieven ook mag ik graag lezen.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Bovendien is er niet in elke plaats een GG. Als je dus in Lunteren woont, heb je 3 opties: Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Ede. De meesten kerken in Ede, meen ik. Ik heb begrepen dat ook jonge stelletjes vaak voor Ede kiezen, al weet ik niet zeker of dat klopt. Vandaar de logische gedachte om dáár een nieuwe gemeente te starten. Maar dat willen Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom niet. En dus los je het probleem van Ede niet op.
Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Dat bepaal jij toch niet? Als iemand het niet kan vinden daar is het toch maar een klein stukje naar Barneveld of ede of Veenendaal, daar hoef je niet voor te verhuizen lijkt mij, ik woon door arbeidsomstandigheden heel ver van de biblebelt, moet ik dan verplicht verhuizen? Rare beredenering.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Bovendien is er niet in elke plaats een GG. Als je dus in Lunteren woont, heb je 3 opties: Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Ede. De meesten kerken in Ede, meen ik. Ik heb begrepen dat ook jonge stelletjes vaak voor Ede kiezen, al weet ik niet zeker of dat klopt. Vandaar de logische gedachte om dáár een nieuwe gemeente te starten. Maar dat willen Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom niet. En dus los je het probleem van Ede niet op.
Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Ik ben het oneens met deze opvatting. Het kerkverband gaat boven de woonplaats.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Bovendien is er niet in elke plaats een GG. Als je dus in Lunteren woont, heb je 3 opties: Barneveld-Zuid, De Valk-Wekerom en Ede. De meesten kerken in Ede, meen ik. Ik heb begrepen dat ook jonge stelletjes vaak voor Ede kiezen, al weet ik niet zeker of dat klopt. Vandaar de logische gedachte om dáár een nieuwe gemeente te starten. Maar dat willen Barneveld-Zuid en De Valk-Wekerom niet. En dus los je het probleem van Ede niet op.
Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Ik ben het oneens met deze opvatting. Het kerkverband gaat boven de woonplaats.
Mee eens ik zeg dan de zuivere waarheid,
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Ik ben het oneens met deze opvatting. Het kerkverband gaat boven de woonplaats.
Het is me meer opgevallen dat dhr. Anker de verschillen, die werkelijkheid zijn, afdoet als stromingen, en die bagatelliseert. Er is nog een volk dat niet alles kan eten. Daar mogen we beslist niet denigrerend over doen. Ik merk dat dit overigens in brede kringen van onze gezindte zo wordt beredeneerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Ik ben het oneens met deze opvatting. Het kerkverband gaat boven de woonplaats.
Het is me meer opgevallen dat dhr. Anker de verschillen, die werkelijkheid zijn, afdoet als stromingen, en die bagatelliseert. Er is nog een volk dat niet alles kan eten. Daar mogen we beslist niet denigrerend over doen. Ik merk dat dit overigens in brede kringen van onze gezindte zo wordt beredeneerd.
Men neemt dit dan blijkbaar zo ernstig op dat men er niet voor wil verhuizen. Dat geeft toch te denken. Ik ben het zeer eens met Ad. Wij willen nadrukkelijk geen streekgemeente worden.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef: Woonachtig in Lunteren word je (hersteld) hervormd, anders verhuis je. Zo simpel is dat. Ben je gelijk van die idiote Veluwse stromingenstrijd (ik heiliger dan gij) af.
Ik ben het oneens met deze opvatting. Het kerkverband gaat boven de woonplaats.
Het is me meer opgevallen dat dhr. Anker de verschillen, die werkelijkheid zijn, afdoet als stromingen, en die bagatelliseert. Er is nog een volk dat niet alles kan eten. Daar mogen we beslist niet denigrerend over doen. Ik merk dat dit overigens in brede kringen van onze gezindte zo wordt beredeneerd.
Men neemt dit dan blijkbaar zo ernstig op dat men er niet voor wil verhuizen. Dat geeft toch te denken. Ik ben het zeer eens met Ad. Wij willen nadrukkelijk geen streekgemeente worden.
Ik geloof niet dat het dan echt nood is. Neem die mensen uit Geesteren en Gelselaar maar eens als voorbeeld. Als er in eigen plaats geen voedsel voor de ziel meer is, zoekt men voedsel. Dat is in het natuurlijke ook zo. Wie echt honger heeft moet voedsel tot zich nemen, anders sterft hij. Laten we niet lichtvaardig denken over vertrekken uit eigen gemeente. Dat kan een zware strijd zijn, maar ook soms een makkelijke, maar dan alleen, als we voelen dat we in Gods weg gaan. Anders niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Het is me meer opgevallen dat dhr. Anker de verschillen, die werkelijkheid zijn, afdoet als stromingen, en die bagatelliseert. Er is nog een volk dat niet alles kan eten. Daar mogen we beslist niet denigrerend over doen. Ik merk dat dit overigens in brede kringen van onze gezindte zo wordt beredeneerd.
Als dit werkelijk zo zou zijn, moet je per direct stoppen met alle interkerkelijke samenwerkingsverbanden.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orgelius »

De vraag is natuurlijk met welk voedsel je je voedt. Iedereen heeft z'n voorkeuren maar het gaat volgens de Bijbel om de samenkomsten waar mensen kom om God te dienen. Als dat wegvalt mag je volgens mij pas overstappen, niet als de dominee niet naar jouw smaak preekt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef: Het is me meer opgevallen dat dhr. Anker de verschillen, die werkelijkheid zijn, afdoet als stromingen, en die bagatelliseert. Er is nog een volk dat niet alles kan eten. Daar mogen we beslist niet denigrerend over doen. Ik merk dat dit overigens in brede kringen van onze gezindte zo wordt beredeneerd.
Als dit werkelijk zo zou zijn, moet je per direct stoppen met alle interkerkelijke samenwerkingsverbanden.
Zoals in de natuur allerlei allergieën de kop opsteken, welke oorzaken dat heeft, is er inderdaad een volk dat ook allerlei allergieën kent. In het natuurlijke worden de allergieën bestreden omdat ze er niet zouden moeten zijn, in de kerk wordt het een kenmerk van het ware.

Het is hier beneden alles onvolmaakt en met zonden bevlekt. We mogen glashelder zijn over onze standpunten, daar op het scherpst van de snede over discussiëren en daar heel helder over zijn. Toch blijft het 'de éne uitnemender achter dan de ander' het Bijbelse motto.

Zolang de vouw in onze broek leidt tot een nieuw kerkverband is onze rechtzinnigheid geen cent waard.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Simon0612 »

Het lijkt wel of het forum vandaag vol zit met extremisten :bobo
Heb ik een punt toch @DDD? :slurp
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:Men neemt dit dan blijkbaar zo ernstig op dat men er niet voor wil verhuizen. Dat geeft toch te denken. Ik ben het zeer eens met Ad. Wij willen nadrukkelijk geen streekgemeente worden.
Ik geloof niet dat het dan echt nood is. Neem die mensen uit Geesteren en Gelselaar maar eens als voorbeeld. Als er in eigen plaats geen voedsel voor de ziel meer is, zoekt men voedsel. Dat is in het natuurlijke ook zo. Wie echt honger heeft moet voedsel tot zich nemen, anders sterft hij. Laten we niet lichtvaardig denken over vertrekken uit eigen gemeente. Dat kan een zware strijd zijn, maar ook soms een makkelijke, maar dan alleen, als we voelen dat we in Gods weg gaan. Anders niet.
Dit is een antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb. Ad zegt - mijns inziens terecht - dat je gaat wonen waar je ook kunt kerken. Dus ja, als je als GG-er alleen maar in de GG kunt kerken, ga je wonen waar een GG staat. Dat is wat ik zeg.
En als je dan begint over een plaats waar geen voedsel te krijgen is, en als dat echt nood is, dan verhuis je.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:Men neemt dit dan blijkbaar zo ernstig op dat men er niet voor wil verhuizen. Dat geeft toch te denken. Ik ben het zeer eens met Ad. Wij willen nadrukkelijk geen streekgemeente worden.
Ik geloof niet dat het dan echt nood is. Neem die mensen uit Geesteren en Gelselaar maar eens als voorbeeld. Als er in eigen plaats geen voedsel voor de ziel meer is, zoekt men voedsel. Dat is in het natuurlijke ook zo. Wie echt honger heeft moet voedsel tot zich nemen, anders sterft hij. Laten we niet lichtvaardig denken over vertrekken uit eigen gemeente. Dat kan een zware strijd zijn, maar ook soms een makkelijke, maar dan alleen, als we voelen dat we in Gods weg gaan. Anders niet.
Dit is een antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb. Ad zegt - mijns inziens terecht - dat je gaat wonen waar je ook kunt kerken. Dus ja, als je als GG-er alleen maar in de GG kunt kerken, ga je wonen waar een GG staat. Dat is wat ik zeg.
En als je dan begint over een plaats waar geen voedsel te krijgen is, en als dat echt nood is, dan verhuis je.
Dat kan toch niet iedereen?
Plaats reactie