De tijd waarin wij leven...
Re: De tijd waarin wij leven...
Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Re: De tijd waarin wij leven...
Wellicht moet hij zich niet laten verleiden tot uitspraken over onderwerpen die meer aandacht verdienen dan 10 regels in een krantenartikel.Mannetje schreef: Maar het wordt ds. Huijser wel verweten, terwijl dat niet terecht is.
Re: De tijd waarin wij leven...
Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft.Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Re: De tijd waarin wij leven...
In het rapport 'Christenen in Nederland' uit 2018 van het Sociaal Cultureel Planbureau werd opgemerkt:
Ik denk dat de reacties van vorige week n.a.v. de aanslag op PRdeV de juistheid van deze stelling zichtbaar maken.In een ontkerkelijkend land, het werd al opgemerkt, is het denkbaar dat bidden uiteindelijk een van de laatste vindplaatsen van geloof wordt.
- Maanenschijn
- Berichten: 4139
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: De tijd waarin wij leven...
Ik zoek even naar de betekenis van jouw citaat. Kun je die duiden?Ditbenik schreef:In het rapport 'Christenen in Nederland' uit 2018 van het Sociaal Cultureel Planbureau werd opgemerkt:Ik denk dat de reacties van vorige week n.a.v. de aanslag op PRdeV de juistheid van deze stelling zichtbaar maken.In een ontkerkelijkend land, het werd al opgemerkt, is het denkbaar dat bidden uiteindelijk een van de laatste vindplaatsen van geloof wordt.
Ik heb van veel uitlopende richtingen gehoord en gelezen om te bidden voor De Vries. Is jouw citaat te lezen als
bidden=(een vindplaats van)geloof?
Recent heb ik met vrienden hierover gesproken. Ik ben benieuwd wat jouw visie op is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: De tijd waarin wij leven...
De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.Posthoorn schreef:Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft.Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.
Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Re: De tijd waarin wij leven...
Tiberius schreef:De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.Posthoorn schreef:Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft.Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.
Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
De laatste alinea zegt toch precies hetzelfde? prof. dr. Immink zegt onomwonden dat een niet-religieuze levenstijl hetzelfde is als onchristelijk en zegt vervolgens dat, wat zij (onchristelijke mensen) "bidden" noemen, we niet moeten opvatten als het "bidden" wat een christen ermee bedoeld.Precies dat is er aan de hand als seculiere mensen in een crisissituatie zeggen dat ze bidden, zegt prof. dr. Immink, die het boek ”Bidden in het besef van Gods tegenwoordigheid” schreef. „Wat onchristelijke mensen bidden noemen komt qua inhoud in de buurt van het voor iemand duimen of sterk aan iemand denken. Dat moeten we dus niet interpreteren vanuit het christelijk geloof. Veel mensen in onze maatschappij hebben een niet-religieuze levensstijl, maar volstrekt seculier leven is bijna niet vol te houden. Bijna iedereen heeft op de bodem van zijn hart een religieus gevoel dat op onbewaakte ogenblikken als bij zo’n schietpartij naar boven komt.”
Re: De tijd waarin wij leven...
Niemand heeft zich zelf benoemd tot hartenkenner. Wel is het mogelijk op grond van iemands levenswijze bepaalde conclusies te trekken. Om in dit geval te doen of ds. Huyser iets onoorbaars heeft gezegd - waarmee je dus Grapperhaus en Rutte ahw in bescherming neemt tegenover 'hartenkenner' ds. Huyser - blijf ik bizar vinden. Maar goed, inmiddels verbaas ik me maar nergens meer over.Tiberius schreef:De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.
Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Re: De tijd waarin wij leven...
Dr. Immink koppelt dat nergens aan personen, ds. Huizer doet dat wel.Wim Anker schreef:Tiberius schreef:De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.Posthoorn schreef:Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft.Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.
Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.De laatste alinea zegt toch precies hetzelfde? prof. dr. Immink zegt onomwonden dat een niet-religieuze levenstijl hetzelfde is als onchristelijk en zegt vervolgens dat, wat zij (onchristelijke mensen) "bidden" noemen, we niet moeten opvatten als het "bidden" wat een christen ermee bedoeld.Precies dat is er aan de hand als seculiere mensen in een crisissituatie zeggen dat ze bidden, zegt prof. dr. Immink, die het boek ”Bidden in het besef van Gods tegenwoordigheid” schreef. „Wat onchristelijke mensen bidden noemen komt qua inhoud in de buurt van het voor iemand duimen of sterk aan iemand denken. Dat moeten we dus niet interpreteren vanuit het christelijk geloof. Veel mensen in onze maatschappij hebben een niet-religieuze levensstijl, maar volstrekt seculier leven is bijna niet vol te houden. Bijna iedereen heeft op de bodem van zijn hart een religieus gevoel dat op onbewaakte ogenblikken als bij zo’n schietpartij naar boven komt.”
Maar goed, laat ik me ook maar nergens meer over verbazen. Blijkbaar is er een bubbel ontstaan waarin mensen gewoon keihard verdacht gemaakt mogen worden, en dat nog met hand en tand verdedigd moet worden ook. Waarbij predikanten zo niet voorop lopen, dan toch in elk geval lekker hun partijtje meeblazen.
Re: De tijd waarin wij leven...
Ik verbaas me ook nergens meer over. Als ik kijk naar de handelswijze.Posthoorn schreef:Niemand heeft zich zelf benoemd tot hartenkenner. Wel is het mogelijk op grond van iemands levenswijze bepaalde conclusies te trekken. Om in dit geval te doen of ds. Huyser iets onoorbaars heeft gezegd - waarmee je dus Grapperhaus en Rutte ahw in bescherming neemt tegenover 'hartenkenner' ds. Huyser - blijf ik bizar vinden. Maar goed, inmiddels verbaas ik me maar nergens meer over.Tiberius schreef:De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.
Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Re: De tijd waarin wij leven...
Veel mensen komen niet meer in een kerk of noemen zichzelf zelfs niet meer gelovig maar in omstandigheden waar ze emotioneel geen raad mee weten willen ze (laten) bidden. Als een soort restverschijnsel van een vroeger kerkelijke maatschappij. Daarbij is nog maar de vraag wat onder bidden wordt verstaan. Veel leden van de RKK zullen als eerste 'kaarsje branden' noemen of een formuliergebed. Met eigen woorden voor iemand bidden kennen ze bijna niet. Vorige week hoorden we veel mensen over bidden spreken, die verder weinig of niet uiting geven aan een vorm van christelijk geloof. Dat deed mij denken aan het bovenstaande citaat.Maanenschijn schreef:Ik zoek even naar de betekenis van jouw citaat. Kun je die duiden?Ditbenik schreef:In het rapport 'Christenen in Nederland' uit 2018 van het Sociaal Cultureel Planbureau werd opgemerkt:Ik denk dat de reacties van vorige week n.a.v. de aanslag op PRdeV de juistheid van deze stelling zichtbaar maken.In een ontkerkelijkend land, het werd al opgemerkt, is het denkbaar dat bidden uiteindelijk een van de laatste vindplaatsen van geloof wordt.
Ik heb van veel uitlopende richtingen gehoord en gelezen om te bidden voor De Vries. Is jouw citaat te lezen als
bidden=(een vindplaats van)geloof?
Recent heb ik met vrienden hierover gesproken. Ik ben benieuwd wat jouw visie op is.
Een zelfde reactie zie je ook terug bij mensen die geloven dat er niet meer is dan wij zien en roepen 'dood is dood'. Maar als dan kind of een geliefde sterft is het opeens een 'sterretje' of weten ze bij belangrijke gebeurtenissen zeker dat hij of zij er bij is.
Daarom is het van belang bij discussie zoals hier plaatsvinden eerst te checken wat degenen die zeggen te bidden daar onder verstaan. Dat geeft het gesprek een hele andere inhoud dan de discussie over al dan niet oordelen over anderen.
Re: De tijd waarin wij leven...
Dat doet hij niet.Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
-
- Maanenschijn
- Berichten: 4139
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: De tijd waarin wij leven...
@Ditbenik Dank voor je reactie. Ik kan me prima bij je aansluiten. Soms lijkt het dat de term ‘bidden’ een uiting is van meeleven: we bidden voor je, we duimen voor je, we branden een (virtueel) kaarsje, enz.
Ik heb recent het boek Psalmen doorgelezen. Hierin staan veel gebeden. Ik ben voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat ook ons bidden geheel niet in lijn is met de lofprijzing die veelal doorklinkt in de Psalmen. Mijn voorlopige conclusie is dan ook bidden alleen dan voor God welgevallig is, als het gericht is op Zijn eer. Ook in de vragen, de noden, de zielsgesteldheden van mensen, zal het gebed zich moeten richten op Gods eer.
Dat geeft ook dat ik veel moeite heb met de opmerkingen/ kreten als: We bidden voor De Vries, het gebedsleven van Rutte (die niet voor zichzelf bid, volgens het interview), de opmerkingen van Grapperhaus (die meer heeft met het boeddhisme van zijn vrouw), de opmerkingen van Kaag hierover. Maar ook van een predikant die zijn gebed gebruikt voor eigen stokpaardjes, of de Heere God verteld hoe een mens bekeerd moet worden etc.
Misschien verklaart bovenstaande wel mijn opstelling in deze discussie.
Ik heb recent het boek Psalmen doorgelezen. Hierin staan veel gebeden. Ik ben voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat ook ons bidden geheel niet in lijn is met de lofprijzing die veelal doorklinkt in de Psalmen. Mijn voorlopige conclusie is dan ook bidden alleen dan voor God welgevallig is, als het gericht is op Zijn eer. Ook in de vragen, de noden, de zielsgesteldheden van mensen, zal het gebed zich moeten richten op Gods eer.
Dat geeft ook dat ik veel moeite heb met de opmerkingen/ kreten als: We bidden voor De Vries, het gebedsleven van Rutte (die niet voor zichzelf bid, volgens het interview), de opmerkingen van Grapperhaus (die meer heeft met het boeddhisme van zijn vrouw), de opmerkingen van Kaag hierover. Maar ook van een predikant die zijn gebed gebruikt voor eigen stokpaardjes, of de Heere God verteld hoe een mens bekeerd moet worden etc.
Misschien verklaart bovenstaande wel mijn opstelling in deze discussie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: De tijd waarin wij leven...
Inderdaad, als het gebed begint met de lofprijzing wordt het hele gebed anders. De Heere Jezus heeft ons dat ook geleerd met de woorden 'Onze Vader, Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.' Vanuit die houding ga je ook meer van Hem verwachten.Maanenschijn schreef:@Ditbenik Dank voor je reactie. Ik kan me prima bij je aansluiten. Soms lijkt het dat de term ‘bidden’ een uiting is van meeleven: we bidden voor je, we duimen voor je, we branden een (virtueel) kaarsje, enz.
Ik heb recent het boek Psalmen doorgelezen. Hierin staan veel gebeden. Ik ben voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat ook ons bidden geheel niet in lijn is met de lofprijzing die veelal doorklinkt in de Psalmen. Mijn voorlopige conclusie is dan ook bidden alleen dan voor God welgevallig is, als het gericht is op Zijn eer. Ook in de vragen, de noden, de zielsgesteldheden van mensen, zal het gebed zich moeten richten op Gods eer.
Dat geeft ook dat ik veel moeite heb met de opmerkingen/ kreten als: We bidden voor De Vries, het gebedsleven van Rutte (die niet voor zichzelf bid, volgens het interview), de opmerkingen van Grapperhaus (die meer heeft met het boeddhisme van zijn vrouw), de opmerkingen van Kaag hierover. Maar ook van een predikant die zijn gebed gebruikt voor eigen stokpaardjes, of de Heere God verteld hoe een mens bekeerd moet worden etc.
Misschien verklaart bovenstaande wel mijn opstelling in deze discussie.
Vanavond geef ik in een cursus een les over het gebed aan mensen van 'buiten'. Ik ben benieuwd wat die onder bidden verstaan.
Re: De tijd waarin wij leven...
Intussen tekent dit topic wal pijnlijk duidelijk de titel erboven: "de tijd waarin wij leven..."
(Of zouden we de pijn misschien helemaal niet meer voelen? Dat zou wel het meest droevige zijn.)
(Of zouden we de pijn misschien helemaal niet meer voelen? Dat zou wel het meest droevige zijn.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??