De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Mister »

En een keurige duiding door het "D66-blaadje".
https://www.rd.nl/artikel/1003473-essen ... -toespraak
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het was een mooie kersttoespraak, al had ik liever een bijbelverwijzing gezien. Maar goed, niets mis met het verslag en ik mag hopen dat ook D66 zich in het verslag kan vinden, inderdaad.
Ik vond het de slechtste kersttoespraak sinds decennia. Zeer politiek en dat staat een koning niet die boven de partijen hoort te staan.
Verder liet hij in zijn kersttoespraak de Koning der koningen onbesproken. Triest dieptepunt voor ons koningshuis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2127
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door TSD »

Mister schreef:En een keurige duiding door het "D66-blaadje".
https://www.rd.nl/artikel/1003473-essen ... -toespraak
Mooie duiding inderdaad, van een toespraak waaruit blijkt dat (helaas) het koningshuis nog steeds verder weg komt te staan van de oorspronkelijk christelijke wortels.

Verder is het prima voor het RD om zowel een feitenrelaas (via ANP) als een duiding te plaatsen. Dat maakt het RD in elk geval geen D66-blaadje.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ad Anker »

Wel fijn dat ze na de wake up call van Wim snel met een opinie komen. :hum
merel
Berichten: 9924
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

huisman schreef:
DDD schreef:Het was een mooie kersttoespraak, al had ik liever een bijbelverwijzing gezien. Maar goed, niets mis met het verslag en ik mag hopen dat ook D66 zich in het verslag kan vinden, inderdaad.
Ik vond het de slechtste kersttoespraak sinds decennia. Zeer politiek en dat staat een koning niet die boven de partijen hoort te staan.
Verder liet hij in zijn kersttoespraak de Koning der koningen onbesproken. Triest dieptepunt voor ons koningshuis.
Had je wat anders verwacht? Ik begrijp echt niet waarom in reformatorische kringen zo gedweept wordt met het koninklijk huis. Het is toch algemeen bekend dat de koning en zijn familie zelden in een kerk te vinden zijn? Het heeft zijn dochters ook naar openbare scholen gedaan.
DDD
Berichten: 28849
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Wanneer dan? Ze zitten op een christelijk gymnasium, toch?
merel
Berichten: 9924
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

DDD schreef:Wanneer dan? Ze zitten op een christelijk gymnasium, toch?
Ik doelde op de openbare lagere school in Wassenaar. Daarnaast is Sorghvliet vooral in naam christelijk. De populatie kinderen dat naar deze school gaat is verre van christelijk opgevoed. ;) Ik ken een klasgenoot van een van zijn dochters. Sinds de prinsessen naar deze school gaan is de populatie van scholieren aardig veranderd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het was een mooie kersttoespraak, al had ik liever een bijbelverwijzing gezien. Maar goed, niets mis met het verslag en ik mag hopen dat ook D66 zich in het verslag kan vinden, inderdaad.
Ik vond het de slechtste kersttoespraak sinds decennia. Zeer politiek en dat staat een koning niet die boven de partijen hoort te staan.
Verder liet hij in zijn kersttoespraak de Koning der koningen onbesproken. Triest dieptepunt voor ons koningshuis.
Had je wat anders verwacht? Ik begrijp echt niet waarom in reformatorische kringen zo gedweept wordt met het koninklijk huis. Het is toch algemeen bekend dat de koning en zijn familie zelden in een kerk te vinden zijn? Het heeft zijn dochters ook naar openbare scholen gedaan.
Ja ik had anders verwacht. Hij moet namelijk onze hele bevolking vertegenwoordigen. Dat dit koninklijke stel hun roots zijn vergeten is mij duidelijk. Toch moeten ze handelen naar hun ambt en niet naar de mening van Kaag&Rutte.

Onbegrijpelijk dat @DDD dit een goede kersttoespraak vond. knip ivm op de persoon.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Je kunt niet klagen dat de koning geen woord aan God wijdt en tegelijkertijd klagen dat de toespraak te weinig verbindend was. Zodra de koning over God begint, raakt hij immers de meeste Nederlanders kwijt. Ik zie overigens nauwelijks politieke uitlatingen. Dat sommige partijen naar believen feiten ontkennen, maakt het benoemen van de feiten nog geen politiek.
Ambtenaar
Berichten: 9289
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Het heeft zijn dochters ook naar openbare scholen gedaan.
Die zaten op Christelijk Gymnasium Sorghvliet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Philip schreef:Je kunt niet klagen dat de koning geen woord aan God wijdt en tegelijkertijd klagen dat de toespraak te weinig verbindend was. Zodra de koning over God begint, raakt hij immers de meeste Nederlanders kwijt. Ik zie overigens nauwelijks politieke uitlatingen. Dat sommige partijen naar believen feiten ontkennen, maakt het benoemen van de feiten nog geen politiek.

Jij hebt het dus opgegeven dat wij een christelijke natie waren en behoren te zijn? Ik denk niet dat het VK minder seculier is dan ons land maar daar spreekt het vorstenhuis duidelijk over haar christelijke wortels. Om maar te zwijgen over de christelijke getuigenis die er uitging rondom de begrafenis van de Queen.

Je vergeet gemakshalve dat deze toespraak van de koning op de eerste kerstdag gehouden wordt. Als je dan totaal zwijgt over de christelijke betekenis van kerst is dat veelzeggend. Daarmee zet je een minderheid van de bevolking weg als onbelangrijk. Als je ipv de zegen van de Heere het volk toewenst eindigt met dichtregels van een dichter die zich als non binair profileert ben je gevallen voor de afgoden van deze tijd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

huisman schreef:
Philip schreef:Je kunt niet klagen dat de koning geen woord aan God wijdt en tegelijkertijd klagen dat de toespraak te weinig verbindend was. Zodra de koning over God begint, raakt hij immers de meeste Nederlanders kwijt. Ik zie overigens nauwelijks politieke uitlatingen. Dat sommige partijen naar believen feiten ontkennen, maakt het benoemen van de feiten nog geen politiek.

Jij hebt het dus opgegeven dat wij een christelijke natie waren en behoren te zijn? Ik denk niet dat het VK minder seculier is dan ons land maar daar spreekt het vorstenhuis duidelijk over haar christelijke wortels. Om maar te zwijgen over de christelijke getuigenis die er uitging rondom de begrafenis van de Queen.

Je vergeet gemakshalve dat deze toespraak van de koning op de eerste kerstdag gehouden wordt. Als je dan totaal zwijgt over de christelijke betekenis van kerst is dat veelzeggend. Daarmee zet je een minderheid van de bevolking weg als onbelangrijk. Als je ipv de zegen van de Heere het volk toewenst eindigt met dichtregels van een dichter die zich als non binair profileert ben je gevallen voor de afgoden van deze tijd.
Nee, ik zou het mooi vinden als de koning laat blijken christen te zijn, net zoals dat in het Verenigd Koninkrijk gebeurt inderdaad.

Ik ben het er alleen niet mee eens dat de koning met deze kersttoespraak een minderheid van de bevolking wegzet als onbelangrijk. Dat zouden moslims dan ook over het Engelse koningshuis kunnen zeggen. Dat Marieke Lucas Rijneveld non-binair is, zie ik niet als belemmering. Het leven van een kunstenaar staat m.i. los van de kunst die diegene maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17437
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Philip schreef:
huisman schreef:
Philip schreef:Je kunt niet klagen dat de koning geen woord aan God wijdt en tegelijkertijd klagen dat de toespraak te weinig verbindend was. Zodra de koning over God begint, raakt hij immers de meeste Nederlanders kwijt. Ik zie overigens nauwelijks politieke uitlatingen. Dat sommige partijen naar believen feiten ontkennen, maakt het benoemen van de feiten nog geen politiek.

Jij hebt het dus opgegeven dat wij een christelijke natie waren en behoren te zijn? Ik denk niet dat het VK minder seculier is dan ons land maar daar spreekt het vorstenhuis duidelijk over haar christelijke wortels. Om maar te zwijgen over de christelijke getuigenis die er uitging rondom de begrafenis van de Queen.

Je vergeet gemakshalve dat deze toespraak van de koning op de eerste kerstdag gehouden wordt. Als je dan totaal zwijgt over de christelijke betekenis van kerst is dat veelzeggend. Daarmee zet je een minderheid van de bevolking weg als onbelangrijk. Als je ipv de zegen van de Heere het volk toewenst eindigt met dichtregels van een dichter die zich als non binair profileert ben je gevallen voor de afgoden van deze tijd.
Nee, ik zou het mooi vinden als de koning laat blijken christen te zijn, net zoals dat in het Verenigd Koninkrijk gebeurt inderdaad.

Ik ben het er alleen niet mee eens dat de koning met deze kersttoespraak een minderheid van de bevolking wegzet als onbelangrijk. Dat zouden moslims dan ook over het Engelse koningshuis kunnen zeggen. Dat Marieke Lucas Rijneveld non-binair is, zie ik niet als belemmering. Het leven van een kunstenaar staat m.i. los van de kunst die diegene maakt.
Jij blijft blijkbaar ontkennen dat wij als natie christelijk wortels hebben. Juist het koningshuis die daar in het verleden een belangrijke rol in had zou dat moeten weten. Deze koning heeft niet met die christelijke wortels. Dat jij dan over moslims begint is raar. Ik verwacht ook niet dat de koning van Saudi-Arabië het kerstverhaal uit Lukas 2 gaat aanhalen in een toespraak. Dat land heeft een andere historie.

Als jij de keuze van de dichter ook ziet als ‘toeval’ ben je op zijn minst naïef.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Nee, ik ontken dat niet. Ik vind wel dat de koning daarmee ons als christenen niet wegzet als onbelangrijk. Dat is iets totaal anders.

De keuze van Marieke Lucas Rijneveld heeft niet per se iets te maken met zijn gender. Hij geldt als een van Nederlands grootste dichters.
Evangelist
Berichten: 520
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Evangelist »

Ons land is niet meer christelijk, ons koningshuis ook niet. Hij vertolkte gewoon de meerderheidsopvatting in ons land. Niet verrassend, wel verdrietig natuurlijk. Maar niet meer of minder verdrietig dan de inhoud van de kerstboodschap van Rutte. Ik begrijp al die aandacht in reformatorische kring voor ons koningshuis nooit zo goed. Het zijn moderne mensen die niets hebben met het Bijbelgetrouwe christendom.
Hartelijke groet,
Evangelist
Plaats reactie