Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bogerman schreef:
Wim Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Wim Anker schreef:@Bezorgd is een scheurmaker
Je bedoelt 'realist'? ;)
Het is dat ik je grappig vindt, dus ik kan het wel hebben, maar het is natuurlijk best op de persoon.
Hoezo? Op dit forum is in de loop der jaren best e.e.a. gedeeld. En ik snap niet zo goed dergelijke opmerkingen over een kerkverband wat het jouw niet (meer) is. En dat is - helaas - niet voor het eerst.

HSV: Maar laat niemand van u
lijden als een moordenaar of
dief, of kwaaddoener, of als
iemand die zich met de zaken
van iemand anders bemoeit.

Er bestaat een soort van
geestelijke griep en dat is je te
bemoeien met andermans
zaken in plaats van vol ijver en
trouw je eigen zaken te
behartigen.

Bemoeizucht staat in
bovengenoemde tekst op één
lijn met moord en diefstal en
dat is dus een ernstige
overtreding!
Maar nu doe je toch hetzelfde als Bezorgd? Nu bemoei jij je weer met hem.
En wat Bezorgd zei was toch geen bemoeien. Het was zorgen neerschrijven. En daar is veel reden voor.
Zeker wel. Maar jouw oplossing is wel een gehele andere dan de herverkaveling die @Bezorgd voorstelt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Wim Anker schreef:
Bezorgd schreef:Beste Wim, deze hele discussie ging over de hele gezindte.
Deze (onnodige) discussie is door jouw begonnen. Als er even geen fikkie ergens is moet er blijkbaar weer wat worden aangestoken?
Kom op Wim.
Wat is dit voor onzinnig verwijt. We zitten hier op een discussieforum.
Daarnaast zat er niets stekends bij, maar was het niet meer dan een realistische opmerking over een onderwerp dat me al langer bezighoudt.
Blijkbaar was het Wim opgevallen dat er een link was met de GG waar jij zeker in het verleden je moeite mee hadt. Terecht dat het naar een ander topic verplaatst is. Nu kan er makkelijker gelinkt worden met de gehele gezindte.
Ik geef @Wim Anker helemaal gelijk, maar deze link heb ik wel gemist. Er is helaas wel 1 specifieke plaats genoemd, maar dat was niet de plaats waar jij op doelt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:
Bezorgd schreef:Beste Wim, deze hele discussie ging over de hele gezindte.
Deze (onnodige) discussie is door jouw begonnen. Als er even geen fikkie ergens is moet er blijkbaar weer wat worden aangestoken?
Zolang het maar niet met hout wordt gedaan dan. Dat is schadelijk.
Inderdaad. Je kunt beter benzine of olie gebruiken. Dat brandt bovendien ook veel beter.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:[q]Ik geef @Wim Anker helemaal gelijk, maar deze link heb ik wel gemist. Er is helaas wel 1 specifieke plaats genoemd, maar dat was niet de plaats waar jij op doelt.
Wat doe je nu vervelend?
Waarom die felheid omdat ik iets post over een mogelijke herverkaveling. Lees mijn postings nog eens goed.
Net of ik er behagen in schep. Nee het zegt iets over de nood.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik geef @Wim Anker helemaal gelijk, maar deze link heb ik wel gemist. Er is helaas wel 1 specifieke plaats genoemd, maar dat was niet de plaats waar jij op doelt.
Wat doe je nu vervelend?
Waarom die felheid omdat ik iets post over een mogelijke herverkaveling. Lees mijn postings nog eens goed.
Net of ik er behagen in schep. Nee het zegt iets over de nood.
Ik doe helemaal niet vervelend. Hoe kom je daar nou bij?

Ik reageer op de post van @pierre27. Hij suggereert dat @Wim Anker denkt dat jij vanuit je verleden dit vuurtje weer aanwakkert. Dat geloof ik niet.

Ik geef @Wim Anker verder wél gelijk inderdaad. Maar daarmee doe ik toch niet vervelend? Ik heb namelijk sterk de indruk dat als ik morgen met jou een kopje koffie zou drinken we een veel genuanceerder gesprek hadden in plaats van dat we morgen in dit draadje een uur gingen debatteren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Zita schreef:Waarom moet eenheid ook meteen acuut organisatorische eenheid zijn? Dat lijkt me een laatste stap. Begin maar eens met de ander welgemeend positief bejegenen, in plaats van achterdocht, millimetergedoe en hokjesdenken.
Dat laatste is nu juist het probleem. Ik vraag me wel eens af hoe de apostelen en vroege kerk, toen er eigenlijk geen enkele vorm van eenheid is, een eenheid zijn gebleven. Je ziet dan dat het gaat om onderlinge erkenning. Als er een probleem was, dan werd de naburig bisschop of apostel geraadpleegd en als die het ook niet wist, dan riep je er een hoop bij elkaar. Ze lazen en waardeerden elkaars onderlinge brieven en een behoorlijk aantal is zo belangrijk geworden en gebleven zat die brieven samen het NT hebben gevormd.
Een dergelijke gang van zaken staat heel ver af van het neerpennen van allerlei verschillen in een 'obscuur' kerkblaadje waar je geen rekening hoeft te houden met gevoeligheden omdat je voor eigen parochie spreekt. Een leerverschil doorspreken hoeft ook niet, want jij bent toevallig het kerkverband dat de meest juiste leer heeft. Op het moment dat je een formele eenheid bent, heb je in ieder geval uit te gaan van je gezamenlijke wortels. Dat is winst.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

En dat is wel het allermoeilijkst. Oordelen zit in de genen van kerkmensen, met name binnen de GG (iN) meen ik. Daar is het 'wij hebben de waarheid' het meest dominant. Het bespreekbaar maken van onbijbelse elementen wordt afgedaan als vijandschap tegen de aloude leer. Er is geen sfeer van openheid en feedback, ambtsdragers zijn heilig en onschendbaar en maken daar ge/misbruik van.

Binnen de GG verbijten en vereten we elkaar al behoorlijk. Daar is helemaal geen beginnen aan. Als het al niet lukt om medechristenen die qua kleding of bijbelvertaling afwijken toch te zien als oprecht christen kun je herkavelen wat je wil maar blijft het toch vormendienst wat eens als een zeepbel uiteen spat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Herman »

De tijd zal de herverkaveling in de hand gaan werken. En niet zoals wij dat denken, maar door een loutering van Gods Geest zelf.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:En dat is wel het allermoeilijkst. Oordelen zit in de genen van kerkmensen, met name binnen de GG (iN) meen ik. Daar is het 'wij hebben de waarheid' het meest dominant. Het bespreekbaar maken van onbijbelse elementen wordt afgedaan als vijandschap tegen de aloude leer. Er is geen sfeer van openheid en feedback, ambtsdragers zijn heilig en onschendbaar en maken daar ge/misbruik van.

Binnen de GG verbijten en vereten we elkaar al behoorlijk. Daar is helemaal geen beginnen aan. Als het al niet lukt om medechristenen die qua kleding of bijbelvertaling afwijken toch te zien als oprecht christen kun je herkavelen wat je wil maar blijft het toch vormendienst wat eens als een zeepbel uiteen spat.
Helaas mee eens.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:En dat is wel het allermoeilijkst. Oordelen zit in de genen van kerkmensen, met name binnen de GG (iN) meen ik. Daar is het 'wij hebben de waarheid' het meest dominant. Het bespreekbaar maken van onbijbelse elementen wordt afgedaan als vijandschap tegen de aloude leer. Er is geen sfeer van openheid en feedback, ambtsdragers zijn heilig en onschendbaar en maken daar ge/misbruik van.

Binnen de GG verbijten en vereten we elkaar al behoorlijk. Daar is helemaal geen beginnen aan. Als het al niet lukt om medechristenen die qua kleding of bijbelvertaling afwijken toch te zien als oprecht christen kun je herkavelen wat je wil maar blijft het toch vormendienst wat eens als een zeepbel uiteen spat.
100 procent eensch
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Henk J »

Ad Anker schreef:En dat is wel het allermoeilijkst. Oordelen zit in de genen van kerkmensen, met name binnen de GG (iN) meen ik. Daar is het 'wij hebben de waarheid' het meest dominant. Het bespreekbaar maken van onbijbelse elementen wordt afgedaan als vijandschap tegen de aloude leer. Er is geen sfeer van openheid en feedback, ambtsdragers zijn heilig en onschendbaar en maken daar ge/misbruik van.

Binnen de GG verbijten en vereten we elkaar al behoorlijk. Daar is helemaal geen beginnen aan. Als het al niet lukt om medechristenen die qua kleding of bijbelvertaling afwijken toch te zien als oprecht christen kun je herkavelen wat je wil maar blijft het toch vormendienst wat eens als een zeepbel uiteen spat.
En de gezwollen taal die je soms in kerkbladen of bladen van op zichzelf goede organisaties lees helpt de verdraagzaamheid ook niet vooruit. De tijd zal ons eens tot eenheid dwingen denk ik.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Wim Anker »

Geef het goede voorbeeld. In daden en woorden.
Niet meer en ook niet minder.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

Ad Anker schreef:En dat is wel het allermoeilijkst. Oordelen zit in de genen van kerkmensen, met name binnen de GG (iN) meen ik. Daar is het 'wij hebben de waarheid' het meest dominant. Het bespreekbaar maken van onbijbelse elementen wordt afgedaan als vijandschap tegen de aloude leer. Er is geen sfeer van openheid en feedback, ambtsdragers zijn heilig en onschendbaar en maken daar ge/misbruik van.

Binnen de GG verbijten en vereten we elkaar al behoorlijk. Daar is helemaal geen beginnen aan. Als het al niet lukt om medechristenen die qua kleding of bijbelvertaling afwijken toch te zien als oprecht christen kun je herkavelen wat je wil maar blijft het toch vormendienst wat eens als een zeepbel uiteen spat.
Volgens mij is deze reactie een grote veroordeling. Wat mij betreft dit topic dicht. Dit is mensenwerk wat gedoemd is om te mislukken! :lock

P.s.: Misschien erg, maar ik zit niet op een herverkaveling te wachten. Niet op zo’n manier in ieder geval. Het zou scheuring op scheuring worden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Henk J »

Wim Anker schreef:Geef het goede voorbeeld. In daden en woorden.
Niet meer en ook niet minder.
Dat probeer ik, en dan moet ook mijn hand op de mond...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Herverkaveling Gereformeerde Gezindte (uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Geef het goede voorbeeld. In daden en woorden.
Niet meer en ook niet minder.
Helemaal mee eens hoor. Juist in de door mij genoemde kerkverbanden verschijnen met regelmaat boekjes om de eigen opvattingen te promoten. Dat maakt het niet makkelijker. Hoe eens ik het ook met de opvattingen vaak eens ben hoor.
We leven in een veranderende zuil. We worden gedwongen de blik meer naar buiten te richten. Als dat leidt tot verkramping is het resultaat vaak geen winst. Anderzijds zijn we in onze gezindte vwb levensstandaard en materialisme fors werelds geworden. We hebben daarom een zwakke positie. Het is echt wel ingewikkeld.

De gedachte dat waarachtige bekering leidt tot automatisch volledig aanpassen aan de regels en wetten binnen een bepaalde denominatie lijkt achterhaald. Anderzijds komt er een stroming op waarin geloofsautomatisme zonder kennis van onze diepe ellende en de wetenschap van de de totale onmogelijkheid om tot God te gaan wordt verdonkerd.

De vorm kan niet zonder inhoud maar mag ook niet vereenzelvigd worden.

Ik vind het moeilijk.
Plaats reactie