Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bogerman »

Panny schreef:
Bogerman schreef:
Marco schreef:
Bogerman schreef:Ik zie dat er ook alweer gezegd is dat dit geneuzel is. Dan hebt u de diepte van wat ik heb bedoeld niet gevoeld. Dat dit niet meer aangevoeld wordt op een reformatorisch forum, is een bevestiging dat de dingen toch aan het veranderen zijn onder de jongere generatie.
Je neemt er dus aanstoot aan. Zie ook de opmerking van Erskinees:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... %3A37%20pm
Is fietskleding ook aanstootgevend als je buurman er mee rondfietst?
Ja, want ik denk dat de Heere ons kleding heeft gegeven als gevolg van de zonde, en het moet bedekken. Daar is bij fietskleding of korte broeken of zwemkleding geen sprake van.
Natuurlijk moet kleding bedekken. Maar de vraag is wat moet kleding bedekken? Moeten je handen bedekt zijn? Moeten je armen helemaal bedekt zijn? Mogen blote voeten? Moet het gezicht bedekt zijn?

Ik denk dat we allemaal wel weten waarvoor kleding nodig is. Het gaat om het niet opwekken van sexuele begeertes bij mensen die niet je partner zijn.
Dan vraag ik me af: wat is dan het verschil tussen een overhemd met korte mouwen en een broek met korte pijpen?
Verleidt een korte broek meer tot zonde? Ik kan me hier niets bij voorstellen.
En wat zeg je dan tegen Afrikaanse christenen die leven in een land waar het meestal behoorlijk wat warmer is dan hier...
Wij leven hier, in onze traditie. Als volwassen man in een korte broek gaan lopen, zeker als dominee… ik zou niet graag zien dat onze dominee dat zou doen. Bij het ambt hoort ook enige waardigheid. Eigenlijk precies zoals ds. Brugge het allemaal verwoordt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6628
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:In mijn geboorteplaats kreeg de GG een nieuwe predikant en toen namens mensen aanstoot omdat hij naar de plaatselijke Hubo ging. Dat was halverwege de jaren 90. Daar zou nu niemand meer moeilijk over doen. Meningen veranderen gelukkig met de tijd.
Wat vreemd. Hoe reageerde hij er zelf eigenlijk op?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
FlyingEagle schreef:In mijn geboorteplaats kreeg de GG een nieuwe predikant en toen namens mensen aanstoot omdat hij naar de plaatselijke Hubo ging. Dat was halverwege de jaren 90. Daar zou nu niemand meer moeilijk over doen. Meningen veranderen gelukkig met de tijd.
Wat vreemd. Hoe reageerde hij er zelf eigenlijk op?
Hij kocht wat hij nodig had.
Apostolicum
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:36

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Apostolicum »

Waarom gaat het in onze gezindte zo vaak over randzaken - en blijft men daarin hangen als kenmerken van het ware geloof - en waarom gaat het zo weinig over Jezus Christus en Dien gekruisigd? Is een dergelijke houding conform de persoonlijke zendingsopdracht van de Heere Jezus?

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bogerman
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 okt 2010, 00:10

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Bogerman »

Apostolicum schreef:Waarom gaat het in onze gezindte zo vaak over randzaken - en blijft men daarin hangen als kenmerken van het ware geloof - en waarom gaat het zo weinig over Jezus Christus en Dien gekruisigd? Is een dergelijke houding conform de persoonlijke zendingsopdracht van de Heere Jezus?

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Dit gaat niet over randzaken alleen. Het gaat over vormen die het luisteren naar de inhoud belemmeren. Bij mij in elk geval wel.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Reformer »

Bogerman schreef:
Apostolicum schreef:Waarom gaat het in onze gezindte zo vaak over randzaken - en blijft men daarin hangen als kenmerken van het ware geloof - en waarom gaat het zo weinig over Jezus Christus en Dien gekruisigd? Is een dergelijke houding conform de persoonlijke zendingsopdracht van de Heere Jezus?

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Dit gaat niet over randzaken alleen. Het gaat over vormen die het luisteren naar de inhoud belemmeren. Bij mij in elk geval wel.
Vermoedelijk draagt deze predikant bij de bediening van het Evangelie andere kleding dan bij het fietsen. 'Probleem' opgelost!
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Apostolicum
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jun 2018, 23:36

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Apostolicum »

Voor wiens karretje laten wij ons dan eigenlijk spannen door ons steeds bezig te houden met randzaken die ons af laten leiden van het vleesgeworden Woord ...
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Forummer »

Het is toch heel erg duidelijk allemaal?
In het bijbelboek Farizeeën 13 vers 1056 staat duidelijk dat een ambtsdrager een driedelig zwart pak aan moet, ten alle tijde. :quoi

Kennen we Jezus Christus al als onze Verlosser en God de Vader al als Vader en woont de Heilige Geest al in ons hart?

Zouden we ons dáár niet druk over moeten maken?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ambtenaar
Berichten: 9271
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ambtenaar »

Bogerman schreef: Dit gaat niet over randzaken alleen. Het gaat over vormen die het luisteren naar de inhoud belemmeren. Bij mij in elk geval wel.
Ben je lid van de HHK?
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door merel »

Bogerman schreef:
Apostolicum schreef:Waarom gaat het in onze gezindte zo vaak over randzaken - en blijft men daarin hangen als kenmerken van het ware geloof - en waarom gaat het zo weinig over Jezus Christus en Dien gekruisigd? Is een dergelijke houding conform de persoonlijke zendingsopdracht van de Heere Jezus?

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Dit gaat niet over randzaken alleen. Het gaat over vormen die het luisteren naar de inhoud belemmeren. Bij mij in elk geval wel.
Hij preekt toch niet in zijn wielerkleding?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:@Ad Anker:
Dat begreep ik, en daar ben ik het geheel mee eens.

Ik houd echter graag mijn verbazing aan. De christen moet onschuldig zijn in het kwade, zegt de apostel. Een zekere naiviteit is ook het gevolg van een christelijke levenshouding.

Dus ik blijf mij soms verbazen. En dan ben ik oprecht blij dat anderen dat al verwachtten.

@FlyingEagle:
Was dat toen een aanstootgevende winkel?
Ik vind dit wel een mooie gedachte. Ik denk dat het ook zo is. Ontspannen omgaan met dit verschijnsel (dominee in sportkleding op racefiets), ook als het niet past binnen je eigen denkkader. Ik vind dat ook mooi. Dus verbazing maar daaraan niet gelijk een oordeel gekoppeld. Is dat wat je bedoelt?

Het gevaar is wel dat bij alles vragen stellen wat onder ons volkomen zekerheid heeft ook ingewikkeld is.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:@Ad Anker:
Dat begreep ik, en daar ben ik het geheel mee eens.

Ik houd echter graag mijn verbazing aan. De christen moet onschuldig zijn in het kwade, zegt de apostel. Een zekere naiviteit is ook het gevolg van een christelijke levenshouding.

Dus ik blijf mij soms verbazen. En dan ben ik oprecht blij dat anderen dat al verwachtten.

@FlyingEagle:
Was dat toen een aanstootgevende winkel?
Ik vind dit wel een mooie gedachte. Ik denk dat het ook zo is. Ontspannen omgaan met dit verschijnsel (dominee in sportkleding op racefiets), ook als het niet past binnen je eigen denkkader. Ik vind dat ook mooi. Dus verbazing maar daaraan niet gelijk een oordeel gekoppeld. Is dat wat je bedoelt?

Het gevaar is wel dat bij alles vragen stellen wat onder ons volkomen zekerheid heeft ook ingewikkeld is.
Wat bedoel je met de laatste zin?
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door DDD »

@ Ad Anker: Dat bedoel ik in veel opzichten. Verbazing heeft immers niets met oordeel te maken.

Maar als iemand anderzijds een oordeel geeft over de staat of de prediking van een predikant in wielerkleding, dan meen ik wel dat hij daarin dwaalt, en dat hij niet onderscheidt wat er toe doet.

En verder heb ik er nooit bij stilgestaan dat zelfs fietsen niet onschuldig zou zijn. Toen ik jong was, ging ik op fietsvakantie en ik heb nooit van iemand het idee gekregen dat zich dat niet zou verhouden tot een reformatorische levensovertuiging.

Ik heb ooit wel eens gehoord dat er mensen waren die vonden dat een dominee niet moest gaan motorrijden. Maar fietsen is wel helemaal onschuldig. Het staat erg ver van mij af dat mensen overal maar wat van vinden. Zo ben ik gelukkig niet opgevoed. Ik vind er dus wel degelijk iets van als iemand hier een punt van maakt. Dat vind ik absurd. Daarmee ben ik dan het stadium van de verwondering voorbij. :)

En verder heb ik dezelfde vraag als merel. Maar ik vermoed dat dat een bredere uitroep is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door Ad Anker »

Dat bepaalde tradities dierbaar zijn en niet ter discussie hoeven te worden gesteld. Omdat ze veiligheid bieden. Altijd overal vragen over stellen en over discussiëren (vrouw in het ambt, hoed voor de vrouw in de eredienst, ambtskleding, 2x per zondag naar de kerk) leidt af van de kern.

Dat deze dominee kiest zich zo te presenteren roept logisch vragen op. De kunst is dan om voor jezelf die keuze bij die dominee te laten, daar geen oordeel over te hebben en er niet al te diepgaand over te discussiëren.

Dat je je nooit afgevraagd hebt of een GG dominee in zijn vrije tijd aan wielrennen doet vind ik naïef. DDD vindt dat een deugd, ik vind dat een interessante gedachte al vertrouw ik die naïviteit niet. Maar dat hou ik dicht bij mezelf.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Outfit ambtsdragers (uit: ontwikkelingen HHK)

Bericht door DDD »

Nou, er zijn genoeg predikanten waarvan ik in één oogopslag wel kan zien dat ze niet aan wielrennen doen. Maar daar stoor ik mij dan eerder aan dan aan gevallen waarin ik dat niet zou uitsluiten.

Een dominee heeft een voorbeeldfunctie. Overgewicht past daar mijns inziens minder goed bij dan wielrennen.
Gesloten