Godsontmoeting, God ervaren

Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

Hoe kan ik Gods nabijheid tot Zijn kinderen begrijpen? Staat er in de Bijbel dat de mens “God moeten ervaren”?

1. Waaruit weet een kind van God dat Hij of zij de Heere heeft ontmoet?
2. Wat is dat eigenlijk: een Godsontmoeting? Is dat een ander woord voor geloofsvereniging met de Vader door de Heere Jezus?
2. Wat voor functie heeft emotie?
3. Hoe weet je dat je je niet iets inbeeldt?

Ik las ergens dit citaat:
"Het ervaren van God is het levenslange proces om van Hem te leren, zo intiem met Hem kennis te maken dat we ons leven met vreugde aan Hem overgeven omdat we Hem hebben leren kennen en Hem volledig vertrouwen. Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden. Een heel vreugdevol deel van het ervaren van God is de intieme kennis van Zijn liefde." Was het Packer? Ik weet het niet meer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat daar moeilijk een antwoord op te geven is (ook gezien het geringe aantal reacties), omdat een Godsontmoeting, God ervaren, geen rationele, maar een relationele activiteit is. De Heilige Geest bevestigt dat in mijn hart, niet in mijn hoofd.
Het is niet te begrijpen, alleen maar te aanbidden en te geloven.

Daarom denk ik ook je citaat niet geheel juist vertaald is.
In de zin 'Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden.' zou 'begrijpen' beter vertaald kunnen worden met 'leren' of 'vertrouwen'/'geloven'. Wij kunnen dat denk ik niet begrijpen (misschien jullie wel, maar ik niet in ieder geval), alleen maar aanbidden.
(Verder moet het 'in' of 'onder' alle omstandigheden zijn.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Herman »

De ontmoeting met de Heere vindt plaats door het geloof.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door John Galt »

Tiberius schreef:Daarom denk ik ook je citaat niet geheel juist vertaald is.
In de zin 'Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden.' zou 'begrijpen' beter vertaald kunnen worden met 'leren' of 'vertrouwen'/'geloven'. Wij kunnen dat denk ik niet begrijpen (misschien jullie wel, maar ik niet in ieder geval), alleen maar aanbidden.
Je kutn "begrijpen" (understnd) op 2 manieren opvatten: Iet bevatten of begrijpen dat iets een feit is. Gods goedheid kun je noot bevatten, maar je kunt wel begrijpen dat Hij goed is in de zin van dat je het weet. Een alledaags voorbeeld: "Ik begrijp dat je gisteren in Amsterdam geweest bent, wat heb je daar gedaan?" versus: "Oh, nú begrijp ik waarom jij in Amsterdam was!"
Herman schreef:De ontmoeting met de Heere vindt plaats door het geloof.
Dat is even waar als vaag. Hoe dan? Wat merk je daarvan?

Ik weet zelf niet zoveel raad met religieuze ervaringen. Ik geloof dat ze voorkomen, maar als je mystici leest uit bv islamitische kring, dan komen ze daar ook voor. Ik heb dingen gelezen van islamieten waarvan je denkt: In iets andere woorden is dit gewoon bevindelijk. Ook weet ik dat het nte om de ervaring gaat, maar om het geloof en het vertrouwen. Toch ken ik ook wel het verlangen om God te ervaren / Hem te ontmoeten. "God verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont."
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Tiberius »

John Galt schreef:
Tiberius schreef:Daarom denk ik ook je citaat niet geheel juist vertaald is.
In de zin 'Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden.' zou 'begrijpen' beter vertaald kunnen worden met 'leren' of 'vertrouwen'/'geloven'. Wij kunnen dat denk ik niet begrijpen (misschien jullie wel, maar ik niet in ieder geval), alleen maar aanbidden.
Je kutn "begrijpen" (understnd) op 2 manieren opvatten: Iet bevatten of begrijpen dat iets een feit is. Gods goedheid kun je noot bevatten, maar je kunt wel begrijpen dat Hij goed is in de zin van dat je het weet. Een alledaags voorbeeld: "Ik begrijp dat je gisteren in Amsterdam geweest bent, wat heb je daar gedaan?" versus: "Oh, nú begrijp ik waarom jij in Amsterdam was!"
Ik begrijp het verschil niet in deze context. Volgens mij betekent 'begrijpen' in je beide voorbeelden min of meer hetzelfde, namelijk iets met je verstand bevatten. Het verschil zit hem alleen dat je in de eerste begrijpt dat diegene in Amsterdam is geweest en in de tweede zin waarom. Maar beide is een verstandelijk bevatten.

Of om het bevindelijk te duiden: het zit een voet te hoog.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Valcke »

Susanna schreef:Hoe kan ik Gods nabijheid tot Zijn kinderen begrijpen? Staat er in de Bijbel dat de mens “God moeten ervaren”?

1. Waaruit weet een kind van God dat Hij of zij de Heere heeft ontmoet?
2. Wat is dat eigenlijk: een Godsontmoeting? Is dat een ander woord voor geloofsvereniging met de Vader door de Heere Jezus?
3. Wat voor functie heeft emotie?
4. Hoe weet je dat je je niet iets inbeeldt?

Ik las ergens dit citaat:
"Het ervaren van God is het levenslange proces om van Hem te leren, zo intiem met Hem kennis te maken dat we ons leven met vreugde aan Hem overgeven omdat we Hem hebben leren kennen en Hem volledig vertrouwen. Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden. Een heel vreugdevol deel van het ervaren van God is de intieme kennis van Zijn liefde." Was het Packer? Ik weet het niet meer.
Omdat de Godsontmoeting een heel persoonlijke ervaring is, vind ik het forum minder geschikt - althans voor mij - om hierop in te gaan.

Geloofsvereniging, de ervaring van Gods nabijheid en een Godsontmoeting zijn voor mij niet identiek. Het zijn verschillende begrippen. De geloofsvereniging is (voor een gelovige) permanent, terwijl de ervaring van Gods nabijheid en de Godsontmoeting dit niet zijn. De ervaring van Gods nabijheid zou ik ook kunnen duiden als het getuigenis van de Heilige Geest. De Godsontmoeting gaat voor mij nog verder dan dit. Ik geloof dat een vorm van Godsontmoeting plaatsvindt wanneer de mens het geloof geschonken wordt (de inwendige roeping).

Punt 1 en 4. God overreedt het hart hiervan. Het is Gods werk om deze zekerheid te schenken, onder meer door het getuigenis van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Herman »

John Galt schreef:
Herman schreef:De ontmoeting met de Heere vindt plaats door het geloof.
Dat is even waar als vaag. Hoe dan? Wat merk je daarvan?
Het gaat wat mij betreft in deze om de goede volgorde. We bespreken de vraag hoe we God ontmoeten of welke ervaring daar precies aan gekoppeld moeten worden. De Bijbel geeft genoeg kentekenen van de gevolgen van het geloof, zoals blijdschap of vrede met God. Beide elementen zijn zeer makkelijk in de affectie te gronden en functioneren daarmee als bewijs van het voorafgaande geloof. Maar wat mij betreft is het geloof, dat Christus als een volkomen Zaligmaker aanneemt en alle Evangeliebeloften omhelst van beslissende betekenis en een op zichzelf staande waarde.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

Tiberius schreef:
John Galt schreef:
Tiberius schreef:Daarom denk ik ook je citaat niet geheel juist vertaald is.
In de zin 'Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden.' zou 'begrijpen' beter vertaald kunnen worden met 'leren' of 'vertrouwen'/'geloven'. Wij kunnen dat denk ik niet begrijpen (misschien jullie wel, maar ik niet in ieder geval), alleen maar aanbidden.
Je kunt "begrijpen" (understand) op 2 manieren opvatten: Niet bevatten of begrijpen dat iets een feit is. Gods goedheid kun je nooit bevatten, maar je kunt wel begrijpen dat Hij goed is in de zin van dat je het weet. Een alledaags voorbeeld: "Ik begrijp dat je gisteren in Amsterdam geweest bent, wat heb je daar gedaan?" versus: "Oh, nú begrijp ik waarom jij in Amsterdam was!"
Ik begrijp het verschil niet in deze context. Volgens mij betekent 'begrijpen' in je beide voorbeelden min of meer hetzelfde, namelijk iets met je verstand bevatten. Het verschil zit hem alleen dat je in de eerste begrijpt dat diegene in Amsterdam is geweest en in de tweede zin waarom. Maar beide is een verstandelijk bevatten.

Of om het bevindelijk te duiden: het zit een voet te hoog.
"Wat is begrijpen?" vind ik echt een lastige vraag. Ik dacht dat er dit achter zat: zaligmakend geloof vereist instemming, de overtuiging dat de inhoud van de "notitia" waarheid is. Dan is wel nodig dat je weet en begrijpt wat de inhoud is. Hoe kun je instemmen als je geen kennis hebt? Zodoende: leren begrijpen wat het is dat Hij goed is, trouw, heilig etc.

@tiberius woordje "leren" zou het kunnen vervangen. "Fact learning can be a crucial background for learning to understand, but fact learning is not learning to understand." In geestelijk opzicht, Gods waarheden moeten op geestelijk niveau worden begrepen en geloofd. Ik vond dit een mooie (Engelse video boodschap): https://www.ligonier.org/posts/pursue-useful-knowledge
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door John Galt »

Tiberius schreef:
John Galt schreef:
Tiberius schreef:Daarom denk ik ook je citaat niet geheel juist vertaald is.
In de zin 'Dit houdt in dat we gaan begrijpen dat Hij trouw, goed, heilig, rechtvaardig, onveranderlijk, almachtig en soeverein is over alle omstandigheden.' zou 'begrijpen' beter vertaald kunnen worden met 'leren' of 'vertrouwen'/'geloven'. Wij kunnen dat denk ik niet begrijpen (misschien jullie wel, maar ik niet in ieder geval), alleen maar aanbidden.
Je kutn "begrijpen" (understnd) op 2 manieren opvatten: Iet bevatten of begrijpen dat iets een feit is. Gods goedheid kun je noot bevatten, maar je kunt wel begrijpen dat Hij goed is in de zin van dat je het weet. Een alledaags voorbeeld: "Ik begrijp dat je gisteren in Amsterdam geweest bent, wat heb je daar gedaan?" versus: "Oh, nú begrijp ik waarom jij in Amsterdam was!"
Ik begrijp het verschil niet in deze context. Volgens mij betekent 'begrijpen' in je beide voorbeelden min of meer hetzelfde, namelijk iets met je verstand bevatten. Het verschil zit hem alleen dat je in de eerste begrijpt dat diegene in Amsterdam is geweest en in de tweede zin waarom. Maar beide is een verstandelijk bevatten.

Of om het bevindelijk te duiden: het zit een voet te hoog.
Ik zag het tweede meer als een "vatten", of beter nog: "grijpen", terwijl het eerste iets heeft van "van horen zeggen". Daarbij is het eerste meer verstand en het tweede meer ervaring. "Na dezen zult gij het verstaan" is ook niet alleen verstandelijk toch?
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

Wat @Valcke schrijft zet me aan het denken.
De ervaring van Gods nabijheid zou ik ook kunnen duiden als het getuigenis van de Heilige Geest.


Is het niet zo dat veel mensen dat een Godsontmoeting noemen?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door GGotK »

Het doet me toch ook denken aan wat wijlen ds P Blok eens zei in een interview:

„Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het luisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.”
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Arja »

GGotK schreef:Het doet me toch ook denken aan wat wijlen ds P Blok eens zei in een interview:

„Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het luisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.”
Of: "... waar is nog de uitwisseling van de ontmoeting met God en de gemeenschap der heiligen? "
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:Het doet me toch ook denken aan wat wijlen ds P Blok eens zei in een interview:

„Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het luisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.”
Het ligt veel dieper dan de meesten kunnen verstaan. Zowel het gemeenschapsleven vloeit weg, ook de samenkomsten van 'het volk' horen we bijna niet meer. Ik meen, zover ik weet, dat hier al geruime tijd geen gezelschappen meer zijn gehouden. Gods ware volk ziet het, en lijden onder de zorgeloosheid en gerustheid. Want er is meer. De toekomst ziet er zeer donker uit, Gods oordelen spreken, maar de veruit de meeste mensen, tot in de meest behoudende kerken toe, merken het niet. Het individualisme groeit meer en meer. Ds. sprak er eens over en zei toen dat hij dat individualistische van deze tijd ook dodelijk noemde. Ik constateer het, maar kan er verder geen harde bewijzen of onderbouwingen van geven: het wordt gezien, gevoeld, door een klein overblijfsel, waar de grote meerderheid zich nog vaak aan ergert ook. Dat maakt de liefdeloosheid van deze tijd wrang en zwaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Punt 1 en 4. God overreedt het hart hiervan. Het is Gods werk om deze zekerheid te schenken, onder meer door het getuigenis van de Heilige Geest.
Idd.
Gods liefde en genade wordt uitgestort in het hart na tot geloof in Christus te zijn gekomen, door den Heilige Geest. Rom.5:5. En ''Gods Geest getuigt met onze geest dat we kinderen van God zijn''. Rom.8:16. Als dit aangevochten wordt en als er vertwijfeling is klamp je je juist des te meer vast aan Christus. Er is wel een opwas nodig in de genade en kennis van de Zaligmaker Jezus Christus.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 26 aug 2021, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Godsontmoeting, God ervaren

Bericht door Susanna »

GGotK schreef:Het doet me toch ook denken aan wat wijlen ds P Blok eens zei in een interview:

„Maar ik ben niet zielig. Ik leef hier bij een open Woord. Bij het minste of geringste valt er een fluistering van het Woord in mijn ziel. Dat gaat niet gepaard met veel bijzonderheden. Het gaat niet door kracht of door geweld, maar soms door het luisteren van de wind. Het eenzijdige en soevereine werk van God, dat Hij volvoert, zonder ons en in ons, geeft een wonderlijke rust.”
Wat is een fluistering van het Woord in je ziel?
Plaats reactie