Predikant: mens of heilige?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
helma schreef:
Wim Anker schreef:@Forummer heeft het maar met zichzelf getroffen.

Het kwalijke is wel dat anderen - mede christenen - worden zwartgemaakt. En dat zou alzo niet moeten geschieden.
Hoe kijk je dan nu terug op wat je onlangs poste nav het RD interview?
Het interview met Rens Rottier? (ik moest even googlen om de naam te achterhalen).
Wat is daarmee? Dat was een interview met iemand die ervoor kiest e.e.a. te delen via de krant en dan kan er - uiteraard - over gediscussieerd worden.
En, ik heb het meermaals gezegd, if you can't stand the heat, stay out of de kitchen. Het staat dhr. Rottier uiteraard vrij om zich te verweren. De mod's hebben gemeend het allemaal te moeten verwijderen. Ik vind het allemaal prima hoor. Tegelijk meen ik hierin niet veel verkeerd te hebben gedaan en gewoon een discussie te hebben gevoerd over een openbaar interview. Het is jammer dat tenen lang en lontjes kort zijn indien er wat kritiek wordt geuit. Laat het RD voortaan erbij zetten dat complimenten en duimpjes welkom zijn en dat kritiek niet wordt gewaardeerd.

In dit geval worden "anonieme" ds'en opgevoerd die iets gezegd zouden hebben wat volgens de "anonieme" @Forummer "overduidelijk iets van hunzelf is maar volgens de ds'en zelf Gods woorden zijn". En dan wordt "gevraagd" hoe toch om te gaan met al de foute christenen (ds'en) in de omgeving van @Forummer. Wij weten niet wie het zijn en de personen zelf kunnen zich niet verweren want ze weten zelf niet dat ze besproken worden. We weten ook niet wat ze gezegd hebben, de verwoordingen van @Forummer zijn ongeloofwaardig. En het eindigt met de verzuchting dat het @Forummer in Gods huis zo moeilijk wordt gemaakt.

Lijkt mij een zeer groot onderscheid.

p.s. En op een vraag die ik @Forummer heb gesteld geeft hij geen antwoord.
Ik sta daar wat anders in. Sorry. :)

Wat Rens Rottier op laat tekenen in een of ander zaterdagsufferdje zal mij een worst zijn. Je kan het mooi vinden, of ergerlijk; je kan het in ieder geval gewoon overslaan als je dat wilt.
Dan heb ik zoiets van: gun die man zijn feestje - de krant e.a. moet ook vol, maandag ligt het bij het oud papier, enz. sla het artikel eventueel over en geniet van het volgende artikel.
Er zijn geen zaken van leven en dood mee gemoeid.

Met de prediking is dat echter wel het geval. Daar gaat het juist over leven en dood; elke zondag weer. Het is van levensbelang voor jezelf en voor je gezin om onder een goede Bijbelse prediking te zitten; het gaat er niet om 2x anderhalf uur bezig gehouden te worden in de vage hoop dat er eens wat goeds voorbij komt.
Als Forummer elke zondag onder een verkeerde prediking zit te zuchten (ik ken hem niet, ook niet waar hij kerkt, dus: ALS), én hij kan er bovendien verder met niemand over praten, zelfs niet met zijn vrouw, waarom zou hij zijn vragen dan niet hier (mogen) stellen. Daar is toch een discussieforum voor.

Ik begrijp eigenlijk niet goed dat mensen daar zo allergisch op reageren. Of je moet er wellicht iemand in herkennen?
Er worden geen mensen beschadigd (omdat we niet weten over welk kerkverband en welke predikant(en) het gaat), wat in de casus van Rottier wel het geval was.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Bertiel »

ligt misschien wel aan het kerkverband waar hij in zit... daar staan de haren vaker stijl overeind
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:(omdat we niet weten over welk kerkverband en welke predikant(en) het gaat)
Volgens mij weten de meeste forummers wel over welk kerkverband het gaat (Forummer is dat open over). En ik vermoed dat sommige medeforummers door de informatie ook een conclusie hebben getrokken over welke gemeente het betreft.
Tiberius schreef:waarom zou hij zijn vragen dan niet hier (mogen) stellen
Als ik zijn vragen lees, staat het antwoord van hemzelf er meestal al bij. Vandaar daar sommigen concluderen dat Forummer steun zoekt.

Het lijkt me overigens inderdaad heel lastig als je in een huwelijk heel verschillend in deze dingen staat. Zoals je zegt: het gaat om de allerbelangrijkste zaken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Volgens mij weten de meeste forummers wel over welk kerkverband het gaat (Forummer is dat open over). En ik vermoed dat sommige medeforummers door de informatie ook een conclusie hebben getrokken over welke gemeente het betreft.
Dat maakt toch niet uit?
Als ik zijn vragen lees, staat het antwoord van hemzelf er meestal al bij. Vandaar daar sommigen concluderen dat Forummer steun zoekt.

Het lijkt me overigens inderdaad heel lastig als je in een huwelijk heel verschillend in deze dingen staat. Zoals je zegt: het gaat om de allerbelangrijkste zaken.
Als je geloof niet meer opgebouwd kan worden door alle negatieve ballast, dan is de conclusie eenvoudig. @Forummer moet lid worden van een andere kerk om zijn geloof te behouden.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Chrisje72 »

Ja maar dat is in zijn geval juist zo lastig.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

Laag schreef:Sommige onderwerpen vragen gewoon om een :lock

Als we weten dat een ds een mens is, en we weten dat we zelf een mens zijn, als we weten dat elk mens wel eens dwaze, of minder doordachte dingen zegt, als we....
Dan zouden we gelijk om een :lock vragen, voordat we een vraag stellen.

Een ds is ook een mens, maar eerbied voor het ambt, en geduld met zijn gebreken, en een hoop zelfkennis, zou menig mens doen zwijgen, ik incluis.
Dit noem ik nu onder het vloerkleed vegen.
Wat bedoel ik: Als ik in mijn kamer minder doordachte dingen zeg dan heb ik te maken met weinig tot geen menselijke luisteraars. Wanneer ik minder doordachte dingen zeg in een vergadering dan heb ik te maken met meerdere luisteraars en dan kan een correctie nodig zijn.
Een dominee die vanaf de preekstoel minderdoordachte dingen zegt heeft te maken met een gehele gemeente. Wanneer de dominee dan op een nette wijze wordt gecorrigeerd per brief/mail/telefoon en hij de dominee die persoon ook nog gelijk geeft dan is juiste weg om dit direct in de volgende dienst terug te laten komen. Dan laat de dominee zien dat hij mens is. Slechts één dominee heb ik dit horen doen, zat zelf onder zijn gehoor. Het gaat dan niet over of hij een veterschoen draagt of een instapschoen, maar over de kern van de zaak.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Met de prediking is dat echter wel het geval. Daar gaat het juist over leven en dood; elke zondag weer. Het is van levensbelang voor jezelf en voor je gezin om onder een goede Bijbelse prediking te zitten; het gaat er niet om 2x anderhalf uur bezig gehouden te worden in de vage hoop dat er eens wat goeds voorbij komt.
Als Forummer elke zondag onder een verkeerde prediking zit te zuchten (ik ken hem niet, ook niet waar hij kerkt, dus: ALS), én hij kan er bovendien verder met niemand over praten, zelfs niet met zijn vrouw, waarom zou hij zijn vragen dan niet hier (mogen) stellen. Daar is toch een discussieforum voor.

Ik begrijp eigenlijk niet goed dat mensen daar zo allergisch op reageren. Of je moet er wellicht iemand in herkennen?
Er worden geen mensen beschadigd (omdat we niet weten over welk kerkverband en welke predikant(en) het gaat), wat in de casus van Rottier wel het geval was.
Tja, zo kan het ook...

Ik ageer enkel en alleen tegen het feit dat Forummer terugkeert, iets gaat posten in een GG topic over een predikant wat hem niet bevalt, nu een topic opent over een andere predikant die hem niet bevalt en dan bijval vraagt, zoals FlyingEagle scherp opmerkt.

Je kent me inmiddels een beetje. Ik maak me óók wel eens zorgen over de prediking. Ik begrijp de punten van Forummer ook wel. Maar dit doe je gewoon niet. En @Bertiel, dat ligt niet aan een kerkverband.

En wanneer je anoniem hier iets over dominees zegt is het niet beschadigend? Jij draait het precies om. Onterecht m.i. Rottier kiest ervoor om een interview te geven (hij deelt het ook op LinkedIn bijv.), dan krijg je veel bijval, maar er kan ook een kritische noot gekraakt worden. En dat mag gewoon. Of hij daardoor beschadigd raakt, vraag ik me af.

Maar wat Forummer hier telkenmale doet (en Forummer, dan kijk ik niet naar de poster maar naar de inhoud) is echt verkeerd. Echt verkeerd. Ik ken ook geen andere voorbeelden van forummers die hier op maandag klagen over de afgelopen zondag. En negatief gedoe over predikanten, daar kijken moderators goed naar. Breng dat bij de Heere, overdenk je eigen zondige hart. Een discussieforum is hier zeker níet voor bedoeld!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:(omdat we niet weten over welk kerkverband en welke predikant(en) het gaat)
Volgens mij weten de meeste forummers wel over welk kerkverband het gaat (Forummer is dat open over). En ik vermoed dat sommige medeforummers door de informatie ook een conclusie hebben getrokken over welke gemeente het betreft.
Ik had dat niet zo meegekregen, wellicht hebben anderen wat zitten vissen.
J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:waarom zou hij zijn vragen dan niet hier (mogen) stellen
Als ik zijn vragen lees, staat het antwoord van hemzelf er meestal al bij. Vandaar daar sommigen concluderen dat Forummer steun zoekt.
Ik zie ook wel dat hij steun zoekt van zijn gedachten, maar dat lijkt me begrijpelijk als hij daar verder met niemand over kant praten.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door CvdW »

@Ad Anker.
Ds. Luther heeft gestreden tegen de Roomse kerk. Eén van de punten was ook de heiligenverering.
@Forummer constateert dat dominees als heiligen worden beschouwd. Dat is op grond van Gods Woord verwerpelijk. Eren om huns ambts wil is heel iets anders.
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Bertiel »

tuurlijk ligt dat wel aan het kerkverband.
ik kan je diverse forumleden noemen die als een bok op de haverkist zitten als het om de GG gaat.
en dan vaak ook nog de juiste stroming binnen de GG...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef:tuurlijk ligt dat wel aan het kerkverband.
ik kan je diverse forumleden noemen die als een bok op de haverkist zitten als het om de GG gaat.
en dan vaak ook nog de juiste stroming binnen de GG...
Ja dat snap ik inmiddels ook wel, gezien die bok-op-de-haverkist-mode. Maar volgens komt dat meer door de reacties dan door de berichten van hem zelf.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Erskinees »

Bertiel schreef:tuurlijk ligt dat wel aan het kerkverband.
ik kan je diverse forumleden noemen die als een bok op de haverkist zitten als het om de GG gaat.
en dan vaak ook nog de juiste stroming binnen de GG...
Exact.
Ad Anker schreef:Ik ken ook geen andere voorbeelden van forummers die hier op maandag klagen over de afgelopen zondag. En negatief gedoe over predikanten, daar kijken moderators goed naar. Breng dat bij de Heere, overdenk je eigen zondige hart. Een discussieforum is hier zeker níet voor bedoeld!
Jammer dat je als mod steeds zo tekeer gaat tegen één specifieke forummer. Waar lees je dat het over de afgelopen zondag gaat? In de openingspost zie je dat Forummer geprobeerd heeft om er een algemeen onderwerp van te maken: zijn predikanten heiligen of maken ze ook fouten. Een prima onderwerp voor RefoForum. Door vervolgens als een sprinkhaan allergisch op zijn post te springen heb je er zelf voor gezorgd dat er een specifieke casus besproken werd, overigens nog steeds zonder naam en toenaam. Lees het topic maar eens terug.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

CvdW schreef:@Ad Anker.
Ds. Luther heeft gestreden tegen de Roomse kerk. Eén van de punten was ook de heiligenverering.
@Forummer constateert dat dominees als heiligen worden beschouwd. Dat is op grond van Gods Woord verwerpelijk. Eren om huns ambts wil is heel iets anders.
Zeker, eens.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:zijn predikanten heiligen of maken ze ook fouten. Een prima onderwerp voor RefoForum.
Ik vind het eigenlijk een heel vreemd topic.

Iedereen weet dat een predikant een mens is (ik heb nog nooit een engel op de kansel gehad bij ons), en iedereen die de grondslag van dit forum onderschrijft (dus elke forummer) weet dat elk kind van God (dus ook predikanten) tot hun laatste snik zondigen en fouten maken.

Daarnaast weet iedereen dat al Gods kinderen (dus ook predikanten, mits ze bekeerd zijn) heiligen zijn, en tegelijkertijd zondaren.

Als een topic al zo "vragen naar de bekende weg is", dan ben je daar snel over uitgepraat, en zal een topic snel allerlei kanten op springen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 26 aug 2021, 09:46, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Predikant: mens of heilige?

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:
Bertiel schreef:tuurlijk ligt dat wel aan het kerkverband.
ik kan je diverse forumleden noemen die als een bok op de haverkist zitten als het om de GG gaat.
en dan vaak ook nog de juiste stroming binnen de GG...
Exact.
Ad Anker schreef:Ik ken ook geen andere voorbeelden van forummers die hier op maandag klagen over de afgelopen zondag. En negatief gedoe over predikanten, daar kijken moderators goed naar. Breng dat bij de Heere, overdenk je eigen zondige hart. Een discussieforum is hier zeker níet voor bedoeld!
Jammer dat je als mod steeds zo tekeer gaat tegen één specifieke forummer. Waar lees je dat het over de afgelopen zondag gaat? In de openingspost zie je dat Forummer geprobeerd heeft om er een algemeen onderwerp van te maken: zijn predikanten heiligen of maken ze ook fouten. Een prima onderwerp voor RefoForum. Door vervolgens als een sprinkhaan allergisch op zijn post te springen heb je er zelf voor gezorgd dat er een specifieke casus besproken werd, overigens nog steeds zonder naam en toenaam. Lees het topic maar eens terug.
Ik schrijf met zwarte letters, dus als medeforummer. En je kunt het naar vinden, dit soort zaken zal ik blijven bestrijden, als forummer.
Plaats reactie