Mensenzoon
Geplaatst: 30 aug 2021, 20:04
Waarom wordt Ezechiël mensenzoon (mensenkind - ben adam) genoemd?
Dat is toch de titel van de Heere Jezus?
Dat is toch de titel van de Heere Jezus?
In het boek Daniël functioneert deze uitdrukking al als een (apocalyptische) titel. De Heere Jezus verwijst daarnaar met Zijn gebruik van dit woord.Herman schreef:Het is in eerste instantie een gewoon woord. En voor ieder mannelijk persoon van toepassing. Pas doordat de Heere Jezus dit woord ook gebruikt, is het woord als een titel gaan functioneren.
'zoon des mensen' in Psalm 8 heeft ook een messiaanse betekenis. En niet slechts achteraf, bezien vanuit het NT, maar ook vooraf in profetische zin.Jongere schreef:In het boek Daniël functioneert deze uitdrukking al als een (apocalyptische) titel. De Heere Jezus verwijst daarnaar met Zijn gebruik van dit woord.Herman schreef:Het is in eerste instantie een gewoon woord. En voor ieder mannelijk persoon van toepassing. Pas doordat de Heere Jezus dit woord ook gebruikt, is het woord als een titel gaan functioneren.
Ik lees de tekst dat God de gevallen en broze mens bezoekt. Dan is het bezoek profetisch vervult in de komst van de Messias, maar de typering zoon des mensen niet.Valcke schreef:'zoon des mensen' in Psalm 8 heeft ook een messiaanse betekenis. En niet slechts achteraf, bezien vanuit het NT, maar ook vooraf in profetische zin.
Ik geloof dat Christus in de psalmen en in het gehele Oude Testament ons geopenbaard wordt. Niet slechts door 'toepassing' van bepaalde Bijbelteksten, maar op grond van Gods bedoeling met de oorspronkelijke tekst. Dan kom ik tot geheel andere conclusies. Zeker: het gaat hier in deze psalm ook over de mens in zijn algemeenheid; maar de diepere laag is toch Christus, óók van de duiding 'zoon des mensen'. Daar moeten we beslist aan vasthouden.Herman schreef:Ik lees de tekst dat God de gevallen en broze mens bezoekt. Dan is het bezoek profetisch vervult in de komst van de Messias, maar de typering zoon des mensen niet.Valcke schreef:'zoon des mensen' in Psalm 8 heeft ook een messiaanse betekenis. En niet slechts achteraf, bezien vanuit het NT, maar ook vooraf in profetische zin.
Het feit dat de diepere laag van de schrift Christus is sluit toch voor de hand liggende verklaringen niet uit? Want hoe zou je de tekst moeten lezen als de titel mensenzoon op Christus slaat? Ik vind de kanttekening uitlegkundig toereikend genoeg en dat negeert het messiaanse karakter van deze psalm in het geheel niet: Door dit denken en bezoeken Gods wordt voornamelijk verstaan het ganse genadewerk in den Messias, onzen Heere Christus, den vervallen mens bewezen; waartoe het volgende mede behoort.Valcke schreef:Ik geloof dat Christus in de psalmen en in het gehele Oude Testament ons geopenbaard wordt. Niet slechts door 'toepassing' van bepaalde Bijbelteksten, maar op grond van Gods bedoeling met de oorspronkelijke tekst. Dan kom ik tot geheel andere conclusies. Zeker: het gaat hier in deze psalm ook over de mens in zijn algemeenheid; maar de diepere laag is toch Christus, óók van de duiding 'zoon des mensen'. Daar moeten we beslist aan vasthouden.
Zeker sluit de diepere laag de meer generieke betekenis niet uit.Herman schreef:Het feit dat de diepere laag van de schrift Christus is sluit toch voor de hand liggende verklaringen niet uit? Want hoe zou je de tekst moeten lezen als de titel mensenzoon op Christus slaat? Ik vind de kanttekening uitlegkundig toereikend genoeg en dat negeert het messiaanse karakter van deze psalm in het geheel niet: Door dit denken en bezoeken Gods wordt voornamelijk verstaan het ganse genadewerk in den Messias, onzen Heere Christus, den vervallen mens bewezen; waartoe het volgende mede behoort.Valcke schreef:Ik geloof dat Christus in de psalmen en in het gehele Oude Testament ons geopenbaard wordt. Niet slechts door 'toepassing' van bepaalde Bijbelteksten, maar op grond van Gods bedoeling met de oorspronkelijke tekst. Dan kom ik tot geheel andere conclusies. Zeker: het gaat hier in deze psalm ook over de mens in zijn algemeenheid; maar de diepere laag is toch Christus, óók van de duiding 'zoon des mensen'. Daar moeten we beslist aan vasthouden.
Het is belangrijk beide betekenissen vast te houden, gelijk naar Christus gaan en de andere betekenis voorbijgaan ziet Calvijn zelfs als vergeestelijken.Valcke schreef:Ik geloof dat Christus in de psalmen en in het gehele Oude Testament ons geopenbaard wordt. Niet slechts door 'toepassing' van bepaalde Bijbelteksten, maar op grond van Gods bedoeling met de oorspronkelijke tekst. Dan kom ik tot geheel andere conclusies. Zeker: het gaat hier in deze psalm ook over de mens in zijn algemeenheid; maar de diepere laag is toch Christus, óók van de duiding 'zoon des mensen'. Daar moeten we beslist aan vasthouden.Herman schreef:Ik lees de tekst dat God de gevallen en broze mens bezoekt. Dan is het bezoek profetisch vervult in de komst van de Messias, maar de typering zoon des mensen niet.Valcke schreef:'zoon des mensen' in Psalm 8 heeft ook een messiaanse betekenis. En niet slechts achteraf, bezien vanuit het NT, maar ook vooraf in profetische zin.
Het verdriet mij dat de invloed van dr. C.P. de Boer die zelfs Psalm 110 vanuit het OT bezien niet christologisch wil lezen, zich nu reeds doet gelden. Dat heeft grote gevolgen voor het Schriftverstaan. Ik kan mij hier absoluut niet in vinden. Ik vind het een uiterst verdrietige ontwikkeling. Nog een klein stapje en we kunnen ook de beloften van het zaad aan Abraham (enz.), Jesaja 7:14 en het Hooglied niet meer op Christus duiden.
Hebreeén 2 en de kanttekening aldaar (die ik waardevol vind) gronden hun argumentatie vooral op de navolgende verzen en niet op de aanduiding mensenzoon in vers 5. En om vers 5 messiaans uit te leggen, dat acht ik nog steeds lastig.Valcke schreef:Bovendien geeft de Schrift zelf (Hebr. 2) ons aanleiding voor deze messiaanse duiding.
Daar ben ik het mee eens; dat heb ik ook zo gezegd.Johann Gottfried Walther schreef:Het is belangrijk beide betekenissen vast te houden...
Vers 5 kun je natuurlijk niet los maken van vs. 6-9. Het gaat mij inderdaad om de hele passage, niet slechts om vs. 5. Hoe dan ook: Hebreeën 2 leest de psalm messiaans. Daar ging het mij om. Zonder daarmee de bredere betekenis van Psalm 8 te negeren. Zie overigens ook de uitgebreide kanttekening 15 in Hebreeën 2.Herman schreef:Hebreeén 2 en de kanttekening aldaar (die ik waardevol vind) gronden hun argumentatie vooral op de navolgende verzen en niet op de aanduiding mensenzoon in vers 5. En om vers 5 messiaans uit te leggen, dat acht ik nog steeds lastig.Valcke schreef:Bovendien geeft de Schrift zelf (Hebr. 2) ons aanleiding voor deze messiaanse duiding.
Jongere schreef:In het boek Daniël functioneert deze uitdrukking al als een (apocalyptische) titel. De Heere Jezus verwijst daarnaar met Zijn gebruik van dit woord.Herman schreef:Het is in eerste instantie een gewoon woord. En voor ieder mannelijk persoon van toepassing. Pas doordat de Heere Jezus dit woord ook gebruikt, is het woord als een titel gaan functioneren.