Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
Forummer schreef:
Valcke schreef:Ik ben geërgerd omdat je steeds zegt (post na post inmiddels) wat ik - volgens jou dan - vindt, terwijl ik mij daar (vaak) niet in herken. Ik vind het echt buitengewoon vervelend, het spijt mij. En dat heeft inderdaad alles te maken met het feit dat je iets invult voor een ander; daar ben je nogal hardnekkig in.
In dezen interpreteert Posthoorn Valcke dus verkeerd.
Sorry ik had dit als vraag neer moeten zetten in plaats van als stelling.
Ook van mij excuus aan Posthoorn. Hoewel ik een aantal zaken niet fijn vond verlopen, had ik anders kunnen en moeten reageren!
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:
Terri schreef:Jammer, dat er nu toch kribbigheid ontstaat. Ik heb geprobeerd met interesse deze discussie te volgen. Idd, waarom zo geërgerd?
Alhoewel, discussiëren is ook niet voor iedereen weggelegd :huhu
Ik volg het ook met interesse deze discussie waar enkele ''buitenstaanders'' tussendoor komen.
Bedankt voor de positieve review Pierre.
Ja mooi he dat gesprek tussen mensen die doorlezen zijn in deze boeken. Vond ik echt fijn te lezen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ook van mij excuus aan Posthoorn. Hoewel ik een aantal zaken niet fijn vond verlopen, had ik anders kunnen en moeten reageren!
Aanvaard, Valcke. :super Ik begrijp dat je deze discussie niet had gezocht, maar ik had er graag nog even over doorgesproken. Wie weet, een andere keer!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Adagio »

Valcke schreef:
Adagio schreef:
Valcke schreef:Hij [Bunyan] moedigt wel aan om tot Christus te komen omdat zondaren bij Hem welkom zijn ("wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen"). Maar hij handhaaft de noodzaak dat zij tot Hem komen.
Bemoedigen, da's mooi. Wie worden door Bunyan bemoedigd?
Zondaren die niets hebben worden aangemoedigd om tot Christus te komen om hun zaligheid alleen bij Hem te zoeken.
Het bemoedigen van zondaren die niets hebben, blijft wel ingewikkeld; wat zondaren nl. hebben beschrijft Paulus: "Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Tiberius »

Aanmoedigen is iets anders als bemoedigen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Aanmoedigen is iets anders als bemoedigen.
Huh-uh. Immer moedig voorwaarts.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Tiberius »

Adagio schreef:
Tiberius schreef:Aanmoedigen is iets anders als bemoedigen.
Huh-uh. Immer moedig voorwaarts.
:garde
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

Adagio schreef:
Valcke schreef:
Adagio schreef:
Valcke schreef:Hij [Bunyan] moedigt wel aan om tot Christus te komen omdat zondaren bij Hem welkom zijn ("wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen"). Maar hij handhaaft de noodzaak dat zij tot Hem komen.
Bemoedigen, da's mooi. Wie worden door Bunyan bemoedigd?
Zondaren die niets hebben worden aangemoedigd om tot Christus te komen om hun zaligheid alleen bij Hem te zoeken.
Het bemoedigen van zondaren die niets hebben, blijft wel ingewikkeld; wat zondaren nl. hebben beschrijft Paulus: "Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet."
[Het woord 'zondaren' door mij vet in deze quote weergegeven, V.]

Jezus Christus is gekomen om zondaren zalig te maken. Het Evangelie nodigt verlorenen, niet de mensen die iets bezitten. Overigens ging het over 'aanmoedigen', zo is het althans weergegeven in de vertaling. En de ondertitel van het boek is: 'Hoe zondaren tot Hem komen en waarom ze bij Hem welkom zijn." Niet hoe bekeerden of wedergeborenen komen, maar hoe 'zondaren' tot Christus komen, onwederstandelijk getrokken door de Heilige Geest. Idem: 'Hoe zondaren welkom zijn'. Wanneer deze nodiging en aanmoediging tot verloren zondaren er niet was, dan zou het Evangelie verstommen en God tot leugenaar gemaakt worden.
Plaats reactie