"Nadere weldaden" in de prediking GG

Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Guy »

Valcke schreef: In ieder geval is dan helder dat Beza niet begint bij conversio, maar bij vocatio. Dat sluit aan bij de tabellen die ik gezien heb, waar Beza het zaligmakende werk begint bij de effectieve roeping (inwendige roeping) en daaraan koppelt de aspecten van verandering van het hart = wedergeboorte en het zaligmakende geloof. Vervolgens noemt hij de rechtvaardigmaking. Geheel volgens Romeinen 8:30. Ik kan daaruit beslist geen toeleidende weg halen vóór de rechtvaardigmaking.

Omdat de tabellen kennelijk niet helemaal aansluiten, ben ik benieuwd naar jouw bevindingen met betrekking tot de originele tabellen.
Over de plaatsing van de vocatio voor de conversio is geen verschil van inzicht. Zelfs Arminius leerde dit :)
Het gaat er inderdaad om of er sprake is van 'vertedering/verbreking' na de conversie en voor de rechtvaardiging.
Ik heb inmiddels al wel een versie van Beza gezien waarin hij de vertedering als onderdeel van de conversio weergeeft. Dat is zeer interessant, want bij Perkins zijn de zaken veel verder uitgewerkt en volgordelijk van een plaats in het schema voorzien.
Maar zoals toegezegd, ik ga de bronverwijzingen controleren.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:Speciaal voor Hersteld Hervormd nog een keer:
Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef:Maar het is een zeer duidelijk onderscheid met een dusdanig betekenis dat wel gesproken kan worden over een derde weg, dat is natuurlijk tegen het zere been, dat begrijp ik, maar ik kan op dit moment niet anders concluderen.

En nogmaals, er staan wat vragen open over dit stuk. Ik zoek naar Bijbelse onderbouwing.
Dit blijft een moeilijk punt. Een duidelijke tekst is bijv. Joh. 6:53-54 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden, tenzij dat gij het vlees van den Zoon des mensen eet en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven. Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Ik lees dit toch zo dat er buiten de kennis van Christus geen leven is.
Maar dan stuit je op het volgende probleem: De Bijbel zegt ook: Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt, Rom. 3:11. Dus als iemand God zoekt, is dat niet van hemzelf, maar door God gewerkt, zou je kunnen zeggen.

En hier zit de moeilijkheid. Enerzijds: is het mogelijk dat iemand zonder genade God zoekt? Andezijds: is het mogelijk dat iemand met genade Christus niet kent?
Even serieus, ik dacht echt oprecht dat je juist bedoelde dat de standenleer onbijbels is en je er hetzelfde over dacht als mij.

Joh. 6:53-54: Ik geloof inderdaad dat er buiten Christus geen leven is, deze tekst verklaart niet dat er standen zijn. Deze tekst onderstreept optie 3.

Rom. 3:11: Deze tekst gaat m.i. over de doodstaat van de mens. Gaat ook niet in op eventuele standen/trappen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Guy schreef:
Valcke schreef: In ieder geval is dan helder dat Beza niet begint bij conversio, maar bij vocatio. Dat sluit aan bij de tabellen die ik gezien heb, waar Beza het zaligmakende werk begint bij de effectieve roeping (inwendige roeping) en daaraan koppelt de aspecten van verandering van het hart = wedergeboorte en het zaligmakende geloof. Vervolgens noemt hij de rechtvaardigmaking. Geheel volgens Romeinen 8:30. Ik kan daaruit beslist geen toeleidende weg halen vóór de rechtvaardigmaking.

Omdat de tabellen kennelijk niet helemaal aansluiten, ben ik benieuwd naar jouw bevindingen met betrekking tot de originele tabellen.
Over de plaatsing van de vocatio voor de conversio is geen verschil van inzicht. Zelfs Arminius leerde dit :)
Het gaat er inderdaad om of er sprake is van 'vertedering/verbreking' na de conversie en voor de rechtvaardiging.
Je zult ook moeten bewijzen dat er bij Beza een tijdsverschil is tussen effectieve roeping enerzijds en rechtvaardiging anderzijds. Anders bewijs je niets.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Guy »

Valcke schreef:Je zult ook moeten bewijzen dat er bij Beza een tijdsverschil is tussen effectieve roeping enerzijds en rechtvaardiging anderzijds. Anders bewijs je niets.
Ik geef aan wat Perkins leert, en dat hij doorgaat op het werk van zijn leermeester. Verder dat Witsius verwijst naar een toenmalige bekende theologische constructie die dat ook kende. Ook Comrie komt tot deze conclusies.
Historisch zijn deze zaken gewoon aanwezig. De kunst is om ze juist te interpreteren en te voorkomen om ze ten onrechte in eigen denkkader te passen. Voor mij geldt net zogoed als ieder ander dat ook ik geneigd ben feiten te snel zo te interpreteren dat het bij mijn bestaande opvatting past. Dat is echter geen eerlijke wijze van raadplegen van bronnen. Daarom ben ik zeker bereid mijn bronnen te verifieren.
Anderzijds verwacht ik dat jij ook kunt bewijzen dat jouw visie de enige opvatting was ten tijde van de reformatie en bij de puriteinen.
Want ik verwacht dan wel een bewijs van jou dat Witsius hier geen bron voor kon hebben, want dat vloeit mijns inziens voort uit jouw stellingname.
Zoals beloofd kom ik terug op Beza en Perkins wat betreft de Tabel.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Posthoorn »

HersteldHervormd schreef: Even serieus, ik dacht echt oprecht dat je juist bedoelde dat de standenleer onbijbels is en je er hetzelfde over dacht als mij.

Joh. 6:53-54: Ik geloof inderdaad dat er buiten Christus geen leven is, deze tekst verklaart niet dat er standen zijn. Deze tekst onderstreept optie 3.

Rom. 3:11: Deze tekst gaat m.i. over de doodstaat van de mens. Gaat ook niet in op eventuele standen/trappen.
Nu ga je te snel. Juist omdat Rom. 3:11 over de doodsstaat van de mens gaat, kan men zeggen: dus als iemand gaat zoeken naar God, ís hij NIET meer in zijn doodsstaat, OOK al kent hij Christus nog niet.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Valcke »

Guy schreef:
Valcke schreef:Je zult ook moeten bewijzen dat er bij Beza een tijdsverschil is tussen effectieve roeping enerzijds en rechtvaardiging anderzijds. Anders bewijs je niets.
Ik geef aan wat Perkins leert, en dat hij doorgaat op het werk van zijn leermeester. Verder dat Witsius verwijst naar een toenmalige bekende theologische constructie die dat ook kende. Ook Comrie komt tot deze conclusies.
Historisch zijn deze zaken gewoon aanwezig. De kunst is om ze juist te interpreteren en te voorkomen om ze ten onrechte in eigen denkkader te passen. Voor mij geldt net zogoed als ieder ander dat ook ik geneigd ben feiten te snel zo te interpreteren dat het bij mijn bestaande opvatting past. Dat is echter geen eerlijke wijze van raadplegen van bronnen. Daarom ben ik zeker bereid mijn bronnen te verifieren.
Anderzijds verwacht ik dat jij ook kunt bewijzen dat jouw visie de enige opvatting was ten tijde van de reformatie en bij de puriteinen.
Want ik verwacht dan wel een bewijs van jou dat Witsius hier geen bron voor kon hebben, want dat vloeit mijns inziens voort uit jouw stellingname.
Zoals beloofd kom ik terug op Beza en Perkins wat betreft de Tabel.
Ho, sorry, je gaf ook aan dat Beza de toeleidende weg plaatst ná de wedergeboorte. Dat zul je dan toch moeten bewijzen.

Verder denk ik dat je aan mij onredelijke eisen stelt. Ik heb niet gezegd dat geen enkele theoloog dit geleerd heeft. Ik zeg wel dat de Dordtse Leerregels dit niet leren (anders dan velen beweren) en dat de Leidse professoren (ook deelnemers aan de Dordtse Synode) juist iets anders geleerd hebben, namelijk dat er voorbereidingen zijn in de uitverkorenen door de Geest vóór de wedergeboorte. Dat geldt ook voor Calvijn, Olevianus, Amesius, Owen, Boston en de Erskine's. Dat kan ik desgewenst ook bewijzen, maar ik weet niet of dat ons gesprek verder helpt.

Wat de bronnen voor Witsius geweest zijn, weet ik niet. Het is denk ik ook niet aan mij om dat te achterhalen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 22 aug 2022, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
HersteldHervormd schreef: Even serieus, ik dacht echt oprecht dat je juist bedoelde dat de standenleer onbijbels is en je er hetzelfde over dacht als mij.

Joh. 6:53-54: Ik geloof inderdaad dat er buiten Christus geen leven is, deze tekst verklaart niet dat er standen zijn. Deze tekst onderstreept optie 3.

Rom. 3:11: Deze tekst gaat m.i. over de doodstaat van de mens. Gaat ook niet in op eventuele standen/trappen.
Nu ga je te snel. Juist omdat Rom. 3:11 over de doodsstaat van de mens gaat, kan men zeggen: dus als iemand gaat zoeken naar God, ís hij NIET meer in zijn doodsstaat, OOK al kent hij Christus nog niet.
Dit zou precies een preek kunnen zijn die de standen verklaard, ik vind het toch invullen van een bijbeltekst. Er staat: Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

Jouw dus is dus een verklaring van de tekst. Een zienswijze, maar de tekst zelf zegt eigenlijk alleen hoe de mens van nature is. Zo zijn er heel veel teksten. Dit is m.i. geen tekst waarin een standenleer word uitgetekend.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Guy schreef:
HersteldHervormd schreef:Makkelijk hoor, is het zo moeilijk om wat directe bijbelteksten te geven? Ik vind het echt vreemd dat je niet een paar teksten aanhaalt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies begrijp wat je punt precies is. Je wilt het perse van mij weten in plaats van een geleerde die het veel beter dan ikzelf kan uitleggen? Ik realiseer me dat ik me nu met jou in debat begeef en dat je dan van mij wat concreets mag verwachten, maar dat wil ik enkel doen als je serieus hierover van gedachten wilt wisselen met respect voor de bronnen die ik aandraag. Dan zal ik later wat materiaal verzamelen en dit met teksten onderbouwen.
Ondertussen kan ik je deze leestip niet onthouden: https://www.hertog.nl/artikel/978905829 ... -Christus/ ;)
Mijn punt is als volgt. Als iemand bijvoorbeeld aan mij vraagt wat de staat van een mens is, dan vertel ik diegene dat de staat van een mens van nature dood is, en dat alleen de Heere hij/zij een vleselijk hart kan geven. Ik verzin het zelf niet, ik vertaal wat er in de Bijbel staat. Joh 15, Ps 1, 1 Kor 2 etc etc etc)

Bedenk even hè, de Heere geeft Zijn Kerk een Bijbel, het allermooiste wat er is. Daarin vind men het geloof. Dus de Bijbel is, in absolute zin, ons aller uitgangspunt (dus níet Owen/Comrie/Boston etc). De Bijbel is 100% perfect, daar kan je wel vanuit gaan. Er staat niets te weinig en niets te veel in. Ik respecteer natuurlijk je bronnen, maar uiteindelijk is toch onze Bijbel het uitgangspunt?

Ik vraag al een tijdje om duidelijke teksten die de standenleer onderstrepen. Het zou heel simpel moeten zijn. Als de standenleer dé weg tot genade is, dan zou men het heel duidelijk terug moeten vinden in Gods Woord. Eerlijk gezegd ben ik daar niet van overtuigd, en geef alsjeblieft teksten, dan kan ik daar naar kijken en dat bestuderen.

Ik vind dat je ernstig moet nadenken als een leer verkondigd word, welke niet direct te herleiden is uit Gods Woord. Als de Heere echt deze weg gaat met Zijn Kerk, dan is het niet duidelijk te vinden in Gods Woord vind ik op dit moment.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Th.G. à Brakel schreef:Ten andere, zo dient tot uw troost ook, dat een gelovig kind Gods, zodra hij wedergeboren wordt, niet terstond komt tot de hoogste trap der wedergeboorte en genade: gelijk een kind, zodra het geboren is terstond niet groot is, maar wast allengs, alzo is het ook met de tweede geboorte: de hemelse genaden wassen allengs aan: gelijk de wateren die de profeet Ezechiël zag vloeien van onder de dorpel van 't huis des Heeren, die eerst waren tot aan zijn enkel, daarna aan zijn knieën, vervolgens aan zijn lenden, daarna kon hij daar niet doorgaan, want de wateren waren hoge wateren waardoor men zwemmen moest, Hfdst. 47. Alzo gaat het doorgaans met de wateren des heilige geestes in onze wedergeboorte. En gelijk het koren dat gezaaid is opschiet als kruid, daarna de aren, daarna het volle koren in de aren, Matth. 4: 22 alzo wassen de gelovigen in de kennis Gods, Kol. 1: 10, in de liefde, Ef. 4: 15, en alle genade tot volmaking des Heiligen, totdat zij komen tot een volkomen man, tot de mate der grootheid en volheid van Christus, Ef. 4: 12, 13. En dat geeft Johannes te kennen als hij spreekt van kinderen, jongelingen en vaders. 1 Joh. 2, niet alleen van jaren en ouderdom onder de gelovigen, maar bijzonder ten aanzien van de aanwas der genade, en wedergeboorte gelijk dat klaar is uit de woorden zelf; want hij stelt onderscheid van genade, als hij zegt van de kinderen: gij hebt de Vader gekend, te weten van onze Heere Jezus Christus, en dat Hij is onze Vader om zijnentwil geworden, Joh. 20: 17, welke wel is een zaligmakende kennis, maar niet in de hoogste graad. En van de jongelingen: gij bent sterk te weten in 't geloof, hetwelk wel zijn kan in een gelovig kind Gods, al is hij niet tot de hoogste graad van genade gekomen. En van de vaders zegt hij: gij hebt Hem gekend, die van de beginne is: en alzo stelt hij de vaders in een hogen graad van kennis en genade; een jong kind heeft de sterkte en 't begrip niet van de VADER. Een boom eerst nieuw geplant heeft de wortelen zo diep niet geschoten als een die lang gestaan heeft.
Zo moet gij dan, mijn zoon, u niet al te zeer bedroeven, dat gij terstond niet kunt komen tot de hoogste trap van hemelse genade, maar gij moet denken, zij wast allengs aan, en zo zal ze ook in u aanwassen, zoveel als God wil tot zijn eer en tot uw zaligheid, en zo moet gij eerst een kind, daarna een jongeling wezen, en eindelijk een vader worden. En al wordt gij nooit een vader in de aanwas der genade, maar bleef een kind of jongeling, (want alle gelovigen worden niet zo hoog in de genade opgetogen dat zij vaders in Christus worden) zo was het nog wel, als gij een kind Gods was, al beliefde het God niet u zover te brengen als wel sommige gelovigen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Th.G. à Brakel schreef:Wat aangaat de kinderen in Christus: er is nog een groot onderscheid tussen hen en de vaders en jongelingen: want vooreerst, die zijn nog in 't verstand zo hoog niet verlicht om God, zijn werken, weldaden, wil en rechte godzaligheid des levens te kennen, want zij hebben door gewoonte hun zinnen nog niet geoefend, Hebr. 5: 14, alhoewel zij God kennen met een duister gezicht, en hem als hun vader aanroepen, want Gods kinderen roepen door de Geest Abba Vader, Rom. 8: 15. Ten tweede, zij zijn ook nog in 't begin van de strijd der wedergeboorte, en het vlees heeft daarom nog meer kracht in haar, en doet haar lichter struikelen als kinderen die eerst beginnen te gaan, alhoewel zij met een oprecht hart het wel menen, en altijd in alles wel willen wandelen, en God niet willen vertoornen, nog zondigen, en met Paulus wel zeggen met een gewillig gemoed, Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal. Hand. 9. Ten derde, zij kunnen ook die hoge stukken van de Christelijke godsdienst in hun kracht zo niet begrijpen, maar dienen God met een kinderlijke eenvoudigheid, en hebben nog melk van node en niet vaste spijze, omdat zij nog onervaren zijn in deze hemelse verborgenheden, Hebr. 5: 12, 13, daarom kan die hoge gemeenschap met God en Christus en de hemelse verborgenheden nog in hen zo geen plaats hebben, maar God voedt hen met zoete melk van inwendige genade, en ook wel met geestelijke vreugde, waardoor zij al meer en meer zeer begerig worden naar de redelijke en onvervalste melk van Gods Woord, om daardoor op te wassen, 1 Petr. 2: 2, en verlangen naar heilige en Goddelijke samensprekingen, en bij de vromen te wezen, want God stort hun zulk een zoete trek in naar Hem en zijn genade, dat zij Hem nalopen in de reuk zijner olie, Hoogl. 1: 3, 4, waardoor zij naar hun begrip en bekwaamheid aan hun ziel gevoed worden naar Gods wijsheid, tot zijn eer, en hun zaligheid, al hebben zij niet die hoge gemeenschap met God en de Heere Jezus Christus.
Mijn zoon, zo gij nog een kind bent in de wedergeboorte, zo moet gij u niet voorstellen om in u juist te bevinden, en u te troosten met hetgeen de vaders meer eigen is als de kinderen. 't Moet u genoeg wezen, dat de Heere u voedt met melk, dat Hij u geeft lust en zoetheid in zijn woord, en een Goddelijke droefheid naar God, dat gij God vertoornd hebt, en een ijverige begeerte om met God verzoend te wezen, en te hebben een gehoorzaam hart om voor God oprecht te wandelen en Hem te gehoorzamen, en dat gij de zonden haat en vijand bent, dat is genoeg om u te verzekeren dat gij een kind Gods bent.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Th.G. à Brakel schreef:Johannes spreekt ook van jongelingen, 1 Joh. 2: 13, te weten in Christus; dat zijn diegenen, die wat verder in de genade en wedergeboorte toegenomen hebben als de kinderen; gelijk de jongelingen sterker zijn als de kinderen, alhoewel zij zo hoog niet zijn gekomen in genade als de vaders.
Deze jongelingen hun kennis en begrip van Goddelijke dingen gaan hoger als die der kinderen, want zij hebben de zinnen meer geoefend tot onderscheiding van goed en kwaad, Hebr. 5: 14, zo van God en zijn weldaden, als van hun schuldigen plicht. Daartoe zijn zij doorgaans sterk in 't geloof, en geestelijke krachten, en zij kunnen meer en vaster op Gods Woord en beloften steunen, daarom zegt Johannes van hen: gij bent sterk en het Woord Gods blijft in u.
Zij worden ook veeltijds van God in zware en grote strijd gesteld met de duivel, Ef. 6, Openb. 12, als met hun eigen vlees, Gal. 5: 17, en over de betrachting der godzaligheid om God te dienen, en al meer toe te nemen, gelijkerwijs de jongelingen meest in de krijg gebruikt werden om te vechten, alzo werden deze jongelingen in Christus doorgaans in de strijd geoefend tegen de geestelijke vijanden, en God toont hen hoeveel zij lijden moeten om zijns naams wil, Hand. 9, en dat de hemel met geweld moet ingenomen worden, Matth. 11. God leidt hen dan dikwijls om in de dorre woestijn van aanvechting en ellende, eer hij naar hun hart spreekt, Hos. 2, gelijk hij Israël in de dorre woestijn omleidde eer hij ze in Kanaän bracht. En als God hun dan uiteindelijk een zonderlinge genade en vertroosting geeft, dat is dan als een teken van overwinning na veel en lang strijden, en de rust na zeer bloedige arbeid. Alhoewel God hen ondertussen in hun strijden in dien weg naar dat hemels Kanaän door de dorre woestijn van aanvechting, benauwdheid en verlating voedt met hemels brood tot hun versterking, als Israël in de woestijn met het manna en met het brood der engelen, om een groten weg met Elia te gaan, 1 Kon. 18.
Zo weet dan, mijn zoon, in de Heere, dat eer gij komen kon tot die hoge en nauwe gemeenschap met God, dat gij eerst moet strijden als een goed dienstknecht van Jezus Christus, 2 Tim. 2, want wij kunnen terstond niet komen tot rust voor de arbeid, en de overwinning uitroepen voor de strijd; ondertussen moet gij lopen in de weg des Heeren, en vergeten 't geen achter is, en u strekken tot hetgeen voren is, en jagen naar het wit tot de prijs der roeping Gods, die van boven is, Filip. 2: 13, want de openbaring van hemelse dingen is niet afgescheiden van een ijverige betrachting der godzaligheid, en zich tevreden te houden met die genade, die God geeft, totdat u hogere dingen geopenbaard worden. Ondertussen wees zeker, dat gij een kind Gods bent, zelfs uit de strijden dien gij onderworpen bent, want de duivel neemt krijg aan tegen diegenen, die het Woord Gods en het getuigenis van Jezus Christus houden, Openb. 12, en in de wedergeboorte strijdt het vlees tegen de geest. Gal. 5: 17, en daarom vervolgt u de Satan, omdat gij uit zijn rijk bent ontkomen, als Farao Israël, omdat zij uit Egypte waren getogen.
En hoe menigmaal heeft de Heere in uw zwakheid zijn sterkte betoond, dat gij voelde dat zijn genade u genoeg was, 1 Kor. 12.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

Th.G. à Brakel schreef:Maar die nu vaders in Christus geworden zijn, hun kennis gaat hoger, gelijk Johannes van de. vaders zegt: gij hebt Hem gekend die van de beginne is, 1 Joh. 2: 23, niet alleen in zijn onbegrijpelijke heerlijkheid en Majesteit, maar ook in zijn eeuwig welbehagen, 't welk hij in hen gehad heeft, dat hij hen liefgehad heeft van alle eeuwigheid, en Zich hunner ontfermd heeft, Exod. 33. Ef. 1: 4, en in de weldaden, die zij in de tijd ontvangen, als dat God hen door zijn Zoon verlost loop heeft, hun geroepen heeft gerechtvaardigd, en hiernamaals verheerlijken zal. Rom. 8: 30, die weldaden kennen zij beter, en zien die dieper in, wat een breedte en lengte en diepte en hoogte, en wat een uitnemende liefde het zij, Ef. 3: 18, 19. En zij gaan gemeenzaam met God en Christus om, zijn zeer nauw in onderlinge liefde met Hem verenigd; zij smaken en gevoelen meer de onuitsprekelijke zoetheid die in God is, zij hebben Christus' blijdschap meer vervuld in hen, Joh. 17: 21, als de kinderen of jongelingen in Christus, en zijn meer volkomen in de liefde, 1 Joh. 4, en verblijden hun meer met een heerlijke en onuitsprekelijke vreugde, 1 Pet. 1, hun vlees is meer door de Geest ondergebracht als in de kinderen of jongelingen, daarom valt het hun zon zwaar niet om God te dienen, maar zij dienen God met gemak en vermaak, en richten dikwijls meer uit met minder strijd, als de kinderen of jongelingen, zij zijn vaster en gestadiger, zodat zij zo licht hen niet verslaan over enige strijd en verandering van het gemoed, omdat zij door lang ervaring de wegen van God met zijn kinderen kennen, en zij hebben een vaster orde des levens in God te dienen, van welke zij hen niet.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door Marck »

Ondanks die lange citaten wel een mooie discussie. Mooi inhoudelijk.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door HersteldHervormd »

Ik ga het rustig lezen KDD, bedankt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Bericht door KDD »

HersteldHervormd schreef:Ik ga het rustig lezen KDD, bedankt.
Hier is het hele boekje te vinden:
https://theologienet.nl/auteurs/brakel-th-g-a/
Plaats reactie