Pagina 43 van 50

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 10:33
door Posthoorn
Johann Gottfried Walther schreef:
Thea schreef:Ja, maar 'onder de grond is het ook al wat, alleen weten we niet precies wat....Dat zijn de verborgen werkingen van de Geest, die op Zijn tijd openbaar komen.
Dat kan, maar veel is ook te verklaren door onbijbelse weggetjes en gestalten en voorwaarden.
En een bedekte evangelie en een bedekte prediking van Christus.
Dit kun je toch ook op een andere manier zeggen? Deze toon sluit elke discussie bij voorbaat uit.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 17:00
door Susanna
Thea schreef:@Valcke, ik bedoel in deze discussie niet de nadere weldaden, dus het is inderdaad niet helemaal on topic, maar het begin van Gods werk, waar het in dit draadje ook over ging.
Ik begrijp dat uitpluizen van het begin niet zo goed. Ik neem aan dat wedergeboorte het begin van Gods werk is. Geloof is een vrucht van wedergeboorte (zeg ik dat goed?). Als er geen geloof is, heeft er absoluut geen wedergeboorte plaatsgevonden. Als er geen afkering van zondige leefstijl is, heeft er geen wedergeboorte plaatsgevonden. Wanneer belijdenis van zonden ontbreekt, wordt het duidelijk: er heeft geen wedergeboorte plaatsgevonden. Ook niet onder grond of zoiets.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 18:28
door Johannes S
Susanna schreef:
Thea schreef:@Valcke, ik bedoel in deze discussie niet de nadere weldaden, dus het is inderdaad niet helemaal on topic, maar het begin van Gods werk, waar het in dit draadje ook over ging.
Ik begrijp dat uitpluizen van het begin niet zo goed. Ik neem aan dat wedergeboorte het begin van Gods werk is. Geloof is een vrucht van wedergeboorte (zeg ik dat goed?). Als er geen geloof is, heeft er absoluut geen wedergeboorte plaatsgevonden. Als er geen afkering van zondige leefstijl is, heeft er geen wedergeboorte plaatsgevonden. Wanneer belijdenis van zonden ontbreekt, wordt het duidelijk: er heeft geen wedergeboorte plaatsgevonden. Ook niet onder grond of zoiets.
Nee, want ( ik heb het toch al eerder aangehaald, Rom.4?), de goddeloze, onrechtvaardige wordt gerechtvaardigd door het geloof, en het is niet zo dat de wedergeboren mens gerechtvaardigd wordt, anders heb je een wedergeboren onrechtvaardige.

Wedergeboorte geschiedt door het geloof.
Zonder enig geloof kan er geen sprake zijn van wedergeboorte.
Nogmaals: van onrechtvaardig naar rechtvaardig, door het geloof. Rom.4.
Dan begint ook de nieuwe geboorte.

Het lijkt me zinvoller om het erover te hebben om welk geloof het gaat.

Vanuit de reformatie wordt nogal eens gesteld dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze, door het geloof.
Ik geloof ook dat dit zo is.

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
Waarom lezen jullie nou Rom.4 niet?

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 18:37
door Johannes S
Als God de goddeloze rechtvaardigt, door het geloof, wordt de mens ook wedergeboren.

Johannes 1

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; 13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 18:53
door Johann Gottfried Walther
Ik dacht dat de Bijbel en bijv ook de Puriteinen wedergeboorte en geloof lieten samenvallen.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 19:02
door Johannes S
Dat geloof ik ook. Geloof en wedergeboorte kun je inderdaad niet los zien.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 19:09
door GerefGemeente-lid
Johannes S schreef:Als God de goddeloze rechtvaardigt, door het geloof, wordt de mens ook wedergeboren.

Johannes 1

12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; 13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Zondagmorgen heb ik een preek gehoord over deze tekst. Het betrof een leespreek van wijlen ds. L. Huisman. Erg duidelijk en evenwichtig.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 19:15
door Johannes S
Oke! Heb je misschien een link? :)

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 19:19
door GerefGemeente-lid
Johannes S schreef:Oke! Heb je misschien een link? :)
Zeker: https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... -l-huisman

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 19:24
door Johannes S
Dank!

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 20:08
door newton
GerefGemeente-lid schreef:
Johannes S schreef:Oke! Heb je misschien een link? :)
Zeker: https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... -l-huisman
Op de site van ds Huisman staat deze ook in volledig digitale vorm ipv een pdf met scans.
http://www.dshuisman.nl/PDF/DiverseHuis ... -11-13.pdf

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 21:26
door Susanna
Johannes S schreef:
Susanna schreef:
Thea schreef:@Valcke, ik bedoel in deze discussie niet de nadere weldaden, dus het is inderdaad niet helemaal on topic, maar het begin van Gods werk, waar het in dit draadje ook over ging.
Ik begrijp dat uitpluizen van het begin niet zo goed. Ik neem aan dat wedergeboorte het begin van Gods werk is. Geloof is een vrucht van wedergeboorte (zeg ik dat goed?). Als er geen geloof is, heeft er absoluut geen wedergeboorte plaatsgevonden. Als er geen afkering van zondige leefstijl is, heeft er geen wedergeboorte plaatsgevonden. Wanneer belijdenis van zonden ontbreekt, wordt het duidelijk: er heeft geen wedergeboorte plaatsgevonden. Ook niet onder grond of zoiets.
Nee, want ( ik heb het toch al eerder aangehaald, Rom.4?), de goddeloze, onrechtvaardige wordt gerechtvaardigd door het geloof, en het is niet zo dat de wedergeboren mens gerechtvaardigd wordt, anders heb je een wedergeboren onrechtvaardige.

Wedergeboorte geschiedt door het geloof.
Zonder enig geloof kan er geen sprake zijn van wedergeboorte.
Nogmaals: van onrechtvaardig naar rechtvaardig, door het geloof. Rom.4.
Dan begint ook de nieuwe geboorte.
Niet mee eens. Jezus zegt dat tenzij je van bovenaf geboren wordt - wat wedergeboorte is - je het koninkrijk van God niet zult kunnen zien of binnengaan (Johannes 3: 3-5). En ja, we gaan het koninkrijk van God binnen door geloof. Ik denk dat het duidelijk is dat God ons eerst en vooral een nieuw hart moet geven om tot geloof te komen. Dat is ook de belofte van het nieuwe verbond. En dat is in feite ook wat Johannes in de proloog van het evangelie zegt, dat degenen die in Hem gingen geloven niet geboren werden uit de wil van het vlees of de wil van een mens, maar uit God geboren waren (Johannes 1:13).

Maar als we wedergeboren zijn, gaan we geloven. Er is geen kloof te ontdekken tussen opnieuw geboren worden en gaan geloven. De manier waarop we zouden herkennen dat we wedergeboren zijn, is in feite omdat dat tot uitdrukking kwam in ons vertrouwen in Jezus Christus. Wedergeboorte en geloof zijn nauw verwant.

Bron: Sinclair Ferguson. https://www.youtube.com/watch?v=Sfgr8LuxLzI&t=12s

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 12 okt 2021, 21:47
door Johannes S
Susanna schreef:
Johannes S schreef:
Susanna schreef:
Thea schreef:@Valcke, ik bedoel in deze discussie niet de nadere weldaden, dus het is inderdaad niet helemaal on topic, maar het begin van Gods werk, waar het in dit draadje ook over ging.
Ik begrijp dat uitpluizen van het begin niet zo goed. Ik neem aan dat wedergeboorte het begin van Gods werk is. Geloof is een vrucht van wedergeboorte (zeg ik dat goed?). Als er geen geloof is, heeft er absoluut geen wedergeboorte plaatsgevonden. Als er geen afkering van zondige leefstijl is, heeft er geen wedergeboorte plaatsgevonden. Wanneer belijdenis van zonden ontbreekt, wordt het duidelijk: er heeft geen wedergeboorte plaatsgevonden. Ook niet onder grond of zoiets.
Nee, want ( ik heb het toch al eerder aangehaald, Rom.4?), de goddeloze, onrechtvaardige wordt gerechtvaardigd door het geloof, en het is niet zo dat de wedergeboren mens gerechtvaardigd wordt, anders heb je een wedergeboren onrechtvaardige.

Wedergeboorte geschiedt door het geloof.
Zonder enig geloof kan er geen sprake zijn van wedergeboorte.
Nogmaals: van onrechtvaardig naar rechtvaardig, door het geloof. Rom.4.
Dan begint ook de nieuwe geboorte.
Ik denk dat het duidelijk is dat God ons eerst en vooral een nieuw hart moet geven om tot geloof te komen.
Nee, dat is de zaken omdraaien.
Ik denk dat je nog steeds Romeinen 4 niet hebt gelezen.

Geloof en wedergeboorte horen bij elkaar.
Door het geloof word je een nieuwe schepping.
Als je in Christus bent, ben je een nieuw schepsel.

Bij jou heb je een nieuw hart zonder geloof.
De goddeloze wordt gerechtvaardigd, door het geloof en niet iemand met een nieuw hart wordt gerechtvaardigd.

Bij Abraham werd zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid toen hij in de voorhuid was, zonder de werken. Toen hij als goddeloze in God geloofde, toen God Zich aan hem openbaarde en Abraham riep. Daarna, nadat zijn geloof werd gerekend tot rechtvaardigheid, vond de besnijdenis van het hart plaats. Rom.4.

Zonder geloof kan je niet met Christus gekruist worden.

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 19 okt 2021, 15:12
door KDD
Ik heb het volgende gelezen vorige week met een verklaring erover door ds. H. Hoeksema en moest weer aan dit topic denken:

De rechte leer verklaard Zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen,
4. Die leren: "dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande eens verslagenen en verbrokenen geestes, die Gode aangenaam is".
-Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Efeze 2:1, 5);
en: Al het gedichtsel van de gedachten des harten is ten alle dage alleenlijk boos (Gen. 6:5 en 8:21).
Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genoemd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).

Re: "Nadere weldaden" in de prediking GG

Geplaatst: 20 okt 2021, 17:15
door KDD
Een ander zicht op rechtvaardigmaking:
Kerkvader Ambrosius schreef:Het eerste voorrecht, hetwelk volgt op onze vereniging met Christus, is rechtvaardigmaking. Hetwelk bestaat in deze bijzondere zaken; de toerekening van Christus rechtvaardigheid en de vergeving van zonde.
Om fouten en misverstanden te voorkomen, die voorkomen door verschillende dingen overhoop te smijten, zo verstaat dat de mens gezegd mag worden gerechtvaardigd te zijn óf uit een voornemen, óf uit kracht, óf metterdaad, (intentionally, or, virtually, or actually); óf in God óf in Christus, óf in zichzelf.
1. Intentionally, in Gods voornemen en besluit. Dit is van alle eeuwigheid. Maar dit besluit en dit voornemen stelt iemand niet in de stand van een dadelijk bezit van de volheid des tijds.
2. Virtualy. Uit kracht in Christus. En dit is van de dag van Christus' lijden af en uit kracht van Zijn voldoening; de mening nochtans ziet niet verder dan op de voldoening maakt en op de vergeving verworven door het bloed Christus.
3. Actually, of in de daad zelf. Wanneer iemand in het bezit der rechtvaardigmaking gesteld wordt door de vereniging met Christus. Deze rechtvaardigmaking aangemerkt voor zoveel als ze is een stand van gunst, een stand van een verbond met God, in hetwelk de mens op zijn eerste geloof gesteld wordt; deze wordt niet nu en dan hervat, zomin als een vrouw, na de eerste intrede in het huwelijk, dikwijls tot een vrouw zougemaakt worden. Nochtans de bijzondere daden van vergeving en toerekening van Christus rechtvaardigheid, worden gedurig door God een ieder gelovige meegedeeld. In dit opzicht heeft deze dadelijke rechtvaardigmaking (of deze bijzondere daden van vergeving) haar trappen van voortgang. Het begin of fundament daarvan wordt gelegd in onze eerste vereniging en inlijving in Christus; de voleinding daarvan geschied niet eerder dan wanneer de Rechter ten jongsten dage het vonnis van een eindelijke vrij- spreking plechtig heeft uitgesproken en ons in het volle bezit van gehele vergeving heeft gesteld. Tussen deze beide is er één voortgaande werking van rechtvaardigmaking, door de gedurige bewerkingen van de Geest; toe-eigenende het bloed van Christus door de hand des geloofs, tot rust en troost der ziel.
Het eerste mogen wij noemen een aanvankelijke rechtvaardigmaking; het tweede, een voortgaande; het laatste een voltooide.
Het tweede is de vrucht van het eerste en de voortgaande verzekering van het laatste. Het eerste wordt gewrocht en verzegeld in het eerste Sacrament [de Doop], het tweede is het tweede Sacrament [H.A.]. En beide deze tekens van Sacramentele rechtvaardigmaking zijn voor ons de voortgaande verzekering van die voltooide en volkomen rechtvaardigmaking, welkers uitspraak een einde maakt van alle angsten, veranderende ons geloof en hoop in genieting en volle bezitting.