Gebruiken en rituelen in andere kerken

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

Willem87 schreef:
Susanna schreef:
Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Is dat zo raar? Je moet als voorganger doen wat je bij je past. Niet iedereen is een John Knox of een Calvijn. Zij deden alles uit hun hoofd. Al gebruikte John Knox wel wat steekwoorden. Een duidelijke video hierover is "preken zonder aantekeningen": https://www.youtube.com/watch?v=632INyBjchI
Nou het behoort geen leesdienst te zijn. De woorden moeten juist leven door Geest en Woord.
Een geroepen dienaar van de Allerhoogste heeft een luistert oor gekregen om te zeggen wat den Geest tot de gemeente zecht.
Een paar aantekeningen is heus wel goed maar niet een hele map.
Ik oordeel heus niet. Maar een leesdienst houden doet een ouderling van dienst en niet een predikant punt uit.
"punt uit" betekent: einde discussie?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Willem87 schreef:
Susanna schreef:
Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Is dat zo raar? Je moet als voorganger doen wat je bij je past. Niet iedereen is een John Knox of een Calvijn. Zij deden alles uit hun hoofd. Al gebruikte John Knox wel wat steekwoorden. Een duidelijke video hierover is "preken zonder aantekeningen": https://www.youtube.com/watch?v=632INyBjchI
Nou het behoort geen leesdienst te zijn. De woorden moeten juist leven door Geest en Woord.
Een geroepen dienaar van de Allerhoogste heeft een luistert oor gekregen om te zeggen wat den Geest tot de gemeente zecht.
Een paar aantekeningen is heus wel goed maar niet een hele map.
Ik oordeel heus niet. Maar een leesdienst houden doet een ouderling van dienst en niet een predikant punt uit.
John Flavel, elders op het forum recent genoemd, las zijn preken ook voor.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Dat verklaart een hoop. :)
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Susanna »

Willem87 schreef:
Susanna schreef:
Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Is dat zo raar? Je moet als voorganger doen wat je bij je past. Niet iedereen is een John Knox of een Calvijn. Zij deden alles uit hun hoofd. Al gebruikte John Knox wel wat steekwoorden. Een duidelijke video hierover is "preken zonder aantekeningen": https://www.youtube.com/watch?v=632INyBjchI
Nou het behoort geen leesdienst te zijn. De woorden moeten juist leven door Geest en Woord.
Een geroepen dienaar van de Allerhoogste heeft een luistert oor gekregen om te zeggen wat den Geest tot de gemeente zecht.
Een paar aantekeningen is heus wel goed maar niet een hele map.
Ik oordeel heus niet. Maar een leesdienst houden doet een ouderling van dienst en niet een predikant punt uit.
Ik vind wat jij zegt nogal charismatisch overkomen. Dat mag. Zo wordt het in de charismatische kringen ook vaak gezegd. Denk je dat uitgeschreven preken de Geest aan banden legt? Het is vandaag de dag zo hard nodig, dat voorgangers terugkeren naar hun hoogste roeping - de Goddelijke oproep om "het woord te prediken" ( 2 Tim. 4:1-2 ). Maakt mij niet uit of papier als hulpmiddel gebruikt wordt.

Ik ken een dominee die 70 procent opschrijft van wat hij zal zeggen. Tijdens de preek komt daar nog eens 30 procent aanvulling bij (spontaan, door de Geest gedreven).
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Willem87 »

Die eerste zin van u suzanna... oei... je begrijpt dat ik dat zo helemaal niet interpreteer.
En daarbij een hulpmiddel van papier keur ik niet af. Aantekeningen zijn goed.
Ja, die 70 procent en die 30 procent aanvulling klinkt niet overtuigend.
Als het licht uit valt moet je tegen de gemeente zeggen... uhh ga maar naar huis mensen kan mn papiertje niet meer lezen.
Zeg maar gewoon Willem.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Daarom zou ik zeggen: gebruik een iPad; dan heb je dat probleem niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Daarom zou ik zeggen: gebruik een iPad; dan heb je dat probleem niet.
Zolang de oudste dominee van de GG zonder iPad kan preken, acht ik dat op geen enkele manier nodig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daarom zou ik zeggen: gebruik een iPad; dan heb je dat probleem niet.
Zolang de oudste dominee van de GG zonder iPad kan preken, acht ik dat op geen enkele manier nodig.
Hebben jullie in Zeeland nooit stroomuitval?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daarom zou ik zeggen: gebruik een iPad; dan heb je dat probleem niet.
Zolang de oudste dominee van de GG zonder iPad kan preken, acht ik dat op geen enkele manier nodig.
Hebben jullie in Zeeland nooit stroomuitval?
Nee. Ik kan het me niet heugen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

Uitersten kunnen elkaar raken, ook charismatisch en bevindelijk.
Kan de Geest alleen op de kansel werken of ook in de studeerkamer? Hij kan toch een dominee helemaal vullen tijdens het schrijven van zijn preek, dan hoeft hij het alleen nog maar voor te lezen. Iemand met een goede voordracht kan dat op zo'n manier dat het niet als lezen klinkt. Bovendien heb ik het meer dan eens meegemaakt dat een dominee niet zoveel Geest/geest meekreeg tijdens het uit het hoofd preken, zodat hij overduidleijk zijn tijd aan het volkletsen was.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door parsifal »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daarom zou ik zeggen: gebruik een iPad; dan heb je dat probleem niet.
Zolang de oudste dominee van de GG zonder iPad kan preken, acht ik dat op geen enkele manier nodig.
Bij stroomuitval hebben veel oudere dominees ook een probleem om met genoeg volume te preken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Maanenschijn »

Zowel uit het hoofd kunnen preken, of dat juist niet kunnen heeft niets met de bijzondere werkingen (of gedreven worden door) van de Heilige Geest te maken.

Of men uit het hoofd kan preken heeft vooral te maken met de persoonlijke vaardigheden van de predikant, waarbij herinneringsvermogen en spreekvrijheid belangrijke punten zijn. En de Heere wil Zijn Geest gebieden aan getrouwe dienstknechten, die onder biddend opzien de preek hebben voorbereid. Uitgeschreven, met preekschets of alleen maar de drie punten op papier.

Het is trouwens een opmerkelijke overeenkomst: in charismatische kringen, bij veel Oosterse Baptisten, maar ook in orthodox-gereformeerde kringen is preken uit het hoofd, gepaard met veel gevoelstaal erg geliefd. Met het levensgrote risico dat het vooral over het gevoel van de mens gaat en de Schrift niet aan bod komt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Daarom zou ik zeggen: gebruik een iPad; dan heb je dat probleem niet.
Zolang de oudste dominee van de GG zonder iPad kan preken, acht ik dat op geen enkele manier nodig.
Goed inhoudelijk argument :-). Of je op een papiertje of op een iPad kijkt is een kwestie van voorkeur of van 'zo deden we het altijd'. Van mij hoeft de dominee zeker geen iPad mee de preekstoel op te nemen, maar ik kan geen goed argument tegen verzinnen eigenlijk.
En alles uit je hoofd, wellicht zijn er mensen die zo lang perfect alles uit hun hoofd kunnen en dat is een gave. Maar het is geen verplichting wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Op zich valt dat wel mee hoor: als er een goede structuur in je preek zit en je bent als voorganger enigszins taalvaardig, dan is een preek goed te memoriseren. Maar dan moet je er wel goede studie van gemaakt hebben.
De andere kant is overigens ook waar: weinig voorbereiding, weinig structuur, weinig schriftuitleg, veel gevoelstaal; daar hoef je nauwelijks iets voor te memoriseren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Maar het is geen verplichting wat mij betreft.
Ik zie het eigenlijk zelfs niet als optie. Wat dat betreft ben ik het helemaal met broeder Maanenschijn eens.

Ik zie de voorkeur voor zo weinig mogelijk voorbereiding, zo weinig mogelijk opleiding en zo veel mogelijke directe inspiratie door de Heilige Geest als dopers.

We belijden dat de Heilige Geest de schrift heeft geinspireerd. Als we vervolgens die schrift links laten liggen, niet grondig onderzoeken en daaruit voorbereiden, en uit ons hoofd wat mediteren over een tekst, is dat geen teken dat een predikant direct word geinspireerd door de Heilige Geest. Nee, dit bedroeft de Heilige Geest, want Hij is degene die het Woord heeft geinspireerd en werkt door dat Woord. Niet automatisch en er staat geen is-gelijk-teken tussen het Woord en de Heilige Geest. Maar De Geest wil wel gebruik van maken Zijn eigen Woord. In de praktijk zie je dan ook dat predikanten die zich beroepen op directe inspiratie in plaats van op grondige studie, bij elke tekst bijna dezelfde preek houden.

Tegelijk wil ik zeggen dat een preek geen bijbelstudie is. Het is proclamatie van God Woord, en verkondiging van het evangelie van vrije genade door de Heere Jezus Christus. En dat onder afsmeking in inwachting (zowel op als onder de kansel) van de Heilige Geest. Want het is de Geest die levend maakt (Johannes 6:63); Christus zegt: Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen (Johannes 16:14).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie