'Loyaal aan de Statenvertaling'

deschpin
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door deschpin »

Welke aanhangers van 1773 lezen ook de oorspronkelijke vertaling?
Door de eeuwen heen is deze namelijk ook al wat keren herzien.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door refo »

DDD schreef:@refo:

Meen je dat, of is het een grapje? Het is uiteraard in niet één Gereformeerde Gemeente censurabel om de HSV voor prive-gebruik te hanteren, ook niet tijdens de kerkdiensten. Dat zou toch al te dol zijn. Een kerkenraad kan niet zomaar in het wilde weg censureren.
Nee, maar GG-lid formuleert de vraag een beetje onduidelijk. Het lijkt nu net alsof je de HSV zelfs niet in de kerkzaal mag binnendragen. Of hij moet met eredienst bedoelen: op de preekstoel. Maar dat is maar een deel van de eredienst.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door refo »

deschpin schreef:Welke aanhangers van 1773 lezen ook de oorspronkelijke vertaling?
Door de eeuwen heen is deze namelijk ook al wat keren herzien.
1637 ?
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door CvdW »

JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:In het classisverslag van de Classis Middelburg van de laatste vergadering is er een vraag van één van de kerkenraden om de HSV toe te staan in de erediensten. Ik las dat 2 weken terug in het classicaal kerkblad. Na er, tijdens de vergadering, over van gedachten te hebben gewisseld, is besloten dat er geen nieuwe redenen zijn om dit verzoek door te sturen naar de Particuliere Synode.

Mijn vraag is: heb je daar als kerkenraad geen mandaat voor nodig van de mansleden om zoiets te vragen?
Je citeert niet goed uit het classisverslag. Er is gevraagd om de HSV vrij te geven. Er staat nergens dat die kerkenraad dit in de erediensten zou willen gaan gebruiken.
Toestaan in erediensten of HSV vrijgeven? Wat is het verschil.
Bovenaan lees ik niet dat kerkenraad dit wil gaan gebruiken in een eredienst.

Wat de vraag betreft: een kerkenraad heeft geen mandaat nodig, gemeenteleden hebben wel een mandaat nodig van de kerkenraad.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Charles »

In mijn GG zit een heel groot deel (van de jongeren bijna allemaal) met een HSV voor de neus.

Ik heb wel eens een mini cursusje kerkrecht gevolgd en daar vertelde de ouderling dat een kerkenraad kan besluiten om bijv. ritmisch zingen of HSV in te voeren.

Ik wil een schrijf/notitiebijbel aanschaffen en zocht die in de SV maar die bestaat dus niet. :quoi Dus dat wordt voor mij nu ook een HSV.
Laatst gewijzigd door Charles op 05 nov 2021, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef:
Valcke schreef:
Bezorgd schreef:O help. Weer even een draadje HSV bashen?
Laten we blij zijn met de goede vertalingen die we in NL hebben.
Gebruik de vertaling die je het beste begrijpt en ga iig mensen met een andere keuze niet op basis van een vertaling beschuldigen van een andere geloofsbeleving.

Die onbeargumenteerde opmerking van die ouderling in het RD vond ik nog het ergste.
Jammer zo’n reactie. De vraag van Maanenschijn was integer en oprecht. En wanneer daar dan antwoorden op komen heeft dat niets te maken met ‘HSV bashen’.

Ook vind ik het een slecht advies om ‘de vertaling te gebruiken die je begrijpt’. BGT is erg begrijpelijk maar wel een vervalsing van Gods Woord, dat mogen we gerust zeggen (zie ook het voorbeeld van Philpot).

Verder is er niets mis mee dat mensen verlangen naar een goede revisie van de SV en niet mee kunnen met de HSV. Respecteer dat gewoon.
Ik snap jouw punt omtrent de onnauwkeurige vertaling van BGT. Toch vind ik het best 'fijn' als mijn 8-jarige deze vertaling pakt om zomaar in de bijbel te lezen.
Teksten of delen van teksten weglaten of verdraaien, is geen onnauwkeurigheid?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door HersteldHervormd »

Charles schreef:In mijn GG zit een heel groot deel (van de jongeren bijna allemaal) met een HSV voor de neus.

Ik heb wel eens een mini cursusje kerkrecht gevolgd en daar vertelde de ouderling dat een kerkenraad kan besluiten om bijv. ritmisch zingen of HSV in te voeren.

Ik wil een schrijf/notitiebijbel aanschaffen en zocht die in de SV maar die bestaat dus niet. :quoi Dus dat wordt voor mij nu ook een HSV.
Los schriftje niet een oplossing?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ambtenaar »

Johann Gottfried Walther schreef: Teksten of delen van teksten weglaten of verdraaien, is geen onnauwkeurigheid?
Het gaat om de essentie van de boodschap, niet of alle woorden vanuit de brontaal letterlijk terugkomen in de doeltaal. Een Bijbel die onbegrijpelijk is voor mensen vanwege taal, is in feite 100% onnauwkeurig. De boodschap wordt immers niet begrepen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
DDD schreef:@refo:

Meen je dat, of is het een grapje? Het is uiteraard in niet één Gereformeerde Gemeente censurabel om de HSV voor prive-gebruik te hanteren, ook niet tijdens de kerkdiensten. Dat zou toch al te dol zijn. Een kerkenraad kan niet zomaar in het wilde weg censureren.
Nee, maar GG-lid formuleert de vraag een beetje onduidelijk. Het lijkt nu net alsof je de HSV zelfs niet in de kerkzaal mag binnendragen. Of hij moet met eredienst bedoelen: op de preekstoel. Maar dat is maar een deel van de eredienst.
Op de preekstoel, dat bedoel ik inderdaad; en het voorlezen door de ouderling.

Overigens kan een kerkenraad, volgens mij, wel degelijk verbieden om een HSV privé in de kerkdienst te gebruiken. Ik weet van een kerkenraad die leggings ook verbiedt in de kerkzaal.

En verder, @JvW, zie ik geen verschil tussen het vrijgeven van de HSV en het toestaan in de erediensten. In het classisverslag wordt namelijk ook aangegeven dat de HSV ook tijdens de JV en kerkelijke activiteiten anders dan de eredienst, niet is toegestaan.

Overigens zie ik ook in onze gemeente een aanzienlijk deel van de mensen met een HSV voor hun neus. Ik begrijp daar geen snars van. Waarom neem je niet gewoon de BMU of de SV met kanttekeningen mee???
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 05 nov 2021, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Amstelodamense »

Johann Gottfried Walther schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:
Bezorgd schreef:O help. Weer even een draadje HSV bashen?
Laten we blij zijn met de goede vertalingen die we in NL hebben.
Gebruik de vertaling die je het beste begrijpt en ga iig mensen met een andere keuze niet op basis van een vertaling beschuldigen van een andere geloofsbeleving.

Die onbeargumenteerde opmerking van die ouderling in het RD vond ik nog het ergste.
Jammer zo’n reactie. De vraag van Maanenschijn was integer en oprecht. En wanneer daar dan antwoorden op komen heeft dat niets te maken met ‘HSV bashen’.

Ook vind ik het een slecht advies om ‘de vertaling te gebruiken die je begrijpt’. BGT is erg begrijpelijk maar wel een vervalsing van Gods Woord, dat mogen we gerust zeggen (zie ook het voorbeeld van Philpot).

Verder is er niets mis mee dat mensen verlangen naar een goede revisie van de SV en niet mee kunnen met de HSV. Respecteer dat gewoon.
Ik snap jouw punt omtrent de onnauwkeurige vertaling van BGT. Toch vind ik het best 'fijn' als mijn 8-jarige deze vertaling pakt om zomaar in de bijbel te lezen.
Teksten of delen van teksten weglaten of verdraaien, is geen onnauwkeurigheid?
Merel ontkent de nauwkeurigheid toch niet? Je moet wel goed lezen.

Daarbij: ik snap goed wat Merel bedoelt. Mijn zevenjarige zoon ligt nu ook af en toe "gewoon" te lezen in de Bijbel in Gewone Taal. Gewoon omdat hij nu snapt wat er staat. Dat zie ik hem niet doen met een SV (of HSV).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een halve waarheid is een hele leugen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Teksten of delen van teksten weglaten of verdraaien, is geen onnauwkeurigheid?
Het gaat om de essentie van de boodschap, niet of alle woorden vanuit de brontaal letterlijk terugkomen in de doeltaal. Een Bijbel die onbegrijpelijk is voor mensen vanwege taal, is in feite 100% onnauwkeurig. De boodschap wordt immers niet begrepen.
Precies en als mijn 8 jarige in z'n vrije tijd rustig in een bijbel leest, of het nu een kinderbijbel of de BGT is, ben ik dankbaar en ga ik geen redevoering houden over een mogelijk verkeerd vertaalde zin.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef: Ik wil een schrijf/notitiebijbel aanschaffen en zocht die in de SV maar die bestaat dus niet. :quoi Dus dat wordt voor mij nu ook een HSV.
Nou zeg. Binnenkort stroom je vanwege je HSV waarschijnlijk ter linkerzijde de GG uit. Over 5 jaar treffen we je vast aan in een Pinkstergemeente, alwaar je met paarse banieren zwaait, op de shofar blaast en voortdurend hardop 'amen' roept op alles wat de voorganger zegt.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 05 nov 2021, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Amstelodamense »

GerefGemeente-lid schreef:Overigens kan een kerkenraad, volgens mij, wel degelijk verbieden om een HSV privé in de kerkdienst te gebruiken. Ik weet van een kerkenraad die leggings ook verbiedt in de kerkzaal.
Hier krijg je toch koude rillingen van. Verbieden van een HSV, wat vind je daar zelf van? Zou je dat okay vinden? Dan ga je toch ontzettend heersen over het geweten van een ander.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'

Bericht door Amstelodamense »

Ambtenaar schreef:
Charles schreef: Ik wil een schrijf/notitiebijbel aanschaffen en zocht die in de SV maar die bestaat dus niet. :quoi Dus dat wordt voor mij nu ook een HSV.
Nou zeg. Binnenkort stroom je vanwege je HSV waarschijnlijk ter linkerzijde de GG uit. Over 5 jaar treffen we je vast aan in een Pinkstergemeente, alwaar je met paarse banieren zwaait, op de shofar blaast en voortdurend hardop 'amen' roept op alles wat de voorganger zegt.
:D :D :D
Plaats reactie