Binding met je kerkverband

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Posthoorn »

Gal. 4:26 Maar *Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.

* Dat is, de rechte christelijke kerk en religie, die haar zaligheid zoekt, niet door het eerste verbond der wet, namelijk door de werken der wet, maar door het tweede des Evangelies, namelijk door de verdiensten van Christus met waar geloof aangenomen; welke haar oorsprong heeft van den hemel, door de krachtige roeping des Heiligen Geestes. Zie Hebr. 12:22. Openb. 3:12; 21:10.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Henk J »

Zelf denk ik dat je het landelijke verband/genootschap niet te belangrijk moet maken. Ik zie het landelijke genootschap niet als mijn moeder, maar nu zullen de meeste HHK'ers die 2004 bewust meemaakten sowieso de NHK als hun moeder zien en niet de HHK. Zelf heb ik 2004 niet bewust meegemaakt, wel de plaatselijke perikelen die daarna speelden.
De landelijke kerk als je moeder zien daarvoor zie ik niet echt grond in de Schrift. Ik zou dat niet verder trekken dan je plaatselijke gemeente. Het is sowieso een utopie om te denken dat je met 60000 of 100000 mensen overal hetzelfde over kunt denken. Dat lukt ook in de GGiN niet, ook daar zie je accentverschillen.
Het lijkt mij verstandig om elkaar ruimte te geven binnen de 3 FvE. Die ruimte moet dan ook van twee kanten komen. Wat dat betreft zie je dat de HHK een beetje zoekende is, hoeveel ruimte geef je aan een plaatselijke gemeente? Niet zoveel als in de NHK, daar is iedereen het over eens, maar waar trek je wel grenzen?
Bertiel
Berichten: 4622
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Bertiel »

Ik voel me meer verbonden met gemeentes.
Huidige gemeente. Gemeente van mijn vrouw in een ander kerkverband, en toch ook wel met mijn vorige gemeente, meer dan dat ik dacht.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Piet Puk »

Op zich voel ik wel binding met het kerkverband, maar is in principe vanuit de kerkorde elke gemeente autonoom. Waar de schoen wringt is dat er in mijn ogen teveel zaken die een gemeente zelf zou mogen bepalen op meerdere vergaderingen worden ingebracht, waardoor er een besluit over word genomen. Omdat verondersteld mag worden dat je als onderlinge gemeenten jezelf aan afspraken houdt, word de autonomie als gemeente ingeperkt. Maar de autonomie is er wel degelijk
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 02 jan 2024, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door HHR »

helma schreef: 02 jan 2024, 10:00 Ik begrijp en herken de binding aan een kerkverband wel. Zoals ik me ooit hartelijk verbonden wist (en nog steeds houd van) de Gereformeerde Gemeenten heb ik dat gevoel van 'oerliefde' nooit gekregen voor het nieuwe kerkverband.
Plaatselijk voel ik me erg verbonden met onze gemeente, maar landelijk ervaar ik dat niet.
Ik denk ook dat die binding sowieso alleen gevonden wordt in de GG GGiN en OGG.
Niet zelden ingegeven door een soort van 'ware kerk' gedachte.
Die niet zozeer geleerd wordt, alhoewel er soms stevig gereageerd wordt tov andere kerkverbanden, en wordt er op catechisatie meer dan elders aandacht besteed aan ontstaan en eigene van kerkverband, (zie ook bv recente overdreven aandacht voor ds Kersten) maar die je vooral zelf ontwikkeld doordat bv overstap naar ander kerkverband heel anders gewogen wordt dan in veel andere kerkverbanden. (Je bent er in geplaatst) (Opvallend want voor het huis waar je in woont of de werkkring waar je werkt geldt dat niet) Waar het curatorium en de school , ondanks de kritiek die er is, omgeven is met een bepaalde mystiek, en alle studenten gezien worden als waar geroepen. (Ook iets wat in andere kerken toch iets anders ligt)


In CGK , HHK PKN speelt dit veel minder en is men vooral betrokken bij de gemeente waar men lid is. En hebben gemeenten veel meer herkenning met anderen over kerkmuren heen dan soms in eigen kerkverband.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door DDD »

De vergelijking met een werkkring of woonplaats is wel een beetje vreemd. De apostel Paulus vergelijkt het met een familie. Dat lijkt me daarom een bijbelser vergelijking.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Erskinees »

Ik ben jarenlang ongezond fan geweest van mijn kerkverband. Dat is nu niet meer zo. Ik ben verbonden met mijn plaatselijke gemeente en dat is het. Ik probeer de kinderen wel altijd een positieve houding over de GG mee te geven (al is dat lastig met bijv. de HSV-houding van de GG), maar niet meer zo fanatiek als dat ik dat vroeger heb gedaan. Wanneer ze eindigen in de Bond, BhP of HHK ben ik al ontzettend dankbaar. Dat had ik vroeger vreselijk gevonden.

Ik hoop vooral op meer autonomie voor de plaatselijke gemeente om scheuringen en onrust te voorkomen.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door HHR »

DDD schreef: 02 jan 2024, 10:25 De vergelijking met een werkkring of woonplaats is wel een beetje vreemd. De apostel Paulus vergelijkt het met een familie. Dat lijkt me daarom een bijbelser vergelijking.
Ik twijfelde inderdaad. Maar toch is die gedachte van 'geplaatst' in een gemeente (En binnen de GG ook wel het kerkverband) heel sterk.
Terwijl dat wat de gemeente betreft opeens niet geldt bij verhuizen door werk of anderszins.

En ik ben er ook niet uit. Maar heel bijbelse onderbouwing daarvan kan ik niet zo vinden.
Mi komt het meer uit de volkskerkgedachte.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef: 02 jan 2024, 10:26 Ik ben jarenlang ongezond fan geweest van mijn kerkverband. Dat is nu niet meer zo. Ik ben verbonden met mijn plaatselijke gemeente en dat is het. Ik probeer de kinderen wel altijd een positieve houding over de GG mee te geven (al is dat lastig met bijv. de HSV-houding van de GG), maar niet meer zo fanatiek als dat ik dat vroeger heb gedaan. Wanneer ze eindigen in de Bond, BhP of HHK ben ik al ontzettend dankbaar. Dat had ik vroeger vreselijk gevonden.

Ik hoop vooral op meer autonomie voor de plaatselijke gemeente om scheuringen en onrust te voorkomen.
Mag ik vragen waardoor het omslagpunt kwam van zeer positief naar gematigd negatief? Ik vraag me dat altijd een beetje af.
Geen antwoord is ook prima hoor, ik besef dat dit heel persoonlijk kan liggen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Maanenschijn »

Posthoorn schreef:Gal. 4:26 Maar *Jeruzalem dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.

* Dat is, de rechte christelijke kerk en religie, die haar zaligheid zoekt, niet door het eerste verbond der wet, namelijk door de werken der wet, maar door het tweede des Evangelies, namelijk door de verdiensten van Christus met waar geloof aangenomen; welke haar oorsprong heeft van den hemel, door de krachtige roeping des Heiligen Geestes. Zie Hebr. 12:22. Openb. 3:12; 21:10.
Hoe plaats je deze kanttekeningen (109, maar ook 110 tm 112) in de gedachte van een moederkerk, buiten de context waar het in de teksten (vrijheid, niet zijnde dienstbaar aan de wet) om gaat?

Of is je bijdrage alleen bedoeld om het woord ‘moeder’ te verbinden aan de kerk?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door DDD »

HHR schreef: 02 jan 2024, 10:29
DDD schreef: 02 jan 2024, 10:25 De vergelijking met een werkkring of woonplaats is wel een beetje vreemd. De apostel Paulus vergelijkt het met een familie. Dat lijkt me daarom een bijbelser vergelijking.
Ik twijfelde inderdaad. Maar toch is die gedachte van 'geplaatst' in een gemeente (En binnen de GG ook wel het kerkverband) heel sterk.
Terwijl dat wat de gemeente betreft opeens niet geldt bij verhuizen door werk of anderszins.

En ik ben er ook niet uit. Maar heel bijbelse onderbouwing daarvan kan ik niet zo vinden.
Mi komt het meer uit de volkskerkgedachte.
Ik weet het niet hoor. Er zijn heel veel predikanten in de GG die van elders binnenkomen. Terwijl de eigen leden vaak niet worden toegelaten. Dus ik denk dat het met die binding aan het kerkverband wel meevalt.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door Henk J »

HHR schreef: 02 jan 2024, 10:29 Ik twijfelde inderdaad. Maar toch is die gedachte van 'geplaatst' in een gemeente (En binnen de GG ook wel het kerkverband) heel sterk.
Terwijl dat wat de gemeente betreft opeens niet geldt bij verhuizen door werk of anderszins.

En ik ben er ook niet uit. Maar heel bijbelse onderbouwing daarvan kan ik niet zo vinden.
Mi komt het meer uit de volkskerkgedachte.
De gedachte dat je door Gods voorzienigheid in een bepaalde gemeente geboren bent leeft ook in de HHK hoor. Hoor dat regelmatig en niet alleen van onze eigen predikant. In dat kader gaat het vaak wel over de eigen gemeente en niet zozeer het landelijk genootschap.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef: 02 jan 2024, 10:33
Erskinees schreef: 02 jan 2024, 10:26 Ik ben jarenlang ongezond fan geweest van mijn kerkverband. Dat is nu niet meer zo. Ik ben verbonden met mijn plaatselijke gemeente en dat is het. Ik probeer de kinderen wel altijd een positieve houding over de GG mee te geven (al is dat lastig met bijv. de HSV-houding van de GG), maar niet meer zo fanatiek als dat ik dat vroeger heb gedaan. Wanneer ze eindigen in de Bond, BhP of HHK ben ik al ontzettend dankbaar. Dat had ik vroeger vreselijk gevonden.

Ik hoop vooral op meer autonomie voor de plaatselijke gemeente om scheuringen en onrust te voorkomen.
Mag ik vragen waardoor het omslagpunt kwam van zeer positief naar gematigd negatief? Ik vraag me dat altijd een beetje af.
Geen antwoord is ook prima hoor, ik besef dat dit heel persoonlijk kan liggen.
In dit verband is het artikel (in de bijlage van het RD van zaterdag 30 december 2023) over Greet Verhoeven interessant. In het artikel staat dat ze vroeger naar de GG Ridderkerk gingen. Doordat haar vader de kerkenraad wees op een verdrietige kwestie zijn ze buiten de kerk komen te staan (thuislezend). Verder lees ik dat er geen onderzoek is gedaan, maar is hem het leven onmogelijk gemaakt. Toen bleek dat hij gelijk had is er geen rehabilitatie gevolgd. Kinderen (Greet en andere kinderen) hadden hier ook last van.
Ik kan me indenken dat je dan anders tegen een kerkverband gaat aankijken.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door HHR »

DDD schreef: 02 jan 2024, 10:40
HHR schreef: 02 jan 2024, 10:29
DDD schreef: 02 jan 2024, 10:25 De vergelijking met een werkkring of woonplaats is wel een beetje vreemd. De apostel Paulus vergelijkt het met een familie. Dat lijkt me daarom een bijbelser vergelijking.
Ik twijfelde inderdaad. Maar toch is die gedachte van 'geplaatst' in een gemeente (En binnen de GG ook wel het kerkverband) heel sterk.
Terwijl dat wat de gemeente betreft opeens niet geldt bij verhuizen door werk of anderszins.

En ik ben er ook niet uit. Maar heel bijbelse onderbouwing daarvan kan ik niet zo vinden.
Mi komt het meer uit de volkskerkgedachte.
Ik weet het niet hoor. Er zijn heel veel predikanten in de GG die van elders binnenkomen. Terwijl de eigen leden vaak niet worden toegelaten. Dus ik denk dat het met die binding aan het kerkverband wel meevalt.
Ook interessant inderdaad. Over het algemeen geldt het vooral als je vertrekt. Bij binnenkomst vanuit elders is het vaak een teken dat je een zuiverdere leer zoekt, dus dan is het goed.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Binding met je kerkverband

Bericht door HersteldHervormd »

CvdW schreef: 02 jan 2024, 10:49
HersteldHervormd schreef: 02 jan 2024, 10:33
Erskinees schreef: 02 jan 2024, 10:26 Ik ben jarenlang ongezond fan geweest van mijn kerkverband. Dat is nu niet meer zo. Ik ben verbonden met mijn plaatselijke gemeente en dat is het. Ik probeer de kinderen wel altijd een positieve houding over de GG mee te geven (al is dat lastig met bijv. de HSV-houding van de GG), maar niet meer zo fanatiek als dat ik dat vroeger heb gedaan. Wanneer ze eindigen in de Bond, BhP of HHK ben ik al ontzettend dankbaar. Dat had ik vroeger vreselijk gevonden.

Ik hoop vooral op meer autonomie voor de plaatselijke gemeente om scheuringen en onrust te voorkomen.
Mag ik vragen waardoor het omslagpunt kwam van zeer positief naar gematigd negatief? Ik vraag me dat altijd een beetje af.
Geen antwoord is ook prima hoor, ik besef dat dit heel persoonlijk kan liggen.
In dit verband is het artikel (in de bijlage van het RD van zaterdag 30 december 2023) over Greet Verhoeven interessant. In het artikel staat dat ze vroeger naar de GG Ridderkerk gingen. Doordat haar vader de kerkenraad wees op een verdrietige kwestie zijn ze buiten de kerk komen te staan (thuislezend). Verder lees ik dat er geen onderzoek is gedaan, maar is hem het leven onmogelijk gemaakt. Toen bleek dat hij gelijk had is er geen rehabilitatie gevolgd. Kinderen (Greet en andere kinderen) hadden hier ook last van.
Ik kan me indenken dat je dan anders tegen een kerkverband gaat aankijken.
Ongelofelijk hè, zulke treurige situaties. Ze komen overal voor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie