De boosterprik

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De boosterprik

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:De Rotterdamse huisarts Matthijs van der Poel zei vanochtend op radio Rijnmond dat bij de boosterprik de wachttijd na het zetten van de prik, niet nodig is. Als iemand 2 x geprikt is zonder een allergische reactie, is het risico bij de booster nagenoeg nul. Dat zou het aantal prikken die gezet worden, drastisch kunnen verhogen.
Dat snap ik echt niet. Mensen wachten toch niet bij de prikzusters? De prikzusters prikken gewoon door en mensen wachten in een afzonderlijke ruimte.
Ik ben in twee verschillende lokaties geweest, en er stond inderdaad maar een beperkte hoeveelheid stoelen.
Zeeuw schreef: Sterker nog, je zou bijna drive-in-achtig te werk kunnen gaan.
Ja, net als de teststraat. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De boosterprik

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Ik ben in twee verschillende lokaties geweest, en er stond inderdaad maar een beperkte hoeveelheid stoelen.
Dus: stoelen bijplaatsen. Wel/niet/korter wachten heeft echt niets te maken met priksnelheid.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De boosterprik

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Mara schreef:Ik ben in twee verschillende lokaties geweest, en er stond inderdaad maar een beperkte hoeveelheid stoelen.
Dus: stoelen bijplaatsen. Wel/niet/korter wachten heeft echt niets te maken met priksnelheid.
Klopt. Het is bij ons in de Zeelandhallen. Daar kun je met speels gemaakt duizenden stoelen kwijt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De boosterprik

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Mara schreef:Ik ben in twee verschillende lokaties geweest, en er stond inderdaad maar een beperkte hoeveelheid stoelen.
Dus: stoelen bijplaatsen. Wel/niet/korter wachten heeft echt niets te maken met priksnelheid.
Maar misschien bedoelde de arts wel dat de booster gewoon in de praktijk gegeven zou moeten worden, als iemand toch al komt voor bloeddrukmeting of diabetescontrole?
"Van der Poel benadrukt zijn samenwerking met de GGD enorm te respecteren. "Maar zij hebben gewoon een mankrachttekort. Dat is waar wij huisartsen zeggen: zet ons en thuiszorgmedewerkers in. We hebben duizenden mensen die kunnen prikken. Uiteindelijk komen we er wel, maar het mag van ons veel sneller. Het is echt geen moeilijk trucje om iemand in een spier te prikken, dat kunnen zoveel mensen in Nederland."

Het Roer Moet Om
Een groep huisartsen, verenigd in de actiegroep Het Roer Moet Om, riep woensdag op om niet-mobiele ouderen op korte termijn te laten vaccineren door huisartsen. "Eendrachtig optreden van de huisartsen kan ervoor zorgen dat zij voor de feestdagen ruim 100 duizend immobiele mensen thuis kunnen vaccineren. Deze kwetsbare ouderen kunnen hiermee een veiliger Kerstperiode tegemoet zien", aldus de actiegroep. De artsen verwachten dan minder opnames in ziekenhuizen en verpleegtehuizen.

"In die filosofie ga ik geheel mee", reageert Van der Poel. "Maar de keerzijde is dat heel veel huisartsen het er echt niet bij kunnen hebben, omdat er ook veel ziekteverzuim in praktijken zelf is."
rijnmond.nl

Dus moet men van het idee afstappen dat het persé op een priklokatie gedaan moet worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De boosterprik

Bericht door Forummer »

windorgel schreef:Ik ken wel een heel aantal jongere mensen (tussen de 20 en 50 jaar) die langdurige klachten hebben agv corona waardoor ze al een jaar of langer hun werk niet (volledig) kunnen doen. Hebben niet in het ziekenhuis gelegen en zijn dus niet zichtbaar in de cijfers. Maar zij hebben wel zorg nodig, zoals een lang traject met fysio- en ergotherapie etc.

Prima als je je vanwege gewetensbezwaren niet laat vaccineren maar ga dan niet proberen aan te tonen dat vaccineren zinloos is omdat 'er nauwelijks sterfgevallen zijn'.
Ik ken er in mijn directe omgeving al twee tussen de 25 en 35 jaar die typisch long-covid zijn, beide al bijna of ruim een jaar thuis lopen, uitgebreid revalidatie traject nodig hebben. En dan heb je het nog niet over wat dat psychisch met je doet...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De boosterprik

Bericht door DDD »

Ik ben gevaccineerd in de Jaarbeurs in Utrecht, en ik denk dat er wel 200 stoelen stonden om gecontroleerd te worden.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De boosterprik

Bericht door HersteldHervormd »

Hoeveel boosterrondes komen er eigenlijk nog? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: De boosterprik

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Hoeveel boosterrondes komen er eigenlijk nog? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Op 18 februari 2022 heeft de Gezondheidsraad geadviseerd om mensen van 70 jaar en ouder, bewoners van verpleeghuizen, volwassenen met downsyndroom en volwassenen met een ernstige immuunstoornis een tweede boostervaccinatie tegen COVID-19 aan te bieden. Volgens mij zijn er (nog) geen andere booster-plannen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De boosterprik

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoeveel boosterrondes komen er eigenlijk nog? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Op 18 februari 2022 heeft de Gezondheidsraad geadviseerd om mensen van 70 jaar en ouder, bewoners van verpleeghuizen, volwassenen met downsyndroom en volwassenen met een ernstige immuunstoornis een tweede boostervaccinatie tegen COVID-19 aan te bieden. Volgens mij zijn er (nog) geen andere booster-plannen.
https://www.timesofisrael.com/israeli-t ... t-omicron/

Het komt er op neer dat óók de boosterprikken niet voldoende werken tegen bijvoorbeeld omikron. Israël is meestal koploper met de vaccinaties. In juli vorig jaar waren ze al begonnen met boosterprikken, wij pas maanden later.

In ieder geval kan je wel concluderen dat vaccineren maar beperkt helpt. Hoe is eigenlijk de schade in landen waar nauwelijks is gevaccineerd?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De boosterprik

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoeveel boosterrondes komen er eigenlijk nog? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Op 18 februari 2022 heeft de Gezondheidsraad geadviseerd om mensen van 70 jaar en ouder, bewoners van verpleeghuizen, volwassenen met downsyndroom en volwassenen met een ernstige immuunstoornis een tweede boostervaccinatie tegen COVID-19 aan te bieden. Volgens mij zijn er (nog) geen andere booster-plannen.
https://www.timesofisrael.com/israeli-t ... t-omicron/

Het komt er op neer dat óók de boosterprikken niet voldoende werken tegen bijvoorbeeld omikron. Israël is meestal koploper met de vaccinaties. In juli vorig jaar waren ze al begonnen met boosterprikken, wij pas maanden later.

In ieder geval kan je wel concluderen dat vaccineren maar beperkt helpt. Hoe is eigenlijk de schade in landen waar nauwelijks is gevaccineerd?
Kijk naar Hong Kong nu waar vooral minder gevaccineerd is onder ouderen. In veel andere landen met lage vaccinatiegraad zijn cijfers niet erg betrouwbaar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De boosterprik

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Hoeveel boosterrondes komen er eigenlijk nog? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Op 18 februari 2022 heeft de Gezondheidsraad geadviseerd om mensen van 70 jaar en ouder, bewoners van verpleeghuizen, volwassenen met downsyndroom en volwassenen met een ernstige immuunstoornis een tweede boostervaccinatie tegen COVID-19 aan te bieden. Volgens mij zijn er (nog) geen andere booster-plannen.
https://www.timesofisrael.com/israeli-t ... t-omicron/

Het komt er op neer dat óók de boosterprikken niet voldoende werken tegen bijvoorbeeld omikron. Israël is meestal koploper met de vaccinaties. In juli vorig jaar waren ze al begonnen met boosterprikken, wij pas maanden later.

In ieder geval kan je wel concluderen dat vaccineren maar beperkt helpt. Hoe is eigenlijk de schade in landen waar nauwelijks is gevaccineerd?
Kijk naar Hong Kong nu waar vooral minder gevaccineerd is onder ouderen. In veel andere landen met lage vaccinatiegraad zijn cijfers niet erg betrouwbaar.
De situatie was toch weer prima op orde in Hong Kong?
Ik heb ook gelezen dat iedereen die positief testte in het ziekenhuis opgenomen moest worden vanwege het zero-beleid van de Chinezen, dan raakt je ziekenhuis natuurlijk wel een soort snel vol.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De boosterprik

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:
parsifal schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
https://www.timesofisrael.com/israeli-t ... t-omicron/

Het komt er op neer dat óók de boosterprikken niet voldoende werken tegen bijvoorbeeld omikron. Israël is meestal koploper met de vaccinaties. In juli vorig jaar waren ze al begonnen met boosterprikken, wij pas maanden later.

In ieder geval kan je wel concluderen dat vaccineren maar beperkt helpt. Hoe is eigenlijk de schade in landen waar nauwelijks is gevaccineerd?
Kijk naar Hong Kong nu waar vooral minder gevaccineerd is onder ouderen. In veel andere landen met lage vaccinatiegraad zijn cijfers niet erg betrouwbaar.
De situatie was toch weer prima op orde in Hong Kong?
Nee het is vreselijk daar met zo'n 40 doden per miljoen inwoners per dag (in NL zou dat meer dan 600 Covid doden per dag zijn) dat lijkt me niet op orde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De boosterprik

Bericht door HersteldHervormd »

Dat is inderdaad wel ernstig ja.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De boosterprik

Bericht door huisman »

parsifal schreef: Nee het is vreselijk daar met zo'n 40 doden per miljoen inwoners per dag (in NL zou dat meer dan 600 Covid doden per dag zijn) dat lijkt me niet op orde.
Hoe kunnen deze cijfers kloppen? Of hebben ze daar nog Delta? Omicron veroorzaakt nergens zulke aantallen doden.

Ik heb zelf afgelopen week voor het eerst corona. Als ongevaccineerde en de afgelopen twee jaar nooit eerder positief of ziek geweest.
Mild verloop. Normaal zou ik met paracetemol gewoon hebben doorgewerkt. Nu natuurlijk in quarantaine gebleven.
Ook veel omicron besmettingen geweest in verpleeghuizen in de omgeving. Verreweg bij de meeste bewoners een mild verloop.
Totaal anders dan met Delta.

Begrijp die Hong Kong cijfers echt niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De boosterprik

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
parsifal schreef: Nee het is vreselijk daar met zo'n 40 doden per miljoen inwoners per dag (in NL zou dat meer dan 600 Covid doden per dag zijn) dat lijkt me niet op orde.
Hoe kunnen deze cijfers kloppen? Of hebben ze daar nog Delta? Omicron veroorzaakt nergens zulke aantallen doden.

Ik heb zelf afgelopen week voor het eerst corona. Als ongevaccineerde en de afgelopen twee jaar nooit eerder positief of ziek geweest.
Mild verloop. Normaal zou ik met paracetemol gewoon hebben doorgewerkt. Nu natuurlijk in quarantaine gebleven.
Ook veel omicron besmettingen geweest in verpleeghuizen in de omgeving. Verreweg bij de meeste bewoners een mild verloop.
Totaal anders dan met Delta.

Begrijp die Hong Kong cijfers echt niet.
Voor mensen die niet eerder besmet zijn of gevaccineerd zijn is Omicron niet veel minder gevaarlijk dan originele variant (maar minder dan Delta). In Hong Kong zijn echt veel ouderen niet gevaccineerd en vrijwel niemand daar is eerder besmet. mogelijk worden nu per dag bijna honderdduizend mensen besmet daar. Deel van doden zal met Covid zijn, maar als dat voornaamste factor is dan verwacht je aantallen zoals in Denemarken, niet dit soort aantallen.

Echt vergeleken met vaccinatie van de niet jongeren zijn eigenlijk alle andere maatregelen te verwaarlozen qua effect.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie