Oorlog in Oekraine

Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: 02 mar 2024, 12:39
Zeeuw schreef: 02 mar 2024, 12:22
huisman schreef: 02 mar 2024, 12:10
Wim Anker schreef: 02 mar 2024, 11:46 Doe niet zo theatraal @Huisman. Je verdediging van vrijheid en recht gaat ook niet verder dan wat lippendienst en mischien wat apparatuur blijkens de start van deze discussie.
Goedemorgen Wim. Persoonlijk zou ik graag met de hele NAVO Rusland binnenvallen. Conventioneel en nucleair. Bommen erop…….maar dat is misschien wat theatraal. :garde
Nee, dat is volledig onchristelijk. En het melden waard.
Misschien had je het gesprek tussen Wim en mij moeten volgen voordat je een conclusie trekt. Ik ben juist voor het ondersteunen van de Oekraïne maar ook om een diplomatiek spoor te bewandelen. Wim is voor totale inzet van NAVO militairen in de Oekraïne.
Dat ben ik dus juist niet!

Dus mijn opmerking was ironisch bedoeld.
Nee @Huisman. Jij bent voor een 'deal', Rusland krijgt de veroverde delen van Oekraine in ruil voor vrede. (Jij noemt dat diplomatie, ik noem dat zwichten voor terreur). Ik zeg dat de internationale rechtsorde gehandhaafd moet worden, dat we dus Oekraine moeten helpen en duidelijk makan aan Rusland dat Europa handhaaft met inzet van alle mogelijke middelen indien nodig.

Je mag je standpunt hebben uiteraard, maar op wat funding en leveringen van 'over de datum wapens na' zeg je precies hetzelfde als Cyrilius. (En Trump!) Je 'verheven' toon is hyoocriet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: 02 mar 2024, 12:49
huisman schreef: 02 mar 2024, 12:39
Zeeuw schreef: 02 mar 2024, 12:22
huisman schreef: 02 mar 2024, 12:10

Goedemorgen Wim. Persoonlijk zou ik graag met de hele NAVO Rusland binnenvallen. Conventioneel en nucleair. Bommen erop…….maar dat is misschien wat theatraal. :garde
Nee, dat is volledig onchristelijk. En het melden waard.
Misschien had je het gesprek tussen Wim en mij moeten volgen voordat je een conclusie trekt. Ik ben juist voor het ondersteunen van de Oekraïne maar ook om een diplomatiek spoor te bewandelen. Wim is voor totale inzet van NAVO militairen in de Oekraïne.
Dat ben ik dus juist niet!

Dus mijn opmerking was ironisch bedoeld.
Nee @Huisman. Jij bent voor een 'deal', Rusland krijgt de veroverde delen van Oekraine in ruil voor vrede. (Jij noemt dat diplomatie, ik noem dat zwichten voor terreur). Ik zeg dat de internationale rechtsorde gehandhaafd moet worden, dat we dus Oekraine moeten helpen en duidelijk makan aan Rusland dat Europa handhaaft met inzet van alle mogelijke middelen indien nodig.

Je mag je standpunt hebben uiteraard, maar op wat funding en leveringen van 'over de datum wapens na' zeg je precies hetzelfde als Cyrilius. (En Trump!) Je 'verheven' toon is hyoocriet.
Jij gebruikt vaak zulke grote woorden en je kent de feiten niet. Ik ben voor maximale wapensteun voor de Oekraïne (Trump en Cyrillus niet) . Mijn inschatting is alleen dat ook met genoeg wapens leveren aan de Oekraïne geen van beide partijen de ander kan verslaan. Dan krijg je een langdurige uitputtingsslag.
Dan hoop ik dat er diplomatieke mogelijkheden worden bewandeld om dit te voorkomen. Zolang Rusland grondgebied blijft bezetten van de Oekraïne moeten de sancties tegen Rusland blijven.

Dat jij denkt dat ik hetzelfde zeg als Cyrillus is zo bizar dat elke meelezer zal twijfelen aan de leeskwaliteiten van @Wim Anker.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 02 mar 2024, 13:18
Wim Anker schreef: 02 mar 2024, 12:49
huisman schreef: 02 mar 2024, 12:39
Zeeuw schreef: 02 mar 2024, 12:22 Nee, dat is volledig onchristelijk. En het melden waard.
Misschien had je het gesprek tussen Wim en mij moeten volgen voordat je een conclusie trekt. Ik ben juist voor het ondersteunen van de Oekraïne maar ook om een diplomatiek spoor te bewandelen. Wim is voor totale inzet van NAVO militairen in de Oekraïne.
Dat ben ik dus juist niet!

Dus mijn opmerking was ironisch bedoeld.
Nee @Huisman. Jij bent voor een 'deal', Rusland krijgt de veroverde delen van Oekraine in ruil voor vrede. (Jij noemt dat diplomatie, ik noem dat zwichten voor terreur). Ik zeg dat de internationale rechtsorde gehandhaafd moet worden, dat we dus Oekraine moeten helpen en duidelijk makan aan Rusland dat Europa handhaaft met inzet van alle mogelijke middelen indien nodig.

Je mag je standpunt hebben uiteraard, maar op wat funding en leveringen van 'over de datum wapens na' zeg je precies hetzelfde als Cyrilius. (En Trump!) Je 'verheven' toon is hyoocriet.
Jij gebruikt vaak zulke grote woorden en je kent de feiten niet. Ik ben voor maximale wapensteun voor de Oekraïne (Trump en Cyrillus niet) . Mijn inschatting is alleen dat ook met genoeg wapens leveren aan de Oekraïne geen van beide partijen de ander kan verslaan. Dan krijg je een langdurige uitputtingsslag.
Dan hoop ik dat er diplomatieke mogelijkheden worden bewandeld om dit te voorkomen. Zolang Rusland grondgebied blijft bezetten van de Oekraïne moeten de sancties tegen Rusland blijven.

Dat jij denkt dat ik hetzelfde zeg als Cyrillus is zo bizar dat elke meelezer zal twijfelen aan de leeskwaliteiten van @Wim Anker.
Nou niet flauw doen @huisman, kort geleden zei je nog dat je het met me eens was :-).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef: 02 mar 2024, 13:23
huisman schreef: 02 mar 2024, 13:18
Wim Anker schreef: 02 mar 2024, 12:49
huisman schreef: 02 mar 2024, 12:39

Misschien had je het gesprek tussen Wim en mij moeten volgen voordat je een conclusie trekt. Ik ben juist voor het ondersteunen van de Oekraïne maar ook om een diplomatiek spoor te bewandelen. Wim is voor totale inzet van NAVO militairen in de Oekraïne.
Dat ben ik dus juist niet!

Dus mijn opmerking was ironisch bedoeld.
Nee @Huisman. Jij bent voor een 'deal', Rusland krijgt de veroverde delen van Oekraine in ruil voor vrede. (Jij noemt dat diplomatie, ik noem dat zwichten voor terreur). Ik zeg dat de internationale rechtsorde gehandhaafd moet worden, dat we dus Oekraine moeten helpen en duidelijk makan aan Rusland dat Europa handhaaft met inzet van alle mogelijke middelen indien nodig.

Je mag je standpunt hebben uiteraard, maar op wat funding en leveringen van 'over de datum wapens na' zeg je precies hetzelfde als Cyrilius. (En Trump!) Je 'verheven' toon is hyoocriet.
Jij gebruikt vaak zulke grote woorden en je kent de feiten niet. Ik ben voor maximale wapensteun voor de Oekraïne (Trump en Cyrillus niet) . Mijn inschatting is alleen dat ook met genoeg wapens leveren aan de Oekraïne geen van beide partijen de ander kan verslaan. Dan krijg je een langdurige uitputtingsslag.
Dan hoop ik dat er diplomatieke mogelijkheden worden bewandeld om dit te voorkomen. Zolang Rusland grondgebied blijft bezetten van de Oekraïne moeten de sancties tegen Rusland blijven.

Dat jij denkt dat ik hetzelfde zeg als Cyrillus is zo bizar dat elke meelezer zal twijfelen aan de leeskwaliteiten van @Wim Anker.
Nou niet flauw doen @huisman, kort geleden zei je nog dat je het met me eens was :-).
Dat is waar. Ik was het eens met jou dat je kletst….. ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

Is er bekend of de Oekraïners zelf dat een optie vinden? Dat de regio's niet meer bij Oekraïne horen in ruil voor vrede?
Ze zouden daar een referendum over kunnen houden.

Stel dat het merendeel daar tevreden mee is vind ik het ook acceptabel eerlijk gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

Wim Anker schreef: 02 mar 2024, 12:49 Nee @Huisman. Jij bent voor een 'deal', Rusland krijgt de veroverde delen van Oekraine in ruil voor vrede. (Jij noemt dat diplomatie, ik noem dat zwichten voor terreur).
Dat is makkelijk typen vanaf je laptop Wim. Zwichten voor terreur. Als ik moest kiezen tussen nog meer bloed of verhuizen, dan zou ik ook kiezen voor het laatste. Ook al is het niet eerlijk en niet rechtvaardig. Eens kijken of je ook zulke stoere praat uitkraamt als je zelf daar woonde. Volgens mij wens je dan nog maar één ding, en dat is vrede. Na de WO2 is ook niet heel Duitsland platgebombardeerd, ook al had Duitsland zelf zich wél zo gedragen. Er werd zelf een Marshallplan opgezet.

Jouw optie (terug dreigen met geweld) zou een verdere escalatie betekenen denk ik. Poetin is nu al zo ver heen dat het nu alleen nog maar gaat om reputatie en eer. Stel dat de NAVO zich er serieus mee gaat bemoeien, als in de zin van troepen sturen, dan heb je ook kans dat China dat bijvoorbeeld ook gaat doen. Of Turkije. Volgens mij moet je dat kosten wat het kost voorkomen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef: 02 mar 2024, 14:01 Is er bekend of de Oekraïners zelf dat een optie vinden? Dat de regio's niet meer bij Oekraïne horen in ruil voor vrede?
Ze zouden daar een referendum over kunnen houden.

Stel dat het merendeel daar tevreden mee is vind ik het ook acceptabel eerlijk gezegd.
Grondgebied ruilen voor vrede is niet mijn optie. Diplomatiek overleg wel om tot een wapenstilstand te komen. Het westen moet in woord en daad de Oekraïne blijven steunen. Rusland gaat alleen onderhandelen met een sterk Oekraïne. Dus munitie en wapens moeten wij blijven leveren en zelfs uitbreiden. Zolang Rusland nog Oekraïens grondgebied bezet houdt moeten de sancties van kracht blijven.

Er was recent een onderzoek dat meer dan 90% van de Oekraïeners door wil vechten tot de laatste Rus van hun grondgebied af wil. Het percentage dat daadwerkelijk wil meevechten gaat wel langzaam omlaag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef: 02 mar 2024, 14:20
HersteldHervormd schreef: 02 mar 2024, 14:01 Is er bekend of de Oekraïners zelf dat een optie vinden? Dat de regio's niet meer bij Oekraïne horen in ruil voor vrede?
Ze zouden daar een referendum over kunnen houden.

Stel dat het merendeel daar tevreden mee is vind ik het ook acceptabel eerlijk gezegd.
Grondgebied ruilen voor vrede is niet mijn optie. Diplomatiek overleg wel om tot een wapenstilstand te komen. Het westen moet in woord en daad de Oekraïne blijven steunen. Rusland gaat alleen onderhandelen met een sterk Oekraïne. Dus munitie en wapens moeten wij blijven leveren en zelfs uitbreiden. Zolang Rusland nog Oekraïens grondgebied bezet houdt moeten de sancties van kracht blijven.

Er was recent een onderzoek dat meer dan 90% van de Oekraïeners door wil vechten tot de laatste Rus van hun grondgebied af wil. Het percentage dat daadwerkelijk wil meevechten gaat wel langzaam omlaag.
Graag een bron, want dit is erg onduidelijk.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 02 mar 2024, 14:01 Is er bekend of de Oekraïners zelf dat een optie vinden? Dat de regio's niet meer bij Oekraïne horen in ruil voor vrede?
Ze zouden daar een referendum over kunnen houden.

Stel dat het merendeel daar tevreden mee is vind ik het ook acceptabel eerlijk gezegd.
Het lijkt mij ondoenlijk om in Oekraïne een eerlijk referendum te houden. In de niet bezette gebieden lukt het met steun van het westen wel. Iedereen weet of kan weten hoe verkiezingen in Rusland gaan. Samen met eerdere 'referenda' zorgt dit ervoor dat ik 0,0 vertrouwen heb in een eerlijk referendum in de bezette gebieden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 02 mar 2024, 14:20
HersteldHervormd schreef: 02 mar 2024, 14:01 Is er bekend of de Oekraïners zelf dat een optie vinden? Dat de regio's niet meer bij Oekraïne horen in ruil voor vrede?
Ze zouden daar een referendum over kunnen houden.

Stel dat het merendeel daar tevreden mee is vind ik het ook acceptabel eerlijk gezegd.
Grondgebied ruilen voor vrede is niet mijn optie. Diplomatiek overleg wel om tot een wapenstilstand te komen. Het westen moet in woord en daad de Oekraïne blijven steunen. Rusland gaat alleen onderhandelen met een sterk Oekraïne. Dus munitie en wapens moeten wij blijven leveren en zelfs uitbreiden. Zolang Rusland nog Oekraïens grondgebied bezet houdt moeten de sancties van kracht blijven.

Er was recent een onderzoek dat meer dan 90% van de Oekraïeners door wil vechten tot de laatste Rus van hun grondgebied af wil. Het percentage dat daadwerkelijk wil meevechten gaat wel langzaam omlaag.
Het is wel vrij gebruikelijk, maar niet ideaal. Zo ging het bijvoorbeeld in Finland in de winteroorlog. Nog steeds is Tibet door China bezet, West-Papua door Indonesie, Westelijke Sahara door Marokko en zo zijn er meer voorbeelden. Goed als er inderdaad druk op landen blijft die zo bezetter zijn. Doorvechten kan teveel kosten met zich meebrengen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door parsifal »

huisman schreef: 01 mar 2024, 17:44
DDD schreef: 01 mar 2024, 17:05
parsifal schreef: 01 mar 2024, 15:53
huisman schreef: 01 mar 2024, 15:21 Voor de geachte forummers die het durven om Poetin te vergelijken met Rutte.


https://www.theguardian.com/world/2024/ ... xi-navalny
Ik vind Rutte een heel slechte en onbetrouwbare premier, die een grote bijdrage heeft geleverd aan het verval van vertrouwen in de politiek. Maar dit is natuurlijk van een heel andere orde dan Poetin.
Ik vind dat Rutte best heel knap allerlei partijen bij elkaar heeft gehouden. Ik ben heel benieuwd wie daarin ook maar in de verste verten aan hem kan tippen.
Eens. We gaan hem nog missen en deze tijden van opkomende en ondergaande politieke partijen en polarisatie.
Het is mogelijk een probleem van politiek in het algemeen nu, maar Rutte heeft wel te lang selectief geheugenverlies gehad en kabinetten zonder beleid geleidt. De stikstofproblemen kwamen niet uit de lucht vallen, toeslagenaffaire was hij gewoon medeverantwoordelijk voor. Vol stroomnet wordt al jaren voor gewaarschuwd en er is niets gebeurd. Een belastingstelsel wat totaal onoverzichtelijk is en waar met toeslagen iedereen niet al te ontevreden wordt gehouden. Natuurlijk is Rutte geen Poetin. Binnen de Nderlandse politiek kun je wel hogere eisen stellen en betrouwbaarheid is daar een van. (Dat is ook waarom ik bijvoorbeeld een hoge pet op heb van Kim Putters).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Ad Anker »

Hier wat berichten geknipt die gericht waren op elkaar en op de persoon. Ook berichten die gericht waren op het mod-beleid. De regel is dat die via de mail richting de moderators gaan. We mogen hier hartgrondig van mening verschillen, maar hou het wel bij de inhoud a.u.b.
Wim Anker
Berichten: 3897
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Wim Anker »

HersteldHervormd schreef: 02 mar 2024, 14:07
Wim Anker schreef: 02 mar 2024, 12:49 Nee @Huisman. Jij bent voor een 'deal', Rusland krijgt de veroverde delen van Oekraine in ruil voor vrede. (Jij noemt dat diplomatie, ik noem dat zwichten voor terreur).
Dat is makkelijk typen vanaf je laptop Wim. Zwichten voor terreur. Als ik moest kiezen tussen nog meer bloed of verhuizen, dan zou ik ook kiezen voor het laatste. Ook al is het niet eerlijk en niet rechtvaardig. Eens kijken of je ook zulke stoere praat uitkraamt als je zelf daar woonde. Volgens mij wens je dan nog maar één ding, en dat is vrede. Na de WO2 is ook niet heel Duitsland platgebombardeerd, ook al had Duitsland zelf zich wél zo gedragen. Er werd zelf een Marshallplan opgezet.

Jouw optie (terug dreigen met geweld) zou een verdere escalatie betekenen denk ik. Poetin is nu al zo ver heen dat het nu alleen nog maar gaat om reputatie en eer. Stel dat de NAVO zich er serieus mee gaat bemoeien, als in de zin van troepen sturen, dan heb je ook kans dat China dat bijvoorbeeld ook gaat doen. Of Turkije. Volgens mij moet je dat kosten wat het kost voorkomen.
Ik weet niet wat je me allemaal in de schoenen schuift maar er klopt niet veel van. En de 'opmerkingen' over 'lekker makkelijk vanaf je toetsenbord' zijn ook goedkoop.

Het enige wat ik zeg is dat de bereidheid er moet zijn om te doen wat wordt gezegd. En anders moet je het niet zeggen. Nu heeft Europa het imago van de blaffende hond die toch niet bijt. En dat helpt niet.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door elbert »

Cyrillus schreef: 29 feb 2024, 12:13Churchill had gelijk vanwege het gevaar van de ideologie van Duitsland (nazisme). De gevaarlijke ideologie van Rusland in de koude oorlog was het communisme. Terecht dat deze bestreden werden. De waarheid tegenwoordig is: de ideologie van Rusland is niet meer dan machtspolitiek. De ideologie van de EU is echter die van het liberalisme/neomarxisme. Daarom is vanuit christelijk perspectief de EU gevaarlijker dan Rusland. Het probleem is dat de EU zich moreel superieur acht juist op basis van haar ideologie. En daarom is de vraag naar de juiste moraal belangrijk. Dus het opofferen van al die mensenlevens dient alleen maar ter meerdere glorie van de ideologie van de EU. Het is bizar dat veel westerse christenen denken dat dit een oorlog is voor de vrijheid van Europa.
De ideologie van Rusland is volgens jou "niet meer dan machtspolitiek".
1. Dat is onjuist. Iemand die teruggaat tot de 9e eeuw om zijn imperialisme te rechtvaardigen, kun je moeilijk "alleen maar een machtspoliticus" noemen. De ideologie van Poetin die hij in het openbaar heeft geuit (lees bijvoorbeeld dit), is die van revanchisme. Volgens Poetin moet het verlies van de Koude Oorlog ongedaan te worden gemaakt en moet Rusland weer een grote wereldmacht worden. In die zin bevindt Poetin zich in hetzelfde rijtje als Hitler, die het verlies van de Eerste Wereldoorlog niet kon verkroppen en in WO2 zijn revanche probeerde te krijgen. Maar dat is nog niet alles: Poetin wil ook de huidige wereldorde die op internationale regels is gebaseerd (de rules-based order) omverwerpen, zodat de wereld weer in machtsblokken wordt opgedeeld, waarin de grote spelers kunnen doen wat ze willen. Ten derde is volgens zijn eigen ideologie Oekraïne geen echt land, bestaat het Oekraïense volk niet en dient het land als zodanig geliquideerd te worden. Dat liquideren moet je zo letterlijk mogelijk opvatten, want hij is bereid de Oekraïense bevolking van de aardbodem weg te vagen. Dat gaat veel verder dan "niet meer dan machtspolitiek", dit is een genocidale agenda, die bovendien al deels uitgevoerd wordt door het ontvoeren van kinderen uit Oekraïne en het wegvoeren van mensen in Oekraïne die niet gehoorzamen naar Siberie. Vandaag nog kwam Medvedev (de voormalige president en vertrouweling van Poetin) nog met de mededeling dat een onafhankelijk Oekraïne als zodanig voorgoed dient te verdwijnen. Ook vandaag zegt de Russische propagandist Simonyan dat over 5 jaar het land Armenië niet meer zal bestaan. Een blik op de kaart leert dat dan Georgië ook zal moeten verdwijnen.
2. Zoals anderen in dit topic al aangaven, is machtspolitiek niet waardenvrij. Bovendien is de moraal van de EU vergeleken met die in Rusland inderdaad beter. Ik snap dat dit voor orthodoxe christenen die niets anders gewend zijn dan de liberale politiek in west-Europese landen nogal vreemd in de oren kan klinken, maar dit is een gevolg van een gebrek aan begrip wat de moraal in een door en door fascistisch en corrupt land zoals Rusland inhoudt. Het kan echt een stuk erger dan in de EU en Rusland is zo'n voorbeeld. Het is geen toeval dat Rusland momenteel vrienden is met Noord-Korea. Je kunt moeilijk beweren dat de moraal in Noord-Korea of Rusland beter is dan in de EU. De meest misleide mensen op dit vlak zijn politici en burgers die denken dat Rusland een bondgenoot is in de strijd voor het behoud van conservatief-christelijke waarden, zoals bijvoorbeeld Thierry Baudet. Rusland is geen christelijk land (verre van dat zelfs), het is een fascistische dictatuur waarbij de bevolking misschien conservatief is, maar waarin dat allemaal ondergeschikt is aan de grillen en machtshonger van de machthebber. Als christen wil je zo'n land niet als bondgenoot hebben.
3. Het opofferen van mensenlevens: het is Rusland dat mensenlevens opoffert en je kunt dit niet op het conto van de EU schrijven. De EU staat volkomen in haar recht om een land dat het slachtoffer is van agressie te helpen door middel van militaire steun. Volgens het handvest van de VN is dit dan ook volkomen gerechtvaardigd. Het idee dat de EU dit conflict nodeloos verlengt door Oekraïne te helpen is het letterlijk napraten van Russische propaganda die ons wil doen geloven dat een Russische overwinning onvermijdelijk is (dat is het zeker niet!), dat Oekraïne zich niet mag verdedigen (totaal onjuist) en dat als Rusland eenmaal gewonnen heeft er minder mensen zullen omkomen (ook dat is geen zekerheid gezien de Russische plannen).
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door HersteldHervormd »

Cyrillus schreef: 01 mar 2024, 17:47
HersteldHervormd schreef: 01 mar 2024, 15:50 Cyrillus, het valt me ook op dat je niet reageert op inhoudelijk goede argumenten van anderen. Je walst iedere keer er weer overheen met een (schijn)argument wat er niet of nauwelijks mee te maken heeft.
En als ik vraag om voorbeelden blijft het angstvallig stil...
Ik vroeg je bijvoorbeeld wat je zou doen als de Russen Nederland zouden binnenvallen.
Stel dat dit gebeurt, sta je dan achter Nederland (het Westen)? Of support je dan de Russen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie