Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

In sommige gevallen. Maar daar ging het niet over. Het ging er nu over in welke gevallen je extra risico loopt. Dat is hoe ouder hoe meer, en hoe zwaarder hoe meer.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Je weet helemaal niet of gevaccineerden er op los leven.

Terwijl overgewicht en wel of niet gevaccineerd zijn duidelijke risicofactoren zijn.
Wanneer je je ogen werkelijk opent kun je om je heen zien dat tal van gevaccineerden er op los leven. Wellicht zul je dan toch even buiten je eigen zone moeten kijken.
knip ivm op de persoon
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ook zonder theater- kroeg- en festival bezoeken kun je 'er op los leven' en dat zie ik wel degelijk ook bij ongevaccineerden.

Toch ben ik absoluut tegen de verplichting, en al helemaal tegen een boete systeem. Dat lijkt me ook niet te rechtvaardigen.

Nu denk ik dat het in NL ook niet zo snel komt, maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Tenslotte wordt het hier en daar wel af en toe gesuggereerd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ditbenik schreef:
pierre27 schreef:
DDD schreef:Je weet helemaal niet of gevaccineerden er op los leven.

Terwijl overgewicht en wel of niet gevaccineerd zijn duidelijke risicofactoren zijn.
Wanneer je je ogen werkelijk opent kun je om je heen zien dat tal van gevaccineerden er op los leven. Wellicht zul je dan toch even buiten je eigen zone moeten kijken.
knip
Er wordt niet gezegd dat ze allemaal op de staat teren. Verder snap ik je post wel een beetje, hier en daar lees ik tussen de regels door wel enig superieuriteits denken. Maar dat geldt niet alleen voor het vaccinatie standpunt.

Maar laten we eerlijk zijn, vinden we niet allemaal onze eigen mening de beste?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Ad Anker »

Hier verder over de mogelijke vaccinatieplicht. Hou het gezellig en feitelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door eilander »

Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Maar ik hoop van harte dat het zover niet komt.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Zo zijn er ook ongevaccineerden die erop los leven. Ik begrijp niet op welk punt dat onderscheidend is.
En daarom moet je bovengenoemde communistische ideeën nooit willen.

Maarre, kan er een moderator dit verwijderen? Dit is namelijk niet wat er veelal gedacht word, dus dan kunnen we het beter verwijderen ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door TSD »

eilander schreef:Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Maar ik hoop van harte dat het zover niet komt.
Voor mij geldt hetzelfde, al hoop ik dat die plicht er gewoon niet komt. Ik ga geen uitspraken doen hoe groot ik de kans acht, want ik weet het echt niet.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door HersteldHervormd »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Zo zijn er ook ongevaccineerden die erop los leven. Ik begrijp niet op welk punt dat onderscheidend is.
En daarom moet je bovengenoemde communistische ideeën nooit willen.

Maarre, kan er een moderator dit verwijderen? Dit is namelijk niet wat er veelal gedacht word, dus dan kunnen we het beter verwijderen ;)
Ik snap het opzich wel. Zo zijn er ook vele die zich hebben laten vaccineren omdat vakanties/restaurants/sportscholen blijkbaar dusdanig belangrijk zijn dat ze zich met de rug tegen de muur gezet voelen.

Ik zou het legitiem vinden als je je liet vaccineren vanuit het gehoorzamen aan de overheid. Toch een kleine vraag hoor als dat mag, voelt op dit moment nu níet vaccineren als gehoorzamen aan God?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Maar ik hoop van harte dat het zover niet komt.
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben al vind ik het een dapper antwoord. Dank daarvoor.

Ik zie ook zomaar niet gebeuren dat er een plicht komt, al wordt het niet uitgesloten. Er zijn een aantal kerkgemeenschappen waarvan een substantieel deel om het geweten wil ongevaccineerd is. Is het nodig dat vanuit die kerkgenootschappen er geestelijke leiding geboden wordt? Ik ga er vooralsnog dat in bepaalde groepen er anders wordt gedacht dan wat jij hier inbrengt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

HersteldHervormd schreef:Ik zou het legitiem vinden als je je liet vaccineren vanuit het gehoorzamen aan de overheid. Toch een kleine vraag hoor als dat mag, voelt op dit moment nu níet vaccineren als gehoorzamen aan God?
Zoals met alle middelmatige kwesties: je kiest biddend de juiste weg waarvan je in meer of mindere mate overtuigd bent dat het niet tussen God en jou in staat.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik denk dat ik me zou laten vaccineren als er van overheidswege een verplichting komt. Hoe afschuwelijk en verwerpelijk ik zo'n plicht ook vind, ik kan geen tekst in de Bijbel aanwijzen die mij rechtstreeks verbiedt om te vaccineren.
Ik kan een broeder die zich heeft laten vaccineren, vrij laten. Dus is het een middelmatige kwestie, waarin ik een gebod van de overheid niet naast me neer mag leggen.
Maar ik hoop van harte dat het zover niet komt.
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben al vind ik het een dapper antwoord. Dank daarvoor.

Ik zie ook zomaar niet gebeuren dat er een plicht komt, al wordt het niet uitgesloten. Er zijn een aantal kerkgemeenschappen waarvan een substantieel deel om het geweten wil ongevaccineerd is. Is het nodig dat vanuit die kerkgenootschappen er geestelijke leiding geboden wordt? Ik ga er vooralsnog dat in bepaalde groepen er anders wordt gedacht dan wat jij hier inbrengt.
Ik zeg het ook weer niet zómaar ;) Al heb ik het tijdens deze crisis niet met hem erover gehad:
Wat als het kabinet toch besluit een vaccinatieplicht op te leggen? Ds. Lohuis: „Ik ben een Bilderdijkiaan. Dan zou ik buigen onder het gezag van de overheid van dat moment. Misschien wil God zo’n plicht dan gebruiken om ons als kerk op de knieën te krijgen.”
https://www.rd.nl/artikel/795004-blokhu ... strumentenGesprek uit april 2019.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Ad Anker »

Dank. Mooi. En dat nog van voor de crisis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:
DDD schreef:Je weet helemaal niet of gevaccineerden er op los leven.

Terwijl overgewicht en wel of niet gevaccineerd zijn duidelijke risicofactoren zijn.
Wanneer je je ogen werkelijk opent kun je om je heen zien dat tal van gevaccineerden er op los leven. Wellicht zul je dan toch even buiten je eigen zone moeten kijken.
Ik hoor gisteren nog een verhaal van iemand die identiteitsfraude pleegde om eerder geboosterd op vakantie naar Oostenrijk te kunnen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gevolgen mogelijke vaccinatieplicht

Bericht door Forummer »

Dat is heel dubbel denk ik. Je hebt een categorie gewetensbezwaarden die dit biddend, voor Gods aangezicht, hebben besloten. Voor diegenen zal in veel gevallen geestelijke leiding niet nodig zijn, maar er zullen er misschien ook wel zijn die daar behoefte aan hebben. Maar ik vermoed dat als zij bij ds of kerkenraad aankloppen, dat zij die ondersteuning nu ook wel zullen krijgen.

Je hebt ook een categorie gewetensbezwaarden die bezwaard zijn 'omdat de dominee zegt dat het niet mag'. Als diezelfde dominee hun geestelijk leiding gaat geven, bestaat het gevaar dat het 'volg de leider' juist in stand blijft. Wat niet perse verkeerd is, maar het wordt dan nog steeds geen onderbouwd standpunt.

Ik vind het idee wel goed, maar er kleven in sommige gevallen wel nadelen aan. Maar goed, dat zal ook per 'leider' verschillen, de 1 is pastoraler dan de ander, of het nu ds of ambtsdrager is.

Waarschijnlijk is mijn standpunt gekleurd door wat ik in mijn omgeving zie gebeuren, elders in den lande kan het weer heel anders gaan.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie