Vuurwerkverbod

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door huisman »

Forummer schreef:Dat er (in ieder geval in mijn ogen) refo-anarchisme bestaat, wil niet zeggen dat elke refo zich daaraan schuldig maakt.

Dat lijkt mij logisch, maar zal het toch maar even noemen.
Je maakt het alleen maar erger met deze opmerking maar ik ben bang dat jij dit niet ziet. Balk/splinter?

Vul voor het woord refo nu eens asielzoeker in en zeg dan hetzelfde. Dan zit je aardig in de buurt van PVV taalgebruik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Terri »

Het is bekend dat tijdens de MKZ crisis er m.n. in Kootwijkerbroek onder de (reformatorische) boeren dingen gebeurden die niet pluis waren.
Recent is er bv in Harskamp een akelige avond geweest m.b.t. vluchtelingen.
De demonstraties b.v. in den Haag, waar tractoren zeer gevaarlijke manoeuvres uithaalden.
Het is bekend dat daar refo's onder waren.
Dan is het toch gewoon waar dat er onder refo's wb gehoorzaamheid t.o.v. de overheid een soort van anarchisme is als ze in hun ogen 'onrecht' wordt aangedaan?
En....juist zij zouden toch beter moeten weten?
Als je dat constateer ben je niet beter, dan weiger je niet in een spiegel te kijken, dan sta je niet voorin de tempel jezelf op de borst te kloppen, maar is het toch een constatering van feiten? En geldt: wie de schoen past trekke hem aan?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Charles »

Nou, in bepaalde delen van de bible-belt is de tendens behoorlijk anti-overheid. Zwart werken en beetje sjoemelen met de belasting is breed geaccepteerd. Net als rellen, met teveel alcohol op rijden, veel en veel te hard rijden etc.

Bepaald geen reclame voor het christendom.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Henk J »

Terri schreef:Het is bekend dat tijdens de MKZ crisis er m.n. in Kootwijkerbroek onder de (reformatorische) boeren dingen gebeurden die niet pluis waren.
Recent is er bv in Harskamp een akelige avond geweest m.b.t. vluchtelingen.
De demonstraties b.v. in den Haag, waar tractoren zeer gevaarlijke manoeuvres uithaalden.
Het is bekend dat daar refo's onder waren.
Dan is het toch gewoon waar dat er onder refo's wb gehoorzaamheid t.o.v. de overheid een soort van anarchisme is als ze in hun ogen 'onrecht' wordt aangedaan?
En....juist zij zouden toch beter moeten weten?
Als je dat constateer ben je niet beter, dan weiger je niet in een spiegel te kijken, dan sta je niet voorin de tempel jezelf op de borst te kloppen, maar is het toch een constatering van feiten? En geldt: wie de schoen past trekke hem aan?
Eventjes voor wat betreft Harskamp, voel me toch geroepen om mijn kerkelijke plaats wat te verdedigen. Op de beelden van de bewuste avond heb ik geen mensen gezien die ik kende uit onze kerk, de meesten die ik herkende gaan niet (meer) naar de kerk. Daarnaast is er de afgelopen weken vanuit de kerken hulp geboden aan de Afghanen, zijn ze rondgeleid in het dorp, voor de kinderen werden speelochtenden georganiseerd en er waren sportieve activiteiten opgezet. Bij het vertrek van de Afghanen zijn er tasjes meegegeven met wat cadeautjes en een boekje met Engelstalige Bijbelverhalen. Wel onderschrijf ik je punt dat in deze omgeving overheidsmaatregelen vaak niet of niet van harte worden opgevolgd. Maar het is echt niet zo dat de refo's daarbij vooraan staan.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:Dat er (in ieder geval in mijn ogen) refo-anarchisme bestaat, wil niet zeggen dat elke refo zich daaraan schuldig maakt.

Dat lijkt mij logisch, maar zal het toch maar even noemen.
Je maakt het alleen maar erger met deze opmerking maar ik ben bang dat jij dit niet ziet. Balk/splinter?

Vul voor het woord refo nu eens asielzoeker in en zeg dan hetzelfde. Dan zit je aardig in de buurt van PVV taalgebruik.
Je kunt een ander ook serieus nemen, al ben je het niet helemaal of misschien zelfs helemaal niet met diegene eens.

Ik constateer (hier op het forum) een zekere mate van anarchisme, en ik ben mondig genoeg om dat aan te wijzen.

Dat ik daarbij op iemands tenen trap is jammer, maar zegt wellicht net zoveel over de lengte van diens tenen als over mijn woordkeuze. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Daarom ben ik scherp.

Het is werkelijk in liefde bedoeld, om een spiegel voor te houden. Maar dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd. Dat heb ik al eerder gemerkt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Valcke »

Ik denk dat Forummer ten aanzien van het overtreden van vuurwerkregels de plank niet helemaal misslaat, al weet ik niet of het verbod meer genegeerd is in plaatsen met een meer orthodoxe bevolking dan in andere plaatsen. Natuurlijk kan en mag dan niet gegeneraliseerd worden. Laten we het Forummer ook niet moeilijker maken dan het is.

Iets anders is natuurlijk dat hij zegt dat ook op het forum een sprake is van een bepaalde vorm van anarchisme. Dat vraagt natuurlijk wel onderbouwing. Ik weet ook niet wat hij precies bedoelt.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Forummer »

Dat heb ik al uitgelegd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Valcke »

Adje schreef:Ik schaam mij er voor dat onze onkerkelijke overburen blijkbaar moeiteloos de adviezen van leidinggevenden/overheid opvolgen, terwijl wij als christenen daar nog wel eens moeite mee hebben! Ze spraken ook hun verbazing uit over het vele knalvuurwerk! Er was toch een vuurwerkverbod? En aangezien wij in een dorp wonen waar een groot deel van de bevolking is aangesloten bij een (reformatorische) kerk/gemeente werd dit (knal)vuurwerk, ik kan het mis hebben natuurlijk, niet alleen door het ongelovig deel van ons dorp veroorzaakt.

Ze zien "ons" 's zondags tweemaal naar de kerk gaan, maar we knallen er verder lustig op los! Eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik één en ander aan mijn overburen, met de Bijbel in mijn hand, moet uitleggen. Ik laat mij graag adviseren!
Dit kan natuurlijk per plaats behoorlijk verschillen.

In mijn woonplaats (waar eveneens de meerderheid van de bevolking is aangesloten bij een kerk/gemeente) is het afgelopen jaarwisseling echt heel rustig geweest qua vuurwerk. Er is zeker wel het een en ander afgestoken, maar verhoudingsgewijs was dit erg weinig. Ook om 12 uur 's nachts niets van het gebruikelijke vuurwerk. We hebben zelfs op 1 januari niets hoeven op te ruimen in de tuin of op het trottoir. Dat maken we andere jaren echt niet mee.

Ik heb zelfs de neiging om de ouders van de gezinnen in mijn woonplaats een groot compliment te geven. Het vuurwerkverbod is namelijk zeer goed nageleefd. Dat wil niet zeggen dat er geen houtstapels e.d. geweest zijn, maar bij mijn weten geen serieuze zaken die verboden waren.
Laatst gewijzigd door Valcke op 03 jan 2022, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:Dat er (in ieder geval in mijn ogen) refo-anarchisme bestaat, wil niet zeggen dat elke refo zich daaraan schuldig maakt.

Dat lijkt mij logisch, maar zal het toch maar even noemen.
Je maakt het alleen maar erger met deze opmerking maar ik ben bang dat jij dit niet ziet. Balk/splinter?

Vul voor het woord refo nu eens asielzoeker in en zeg dan hetzelfde. Dan zit je aardig in de buurt van PVV taalgebruik.
Je kunt een ander ook serieus nemen, al ben je het niet helemaal of misschien zelfs helemaal niet met diegene eens.

Ik constateer (hier op het forum) een zekere mate van anarchisme, en ik ben mondig genoeg om dat aan te wijzen.

Dat ik daarbij op iemands tenen trap is jammer, maar zegt wellicht net zoveel over de lengte van diens tenen als over mijn woordkeuze. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Daarom ben ik scherp.

Het is werkelijk in liefde bedoeld, om een spiegel voor te houden. Maar dat wordt blijkbaar niet gewaardeerd. Dat heb ik al eerder gemerkt.
Ik neem jou uiterst serieus daarom probeer ik ook te reageren. Als je zou schrijven dat het best erg is dat in onze (je sluit jezelf dus in) kring met oudjaar gereld wordt en dat dezelfde mensen met nieuwjaar weer in de kerk zitten zou ik het met jou eens zijn.
Maar door steeds aan verkeerd gedrag het woord refo te koppelen sla je de plank mis. Jij richt jouw pijlen niet op verkeerd gedrag maar op de ‘refo’ cultuur. Daarmee zet je telkens een hele groep weg en blijf jezelf buiten schot.

Om in jouw metaforen te blijven. Je gebruikt een lachspiegel en die houd je ons voor. Dan krijg je rare vervormingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Valcke »

Valcke schreef:Ik denk dat Forummer ten aanzien van het overtreden van vuurwerkregels de plank niet helemaal misslaat, al weet ik niet of het verbod meer genegeerd is in plaatsen met een meer orthodoxe bevolking dan in andere plaatsen. Natuurlijk kan en mag dan niet gegeneraliseerd worden. Laten we het Forummer ook niet moeilijker maken dan het is.

Iets anders is natuurlijk dat hij zegt dat ook op het forum een sprake is van een bepaalde vorm van anarchisme. Dat vraagt natuurlijk wel onderbouwing. Ik weet ook niet wat hij precies bedoelt.
Forummer schreef:Dat heb ik al uitgelegd.
Ik kan het helaas niet vinden. Heb je een link?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Forummer »

Lees even terug, begin post.
De rest staat in moderatie (topic kleine ergernissen).

Verder komt het vaker voor dan alleen in deze 2 topics.
Laatst gewijzigd door Forummer op 03 jan 2022, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door DDD »

Ik verbaas mij wel over de acceptatie van vuurwerk. Dat was in mijn jeugd in mijn omgeving echt niet goed. Niet dat mijn ouders daar tegen optraden bij volwassen kinderen, maar van aanmoediging of goedkeuring was geen sprake.

Ik ben niet voor een verbod, zeker niet als mensen daar heel veel plezier aan beleven, maar ik vind het zelf zonde van mijn geld.

Als ik het leuk zou vinden, zou ik vast voor een verbod zijn. Maar omdat ik er niet om geef, vind ik dat ik geen recht van spreken heb. Het is te makkelijk om ergens tegen te zijn waar je ook verder geen enkele behoefte aan hebt.

Dat neemt niet weg dat ik wel verbaasd ben over wat ik hier lees. In mijn jeugd werd er zelfs in de kerk tegen vuurwerk gewaarschuwd. Niet dat ik dat verstandig vind, dat vond ik toen al onnozel.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik denk dat Forummer ten aanzien van het overtreden van vuurwerkregels de plank niet helemaal misslaat, al weet ik niet of het verbod meer genegeerd is in plaatsen met een meer orthodoxe bevolking dan in andere plaatsen. Natuurlijk kan en mag dan niet gegeneraliseerd worden. Laten we het Forummer ook niet moeilijker maken dan het is.

Iets anders is natuurlijk dat hij zegt dat ook op het forum een sprake is van een bepaalde vorm van anarchisme. Dat vraagt natuurlijk wel onderbouwing. Ik weet ook niet wat hij precies bedoelt.
De term refo-anarchisme was eerst gebruikt na een nu verwijderde post waarin gezegd werd (geparafraseerd, want de post is niet meer zichtbaar voor me) dat de kleine ergernis over het negeren van het vuurwerkverbod gezien moet worden als een grote vreugde, omdat het aan de regering duidelijk maakte dat ze de bevolking niet allerlei onzinnige regels moeten opleggen (dit was de boodschap die ik er uit opmaakte). Niet helemaal anarchisme, maar ik begrijp het verband.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Ditbenik »

Henk J schreef:
Terri schreef:Het is bekend dat tijdens de MKZ crisis er m.n. in Kootwijkerbroek onder de (reformatorische) boeren dingen gebeurden die niet pluis waren.
Recent is er bv in Harskamp een akelige avond geweest m.b.t. vluchtelingen.
De demonstraties b.v. in den Haag, waar tractoren zeer gevaarlijke manoeuvres uithaalden.
Het is bekend dat daar refo's onder waren.
Dan is het toch gewoon waar dat er onder refo's wb gehoorzaamheid t.o.v. de overheid een soort van anarchisme is als ze in hun ogen 'onrecht' wordt aangedaan?
En....juist zij zouden toch beter moeten weten?
Als je dat constateer ben je niet beter, dan weiger je niet in een spiegel te kijken, dan sta je niet voorin de tempel jezelf op de borst te kloppen, maar is het toch een constatering van feiten? En geldt: wie de schoen past trekke hem aan?
Eventjes voor wat betreft Harskamp, voel me toch geroepen om mijn kerkelijke plaats wat te verdedigen. Op de beelden van de bewuste avond heb ik geen mensen gezien die ik kende uit onze kerk, de meesten die ik herkende gaan niet (meer) naar de kerk. Daarnaast is er de afgelopen weken vanuit de kerken hulp geboden aan de Afghanen, zijn ze rondgeleid in het dorp, voor de kinderen werden speelochtenden georganiseerd en er waren sportieve activiteiten opgezet. Bij het vertrek van de Afghanen zijn er tasjes meegegeven met wat cadeautjes en een boekje met Engelstalige Bijbelverhalen. Wel onderschrijf ik je punt dat in deze omgeving overheidsmaatregelen vaak niet of niet van harte worden opgevolgd. Maar het is echt niet zo dat de refo's daarbij vooraan staan.
En wat vuurwerk betreft dan? Ds Belder schrijft er een stukje over: https://bit.ly/32D4Xta
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vuurwerkverbod (Uit: handvatten...)

Bericht door Henk J »

Ditbenik schreef: En wat vuurwerk betreft dan? Ds Belder schrijft er een stukje over: https://bit.ly/32D4Xta
Ik was niet in het dorp op de oudejaarsavond, maar dat het vuurwerkverbod in mijn omgeving massaal is overtreden is een feit. Gelukkig kon onze kerkdienst nog redelijk rustig doorgaan.
Plaats reactie