#Metoo

Henk J
Berichten: 2609
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Henk J »

HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:
Erik1960 schreef:Maar daar ging de eerste opmerking van merel nu net over: dat ook mensen die zich zeggen te houden aan Bijbelse normen en waarden soms verschrikkelijk de fout in gaan.
Seksueel misbruik of seksueel grensoverschrijdend gedrag komt helaas ook onder christenen voor. Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat de Bijbelse normen en waarden voor heel de wereld heilzaam zijn.
Maar wel veel minder dan in de wereld.
Dat hoop ik, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. We zijn van dezelfde lap gescheurd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4113
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:
Erik1960 schreef:Maar daar ging de eerste opmerking van merel nu net over: dat ook mensen die zich zeggen te houden aan Bijbelse normen en waarden soms verschrikkelijk de fout in gaan.
Seksueel misbruik of seksueel grensoverschrijdend gedrag komt helaas ook onder christenen voor. Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat de Bijbelse normen en waarden voor heel de wereld heilzaam zijn.
Maar wel veel minder dan in de wereld.
Kerk en wereld zijn geen tegenstelling of aparte samenlevingen. De kerk is in de wereld, maakt deel uit van deze wereld, ademt de geest van deze eeuw en volgt de overste van deze wereld.

Seksueel misbruik of grensoverschrijdend gedrag is relatief gezien binnen kerken niet minder dan daar buiten.
Al het aanwezige moreel besef is binnen en buiten de kerk een zaak van opvoeding en algemene genade.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9271
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Maar wel veel minder dan in de wereld.
Dat is wel een heel stevige stellingname. Ik ben geneigd te denken van niet, maar kan dat niet met cijfers onderbouwen.
CvdW
Berichten: 2961
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:
Henk J schreef:
Erik1960 schreef:Maar daar ging de eerste opmerking van merel nu net over: dat ook mensen die zich zeggen te houden aan Bijbelse normen en waarden soms verschrikkelijk de fout in gaan.
Seksueel misbruik of seksueel grensoverschrijdend gedrag komt helaas ook onder christenen voor. Maar dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat de Bijbelse normen en waarden voor heel de wereld heilzaam zijn.
Maar wel veel minder dan in de wereld.
Op welk gedeelte slaat deze reactie? Ik veronderstel dat u er van uit gaat dat binnen kerkelijke gemeenschappen minder seksueel misbruik of grensoverschrijdend gedrag is.
Hebt u een goed beeld van de wereld en van de kerkelijke gemeenschappen? Ik hoop dat u gelijk heeft. Kent u ook de praktijk?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Erik1960 »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Maar wel veel minder dan in de wereld.
Dat is wel een heel stevige stellingname. Ik ben geneigd te denken van niet, maar kan dat niet met cijfers onderbouwen.
Van de site van Stichting Vluchtheuvel:
"Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen."
Het verhaal gaat over een onderzoek dat in 2013 is gepubliceerd. Maar blijkbaar nog actueel genoeg om op de site te laten staan. Het lijkt mij veel te voorbarig om te denken dat het in christelijke kringen wel mee zal vallen. En 'meevallen' is eigenlijk een ongepaste term als het om misbruik gaat.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Online
merel
Berichten: 9908
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door merel »

Het gebeurt wel degelijk in kerkelijke gemeenschappen. In mijn vorige gemeente is het gemeld en onder tafel geveegd. Voor ons de grootste reden om te vertrekken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door Herman »

merel schreef:Het gebeurt wel degelijk in kerkelijke gemeenschappen. In mijn vorige gemeente is het gemeld en onder tafel geveegd. Voor ons de grootste reden om te vertrekken.
Een voorbeeld kun je niet generaliseren. Zo ken ik een kerkgemeenschap waarin iedereen op de hoogte is waarom een zekere vader in het gevang heeft gezeten.
Online
merel
Berichten: 9908
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Het gebeurt wel degelijk in kerkelijke gemeenschappen. In mijn vorige gemeente is het gemeld en onder tafel geveegd. Voor ons de grootste reden om te vertrekken.
Een voorbeeld kun je niet generaliseren. Zo ken ik een kerkgemeenschap waarin iedereen op de hoogte is waarom een zekere vader in het gevang heeft gezeten.
Dat men op de hoogte is, is wat anders dan dat gebeurtenissen gebagatelliseerd worden
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18742
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door helma »

Ik las vorige week van een 'afwijking' die demi-seksueel genoemd wordt. Je voelt je dan alleen seksueel aangetrokken tot iemand met wie je een emotionele band ervaart.

Dus inmiddels zijn we in onze maatschappij zover dat we iets dat door onze Schepper zo bedoeld en bedacht is als een afwijking ervaren. Omdat we blijkbaar inmiddels niet eens meer weten wat het normale is.
Philip
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door Philip »

helma schreef:Ik las vorige week van een 'afwijking' die demi-seksueel genoemd wordt. Je voelt je dan alleen seksueel aangetrokken tot iemand met wie je een emotionele band ervaart.

Dus inmiddels zijn we in onze maatschappij zover dat we iets dat door onze Schepper zo bedoeld en bedacht is als een afwijking ervaren. Omdat we blijkbaar inmiddels niet eens meer weten wat het normale is.
Demiseksualiteit is de afwezigheid van seksuele aantrekkingskracht tot personen met wie geen sterke emotionele band bestaat. Dat is inderdaad een goed iets voor iemand die een partner heeft. Voor een ongehuwde kan dit juist erg lastig zijn. Een relatie opbouwen terwijl je in de eerste tijd geen lichamelijke aantrekkingskracht voelt is in ieder geval niet eenvoudig. Het lichamelijke deel in een relatie groeit dan niet gelijk op met het emotionele. Juist ook het voorzichtig zoenen, hand vasthouden en dergelijke bindt beide personen aan elkaar, ook emotioneel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

Zita schreef:Maar wat is er nou prettig aan intimiteit met iemand die dat niet wil? Ik kan me daar totaal niets bij voorstellen. Wat is er fijn aan iemand knalhard tegen je aan knijpen, terwijl diegene zegt dat ze dat niet wil (het verhaal rond kamerlid Van Dijk)? Is dat het gevoel van macht?
Het nederlands dagblad heeft daar vandaag een inzichtgevend artikel over gepubliceerd:Zie hier
HersteldHervormd
Berichten: 6137
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: #Metoo uit: Waar denk je op dit moment aan

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat seksueel misbruik en overspel minder voorkomt bij christenen. Christenen leven toch anders dan de andere. Christenen stelen en vloeken ook minder. Het zou mij heel, heel erg verbazen als blijkt dat christenen meer zondigen dan niet christenen.

Ja, we zijn van dezelfde lap gescheurd, maar we hebben, door algemene genade, toch wel wat meer normen en waarden op bepaalde vlakken. Ik heb geen cijfers of onderzoeken paraat, mogelijk is dit er wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6137
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Maar wel veel minder dan in de wereld.
Dat is wel een heel stevige stellingname. Ik ben geneigd te denken van niet, maar kan dat niet met cijfers onderbouwen.
Van de site van Stichting Vluchtheuvel:
"Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen."
Het verhaal gaat over een onderzoek dat in 2013 is gepubliceerd. Maar blijkbaar nog actueel genoeg om op de site te laten staan. Het lijkt mij veel te voorbarig om te denken dat het in christelijke kringen wel mee zal vallen. En 'meevallen' is eigenlijk een ongepaste term als het om misbruik gaat.
Dat ben ik me je eens, het valt nooit mee. Iedere situatie is er een te veel, ik bagatelliseer dat niet. Ik denk alleen dat het nog steeds wel minder is dan in de wereld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef: Van de site van Stichting Vluchtheuvel:
"Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen."
Het verhaal gaat over een onderzoek dat in 2013 is gepubliceerd. Maar blijkbaar nog actueel genoeg om op de site te laten staan. Het lijkt mij veel te voorbarig om te denken dat het in christelijke kringen wel mee zal vallen. En 'meevallen' is eigenlijk een ongepaste term als het om misbruik gaat.
Dat ben ik me je eens, het valt nooit mee. Iedere situatie is er een te veel, ik bagatelliseer dat niet. Ik denk alleen dat het nog steeds wel minder is dan in de wereld.
De cijfers op die site van de Vluchtheuvel spreken over 25% van de vrouwen die te maken hebben gehad met seksueel ongewenst gedrag, terwijl hedendaagse onderzoeken over 43% spreken. Dus daar zit wat verschil, maar niet erg veel. Ik zou daar ook niet al te makkelijk vanuit gaan en het voegt ook niets toe om die verhoudingen precies uit te pluizen. Het gaat erom dat ik geloof dat het leven met God een oplossing is tegen dergelijk gedrag.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]

Bericht door huisman »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef: Van de site van Stichting Vluchtheuvel:
"Toch geven deze cijfers aanleiding om te denken dat seksueel misbruik onder christenen blijkbaar meer voorkomt. In elk geval niet minder dan in de rest van de samenleving! Het is daarom goed om ons hierop te bezinnen."
Het verhaal gaat over een onderzoek dat in 2013 is gepubliceerd. Maar blijkbaar nog actueel genoeg om op de site te laten staan. Het lijkt mij veel te voorbarig om te denken dat het in christelijke kringen wel mee zal vallen. En 'meevallen' is eigenlijk een ongepaste term als het om misbruik gaat.
Dat ben ik me je eens, het valt nooit mee. Iedere situatie is er een te veel, ik bagatelliseer dat niet. Ik denk alleen dat het nog steeds wel minder is dan in de wereld.
De cijfers op die site van de Vluchtheuvel spreken over 25% van de vrouwen die te maken hebben gehad met seksueel ongewenst gedrag, terwijl hedendaagse onderzoeken over 43% spreken. Dus daar zit wat verschil, maar niet erg veel. Ik zou daar ook niet al te makkelijk vanuit gaan en het voegt ook niets toe om die verhoudingen precies uit te pluizen. Het gaat erom dat ik geloof dat het leven met God een oplossing is tegen dergelijk gedrag.
Het vetgedrukte is waar en niet waar. Ook Gods kinderen kunnen in dit opzicht diep vallen. David is daar een veel genoemd voorbeeld van maar zijn zoon Salomo was op dit vlak ook zeer verregaand.
Het leven met God wil niet zeggen dat wij altijd staande blijven in de verzoekingen.

Dat neemt niet weg dat dit wangedrag voor het overgrote deel te voorkomen is. Een vroegere predikant van ons kon in zijn preken de gave en de schat van seksualiteit binnen het huwelijk prachtig en Bijbels verwoorden.
Ik denk dat een Bijbelse seksuele opvoeding erg nodig is. Zeker in een tijd dat elke klik van de muis een klik te ver kan zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie