Mediagebruik op zondag

Wat voor media gebruik je op zondag?

Ik gebruik geen laptop/pc/telefoon op zondag
3
4%
Ik gebruik het alleen voor online kerkdiensten en noodgevallen
21
26%
Ik gebruik het voor online kerkdiensten maar ook voor af en toe als ontspanning of op sociale media
9
11%
Ik gebruik het, maar met mate. Beduidend minder als doordeweeks
22
28%
Er zit (bijna) geen verschil in media gebruik op zondag t.o.v. doordeweekse dagen
25
31%
 
Totaal aantal stemmen: 80

HersteldHervormd
Berichten: 6129
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Mister schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:Wat voor verschil bedoel je tussen optie 3 en 4 ?
Af en toe is sporadisch. Optie 4 is dat er wel altijd gebruik van gemaakt word, maar wel een heel stuk minder dan doordeweeks.

Overigens schrik ik behoorlijk als ik zie dat de laatste optie de meest gekozen optie is, met vlag en wimpel. Wat is de zondag nog waard als je het qua laptop/pc/telefoon niet eens verschilt t.o.v doordeweeks? Echt schrikken vind ik dit.
Ik mag zeggen dat ik het heus niet altijd met je eens ben, maar in dit geval kan ik me helemaal vinden in je schrik/verbazing.
Ja joh, op dit moment wil slechts 29% eigenlijk niet media gebruiken, alleen als het echt nodig is. Ik vind het wel echt bizar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11431
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Mister »

Bonny schreef:Hoe zit het met de krant ? Lees je die wel op zondag. In elk geval is de website van het rd 's zondags dicht.
Soms iets uit een papieren exemplaar, ja. En gelukkig zijn er nog sites dicht op zondag. Maakt het voor mij gemakkelijker om de telefoon te laten liggen. Maar goed, dat ligt voor een ieder anders denk ik.
Bertiel
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bertiel »

De epaper app doet het wel op zondag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 6129
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef:Hoe zit het met de krant ? Lees je die wel op zondag. In elk geval is de website van het rd 's zondags dicht.
Ik heb geen krant (meer). Bezorgers van het RD waren toen niet beschikbaar.

Ja en waarom is de website dicht? Omdat het zondag is. Geldt natuurlijk ook voor RF. Ik vind zondagsrust/heiliging echt heel belangrijk, en kan daarom ook niet begrijpen dat je prima op de NOS kan kijken en dat terwijl de Olympische Spelen artikelen letterlijk om je oren vliegen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6129
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door HersteldHervormd »

Er werd altijd gezegd tegen me als ik vertelde dat ik christelijken was of dan de TV uit stond op zondag. Ik vond dat natuurlijk vreemd, want sowieso is een TV natuurlijk niet goed, maar schijnbaar is dat dus wat er gedacht word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2476
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Bonny »

HersteldHervormd schreef:Er werd altijd gezegd tegen me als ik vertelde dat ik christelijken was of dan de TV uit stond op zondag. Ik vond dat natuurlijk vreemd, want sowieso is een TV natuurlijk niet goed, maar schijnbaar is dat dus wat er gedacht word.
Ik weet dat de vroegere buren (CGK) de tv op zondag uit hadden.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4106
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb mijn iPad eigenlijk wel veel bij de hand. Om de kerkdienst te volgen, maar ook om muziek te streamen, of Youtube via de Chromecast naar het audiosysteem en/of scherm. Nieuws of social media gebruik ik nauwelijks.

Maar in uren geteld is het app-gebruik op zondag best fors door het streamen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9262
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Ambtenaar »

Ik heb op twee kranten een digitaal abonnement. Die lees ik ook op zondag. Daarnaast kijken we de kerkdiensten via YouTube als we niet naar de kerk kunnen en gebruiken we Spotify om muziek te kunnen luisteren. Daarnaast lees ik regelmatig e-books.

Dit digitale gebruik is in de plaats gekomen van papieren kranten en boeken en het afspelen van CD'S. Het media gebruik is niet meer dan vroeger, maar anders.
newton
Berichten: 687
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door newton »

Ambtenaar schreef:Ik heb op twee kranten een digitaal abonnement. Die lees ik ook op zondag. Daarnaast kijken we de kerkdiensten via YouTube als we niet naar de kerk kunnen en gebruiken we Spotify om muziek te kunnen luisteren. Daarnaast lees ik regelmatig e-books.

Dit digitale gebruik is in de plaats gekomen van papieren kranten en boeken en het afspelen van CD'S. Het media gebruik is niet meer dan vroeger, maar anders.
Boeken lezen op mn kindle zie ik niet als het hier bedoelde mediagebruik. De kindle e-readers zijn echt 'elektronisch papier' en functioneren ook alleen als boek. Geen afleiding van allerlei notificaties van andere apps.
DDD
Berichten: 28812
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Ik heb op twee kranten een digitaal abonnement. Die lees ik ook op zondag. Daarnaast kijken we de kerkdiensten via YouTube als we niet naar de kerk kunnen en gebruiken we Spotify om muziek te kunnen luisteren. Daarnaast lees ik regelmatig e-books.

Dit digitale gebruik is in de plaats gekomen van papieren kranten en boeken en het afspelen van CD'S. Het media gebruik is niet meer dan vroeger, maar anders.
Ik lees ook de krant op de iPad, maar ik had niet bedacht dat dat meetelt. Ik had meer aan sociale media gedacht, maar daar gaat het niet om, kennelijk. Ik sluit me dus hierbij aan, zij het dat ik geen Spotify heb.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Bonny schreef:Hoe zit het met de krant ? Lees je die wel op zondag. In elk geval is de website van het rd 's zondags dicht.
Ik heb geen krant (meer). Bezorgers van het RD waren toen niet beschikbaar.

Ja en waarom is de website dicht? Omdat het zondag is. Geldt natuurlijk ook voor RF. Ik vind zondagsrust/heiliging echt heel belangrijk, en kan daarom ook niet begrijpen dat je prima op de NOS kan kijken en dat terwijl de Olympische Spelen artikelen letterlijk om je oren vliegen.
Je kunt ook gericht zoeken. Door bijvoorbeeld te zoeken op ''nieuws over gezondheid.''
merel
Berichten: 9895
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:Wat voor verschil bedoel je tussen optie 3 en 4 ?
Af en toe is sporadisch. Optie 4 is dat er wel altijd gebruik van gemaakt word, maar wel een heel stuk minder dan doordeweeks.

Overigens schrik ik behoorlijk als ik zie dat de laatste optie de meest gekozen optie is, met vlag en wimpel. Wat is de zondag nog waard als je het qua laptop/pc/telefoon niet eens verschilt t.o.v doordeweeks? Echt schrikken vind ik dit.
Waarom schrik je hiervan?

Wat doe jij naast de kerkdiensten op zondag?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10443
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Orchidee »

Een oudvader lezen.
De Bijbel bestuderen en het gehoorde nog eens herkauwen, overdenken, bespreken, als je niet alleen bent.
Psalmen zingen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoopvol
Berichten: 1307
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Hoopvol »

Orchidee schreef:Een oudvader lezen.
De Bijbel bestuderen en het gehoorde nog eens herkauwen, overdenken, bespreken, als je niet alleen bent.
Psalmen zingen.
Dat probeer ik ook. Maar ik merk wel dat o.a. mijn telefoon niet zelden een verleiding is om mee bezig te zijn. En dan is het voor mij een verlichting om bewust mijn telefoon weg te leggen zodat de verleiding veel minder is.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Mediagebruik op zondag

Bericht door Job »

Hoopvol schreef:
Orchidee schreef:Een oudvader lezen.
De Bijbel bestuderen en het gehoorde nog eens herkauwen, overdenken, bespreken, als je niet alleen bent.
Psalmen zingen.
Dat probeer ik ook. Maar ik merk wel dat o.a. mijn telefoon niet zelden een verleiding is om mee bezig te zijn. En dan is het voor mij een verlichting om bewust mijn telefoon weg te leggen zodat de verleiding veel minder is.
Herkenbaar.

Zelf vind ik deze zinsnede uit de catechismus over het vierde gebod toch wel de richtlijn: "[Dat ik] den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange".

Dan vallen er veel vragen over wat wel en wat niet kan op zondag weg. Kan ik de Heere door Zijn Geest in mij werken laten door te appen met collega's, door huiswerk te doen, door te twitteren, door de krant te lezen...etc.? Nee.

En ja, het ligt genuanceerd. Ik laat de Heere ook niet per se in me werken door elkaar uitgebreid te spreken, door na te tafelen en meestal ook niet door een spelletje te doen (tenzij een Bijbels spel). Toch meen ik dat gezelligheid en het werken aan de onderlinge band wel anders liggen, mits dienstbaar aan het grotere doel.

Klinkt allemaal mooi. Het is dan ook een richtlijn en lukt allemaal vaker niet dan wel helaas. Maar als uitgangspunt/handvat vind ik het helpend. Schep ik voor zover dat in mijn vermogen ligt ruimte voor de Heere om in me te werken?
Plaats reactie