Het blijft toch je kind

Profesto
Berichten: 791
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
Natuurlijk had je toen populaire muziek.

En volgens mij maakt het niet zoveel uit of je als ouder er wel of niet achter kan staan. Kinderen maken uiteindelijk hun eigen keuzes.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Geytenbeekje »

Bij ons zouden ze zeggen; God laat door de doop zien dat Hij aan je persoonlijk bevestigt dat Hij alles gegeven heeft in de Zoon en aan jou wilt geven wat te maken heeft met de zaligheid.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Framboos »

Ararat schreef:
Framboos schreef:
Ararat schreef: Ik denk dat God niet los is van het kind van je ouders. :)
Misschien is dat kind zelfs gedoopt en heeft God gezegd: "als het aan Mij ligt, ben jij Mijn kind"!
Bijzondere doopvisie
Nee hoor, zie doopformulier
Framboos schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik geloof dat jouw dominee die gedachte ook leert, maar dan er andere woorden aanhangt, maar wat wel (ongeveer) hetzelfde betekend.
Dat geloof ik niet
Jammer.
Met 'als het aan Mij ligt, ben je Mijn kind' zeg je feitelijk dat God ieder kind aanneemt tot Zijn kind (rechtvaardig maakt), maar dat de gedoopte deze rechtvaardigmaking en aanneming kan tegenhouden.
Dat botst met Gods almacht en met Gods getrouwheid (namelijk dat Hij doet wat Hij zegt)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door DDD »

Nee hoor. Dat is precies wat de doop zegt.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ararat »

Framboos schreef: Met 'als het aan Mij ligt, ben je Mijn kind' zeg je feitelijk dat God ieder kind aanneemt tot Zijn kind (rechtvaardig maakt), maar dat de gedoopte deze rechtvaardigmaking en aanneming kan tegenhouden.
Dat botst met Gods almacht en met Gods getrouwheid (namelijk dat Hij doet wat Hij zegt)
Wat mooi dat je dat zo zegt, dit staat nl inderdaad precies zo in het formulier: zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.
Dit is een belofte (geen profetie dus) en staat bij God vandaan gezien vast. En ja, er zit een grote spanning: wat doet de mens hiermee...
Maar, weet je, ik wil eerlijk gezegd helemaal niet in discussie over de doop want:
- dit topic heeft een heel andere bedoeling
- mijn bijdrage was bedoeld om iemand op grond van de doop te bemoedigen, niet om een discussie uit te lokken.
- het onderwerp heilige doop is al vele malen elders op dit forum behandeld, zonder dat er volledige overeenstemming is gekomen, helaas.

Edit: misschien mag ik afsluitend deze link delen. Hier gaat de schrijver uitgebreid in op dit thema.
Laatst gewijzigd door Ararat op 07 mar 2022, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
ik denk dat loyaliteit van ouders naar kinderen overal doorheen gaat. Hoe zie jij dat?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
ik denk dat loyaliteit van ouders naar kinderen overal doorheen gaat. Hoe zie jij dat?
Wat bedoel ji met loyaliteit? Als dat alles goedpraten wat mijn kinderen doen is ben ik niet loyaal aan mijn kinderen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
ik denk dat loyaliteit van ouders naar kinderen overal doorheen gaat. Hoe zie jij dat?
Wat bedoel ji met loyaliteit? Als dat alles goedpraten wat mijn kinderen doen is ben ik niet loyaal aan mijn kinderen
Dat bedoel ik er niet mee. Liefhebben is ook niet alles goedpraten. Mijn gedachten gingen naar het verhaal van de verloren zoon. Waarover ik onlangs de intrigerende vraag hoorde welke van de zoons nu eigenlijk verloren was.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:
Erik1960 schreef: ik denk dat loyaliteit van ouders naar kinderen overal doorheen gaat. Hoe zie jij dat?
Wat bedoel jij met loyaliteit? Als dat alles goedpraten wat mijn kinderen doen is ben ik niet loyaal aan mijn kinderen
Dat bedoel ik er niet mee. Liefhebben is ook niet alles goedpraten. Mijn gedachten gingen naar het verhaal van de verloren zoon. Waarover ik onlangs de intrigerende vraag hoorde welke van de zoons nu eigenlijk verloren was.
Aan het einde van de gelijkenis lijkt de oudste zoon de verloren zoon. Maar toen de jongste een verkeerde weg ging zegt zijn vader van hem: Deze mijn zoon was dood. Dat was toen de jongste de wereld introk. Een dode zoon.

Het Evangelie is dat ook geestelijke dode zonen levend kunnen worden in de weg van inkeer tot zichzelf , afkeer van de zonde en heenkeer naar God.
Is deze bekeringsweg er niet dan blijft het oordeel. Deze mijn zoon is dood. In het woordje mijn klopt het liefdevolle vaderhart.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Van Ewijk »

Zijn we hier niet een slag in de rondte aan het slaan? Er weten nog niet eens wat voor soort kroeg het is waar de dochter van de topicstarter werkt.
En geloof me, daar kunnen werelden van verschil tussen zitten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door merel »

Over het algemeen brengt frequent kroeg bezoek je niet dichter bij God. Laat staan als je er ook nog werkt. Ik kan het weten, want ik heb er in mijn jong volwassen jaren meer uren doorgebracht dan goed voor mij was ;)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:Over het algemeen brengt frequent kroeg bezoek je niet dichter bij God. Laat staan als je er ook nog werkt. Ik kan het weten, want ik heb er in mijn jong volwassen jaren meer uren doorgebracht dan goed voor mij was ;)
Voordeel van werken in de horeca is dat je geen alcohol gebruikt. In dat opzicht is achter de bar beter dan aan de bar.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
merel schreef:Over het algemeen brengt frequent kroeg bezoek je niet dichter bij God. Laat staan als je er ook nog werkt. Ik kan het weten, want ik heb er in mijn jong volwassen jaren meer uren doorgebracht dan goed voor mij was ;)
Voordeel van werken in de horeca is dat je geen alcohol gebruikt. In dat opzicht is achter de bar beter dan aan de bar.
Dat is ook een illusie. Diversen mensen die ik ken werkten tijdens hun studie ook in een kroeg en hadden behoorlijk borrels na het werk en ook tijdens het werk werd geregeld gedronken.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
merel schreef:Over het algemeen brengt frequent kroeg bezoek je niet dichter bij God. Laat staan als je er ook nog werkt. Ik kan het weten, want ik heb er in mijn jong volwassen jaren meer uren doorgebracht dan goed voor mij was ;)
Voordeel van werken in de horeca is dat je geen alcohol gebruikt. In dat opzicht is achter de bar beter dan aan de bar.
Dat is ook een illusie. Diversen mensen die ik ken werkten tijdens hun studie ook in een kroeg en hadden behoorlijk borrels na het werk en ook tijdens het werk werd geregeld gedronken.
Daar was haar werkgever destijds heel strikt in. Tijdens het werk geen alcohol. Bovendien vond ze alcohol niet zo interessant. Nog steeds niet trouwens.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
ik denk dat loyaliteit van ouders naar kinderen overal doorheen gaat. Hoe zie jij dat?
Ik denk dat het er vooral om gaat wat de Heere wil. In vrijzinnige kerken merk je dat minder als in reformatorische kerken. Vrijzinnige denken vaker ook aan menselijke aspecten, wat op zich mooi is, alleen moet je natuurlijk oppassen dat je niet de Bijbel verdringt door menselijke meningen. De andere kant is dat refo's door starheid bijna helemaal het menselijke aspect vergeten.

De Heere wil dat we naar Zijn Woord luisteren, maar ook dat we in liefde de medemens behandelen. In jou geval zou ik denk wel in liefde je dochter vermanen, het is toch wel algemeen bekend dat de kroeg of het café niet de plek is waar je als christen hoort te zijn. De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie