Het blijft toch je kind

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Bonny »

HersteldHervormd schreef: Ik denk dat het er vooral om gaat wat de Heere wil. In vrijzinnige kerken merk je dat minder als in reformatorische kerken. Vrijzinnige denken vaker ook aan menselijke aspecten, wat op zich mooi is, alleen moet je natuurlijk oppassen dat je niet de Bijbel verdringt door menselijke meningen. De andere kant is dat refo's door starheid bijna helemaal het menselijke aspect vergeten.

De Heere wil dat we naar Zijn Woord luisteren, maar ook dat we in liefde de medemens behandelen. In jou geval zou ik denk wel in liefde je dochter vermanen, het is toch wel algemeen bekend dat de kroeg of het café niet de plek is waar je als christen hoort te zijn. De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan.
Ken je katholieken die op deze wijze in het leven staan, of is dit een aanname?
Daarnaast, wat is de frequentie van vermanen? Moet dat elke keer als je contact met je kind hebt? Zou dat het doel bereiken?
The Groom's still waiting at the altar
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door HersteldHervormd »

Bonny schreef:
HersteldHervormd schreef: Ik denk dat het er vooral om gaat wat de Heere wil. In vrijzinnige kerken merk je dat minder als in reformatorische kerken. Vrijzinnige denken vaker ook aan menselijke aspecten, wat op zich mooi is, alleen moet je natuurlijk oppassen dat je niet de Bijbel verdringt door menselijke meningen. De andere kant is dat refo's door starheid bijna helemaal het menselijke aspect vergeten.

De Heere wil dat we naar Zijn Woord luisteren, maar ook dat we in liefde de medemens behandelen. In jou geval zou ik denk wel in liefde je dochter vermanen, het is toch wel algemeen bekend dat de kroeg of het café niet de plek is waar je als christen hoort te zijn. De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan.
Ken je katholieken die op deze wijze in het leven staan, of is dit een aanname?
Daarnaast, wat is de frequentie van vermanen? Moet dat elke keer als je contact met je kind hebt? Zou dat het doel bereiken?
Heel Brabant en Limburg is in naam katholiek, ook in Zuid-Amerika en Zuid-Europa is dat zo. In naam katholiek, maar de levenswijze is er niet naar. Niet iedere katholiek is zo uiteraard, maar het gaat om een grote groep. Zelf woon ik niet in een katholieke omgeving, dus het is vooral informatie vanuit externe ervaringen.

Het gaat niet om de frequentie, dat is ook persoonlijk denk ik. Het gaat erom dat je als ouders aangeeft wat wel of niet kan. Consequentie en grenzen aangeven zijn denk belangrijke zaken in de opvoeding. Uiteraard heeft een kind op ten duur een leeftijd bereikt om zelf keuzes te maken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:@Erik1960: Ik zou me er niet druk om maken.
Vooral niet als het een kroeg in een vertrouwde omgeving is.
Per slot van rekening kan ik me zonder inspanning tal van andere werkplaatsen bedenken die veel en veel erger zijn.
Maarten Luther was trouwens zelf ook een graag geziene gast in het bierhuis.
Toen had je alleen nog geen popmuziek enzo.
De openheid van Erik is wel te waarderen, alleen vraag ik me ook wel af of je als ouders er achter kan staan.
ik denk dat loyaliteit van ouders naar kinderen overal doorheen gaat. Hoe zie jij dat?
Ik denk dat het er vooral om gaat wat de Heere wil. In vrijzinnige kerken merk je dat minder als in reformatorische kerken. Vrijzinnige denken vaker ook aan menselijke aspecten, wat op zich mooi is, alleen moet je natuurlijk oppassen dat je niet de Bijbel verdringt door menselijke meningen. De andere kant is dat refo's door starheid bijna helemaal het menselijke aspect vergeten.

De Heere wil dat we naar Zijn Woord luisteren, maar ook dat we in liefde de medemens behandelen. In jou geval zou ik denk wel in liefde je dochter vermanen, het is toch wel algemeen bekend dat de kroeg of het café niet de plek is waar je als christen hoort te zijn. De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan.
Absolute onzin.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef: Absolute onzin.
Begrijp je echt niet wat ik bedoel?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef: Absolute onzin.
Begrijp je echt niet wat ik bedoel?
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik zie ook wat je schrijft. Het is absoluut onzin om te beweren "De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan." In een volgende posting noem je Brabant en Limburg en geef je aan zelf niet in een katholieke omgeving te wonen maar je informatie vooral uit externe ervaring te hebben. 'Van horen zeggen' dus. Je informatie klopt niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Herman »

Er zijn natuurlijk heel veel zinnige dingen te zeggen over het verschil tussen protestanten en katholieken en hun verhouding tot de cultuur. Alleen al het carnaval als culturele uiting binnen het katholicisme is daar een uitstekende illustratie bij.
DDD
Berichten: 28738
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door DDD »

Dat is waar.

Maar dat is geen reden om een heleboel onzinnige dingen te zeggen. Dat is wat Ditbenik bedoelt.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:Er zijn natuurlijk heel veel zinnige dingen te zeggen over het verschil tussen protestanten en katholieken en hun verhouding tot de cultuur. Alleen al het carnaval als culturele uiting binnen het katholicisme is daar een uitstekende illustratie bij.
maar veel protestanten staan op zo’n afstand van die cultuur dat er weinig zinnigs over gezegd wordt. We blijven meestal steken in oppervlakkigheden en open deuren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef: Absolute onzin.
Begrijp je echt niet wat ik bedoel?
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik zie ook wat je schrijft. Het is absoluut onzin om te beweren "De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan." In een volgende posting noem je Brabant en Limburg en geef je aan zelf niet in een katholieke omgeving te wonen maar je informatie vooral uit externe ervaring te hebben. 'Van horen zeggen' dus. Je informatie klopt niet.
Eens met @Ditbenik.

De uitspraak zelf is ook niet goed. Want die extreme variant geldt niet alleen in de Rooms-Katholieke kerk. Ik moet helaas ook constateren dat dan deze uitspraak ook juist is: 'Die extreme variant zie je ook terug in de reformatorische gezindte. Er zijn kerkgangers die keurig tweemaal per zondag in de kerk zijn, om de rest van de week lekker los te gaan.'
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Er zijn natuurlijk heel veel zinnige dingen te zeggen over het verschil tussen protestanten en katholieken en hun verhouding tot de cultuur. Alleen al het carnaval als culturele uiting binnen het katholicisme is daar een uitstekende illustratie bij.
Het ging niet om de verschillen tussen protestanten en katholieken, het ging ook niet over het carnaval maar over de bewering dat "'De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan." Later ook nog eens gespecificeerd als de kerkgangers uit Brabant en Limburg. Wie dat beweert is duidelijk niet op de hoogte met de praktijk maar presenteert een fout vooroordeel als een juist feit.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Framboos »

Het ging hier niet zozeer over de RK kerk en wat onze rooms-katholieke medemensen wel/niet doen. Dat was slechts een voorbeeld. Het kernprobleem wat aangestipt werd: in hoeverre is Gods woord leidend versus in hoeverre mag het gevoel meespelen in het beoordelen van bepaald gedrag.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door HersteldHervormd »

Framboos schreef:Het ging hier niet zozeer over de RK kerk en wat onze rooms-katholieke medemensen wel/niet doen. Dat was slechts een voorbeeld. Het kernprobleem wat aangestipt werd: in hoeverre is Gods woord leidend versus in hoeverre mag het gevoel meespelen in het beoordelen van bepaald gedrag.
Ja precies, dat bedoelde ik. In de RK word er in algemeenheid echt weinig aandacht gegeven aan leer en leven, in vrijzinnige kerken word de Bijbel ook wat sneller opzij gelegd om plaats te maken voor menselijke meningen en ideeën.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:
Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef: Absolute onzin.
Begrijp je echt niet wat ik bedoel?
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik zie ook wat je schrijft. Het is absoluut onzin om te beweren "De extreme variant zie je terug in de RK. De kerkgangers zijn keurig op de mis, om de rest van de week weer lekker los te gaan." In een volgende posting noem je Brabant en Limburg en geef je aan zelf niet in een katholieke omgeving te wonen maar je informatie vooral uit externe ervaring te hebben. 'Van horen zeggen' dus. Je informatie klopt niet.
Eens met @Ditbenik.

De uitspraak zelf is ook niet goed. Want die extreme variant geldt niet alleen in de Rooms-Katholieke kerk. Ik moet helaas ook constateren dat dan deze uitspraak ook juist is: 'Die extreme variant zie je ook terug in de reformatorische gezindte. Er zijn kerkgangers die keurig tweemaal per zondag in de kerk zijn, om de rest van de week lekker los te gaan.'
Ja ik denk toch wel dat je in reformatorische kerken wat meer piëtistische levensbeschouwingen tegen komt. De reformatie is echt ook in dit opzicht een flinke tegenhanger van de RK denk ik. Wel eens met je laatste zin, je gaat steeds meer oppervlakkigheid zien, ook bij reformatorische kerkgangers. Daarom lees ik altijd liever een Puritein, die leefde toch gevoelsmatig dichter bij de Heere.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ararat »

Framboos schreef:Het ging hier niet zozeer over de RK kerk en wat onze rooms-katholieke medemensen wel/niet doen. Dat was slechts een voorbeeld. Het kernprobleem wat aangestipt werd: in hoeverre is Gods woord leidend versus in hoeverre mag het gevoel meespelen in het beoordelen van bepaald gedrag.
Als ik dit vertaal naar dit topic zou ik -zoekend naar de juiste woorden- op dit kunnen komen:
Gods Woord staat naast het gevoel voor je kind. Gods Woord is wel altijd leidend in de beoordeling van de daden van je kind en in de communicatie naar je kind.

Dat 'naast' ziet er spannend uit. Toch denk ik dat je onvoorwaardelijk lief moet hebben en toch bepaald gedrag of sommige keuzes moet afkeuren. Dat houdt praktisch in dat je altijd in liefde je punt, op basis van Gods Woord moet duidelijk maken en tegelijk tot het uiterste moet gaan om de relatie goed te houden. In dat laatste zit vaak veel spanning...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:
Framboos schreef:Het ging hier niet zozeer over de RK kerk en wat onze rooms-katholieke medemensen wel/niet doen. Dat was slechts een voorbeeld. Het kernprobleem wat aangestipt werd: in hoeverre is Gods woord leidend versus in hoeverre mag het gevoel meespelen in het beoordelen van bepaald gedrag.
Ja precies, dat bedoelde ik. In de RK word er in algemeenheid echt weinig aandacht gegeven aan leer en leven, in vrijzinnige kerken word de Bijbel ook wat sneller opzij gelegd om plaats te maken voor menselijke meningen en ideeën.
wat een baarlijke op-de-borstklopperij. Je hebt al aangegeven niet of nauwelijks katholieken te kennen. Wel ooit een vrijzinnige kerk van binnen bekeken?
-Reactie ingekort nav opmerking hieronder.-
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 08 mar 2022, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie