Gemeenteraadsverkiezingen 2022

DDD
Berichten: 28742
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door DDD »

huisman schreef:
deschpin schreef:
HersteldHervormd schreef:Volgens mij is de SGP vrijwel overal in percentages gegroeid. Of ze ook gegroeid zijn in aantallen weet ik niet eigenlijk.
Kun je direct toeschrijven aan lage opkomst, is altijd in voordeel van christelijke partijen.
En daarom zakken CU en CDA? SGP heeft het verrassend goed gedaan. Heeft weinig met de lage opkomst te maken. Zie CU.
Ik denk dat het toch wel een deel van de verklaring is. De secularisatie treft de ChristenUnie meer dan de SGP.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door HersteldHervormd »

En ik denk dat de CU ook wel wat verliest doordat ze natuurlijk in het kabinet zaten. Wat ik al eerder zei, een hoop mensen verliezen aardig hun vertrouwen in de regering. Dus ook bij de CU.

Als er nu herverkiezingen in de TK zouden zijn, dan gaan JA21, GL en PvdA flink groeien, vermoed ik.

Als ik als voorbeeld in een Honda rijd, en het is alleen maar ellende met die auto, word mijn volgende auto niet weer een Honda.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:tegen de trend van de landelijke verkiezingen in, is in onze gemeente de SGP gedaald in het aantal stemmen.
Niet geheel onverwachts trouwens.
Ik dacht heel even dat je verhuist was naar Oldenbroek :haha.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Evangelist
Berichten: 514
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Evangelist »

huisman schreef:
deschpin schreef:
HersteldHervormd schreef:Volgens mij is de SGP vrijwel overal in percentages gegroeid. Of ze ook gegroeid zijn in aantallen weet ik niet eigenlijk.
Kun je direct toeschrijven aan lage opkomst, is altijd in voordeel van christelijke partijen.
En daarom zakken CU en CDA? SGP heeft het verrassend goed gedaan. Heeft weinig met de lage opkomst te maken. Zie CU.
Dat heeft niet zoveel met de lage opkomst te maken, want bijna overal waar de SGP wint hebben ze ook meer stemmen dan de vorige keer, dus niet alleen in procenten. En de CU heeft gewoon veel stemmen verloren. Mooie website: verkiezingensite.nl
Hartelijke groet,
Evangelist
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/973213-nieuwe ... -oldebroek

Blijft doorgaan in Oldebroek
Het vormen van een coalitie is voornamelijk een gevolg van het hebben van onderling vertrouwen. Dus als je niet mee kunt of mag doen, dan moet je op dat punt eerst een goed track record opbouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/973213-nieuwe ... -oldebroek

Blijft doorgaan in Oldebroek
Vind ik een beetje onzin, de PVV word ook al jaren buiten beschouwing gelaten. Ik wil niet CVO en PVV vergelijken maar het formeren is ook een samenwerkingsverband. Als de huidige partijen een meerderheid hebben dan is het hun goed recht om door te gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9204
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Vind ik een beetje onzin, de PVV word ook al jaren buiten beschouwing gelaten. Ik wil niet CVO en PVV vergelijken maar het formeren is ook een samenwerkingsverband. Als de huidige partijen een meerderheid hebben dan is het hun goed recht om door te gaan.
Dat is juist ook heel democratisch. De meerderheid beslist.
CvdW
Berichten: 2953
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/973213-nieuwe ... -oldebroek

Blijft doorgaan in Oldebroek
Vind ik een beetje onzin, de PVV word ook al jaren buiten beschouwing gelaten. Ik wil niet CVO en PVV vergelijken maar het formeren is ook een samenwerkingsverband. Als de huidige partijen een meerderheid hebben dan is het hun goed recht om door te gaan.
SGP kan weer blij zijn. Ondanks de blunders die er gemaakt zijn lekker verder gaan. Misschien moeten we toch is overstappen naar een systeem zoals in Engeland en VS.
TSD
Berichten: 2118
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door TSD »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Vind ik een beetje onzin, de PVV word ook al jaren buiten beschouwing gelaten. Ik wil niet CVO en PVV vergelijken maar het formeren is ook een samenwerkingsverband. Als de huidige partijen een meerderheid hebben dan is het hun goed recht om door te gaan.
Dat is juist ook heel democratisch. De meerderheid beslist.
Eens, ik kan nooit zoveel met "de winnaars moeten in de regering" uiteindelijk gaat het om een coalitie waar meer dan de helft van de stemmers op heeft gestemd en of die partijen in een vorige verkiezing gezamenlijk nóg meer stemmen hadden is niet zo heel relevant. Behalve dan misschien voor die partijen zelf (verlies analyseren).
HersteldHervormd
Berichten: 6116
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Vind ik een beetje onzin, de PVV word ook al jaren buiten beschouwing gelaten. Ik wil niet CVO en PVV vergelijken maar het formeren is ook een samenwerkingsverband. Als de huidige partijen een meerderheid hebben dan is het hun goed recht om door te gaan.
Dat is juist ook heel democratisch. De meerderheid beslist.
Inderdaad, alhoewel ik ook wel begrijp wat de andere bedoelen. De SGP is daar natuurlijk lekker bezig en zijn, ondanks het verlies, nog steeds aan de macht. Het kan ook zijn dat de andere partijen geen zin hebben in populisme.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4091
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Maanenschijn »

Een coalitie draait primair om vertrouwen in elkaar. Anders is het bij voorbaat al een gemiste kans.
Natuurlijk probeer je dat met de winnaars te doen, maar dan moet daar wel het onderlinge vertrouwen in zijn.

In dit verband blijkt dus dat in Oldebroek er geen vertrouwen is (en niet alleen bij de SGP) dat er met CVO voldoende constructief te besturen valt.

Het is makkelijk om de SGP met de twee overgebleven zeteltjes hiervan de ‘schuld’ te geven, maar ik vermoed zomaar dat de andere coalitiepartijen hier meer invloed op hebben (gehad).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Herman »

Het verslag van de informateur schreef:De keuze voor een derde aansluitende partij ligt gevarieerd bij de verschillende partijen en is
uiteenlopend. De nieuwe fracties, Duurzaam Oldebroek en CVO, worden niet of nauwelijks
als serieuze opties door andere partijen genoemd.
Alle partijen geven in de gesprekken aan dat de stijl van werken van CVO hen kiezers heeft
opgeleverd maar de samenwerking bemoeilijkt. Vooral de toon maar ook de ingenomen
standpunten zijn voor andere partijen op dit moment onoverkomelijk om deze te
overbruggen in een nieuw college.
Spreekt voor zich.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Het verslag van de informateur schreef:De keuze voor een derde aansluitende partij ligt gevarieerd bij de verschillende partijen en is
uiteenlopend. De nieuwe fracties, Duurzaam Oldebroek en CVO, worden niet of nauwelijks
als serieuze opties door andere partijen genoemd.
Alle partijen geven in de gesprekken aan dat de stijl van werken van CVO hen kiezers heeft
opgeleverd maar de samenwerking bemoeilijkt. Vooral de toon maar ook de ingenomen
standpunten zijn voor andere partijen op dit moment onoverkomelijk om deze te
overbruggen in een nieuw college.
Spreekt voor zich.
Zeker. Ook zijn eigen reactie 'klap voor de kiezer, vertrouwen democratie' ed geeft al direct een bepaalde stijl weer.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/973213-nieuwe ... -oldebroek

Blijft doorgaan in Oldebroek
Vind ik een beetje onzin, de PVV word ook al jaren buiten beschouwing gelaten. Ik wil niet CVO en PVV vergelijken maar het formeren is ook een samenwerkingsverband. Als de huidige partijen een meerderheid hebben dan is het hun goed recht om door te gaan.
SGP kan weer blij zijn. Ondanks de blunders die er gemaakt zijn lekker verder gaan. Misschien moeten we toch is overstappen naar een systeem zoals in Engeland en VS.
Zeker. Zoals in de VS zou wel heel goed uitpakken voor de SGP...
Plaats reactie