Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
DDD schreef:(...) en vermoedelijk totaal niet persoonlijk en op persoonlijke geloofsbeleving gericht.
Als die conclusie juist is, zou dat een zeer opmerkelijke zaak zijn voor de bevindelijk Gereformeerde richting. Bevindelijk staat voor mij gelijk aan gericht op persoonlijke doorleving.
Ik heb vele jaren catechisatie gehad. Dat kwam zelden verder dan het reproduceren van wat er in het boekje stond. Persoonlijk werd het nooit.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
En de boodschap van zonde en genade? Onder welk punt viel die?
Denk je dat dat het eerste punt is dat je bespreekt met mensen die nog (zelden) geen kennis met de Bijbel hebben gemaakt? Als ik onkerkelijken spreek, begin ik nooit direct over 'zonde, reuke des levens ten leven etc'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8977
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:Denk je dat dat het eerste punt is dat je bespreekt met mensen die nog (zelden) geen kennis met de Bijbel hebben gemaakt? Als ik onkerkelijken spreek, begin ik nooit direct over 'zonde, reuke des levens ten leven etc'.
Ik snap dat je niet over "reuke des levens ten leven" begint.

Maar over het probleem van zonde en schuld vraag ik me af: hoe vertel je over de Heere Jezus, zonder zonde en schuld te benoemen? Kun je recht doen aan Hem, als je over Jezus spreekt, maar niet zegt waar Hij voor kwam?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Ds. J. Roos schreef:Christus als uw dierbare Koning noemt u in Zijn Woord als Zijn liefdesbrief ’vriendin’, of ’dochter’, of ’broeder’ of ’zuster’, waarmee Hij u hartelijk groet (Hoogl. 5:1). Is dit niet tot uw bijzondere vertroosting? Lees deze en dergelijke Schriftplaatsen, en bedenk dan dat Christus u zo bij uw naam noemt. Noem Christus daarop ’uw Liefste’, ’uw Vriend’, Die u altijd liefheeft, en ’uw Broeder’, Die in uw benauwdheid geboren wordt! (Spr. 17:17).
Ik dacht na over het woord liefdesbrief. Ik vind het een eenzijdige, platte benadering van Gods Woord. Ik wist dat ds. Roos het woord wel eens gebruikte, maar dan wel met de juiste separatie. Ik heb op digibron in de Saambinder gezocht, maar daar wordt het alleen in waarschuwende zin gebruikt in artikelen over de evangelische beweging bijvoorbeeld. De terughoudendheid voor dat woord in de GG is juist, zoals Forummer aangeeft en zou m.i. juist geen verrijking zijn om in een cursus buiten de GG aangeboden te krijgen.

In een artikel over MTD las ik het volgende wat mij wel aansprak als het gaat om de Bijbel als Gods liefdesbrief. Het stuk spreekt voor zich:
Jezus was er niet op uit om mensen een goed gevoel over zichzelf te geven, of om hen gemoedsrust te geven. Hij vertelde de mensen dat zij zich moesten bekeren, (Mattheüs 4:17), wat impliceert dat er enkele dingen ernstig mis met hen waren, waar zij zich niet goed over moesten voelen. Hij waarschuwde dat de hel wachtte voor hen die Hem en zijn boodschappers verwierpen (Mattheüs 10:15,28). Zijn onderwijs kon niet verder verwijderd zijn van een "feel good" boodschap. Hij zei dat zijn volgelingen gearresteerd en geslagen zouden worden (Mattheüs 10:17-18), dat zij verraden zouden worden door degenen die zij het meest liefhadden en door iedereen gehaat (Mattheüs 10:21-22), dat zijn leer verdeeldheid zou zaaien (Mattheüs 10:34), dat zijn volgelingen de moeilijkste en pijnlijkste keuzes zouden moeten maken en dat zij hun eigen gevoelens, dromen en verlangens zouden moeten verloochenen om zijn weg te gaan, ja, dat zij misschien wel een gruwelijke dood voor hem zouden moeten sterven (Mattheüs 10:37-39). Helaas zijn er maar weinig kerken en jeugdgroepen die proberen jongeren hierop voor te bereiden.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Denk je dat dat het eerste punt is dat je bespreekt met mensen die nog (zelden) geen kennis met de Bijbel hebben gemaakt? Als ik onkerkelijken spreek, begin ik nooit direct over 'zonde, reuke des levens ten leven etc'.
Ik snap dat je niet over "reuke des levens ten leven" begint.

Maar over het probleem van zonde en schuld vraag ik me af: hoe vertel je over de Heere Jezus, zonder zonde en schuld te benoemen? Kun je recht doen aan Hem, als je over Jezus spreekt, maar niet zegt waar Hij voor kwam?
Natuurlijk spreek je daar over. 100%. Maar in evangelisatie is het volgens mij net als in veel andere zaken. Je bouwt eerst met iemand een relatie op. Ik sprak onlangs iemand die jongeren uit moeilijke situaties opvangt. Hij gaf aan: 'de eerste maanden gaan we helemaal niet actief het gesprek over het geloof aan. Ze draaien mee in ons gezin, zien vanzelf hoe het gaat en uit onze daden blijkt van wie Wie we de kracht ontvangen. Als dat duidelijk is, dan komt ook het gesprek over uit hoe grote zonden wij door Hem verlost zijn op gang'. Ik geloof meer in die aanpak. Als onze daden niet jaloers maken, zullen onze woorden dat ook niet doen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Ik ben het met je laatste zinnen helemaal eens hoor Zeeuw. Nu is hier de casus van een ex-GGer die de Alpha cursus gaat volgen. Dat is wel een ander verhaal. En toch: als onze kinderen/jongeren voorbereid worden om de boodschap te verinnerlijken en uit te dragen dat God liefde is en ook de zonde haat en straft doen zij recht aan het hele Woord.

Ik ben bang dat zo'n cursus een halve waarheid aanleert. En ik haast me om te zeggen dat de Heere het gebruiken kan!
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:Ik ben het met je laatste zinnen helemaal eens hoor Zeeuw. Nu is hier de casus van een ex-GGer die de Alpha cursus gaat volgen. Dat is wel een ander verhaal. En toch: als onze kinderen/jongeren voorbereid worden om de boodschap te verinnerlijken en uit te dragen dat God liefde is en ook de zonde haat en straft doen zij recht aan het hele Woord.

Ik ben bang dat zo'n cursus een halve waarheid aanleert. En ik haast me om te zeggen dat de Heere het gebruiken kan!
Ja, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde het richting onkerkelijken.
Helemaal eens ook met je zin ‘en toch….’. Als dat steeds meer zou gebeuren, zou dat een bijzonder mooie ontwikkeling zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Denk je dat dat het eerste punt is dat je bespreekt met mensen die nog (zelden) geen kennis met de Bijbel hebben gemaakt? Als ik onkerkelijken spreek, begin ik nooit direct over 'zonde, reuke des levens ten leven etc'.
Ik snap dat je niet over "reuke des levens ten leven" begint.

Maar over het probleem van zonde en schuld vraag ik me af: hoe vertel je over de Heere Jezus, zonder zonde en schuld te benoemen? Kun je recht doen aan Hem, als je over Jezus spreekt, maar niet zegt waar Hij voor kwam?
Nee, dat kan inderdaad niet. Daarom gebeurt dat ook wél.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Ik ben het met je laatste zinnen helemaal eens hoor Zeeuw. Nu is hier de casus van een ex-GGer die de Alpha cursus gaat volgen. Dat is wel een ander verhaal. En toch: als onze kinderen/jongeren voorbereid worden om de boodschap te verinnerlijken en uit te dragen dat God liefde is en ook de zonde haat en straft doen zij recht aan het hele Woord.

Ik ben bang dat zo'n cursus een halve waarheid aanleert. En ik haast me om te zeggen dat de Heere het gebruiken kan!
Als je wat minder aannames zou doen, zou je ook minder bang hoeven zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Forummer schreef:In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping.
Is Gods Woord wel een liefdesbrief? Is dat niet een verarming en een vervlakking de tweeledige boodschap die Gods Woord ons brengt?

Ik lees van een reuke des doods ten dode en een reuke des levens ten leven (2 Korinthe 2: 16) en van God, Die buiten Christus Jezus een verterend Vuur is en een eeuwigen gloed, bij Wie niemand wonen kan (o.a. Jesaja 33: 14).

En verder heb je nog niet echt antwoord gegeven op de vraag: waar komen zonde en genade nu precies naar voren? Waar wordt er gesproken over Genesis 3 en Romeinen 3? Want die hoofdstukken uit Gods Woord zijn samen met Johannes 3 absoluut belangrijk om bevindelijk te leren kennen, wil het wel zijn op weg en reis naar de eeuwigheid.
Bevindingen zijn geen voorwaarden vooraf, bevindingen zijn ervaringen die je opdoet als je leeft met God. En als je een levend geloof hebt, komen zowel zonde als genade ruimschoots naar voren. Ook hier de aanname dat aan de zonde voorbij wordt gegaan. Dat is dus zeer duidelijk NIET zo!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5405
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door pierre27 »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben het met je laatste zinnen helemaal eens hoor Zeeuw. Nu is hier de casus van een ex-GGer die de Alpha cursus gaat volgen. Dat is wel een ander verhaal. En toch: als onze kinderen/jongeren voorbereid worden om de boodschap te verinnerlijken en uit te dragen dat God liefde is en ook de zonde haat en straft doen zij recht aan het hele Woord.

Ik ben bang dat zo'n cursus een halve waarheid aanleert. En ik haast me om te zeggen dat de Heere het gebruiken kan!
Als je wat minder aannames zou doen, zou je ook minder bang hoeven zijn.
Helaas heeft Ad hier meer gelijk in dan hij zelf in de gaten heeft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben het met je laatste zinnen helemaal eens hoor Zeeuw. Nu is hier de casus van een ex-GGer die de Alpha cursus gaat volgen. Dat is wel een ander verhaal. En toch: als onze kinderen/jongeren voorbereid worden om de boodschap te verinnerlijken en uit te dragen dat God liefde is en ook de zonde haat en straft doen zij recht aan het hele Woord.

Ik ben bang dat zo'n cursus een halve waarheid aanleert. En ik haast me om te zeggen dat de Heere het gebruiken kan!
Als je wat minder aannames zou doen, zou je ook minder bang hoeven zijn.
Welke aanname doe ik? Over de halve waarheid? Ik laat me inspireren door de site van de Alpha cursus, het hier geciteerde artikel vsn ds. Arkeraats en door jouw inhoudelijke opmerkingen over de cursus. Zie ik wat over het hoofd?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Evangelist schreef:
Forummer schreef:
GGotK schreef:
Forummer schreef:Om even inhoudelijk te worden, hierbij de tekst van de PP sheet die voor mij het meest waardevol was de afgelopen avond. Het ging over Bijbellezen:


Wat is de Bijbel?

Geïnspireerd

∞ Adem

∞ Architect

- Gods openbaring

∞ Kennismaking

∞ Liefdesbrief

∞ Richtlijn

∞ Spiegel

- Voedsel

∞ Brood, geen taart
Als dit de meest waardevolle sheet is, vraag ik me af wat dan die meerwaarde is t.o.v. al het onderwijs wat je als GG- (doop)lid reeds in je leven hebt gekregen. Ik denk persoonlijk alleen al aan de zeer leerzame godsdienstlessen op het VLC van bijvoorbeeld van Ojen en de Jager. Of krijg je door deze Alpha-cursussen meer een verbreding in plaats van een verdieping?
In de GG wordt niet over Gods Woord gesproken op de manier van liefdesbrief. Dus dat is zeker wel een verdieping. Ook als het gaat over dat Gods Woord geen taart is, maar gezond, goed voedsel dan gaat het echt wel de diepte in. De gesprekken naderhand zijn ook bijzonder waardevol.
Overigens waren de lessen van van Ooijen zeker goede lessen. Maar het is wel meer dan 20 jaar geleden, en als dertiger heb je toch weer andere vragen dan als tiener.
Wat voor vragen heb je dan? Kun je daar eens voorbeelden van geven? ( Mogen ook vragen zijn die je in de GG al had, maar die je of niet mocht stellen, of waarop je geen antwoord kreeg.)
1 van de vragen die ik had in de GG, en dus ook aan de KR gesteld heb:

Hoe werkt de Heilige Geest? Hoe merk ik dat praktisch gezien in mijn dagelijkse leven? In de prediking hoor ik alleen dat de Heilige Geest werkt, maar niet hoe. Uit Gods Woord weet ik dat de Heilige Geest in mijn hart wil wonen, maar hoe werkt zich dat praktisch uit in mijn leven?

Het antwoord was: jij zegt toch dat je een kind van God bent? Dan weet je toch dat de Heilige Geest werkt?

Ja, dat Hij werkt is echt wel duidelijk. Maar ook na ontvangen genade heb ik nog zoveel onderwijs nodig. Als ik naar de vruchten kijk die genoemd worden in Galaten 5 dan heb ik nog zoveel te leren. In de prediking binnen de GG is alles erop gericht om God te leren kennen, (en dat is goed) maar het leven met God is zó weinig aandacht voor. Terwijl iemand die God kent, juist daar meer over wil leren! Ik zou zo graag elke dag heilig willen leven, maar dat kan ik niet. Ik weet ook wel dat dit hier op aarde dat nooit zal bereiken.

Een en ander is gevolg van hoe men binnen de GG de gemeente ziet: als een verzameling onbekeerden. Dat heeft gevolgen voor de prediking. Maar binnen de prediking moet ook voeding zijn (brood, geen taart!) voor de kinderen van God, zodat zij kunnen groeien in hun geloof. En ja, dat heb ik ook soms (ruim) mogen ontvangen binnen de prediking van de GG. Maar vaker was het zo dat je niet op Christus geworpen werd, maar op jezelf teruggeworpen werd. Onderzoek jezelf maar eens nauw, leg je hart er maar eens naast. Je moet in jezelf gaan graven. Terwijl er niets in mij geschikt is om te bestaan voor God. Juist dáárom is het genade: Hij voor mij. Door Christus alleen, om het eeuwig welbehagen.

Ik hoop dat dit iets duidelijk maakt van de vragen die ik heb. Ik besef ook dat die vragen persoonlijk zijn, ik steek vrij praktisch in elkaar. Dus mijn vragen (en daarmee ook de antwoorden) zullen anders zijn dan een willekeurige ander. Verschil man/vrouw, alfa/beta, karakter, speelt allemaal mee!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Ik ben het met je laatste zinnen helemaal eens hoor Zeeuw. Nu is hier de casus van een ex-GGer die de Alpha cursus gaat volgen. Dat is wel een ander verhaal. En toch: als onze kinderen/jongeren voorbereid worden om de boodschap te verinnerlijken en uit te dragen dat God liefde is en ook de zonde haat en straft doen zij recht aan het hele Woord.

Ik ben bang dat zo'n cursus een halve waarheid aanleert. En ik haast me om te zeggen dat de Heere het gebruiken kan!
Als je wat minder aannames zou doen, zou je ook minder bang hoeven zijn.
Welke aanname doe ik? Over de halve waarheid? Ik laat me inspireren door de site van de Alpha cursus, het hier geciteerde artikel vsn ds. Arkeraats en door jouw inhoudelijke opmerkingen over de cursus. Zie ik wat over het hoofd?
Zeker. Je weigert namelijk te geloven dat de avonden zelf namelijk wél de diepte in gaan. Dat zonde wél benoemd worden. Gods rechtvaardigheid ook. Dus er géén halve waarheid geleerd wordt.
Maar doe je ding. Ik ben dat van jou gewend.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Alpha cursus (Uit kleine vreugden)

Bericht door -DIA- »

Ik ken weinig van een Alpha cursus. Ik hoorde er voor het eerst over toen een Rooms meisje zo'n cursus wilde volgen. Ze vond het heel interessant en leerzaam, en ze kon... en dat bedoel ik, gewoon Rooms blijven. Dat kan dus blijkbaar met zo'n cursus...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie