Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Nasrani »

Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Het is ingewikkeld geworden... geloofsbelijdenis doen van de leer... :nonnon
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Lang niet overal gelukkig. Er zijn steeds meer ambtsdragers die moeite hebben met belijdenis afleggen van de leer en daar het stempel 'geloofsbelijdenis' op drukken.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
Mistig schreef:Gisterenavond was het feest in de gemeente.
18 jonge mensen deden geloofsbelijdenis.
"Wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden."
Mooi aantal! Wordt belijdenis in jullie gemeente ook gezien als een geloofsbelijdenis en/of alleen aan het verbinden aan de gemeente en de leer?
Ik heb een beetje moeite met deze vraag. Waarom stel je die?
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Fijn dat jullie uitgaan van mijn goede intenties (niet dus). Ik zal me maar even verantwoorden:

Dit topic heet "Hoe was je zondag". Mistig deelt een mooie ervaring uit zijn gemeente. Dat is inderdaad een GG. Daar ben ik zelf ook onderdeel van. De GG is een van de grotere protestantse kerkverbanden, met zo'n 150 gemeenten. In al die gemeenten wordt gelukkig niet exact hetzelfde over alles gedacht en zijn er wat kleine verschillen. Ook op het gebied van belijdenis doen. In bovenstaand boekje van ds. Moerkerken merk je de spanning (en ook wat vaagheid) omtrent dit onderwerp. Volgens mij wel eens gelezen. Er verschuift ook wel e.e.a. de laatste jaren. De ene gemeente heeft een andere belijdenispraktijk dan de andere. Daarom was ik oprecht geïnteresseerd in de praktijk in deze specifieke gemeente. Hoe wordt het daar ingericht? Aangezien Mistig altijd erg open is dacht ik dit gerust te kunnen vragen. Mag dat?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Als je daar 100% achter staat, heb je er toch geen moeite mee om dat telkens weer te verdedigen? Alle mooie woorden eromheen ten spijt, als we belijdenis van de leer doen kunnen we het beter historische geloofsbelijdenis noemen in plaats van geloofsbelijdenis. Dan klinkt meteen de juiste separatie erin door. Het wordt alleen wel tricky als de KR als een soort curatorium moet gaan functioneren om te bepalen van wie de geloofsbelijdenis historisch is en van wie niet.

Ik denk dat serieuze bezinning op dit onderwerp heel erg nodig is. We zijn daarin toch wel fors afgeweken van de Reformatie. De vraag is alleen of men daarvoor open staat. De huidige generatie vermoedelijk wel, maar voordat die vertegenwoordigd zijn in zowel KR als synodes en bestuur TS zal er nog wel wat tijd overheen gaan. In de toekomst zullen we er niet meer omheen kunnen, zo vermoed ik.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Als je daar 100% achter staat, heb je er toch geen moeite mee om dat telkens weer te verdedigen? Alle mooie woorden eromheen ten spijt, als we belijdenis van de leer doen kunnen we het beter historische geloofsbelijdenis noemen in plaats van geloofsbelijdenis. Dan klinkt meteen de juiste separatie erin door. Het wordt alleen wel tricky als de KR als een soort curatorium moet gaan functioneren om te bepalen van wie de geloofsbelijdenis historisch is en van wie niet.

Ik denk dat serieuze bezinning op dit onderwerp heel erg nodig is. We zijn daarin toch wel fors afgeweken van de Reformatie. De vraag is alleen of men daarvoor open staat. De huidige generatie vermoedelijk wel, maar voordat die vertegenwoordigd zijn in zowel KR als synodes en bestuur TS zal er nog wel wat tijd overheen gaan. In de toekomst zullen we er niet meer omheen kunnen, zo vermoed ik.
Waar sta ik 100 procent achter?
Waarom zou je aan geloofsbelijdenis het woord historisch laten voorafgaan?
Geef je zelf al antwoord op deze vraag?
Wie bedoel je eigenlijk met de 'we' in je laatste alinea?
Waar kunnen we in de toekomst niet omheen?

Ik vind het prima om ergens op in te gaan, ook op een gevoelig onderwerp als dit. Graag zelfs! Alleen is je post wat onduidelijk. Vandaar mijn vragen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Gelukkig is dat niet waar. Niet dat we daarover hoeven te discussiëren, maar ik begrijp heel goed dat iemand even wil weten hoe dat gaat in deze gemeente.

@Framboos: Je kunt ook gewoon benieuwd zijn naar ontwikkelingen, toch? Daarbij hoef je niet perse discussies ter herhalen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Lang niet overal gelukkig. Er zijn steeds meer ambtsdragers die moeite hebben met belijdenis afleggen van de leer en daar het stempel 'geloofsbelijdenis' op drukken.
Het is makkelijk om dit hier neer te zetten natuurlijk. Steeds meer. Mogelijk was er 1, nu zijn het er al 3. Dat is natuurlijk al 'steeds' meer. De rest van je zin is een karikatuur.

Al ben ik het er best wel mee eens dat het fenomeen geloofsbelijdenis een ontwikkeling door heeft gemaakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Lang niet overal gelukkig. Er zijn steeds meer ambtsdragers die moeite hebben met belijdenis afleggen van de leer en daar het stempel 'geloofsbelijdenis' op drukken.
Het is makkelijk om dit hier neer te zetten natuurlijk. Steeds meer. Mogelijk was er 1, nu zijn het er al 3. Dat is natuurlijk al 'steeds' meer. De rest van je zin is een karikatuur.

Al ben ik het er best wel mee eens dat het fenomeen geloofsbelijdenis een ontwikkeling door heeft gemaakt.
Het zou ook kunnen zijn dat het er steeds minder zijn. :OO3
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Ad wat je zegt klopt niet, voor de volle breedte van de GG.
Ik weet nog dat er een Paasappel was, en het ging over belijdenis van geloof doen, en in de pauze werd door een jongere gevraagd: maar dominee bedoelt u dat: je voor het doen van belijdenis van geloof, moet geloven?
Ja zeker dat bedoel ik.

Dat is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Niet alle predikanten zeggen, dat belijdenis van geloof, slechts belijdenis van de leer is.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Ad wat je zegt klopt niet, voor de volle breedte van de GG.
Ik weet nog dat er een Paasappel was, en het ging over belijdenis van geloof doen, en in de pauze werd door een jongere gevraagd: maar dominee bedoelt u dat: je voor het doen van belijdenis van geloof, moet geloven?
Ja zeker dat bedoel ik.

Dat is niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Niet alle predikanten zeggen, dat belijdenis van geloof, slechts belijdenis van de leer is.
Ik weet ook dat de GG de neiging heeft alles kloppend te maken. Als ergens spanning opzit, is dat moeilijk. Hier zit natuurlijk spanning op. We weten allemaal voorbeelden van mensen die 'van harte' geloofsbelijdenis deden en daar later in leer en leven vanafwijken waardoor achteraf blijkt dat het geen geloofsbelijdenis was.

Ds. Moerkerken zegt, volgens deze boekbespreking, dat de geloofsleer geloofd en beleefd moet worden. Die klem ligt er op. Helaas ken ik ook voorbeelden waar die klem wordt weggeredeneerd. Daar ben ik het mee eens.

In de GG wordt ook in sommige gemeenten geloof en de gang tot het Avondmaal losgetrokken. Dat is een zorgelijke beweging en staat niet los van deze discussie.
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Piet Puk »

Deze discussie een beetje volgende, hoor ik Zeeuw in gedachten vragen: Hoe was jullie zondag? :?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Hoe was je zondag?

Bericht door Maanenschijn »

Als ik terug mag naar @Erskinees die mijns inziens een open vraag stelde, naar aanleiding van de opmerking dat het veel vraagt van jongeren om belijdenis te doen.

Ik merk dat jongelui die serieus hier mee bezig zijn wel zoeken naar invulling van hun ja-woord, ook in het praktisch dagelijks leven. Onze predikant trekt een uur uit om met elke belijdenis catechisant hierover te spreken. Hoe gaat dit in de jullie bekende gemeenten?

Persoonlijk heb ik er niet zo veel belang bij hoe dit in de ene of andere GG gaat, die discussie past misschien beter in het GG topic (en hoort dit beter in een Belijdenis-topic)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Lang niet overal gelukkig. Er zijn steeds meer ambtsdragers die moeite hebben met belijdenis afleggen van de leer en daar het stempel 'geloofsbelijdenis' op drukken.
Het is makkelijk om dit hier neer te zetten natuurlijk. Steeds meer. Mogelijk was er 1, nu zijn het er al 3. Dat is natuurlijk al 'steeds' meer. De rest van je zin is een karikatuur.

Al ben ik het er best wel mee eens dat het fenomeen geloofsbelijdenis een ontwikkeling door heeft gemaakt.
Het is natuurlijk juist zo dat het er steeds minder zijn. Maar goed.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Erik1960 »

Piet Puk schreef:Deze discussie een beetje volgende, hoor ik Zeeuw in gedachten vragen: Hoe was jullie zondag? :?
Het was een beetje vreemde zon- en moederdag. Wij hadden het geluk een zichtbaar-zwangere dochter en kleinzoon om ons heen te hebben. Onze gedachten dwaalden regelmatig naar een bevriend gezin dat de voorbije weken te maken kreeg met een voortijdig geëindigde zwangerschap, tot groot verdriet van moeder, groot- en overgrootmoeder, vader en grootvader.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 09 mei 2022, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Deze discussie een beetje volgende, hoor ik Zeeuw in gedachten vragen: Hoe was jullie zondag? :?
Neenee Pietje, dat is hier offtopic he :)
Plaats reactie