Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Thea »

Ik hoorde pas een dominee zeggen bij het afleggen van geloofsbelijdenis, dat je je met het doen van belijdenis verbindt aan de Heere en Zijn Woord. Dat vond ik een hele mooie beschrijving van het doen van belijdenis.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thea schreef:Ik hoorde pas een dominee zeggen bij het afleggen van geloofsbelijdenis, dat je je met het doen van belijdenis verbindt aan de Heere en Zijn Woord. Dat vond ik een hele mooie beschrijving van het doen van belijdenis.
De vraag is wat dat verbinden inhoudt?
Als het slechts instemmen met de leer is, is het onmogelijk, en tegenstrijdig.
Alleen oprecht geloof verbindt aan de Heere en Zijn woord en Zijn dienst.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Inderdaad. Gaan we weer. Mistig kerkt in een GG. Daar wordt de geloofsbelijdenis gezien zoals in dit boekje. https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Als je daar 100% achter staat, heb je er toch geen moeite mee om dat telkens weer te verdedigen? Alle mooie woorden eromheen ten spijt, als we belijdenis van de leer doen kunnen we het beter historische geloofsbelijdenis noemen in plaats van geloofsbelijdenis. Dan klinkt meteen de juiste separatie erin door. Het wordt alleen wel tricky als de KR als een soort curatorium moet gaan functioneren om te bepalen van wie de geloofsbelijdenis historisch is en van wie niet.

Ik denk dat serieuze bezinning op dit onderwerp heel erg nodig is. We zijn daarin toch wel fors afgeweken van de Reformatie. De vraag is alleen of men daarvoor open staat. De huidige generatie vermoedelijk wel, maar voordat die vertegenwoordigd zijn in zowel KR als synodes en bestuur TS zal er nog wel wat tijd overheen gaan. In de toekomst zullen we er niet meer omheen kunnen, zo vermoed ik.
Ik vind dit een merkwaardige discussie. Wij zijn fors afgeweken van de Reformatie is jouw stelling. Daarom een paar vragen.
1. Wil jij mij bronnen uit die tijd geven hoe zij openbare geloofsbelijdenis zagen?
2. Wat zijn de Bijbelse gegevens rondom de praktijk van de openbare geloofsbelijdenis te midden van de gemeente?
3. Hoe is de verhouding van deze kerkelijke instelling met de sacramenten die door Christus zijn ingesteld. Dit graag beantwoord grond van Gods Woord.

Zie je antwoorden met belangstelling tegemoet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Thea schreef:Ik hoorde pas een dominee zeggen bij het afleggen van geloofsbelijdenis, dat je je met het doen van belijdenis verbindt aan de Heere en Zijn Woord. Dat vond ik een hele mooie beschrijving van het doen van belijdenis.
De vraag is wat dat verbinden inhoudt?
Als het slechts instemmen met de leer is, is het onmogelijk, en tegenstrijdig.
Alleen oprecht geloof verbindt aan de Heere en Zijn woord en Zijn dienst.
Met alle respect, dit is ook een wat autistische manier van omgaan met dit vraagstuk. Nee, het kan niet. Onbekeerd zijn, het kan niet. Dat is helemaal waar. Maar toch is het verbinden aan de Heere en Zijn Woord wel wat we van onze jongeren vragen en wensen. Natuurlijk kan dat ten diepste alleen door wedergeboorte en bekering. Anders is het allemaal voor niets. Omdat wij wedergeboorte en bekering, wat een onbereikbaar wonder is voor de mens van nature, ook nog eens exclusief en voorwaardelijk hebben gemaakt, moeten we ook iets met de openbare belijdenis. Daar zit de klem.

Die klem zat vroeger andersom. Ik zie dat huisman terecht een vraag aan Forummer stelt m.b.t. de praktijk bij de oudvaders. Hoe was het toen? Waarin wijken wij af?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Posthoorn »

1. In de tijd van de Reformatie ging men uit van het geloof bij de kinderen. Zie doopsformulier, zie gebed na de catechisatie. Kind groeide dus als het ware 'automatisch' door naar het belijdenis doen, tenzij het voortijdig afhaakte of nooit zo ver kwam.

2. Bijbelse gegevens over belijdenis doen in het midden van de gemeente zijn er niet. Wel over belijdenis doen om gedoopt te worden.

3. Belijdenis doen is geen sacrament. Wel toegang vragen tót het sacrament. Is het niet tot de doop, dan wel - in de gereformeerde kerken - tot het avondmaal.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Adagio »

huisman schreef: Ik vind dit een merkwaardige discussie. Wij zijn fors afgeweken van de Reformatie is jouw stelling. Daarom een paar vragen.
1. Wil jij mij bronnen uit die tijd geven hoe zij openbare geloofsbelijdenis zagen?
2. Wat zijn de Bijbelse gegevens rondom de praktijk van de openbare geloofsbelijdenis te midden van de gemeente?
3. Hoe is de verhouding van deze kerkelijke instelling met de sacramenten die door Christus zijn ingesteld. Dit graag beantwoord grond van Gods Woord.
Zie je antwoorden met belangstelling tegemoet.
Ik duin liever gras in jouw antwoord, misschien word ik daar nog wijzer van. Maar het moeten zeker geen vier-verbonden worden.

Overdenken van R.K. kerkleer biedt misschien ook inzicht; zij gingen ervan uit dat er slechts een zichtbare kerk bestond; ook de genademiddelen waren zichtbaar, zelfs controleerbaar door priesters en sacramenten. De wederdopers hadden hun eigen versie: lid van de kerk kon je slechts worden na vertoning van kenmerken van wedergeboorte en bekering. Dan konden diegenen (na het afleggen van persoonlijke belijdenis), gedoopt worden en zo toetreden tot de kerk.
Maar de vraag bleef knellen: welk mens beoordeelt nu mijn bekering? Dat leidde dus tot voortdurende twist en onenigheid, en het ontstaan van groepjes. Een mens wil graag de hemel op aarde in de verkeerde zin des woords, maar niet alles is Israël, wat uit Israël is; er is kaf onder het koren, er is onkruid tussen de tarwe, er zijn kwade vissen in het net en kwade ranken aan de wijnstok. Er zijn naast de wijze maagden ook dwaze, en de ark bevatte ook onreine dieren.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Posthoorn »

Wat is je punt, Adagio?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef:Wat is je punt, Adagio?
Ook iets met de doop, natuurlijk.
Maar voor dit topic: In Rom. 10 (indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid, en met den mond belijdt men ter zaligheid) heeft het grieks voor ons woord belijden: ὁμολογέω, homo-logeo, ofwel: hetzelfde zeggen, instemming betuigen en 'amen zeggen'. David vroeg en verwachtte eerst wat: "zeg tot mijn ziel: Ik ben uw Heil."
Wat Paulus schrijft in Rom. 10 is niet een examen (in onze dagen heet dat getuigenis), maar het amen zeggen op de opwekking uit de doden (kanttek.: Namelijk nadat Hij tot verzoening uwer zonden was gestorven).
Wie gelooft, zal niet haasten. Ananias en Saffira, Simon de tovenaar, en zoveel anderen hebben zich gehaast om door mensen beoordeeld te worden. Het is beter om tijdig afscheid te nemen van het drijven van de wederdopers en Labadisten.
Onze vaderen lieten nergens rust voor 'onbekeerde mensen'. Jawel, een bekering moet Bijbels zijn; tegelijk is het goed om blijvend te bedenken wat nu de sleutelen des hemelrijks zijn (H.C. vraag 83). En de Sleuteldrager is Christus (Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Posthoorn »

En nu in één zin?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Herman »

Ik vind het punt van Adagio anders tamelijk duidelijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Ik vind het punt van Adagio anders tamelijk duidelijk.
Voor mij is het abacadabra.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door pierre27 »

Thea schreef:Ik hoorde pas een dominee zeggen bij het afleggen van geloofsbelijdenis, dat je je met het doen van belijdenis verbindt aan de Heere en Zijn Woord. Dat vond ik een hele mooie beschrijving van het doen van belijdenis.
Mooie omschrijving.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Adagio »

Posthoorn schreef:Voor mij is het abacadabra.
Misschien omdat ik achter de kinderdoop sta? Maar dan is het eigenlijk voor een ander draadje, en dat ga ik voor vandaag niet meer doen.
In het doopformulier lees ik, dat aan de ouders wordt gevraagd: "Of gij niet bekent dat zij als lidmaten Zijner gemeente behoren gedoopt te wezen". In de levensbeschrijving van ds. Blaak lees je hoe het hem aangreep, toen hij voor de eerste keer, bij de bediening van de Heilige Doop, daar stond in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Daar ligt net de kracht in, in een eed-zwerend God.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Posthoorn »

Adagio schreef:
Posthoorn schreef:Voor mij is het abacadabra.
Misschien omdat ik achter de kinderdoop sta? Maar dan is het eigenlijk voor een ander draadje, en dat ga ik voor vandaag niet meer doen.
In het doopformulier lees ik, dat aan de ouders wordt gevraagd: "Of gij niet bekent dat zij als lidmaten Zijner gemeente behoren gedoopt te wezen". In de levensbeschrijving van ds. Blaak lees je hoe het hem aangreep, toen hij voor de eerste keer, bij de bediening van de Heilige Doop, daar stond in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Daar ligt net de kracht in, in een eed-zwerend God.
Nee, omdat je een heleboel woorden gebruikt zonder aan te geven waar je op reageert en waarom.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Marck »

Iemand wat betreft dit onderwerp bekend met de positie van Op 't Hof in zijn boekje Nadere Reformatie Nu?
Plaats reactie