Curatoriumdiscussie GG 2022

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Erik1960 schreef:
Piet Puk schreef:Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.
Dus God stuurt wel mensen verkeerd naar ‘lichtere’ kerkverbanden maar niet verkeerd naar zwaardere. Ik vind deze draad steeds grotesker worden.
Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven dat je zeker vanuit OGGiN of GGiN predikant kan worden in de HHK, omdat hier door Gods leiding je roeping ligt. Maar ik kan me ook voorstellen dat een persoon bij de GGiN zich aanmeld, maar over bijvoorbeeld een leerstuk als de rechtvaardigmaking/verbondsvisie of welk leerstuk dan ook een andere visie heeft dan de GGiN leert. Dan is volgens mij niet raar dat een persoon in de HHK wel toegelaten word, waar wellicht anders over deze leerstukken word gedacht. En ja dit gaat over leerstukken, maar ik ben er van overtuigd dat dit bij een curatorium wel opgemerkt word in hetgeen iemand over zijn bekering vertelt.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef:
Piet Puk schreef:[
Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.
Waar hecht je meer geloofwaardigheid aan? Aan hun roeping, aan hun prediking of aan hun bekering, etc? En waarom?
Roeping en bekering, dat ten allen tijde. Maar zie mijn antwoord op Erik1960, waarom ik deze opmerking heb gemaakt.
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door 2011 »

Piet Puk schreef:
Bertiel schreef:
pierre27 schreef:
Bertiel schreef:
dus, dan dwaalt het curatorium
Is dit een vraag of een conclusie?
conclusie
Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.

Dan ben ik wel benieuwd wie? Ik zou het niet weten!
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door SanderL »

Wie zegt dat wij overal over moeten oordelen en een schuldige aan moeten wijzen? Wie zegt dat we zo'n grote discussie moeten houden over iets wat niemand ooit zal weten?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erik1960 »

Piet Puk schreef:Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven dat je zeker vanuit OGGiN of GGiN predikant kan worden in de HHK, omdat hier door Gods leiding je roeping ligt. Maar ik kan me ook voorstellen dat een persoon bij de GGiN zich aanmeld, maar over bijvoorbeeld een leerstuk als de rechtvaardigmaking/verbondsvisie of welk leerstuk dan ook een andere visie heeft dan de GGiN leert. Dan is volgens mij niet raar dat een persoon in de HHK wel toegelaten word, waar wellicht anders over deze leerstukken word gedacht. En ja dit gaat over leerstukken, maar ik ben er van overtuigd dat dit bij een curatorium wel opgemerkt word in hetgeen iemand over zijn bekering vertelt.
Je schreef dat je de geloofwaardigheid van personen laat afhangen van waar ze door God gestuurd worden. Dat vind ik een gedachtengang die ik niet kan volgen. Of je vertrouwt op de leiding van God, of je doet dat niet.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

2011 schreef:

Dan ben ik wel benieuwd wie? Ik zou het niet weten!
Dat ga ik natuurlijk niet hier openbaar op dit forum melden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Erik1960 schreef:
Piet Puk schreef:Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven dat je zeker vanuit OGGiN of GGiN predikant kan worden in de HHK, omdat hier door Gods leiding je roeping ligt. Maar ik kan me ook voorstellen dat een persoon bij de GGiN zich aanmeld, maar over bijvoorbeeld een leerstuk als de rechtvaardigmaking/verbondsvisie of welk leerstuk dan ook een andere visie heeft dan de GGiN leert. Dan is volgens mij niet raar dat een persoon in de HHK wel toegelaten word, waar wellicht anders over deze leerstukken word gedacht. En ja dit gaat over leerstukken, maar ik ben er van overtuigd dat dit bij een curatorium wel opgemerkt word in hetgeen iemand over zijn bekering vertelt.
Je schreef dat je de geloofwaardigheid van personen laat afhangen van waar ze door God gestuurd worden. Dat vind ik een gedachtengang die ik niet kan volgen. Of je vertrouwt op de leiding van God, of je doet dat niet.
Gaat mij over de geloofwaardigheid van roeping, niet van personen. En ik vind het geloofwaardiger dat het Gods leiding is dat personen worden toegelaten bij kerkverbanden die elkaar herkennen qua leer, dan waar dit niet zo is. En ik zeg hiermee niet dat het niet geloofwaardig is.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 18 mei 2022, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door HersteldHervormd »

SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:Je constateert dat ik argwanend ben?

Is hij niet noodgedwongen met verdriet naar de NHK gegaan? Dat lees ik eerder dan jou argument. Nog steeds hoor ik niets over het aandeel van de GG.
Hoelang moeten we nog door gaan met dit soort discussies? Wees dankbaar voor wie Zweistra als predikant in de HHK mag wezen en hou er voor de rest over op.
Ik lees wederom niets over het GG aandeel.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erik1960 »

Piet Puk schreef:
Erik1960 schreef:
Piet Puk schreef:Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven dat je zeker vanuit OGGiN of GGiN predikant kan worden in de HHK, omdat hier door Gods leiding je roeping ligt. Maar ik kan me ook voorstellen dat een persoon bij de GGiN zich aanmeld, maar over bijvoorbeeld een leerstuk als de rechtvaardigmaking/verbondsvisie of welk leerstuk dan ook een andere visie heeft dan de GGiN leert. Dan is volgens mij niet raar dat een persoon in de HHK wel toegelaten word, waar wellicht anders over deze leerstukken word gedacht. En ja dit gaat over leerstukken, maar ik ben er van overtuigd dat dit bij een curatorium wel opgemerkt word in hetgeen iemand over zijn bekering vertelt.
Je schreef dat je de geloofwaardigheid van personen laat afhangen van waar ze door God gestuurd worden. Dat vind ik een gedachtengang die ik niet kan volgen. Of je vertrouwt op de leiding van God, of je doet dat niet.
Gaat mij over de geloofwaardigheid van roeping, niet van personen. En ik vind het geloofwaardiger dat het Gods leiding is dat personen worden toegelaten bij kerkverbanden die elkaar herkennen qua leer, dan waar dit niet zo is. En ik zeg hiermee niet dat het niet geloofwaardig is.
maar je vindt Gods leiding geloofwaardiger wanneer die van ‘licht’ naar ‘zwaar’ gaat dan van ‘zwaar’ naar ‘licht’. Ik geloof dat je God daarmee tekort doet.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Forummer »

Ph W H Eskes schreef:Hieronder enkele citaten uit een RD-interview (21-08-2009) met ds. H. Zweistra:

In 1977 werd ik door de kerkenraad van Zeist voor het eerst doorgestuurd naar het curatorium in Rotterdam. Er was geen vrijmoedigheid om me toe te laten tot de studie. Dat gaf veel verdriet.
Inmiddels was ik door alles lichamelijk gaan tobben. Ik heb zes maanden thuis gezeten. In 1981 ben ik door de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht, waar ik inmiddels diaken was geworden, doorgestuurd naar het curatorium. En opnieuw (derde keer) was er geen vrijmoedigheid mij toe te laten.
In oktober 1983 zijn we als gezin overgegaan naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Tot voor enige jaren een ondenkbare gang. Ds. D. J. Budding heeft mij uiteindelijk in 1984 bevestigd tot predikant in Wouterswoude.
Ja, als God iemand roept tot predikant, ZAL diegene predikant worden. Ook al gaan daar vergissingen van Zijn kinderen aan vooraf.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Forummer »

Bertiel schreef:
Ph W H Eskes schreef:Hieronder nog een citaat uit een RD-interview met ds. H. Zweistra (17-05-2016):

Dat hij zondags op de kansel staat, is een wonder, een teken dat God bestaat.
Dat hield ds. Zweistra zijn tien kinderen altijd voor. Als lid van de gereformeerde gemeenten in Zeist en Hendrik-Ido-Ambacht werd hij door de kerkenraden meerdere malen doorgestuurd naar het curatorium. Hij werd echter niet aangenomen. „Menselijkerwijs gesproken zou ik daar nooit overheen gekomen zijn. Het is niet te beschrijven wat het is om afgewezen te worden terwijl het ambt je opgelegd wordt.”
dus, dan dwaalt het curatorium
Dwaling vind ik een (te) groot woord. Vergissing lijkt me beter op zijn plaats. Toch zou het wel wenselijk zijn als er enige vorm van reflectie zou zijn op zulke vergissingen, maar wellicht is dat er ook wel, maar wordt dat niet naar buiten gebracht?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:
Erik1960 schreef:
Piet Puk schreef:Dat heb ik niet geschreven. Ik heb geschreven dat je zeker vanuit OGGiN of GGiN predikant kan worden in de HHK, omdat hier door Gods leiding je roeping ligt. Maar ik kan me ook voorstellen dat een persoon bij de GGiN zich aanmeld, maar over bijvoorbeeld een leerstuk als de rechtvaardigmaking/verbondsvisie of welk leerstuk dan ook een andere visie heeft dan de GGiN leert. Dan is volgens mij niet raar dat een persoon in de HHK wel toegelaten word, waar wellicht anders over deze leerstukken word gedacht. En ja dit gaat over leerstukken, maar ik ben er van overtuigd dat dit bij een curatorium wel opgemerkt word in hetgeen iemand over zijn bekering vertelt.
Je schreef dat je de geloofwaardigheid van personen laat afhangen van waar ze door God gestuurd worden. Dat vind ik een gedachtengang die ik niet kan volgen. Of je vertrouwt op de leiding van God, of je doet dat niet.
Gaat mij over de geloofwaardigheid van roeping, niet van personen. En ik vind het geloofwaardiger dat het Gods leiding is dat personen worden toegelaten bij kerkverbanden die elkaar herkennen qua leer, dan waar dit niet zo is. En ik zeg hiermee niet dat het niet geloofwaardig is.
Ik denk dat ik je begrijp. Als ik het goed samenvat ligt het (voor jou) meer in de rede dat bij afwijzing iemand zich vervoegt bij een kerkverband wat dezelfde leerstellingen heeft. Dan zou GG inderdaad meer richting GGiN gaan (OGG vraag ik mij af) dan naar de NHK.

Anderzijds, de Hervormde Kerk is breed. Daarin passen (ex) GG-ers prima tussen, zoals is gebleken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Maanenschijn schreef:
Piet Puk schreef:
Erik1960 schreef: Je schreef dat je de geloofwaardigheid van personen laat afhangen van waar ze door God gestuurd worden. Dat vind ik een gedachtengang die ik niet kan volgen. Of je vertrouwt op de leiding van God, of je doet dat niet.
Gaat mij over de geloofwaardigheid van roeping, niet van personen. En ik vind het geloofwaardiger dat het Gods leiding is dat personen worden toegelaten bij kerkverbanden die elkaar herkennen qua leer, dan waar dit niet zo is. En ik zeg hiermee niet dat het niet geloofwaardig is.
Ik denk dat ik je begrijp. Als ik het goed samenvat ligt het (voor jou) meer in de rede dat bij afwijzing iemand zich vervoegt bij een kerkverband wat dezelfde leerstellingen heeft. Dan zou GG inderdaad meer richting GGiN gaan (OGG vraag ik mij af) dan naar de NHK.

Anderzijds, de Hervormde Kerk is breed. Daarin passen (ex) GG-ers prima tussen, zoals is gebleken.
Ik denk dat je mij goed begrijpt.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Emma de Jong »

De zitting van het curatorium is voorbij dit jaar. Er zijn 2 mannen aangenomen. 17 mannen zijn afgewezen.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Silo »

Helaas, teleurstelling overheerst. Al die vacante gemeenten en jongeren die de GerGem verlaten.
Gesloten