Curatoriumdiscussie GG 2022

claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door claus »

Voorheen, alle voorgaande jaren, wisten soms meerderen van onze forumleden toch al tussendoor via predikanten, ouderlingen, kennissen of familieleden van toegelaten personen of andere zegsbronnen wie waren toegelaten tot de studie. Nu zitten we in feite allemaal een beetje vast aan de leiband van de berichtgeving die twee keer per dag geschied vanuit het curatorium.

Mogelijk dat er iemand toch tussentijds wel eens ergens iets te horen krijgt...en het 100% zeker weet. Geef dat dan gewoon door...
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1814
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Ararat »

claus schreef:Voorheen, alle voorgaande jaren, wisten soms meerderen van onze forumleden toch al tussendoor via predikanten, ouderlingen, kennissen of familieleden van toegelaten personen of andere zegsbronnen wie waren toegelaten tot de studie. Nu zitten we in feite allemaal een beetje vast aan de leiband van de berichtgeving die twee keer per dag geschied vanuit het curatorium.

Mogelijk dat er iemand toch tussentijds wel eens ergens iets te horen krijgt...en het 100% zeker weet. Geef dat dan gewoon door...
Waarom?
Geloven is een werkwoord
Henk J
Berichten: 2614
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Henk J »

claus schreef:Voorheen, alle voorgaande jaren, wisten soms meerderen van onze forumleden toch al tussendoor via predikanten, ouderlingen, kennissen of familieleden van toegelaten personen of andere zegsbronnen wie waren toegelaten tot de studie. Nu zitten we in feite allemaal een beetje vast aan de leiband van de berichtgeving die twee keer per dag geschied vanuit het curatorium.

Mogelijk dat er iemand toch tussentijds wel eens ergens iets te horen krijgt...en het 100% zeker weet. Geef dat dan gewoon door...
Tjonge wat een erge leiband. Maar gisteren was Bezorgd gergeminfo.nl nog voor hoor.
GGotK
Berichten: 2190
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door GGotK »

HersteldHervormd schreef:Je constateert dat ik argwanend ben?

Is hij niet noodgedwongen met verdriet naar de NHK gegaan? Dat lees ik eerder dan jou argument. Nog steeds hoor ik niets over het aandeel van de GG.
Het aandeel van het curatorium van de GG is dat deze de bewuste persoon meerdere malen heeft afgewezen en dat God ( en niet de GG) deze dominee, in een voor hem verdrietige en onbegrepen weg, een plaats heeft toebedeeld in de NHK/HHK waar zijn prediking nog tot zegen heeft mogen zijn.
Laatst gewijzigd door GGotK op 18 mei 2022, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bertiel »

pierre27 schreef:
Bertiel schreef:
Ph W H Eskes schreef:Hieronder nog een citaat uit een RD-interview met ds. H. Zweistra (17-05-2016):

Dat hij zondags op de kansel staat, is een wonder, een teken dat God bestaat.
Dat hield ds. Zweistra zijn tien kinderen altijd voor. Als lid van de gereformeerde gemeenten in Zeist en Hendrik-Ido-Ambacht werd hij door de kerkenraden meerdere malen doorgestuurd naar het curatorium. Hij werd echter niet aangenomen. „Menselijkerwijs gesproken zou ik daar nooit overheen gekomen zijn. Het is niet te beschrijven wat het is om afgewezen te worden terwijl het ambt je opgelegd wordt.”
dus, dan dwaalt het curatorium
Is dit een vraag of een conclusie?
conclusie
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Piet Puk
Berichten: 5469
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Piet Puk »

Bertiel schreef:
pierre27 schreef:
Bertiel schreef:
dus, dan dwaalt het curatorium
Is dit een vraag of een conclusie?
conclusie
Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3999
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Terri »

Klein maar fijn, wie het kleine niet eert is het grote niet weerd, niet het vele is goed, maar het goede is veel, enz enz , allemaal argumenten om je predikantencorps zo klein mogelijk te houden.
Wellicht regeert de angst, stel dat we verkeerd kiezen....als we nu heel bescheiden zijn, wordt het vast gezegend.
Zo maar wat mijmeringen.
Ik denk niet dat ze uit deze traditie durven te stappen.
En zoals al aangegeven werd, er is een gesprek voorafgaand aan de stemming. Denk niet dat dat niet beïnvloed. Niets menselijks is ons vreemd. Zelfs een slechte nachtrust kan van invloed zijn. Wij zijn mensen, met al onze zonden en gebreken.
En deze procedure hoort gewoon bij dit kerkverband. Op zich niks mis mee. Voel je je afgewezen? letterlijk en figuurlijk? Waarschijnlijk pas je er niet, althans je beantwoord niet aan het profiel binnen deze gemeenschap.
Niet zwaarder maken dan het is.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Erik1960 »

Piet Puk schreef:Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.
Dus God stuurt wel mensen verkeerd naar ‘lichtere’ kerkverbanden maar niet verkeerd naar zwaardere. Ik vind deze draad steeds grotesker worden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4133
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Maanenschijn »

Piet Puk schreef:[
Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.
Waar hecht je meer geloofwaardigheid aan? Aan hun roeping, aan hun prediking of aan hun bekering, etc? En waarom?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bevindelijk »

Hebben we wel door dat als we het curatorium geestelijk proberen te gaan maken, dat dat met menselijke inzichten is? Als wij nu met z'n alle belijden onbekwaam toch enig goed te zijn. Laten we dan zeker stoppen met mannenbroeders te keuren die zich geroepen weten tot het ambt, laat dat werk toch aan Hem over.

En laat het gebed dan zijn of degene die toetreden tot de studie, van God geroepen zijn.

Ik proef hier zoveel menselijk sausjes en bijsmaken.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bevindelijk »

Erik1960 schreef:
Piet Puk schreef:Wat mij betreft een voorbarige conclusie. Ik weet van personen die toegelaten zijn bij de GGiN, terwijl ze in ieder geval afgewezen zijn bij de GG. Blijkbaar was de plaats die de Heere voor ogen had niet binnen de GG. Dus blijkbaar was de betreffende persoon mis en niet het curatorium.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik meer geloofwaardigheid hecht aan personen die worden toegelaten bij kerkverbanden die als 'zwaarder' te boek staan dan waar ze eerder zijn afgewezen, dan de weg andersom. Waarbij ik wel zeg dat het kan gebeuren.
Dus God stuurt wel mensen verkeerd naar ‘lichtere’ kerkverbanden maar niet verkeerd naar zwaardere. Ik vind deze draad steeds grotesker worden.
Een zeer vreemde beredenering inderdaad.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door SanderL »

HersteldHervormd schreef:Je constateert dat ik argwanend ben?

Is hij niet noodgedwongen met verdriet naar de NHK gegaan? Dat lees ik eerder dan jou argument. Nog steeds hoor ik niets over het aandeel van de GG.
Hoelang moeten we nog door gaan met dit soort discussies? Wees dankbaar voor wie Zweistra als predikant in de HHK mag wezen en hou er voor de rest over op.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bevindelijk »

SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:Je constateert dat ik argwanend ben?

Is hij niet noodgedwongen met verdriet naar de NHK gegaan? Dat lees ik eerder dan jou argument. Nog steeds hoor ik niets over het aandeel van de GG.
Hoelang moeten we nog door gaan met dit soort discussies? Wees dankbaar voor wie Zweistra als predikant in de HHK mag wezen en hou er voor de rest over op.
Dan durf je niet eerlijk tegenover het curatorium te staan. Het is gewoon diep triest dat een man van God geroepen afgewezen is. Als er in leer en leven niets aan te merken is hebben wij als mens niet te twijfelen aan iemands oprechtheid. En tuurlijk is het waar dat de Heere zorgdraagt voor Zijn knechten, maar dat moet niet als gevolg hebben dat wij fouten van een curatorium gaan accepteren.

Ik ben overigens ook heel benieuwd naar de oorsprong van een curatorium.
SanderL
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 mar 2019, 12:01

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door SanderL »

Bevindelijk schreef:
SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:Je constateert dat ik argwanend ben?

Is hij niet noodgedwongen met verdriet naar de NHK gegaan? Dat lees ik eerder dan jou argument. Nog steeds hoor ik niets over het aandeel van de GG.
Hoelang moeten we nog door gaan met dit soort discussies? Wees dankbaar voor wie Zweistra als predikant in de HHK mag wezen en hou er voor de rest over op.
Dan durf je niet eerlijk tegenover het curatorium te staan. Het is gewoon diep triest dat een man van God geroepen afgewezen is. Als er in leer en leven niets aan te merken is hebben wij als mens niet te twijfelen aan iemands oprechtheid. En tuurlijk is het waar dat de Heere zorgdraagt voor Zijn knechten, maar dat moet niet als gevolg hebben dat wij fouten van een curatorium gaan accepteren.

Ik ben overigens ook heel benieuwd naar de oorsprong van een curatorium.
Wie zegt er dat het curatorium een fout maakte? En als ik dit zeg krijg ik waarschijnlijk ook de reacties om m'n oren, maar ik geloof werkelijk zoals net iemand al aangaf dat God niet kijkt naar kerkmuren. Als God wilde dat hij een plek kreeg in de HHK als predikant, dan had hij 10 keer naar het curatorium kunnen gaan maar was hij 10 keer afgewezen. Waarom mogen we er niet op vertrouwen dat Gods plan het beste is?
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Curatoriumdiscussie GG 2022

Bericht door Bevindelijk »

SanderL schreef:
Bevindelijk schreef:
SanderL schreef:
HersteldHervormd schreef:Je constateert dat ik argwanend ben?

Is hij niet noodgedwongen met verdriet naar de NHK gegaan? Dat lees ik eerder dan jou argument. Nog steeds hoor ik niets over het aandeel van de GG.
Hoelang moeten we nog door gaan met dit soort discussies? Wees dankbaar voor wie Zweistra als predikant in de HHK mag wezen en hou er voor de rest over op.
Dan durf je niet eerlijk tegenover het curatorium te staan. Het is gewoon diep triest dat een man van God geroepen afgewezen is. Als er in leer en leven niets aan te merken is hebben wij als mens niet te twijfelen aan iemands oprechtheid. En tuurlijk is het waar dat de Heere zorgdraagt voor Zijn knechten, maar dat moet niet als gevolg hebben dat wij fouten van een curatorium gaan accepteren.

Ik ben overigens ook heel benieuwd naar de oorsprong van een curatorium.
Wie zegt er dat het curatorium een fout maakte? En als ik dit zeg krijg ik waarschijnlijk ook de reacties om m'n oren, maar ik geloof werkelijk zoals net iemand al aangaf dat God niet kijkt naar kerkmuren. Als God wilde dat hij een plek kreeg in de HHK als predikant, dan had hij 10 keer naar het curatorium kunnen gaan maar was hij 10 keer afgewezen. Waarom mogen we er niet op vertrouwen dat Gods plan het beste is?
Wie zegt dat dit Gods plan is?
Gesloten