Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Scherp zijn op Schriftkritiek is wel een heel terechte zaak. Er gaan meer dwalingen rond op het grondvlak, en niet alleen onder jonge generaties, dan velen voor mogelijk houden. Schrikbarend hoe snel die vloedgolf over onze gezindte komt. In alle kerkverbanden.
Helemaal eens Bezorgd!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Maanenschijn schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ridderkerk (Bethel) telt 1.015 (doop)leden, waarvan maar een derde aan doopleden. Dat is dus niet een bijzonder grote gemeente hoor.
Het is dus een relatief oude gemeente met veel huishoudens. Deze twee factoren verhogen de werkdruk aanzienlijk.
En dan nog zeker 500 man te groot voor een gezond gemeenteleven en ruim pastoraat. Maar wel weer een uitgelezen kans om de gemeente te splitsen en zo op een andere plaats in de samenleving zichtbaar te worden. :) .
Over 12 dagen hebben we hier weer ledenvergadering. Ze mogen hem wel kandidaat zetten van mij. 707 (doop)leden is net wat kleiner.

En hij is hier al meerdere malen beroepen in zijn Zoetermeerse tijd. Dus..., wie weet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: Ridderkerk (Bethel) telt 1.015 (doop)leden, waarvan maar een derde aan doopleden. Dat is dus niet een bijzonder grote gemeente hoor.
Volgens mij is er genoeg te doen in die gemeente op pastoraal vlak na wat er zoal gebeurd is (en is ds. Mulder daarmee goed op weg). Ook het ouderenpastoraat, o.a. in Salem, vraagt over het algemeen relatief veel pastorale aandacht zoals MGG al opmerkt. Trouwens, vergeleken met Enaks-gemeenten lijkt 1.000 man misschien beperkt, maar het is nog steeds heel erg groot hoor. Zo'n aantal zou allerlei gemeentetjes in het buitenland doen duizelen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Onbekende »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik lees vooral dat men achter de feiten aanloopt en dat een bepaalde flank de regie naar zich toe trekt.

Mijns inziens gaat dat ervoor zorgen dat men nog veel verder achter de feiten aan gaat lopen en dat zal het kerkverband geen goed doen. En zal mijns inziens ook niet bevorderlijk zijn voor de innerlijke eenheid.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ridderkerk (Bethel) telt 1.015 (doop)leden, waarvan maar een derde aan doopleden. Dat is dus niet een bijzonder grote gemeente hoor.
Het is dus een relatief oude gemeente met veel huishoudens. Deze twee factoren verhogen de werkdruk aanzienlijk.
En dan nog zeker 500 man te groot voor een gezond gemeenteleven en ruim pastoraat. Maar wel weer een uitgelezen kans om de gemeente te splitsen en zo op een andere plaats in de samenleving zichtbaar te worden. :) .
Over 12 dagen hebben we hier weer ledenvergadering. Ze mogen hem wel kandidaat zetten van mij. 707 (doop)leden is net wat kleiner.

En hij is hier al meerdere malen beroepen in zijn Zoetermeerse tijd. Dus..., wie weet.
Te laat.
De beoogde kandidaat gaat al naar een kleine gemeente.
Ook nog in de buurt van de Boezemsingel.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ds. Mulder heeft alleen een beroep van een grote gemeente. Dus volgens mij lees jij erg slecht, @refo...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door refo »

MGG schreef:
Job schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.rd.nl/artikel/1009463-gg-sy ... afgesloten

Ds. G.W.S. Mulder treedt op termijn toe tot de redactie van de Saambinder. Een goede keuze!
Een goede keuze voor hem als persoonlijkheid ja, maar dit meedelen in een vergadering waarin ook wordt gerept over burn-outs bij predikanten....dat geeft me wat te denken. Deze dominee heeft een grote gemeente, zit in het hoofdbestuur van de SGP, is bij mijn weten voorzitter van het zendingsdeputaatschap. En last but bepaald not least: man en vader.

Heel fijn dat we predikanten hebben met brede schouders en veel draagkracht, maar laten we er zuinig op zijn.
Helemaal mee eens. We mogen dankbaar zijn dat geen van de docenten burn-out of overspannen is. Alle docenten staan momenteel in een (super) grote gemeente.
Nou, het gaat er niet om hoe groot de gemeente is, maar wat de predikant er doet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:Ds. Mulder heeft alleen een beroep van een grote gemeente. Dus volgens mij lees jij erg slecht, @refo...
De kandidaat is een andere dan jij op het oog hebt. En die heeft het beroep naar een heel kleine gemeente al aangenomen. Is academisch geschoold theoloog en komt vrij dicht bij de Boezemsingel te wonen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door merel »

DDD schreef:Kennelijk komt de dominee uit de buurplaats dit wel op catechisatie tegen. Dus het zegt een hoop over jou, maar niet zoveel over mijn kennis van de feiten. Overigens noemden verschillende predikanten dit ook al in de eerste synodebehandeling.
Uiteraard komt hij dit op catechisatie tegen. Pubers staan niet bekend om genuanceerde en doordachte meningen. Ze nemen juist stelling in tegen hetgeen gangbaar is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ds. Mulder heeft alleen een beroep van een grote gemeente. Dus volgens mij lees jij erg slecht, @refo...
De kandidaat is een andere dan jij op het oog hebt. En die heeft het beroep naar een heel kleine gemeente al aangenomen. Is academisch geschoold theoloog en komt vrij dicht bij de Boezemsingel te wonen.
Maar ik heb het nergens over ds. De Heer gehad. Ik begrijp niet waarom je het opeens over hem gaat hebben?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Kennelijk komt de dominee uit de buurplaats dit wel op catechisatie tegen. Dus het zegt een hoop over jou, maar niet zoveel over mijn kennis van de feiten. Overigens noemden verschillende predikanten dit ook al in de eerste synodebehandeling.
Uiteraard komt hij dit op catechisatie tegen. Pubers staan niet bekend om genuanceerde en doordachte meningen. Ze nemen juist stelling in tegen hetgeen gangbaar is.
Dat weet ik. Dat weet de dominee ook. Maar ik ben niet overtuigd dat daarin de (enige) verklaring ligt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ds. Mulder heeft alleen een beroep van een grote gemeente. Dus volgens mij lees jij erg slecht, @refo...
De kandidaat is een andere dan jij op het oog hebt. En die heeft het beroep naar een heel kleine gemeente al aangenomen. Is academisch geschoold theoloog en komt vrij dicht bij de Boezemsingel te wonen.
Maar ik heb het nergens over ds. De Heer gehad. Ik begrijp niet waarom je het opeens over hem gaat hebben?
Omdat het ook over een nieuw aan te stellen studiesecretaris gaat.
Emma de Jong
Berichten: 164
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Emma de Jong »

Waarschijnlijk komt er vandaag meer info over de besluiten tijdens het comité van gisteravond over de statenvertaling.
Evangelist
Berichten: 500
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Evangelist »

Emma de Jong schreef:Waarschijnlijk komt er vandaag meer info over de besluiten tijdens het comité van gisteravond over de statenvertaling.
Het ging over appelzaken.
Hartelijke groet,
Evangelist
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ambtenaar »

Evangelist schreef:Het ging over appelzaken.
De perenzaken worden volgende keer besproken?

Ik verbind even twee topics aan elkaar.
Plaats reactie