GerefGemeente-lid schreef:Maanenschijn schreef:GerefGemeente-lid schreef:Jullie gaan voorbij aan de vraag die ik stel.
De vraag is heel simpel.
De remonstrantse leer gaat er van uit dat een mens zélf ook nog iets tot zijn eigen zaligheid kan toedoen. Die leer komt trouwens ook ter uiterst rechterzijde van onze gezindte voor, maar dat terzijde.
Als we dus zeggen dat een remonstrant ook bekeerd kan zijn, dan is de gevolgtrekking dat ook de remonstrantse leer zaligmakend is. Is dit juist?
Want dan kan ik dat niet mee maken en schrik ik behoorlijk van wat er hier gezegd wordt.
Geloof je dat een Rooms Katholiek bekeerd kan zijn?
Geloof je dat een Baptist (zoals in de voormalige Sovjet-Unie) bekeerd kan zijn?
Ja. Bij baptisten ligt dat anders, omdat de doop niet direct gaat over de uitverkiezing, maar ik geloof wel dat je als je Rooms bent opgevoed, je het daar niet meer kan uithouden. Denk aan Luther.
En dat geldt evenzo voor een Remonstrant. Als je van God door God tot God bekeert wordt, dan houd je het niet meer uit onder een prediking waar verkondigt wordt dat de mens zijn eigen zaligheid kan bewerken.
Ik denk dat je zou schrikken als je kennis zou nemen van de leerstellingen van de door mij genoemde baptisten. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid van de afval van het geloof (wat je overigens ook terug vind bij de man ik de kooi in de Christenreis). Ik onwaar daar nogal wat meer remonstrantse zaken. Ze staan verder van de gereformeerde leer af dan we (wensen te) denken. Zeker niet alleen de doop. En toch geloof ik dat ik onder hen mensen heb ontmoet die in geloof de verdrukking van het regime gedragen hebben en die een waar zaligmakend geloof hebben.
Daarnaast: jaren was in mijn toenmalige gemeente een man die naast de luidspreker stond. Het was een Zwitser/Oostenrijker, ik weet niet precies meer. Hij was en bleef lid van de Rooms-katholieke kerk. Onze toenmalige predikant gaf van de kansel een rijke getuigenis over die man.
Bovenstaande ervaringen geven mij aan wat minder stellig te zijn over het wel of niet bekeerd zijn wanneer men van de ene of de andere denominatie lid is. Wel geloof ik (met jou) van harte dat dwalingen (als men daarin onderwezen is) niet meer onderschreven zullen worden. Daarnaast zal men zoeken naar voedsel voor de ziel.
Elk geloof is in rechtvaardigmaking volledig, in de heiligmaking/uitwerking in het leven kan het zeer klein zijn, misschien wel omdat met onder een onjuiste prediking (met veel dwalingen) verkeert.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.