Roken en drinken

Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
Er was destijds toch ook weinig anders beschikbaar als drinken?
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
Er was destijds toch ook weinig anders beschikbaar als drinken?
Wijn en melk was het gewone drinken. En water. Ja, waarom wijn? Wat zegt de kanttekening daar van of wat zegt Mattew Henry?

En wijn verheugt het hart, alles met mate, we lezen ook van Noach, die de kracht van de alcohol wellicht had onderschat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
Er was destijds toch ook weinig anders beschikbaar als drinken?
Wijn en melk was het gewone drinken. En water. Ja, waarom wijn? Wat zegt de kanttekening daar van of wat zegt Mattew Henry?

En wijn verheugt het hart, alles met mate, we lezen ook van Noach, die de kracht van de alcohol wellicht had onderschat.
Onlangs hadden we een preek over Noach, juist over dit deel.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Paulus adviseert: drink een weinig wijn. Dat diende ter versterking.
Er was destijds toch ook weinig anders beschikbaar als drinken?
Wijn en melk was het gewone drinken. En water. Ja, waarom wijn? Wat zegt de kanttekening daar van of wat zegt Mattew Henry?

En wijn verheugt het hart, alles met mate, we lezen ook van Noach, die de kracht van de alcohol wellicht had onderschat.
Onlangs hadden we een preek over Noach, juist over dit deel.
Dat kan ik ook niet helpen :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Dat kan ik ook niet helpen :)
Haha, nee, het was een mooie preek. Maar ik vind het nog steeds lastig te begrijpen waarom Cham zo een enorm zware vervloeking kreeg in deze geschiedenis.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat kan ik ook niet helpen :)
Haha, nee, het was een mooie preek. Maar ik vind het nog steeds lastig te begrijpen waarom Cham zo een enorm zware vervloeking kreeg in deze geschiedenis.
Niet Cham, maar zijn zoon en nageslacht. Er staat: Vervloekt zij Kanaän.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat kan ik ook niet helpen :)
Haha, nee, het was een mooie preek. Maar ik vind het nog steeds lastig te begrijpen waarom Cham zo een enorm zware vervloeking kreeg in deze geschiedenis.
Niet Cham, maar zijn zoon en nageslacht. Er staat: Vervloekt zij Kanaän.
Ja, dat klopt. Maar nog steeds wel hetzelfde punt. Dat het zijn zoon werd, vind ik nog ingewikkelder.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat kan ik ook niet helpen :)
Haha, nee, het was een mooie preek. Maar ik vind het nog steeds lastig te begrijpen waarom Cham zo een enorm zware vervloeking kreeg in deze geschiedenis.
Niet Cham, maar zijn zoon en nageslacht. Er staat: Vervloekt zij Kanaän.
Ja, dat klopt. Maar nog steeds wel hetzelfde punt. Dat het zijn zoon werd, vind ik nog ingewikkelder.
Uit Kanaän kwamen de Kanaänieten voort. Dit volk zondigde zwaar tegen de Heere, en was een goddeloos volk. Maar toen de zonden van de Kanaänieten volkomen was kwam hun straf: Door Israël moesten deze Kanaänieten worden uitgeroeid. Dat was geen willekeurige volkenmoord maar een straf van God omdat zij de maat vol gezondigd hadden. Later trof Israël dit oordeel ook, zei het dat ze niet geheel konden worden uitgeroeid. Maar geen enkel volk zondigt straffeloos.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Uit Kanaän kwamen de Kanaänieten voort. Dit volk zondigde zwaar tegen de Heere, en was een goddeloos volk. Maar toen de zonden van de Kanaänieten volkomen was kwam hun straf: Door Israël moesten deze Kanaänieten worden uitgeroeid. Dat was geen willekeurige volkenmoord maar een straf van God omdat zij de maar vol gezondigd hadden. Later trof Israël dit oordeel ook, zei het dat ze niet geheel konden worden uitgeroeid. Maar geen enkel volk zondigt straffeloos.
Klopt. Maar was dat zondigen dan een gevolg van deze vervloeking?
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roken en drinken

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Uit Kanaän kwamen de Kanaänieten voort. Dit volk zondigde zwaar tegen de Heere, en was een goddeloos volk. Maar toen de zonden van de Kanaänieten volkomen was kwam hun straf: Door Israël moesten deze Kanaänieten worden uitgeroeid. Dat was geen willekeurige volkenmoord maar een straf van God omdat zij de maar vol gezondigd hadden. Later trof Israël dit oordeel ook, zei het dat ze niet geheel konden worden uitgeroeid. Maar geen enkel volk zondigt straffeloos.
Klopt. Maar was dat zondigen dan een gevolg van deze vervloeking?
Dat zij verre, immers: verre zij God van Goddeloosheid. Mag de Schepper niet doen wat Hij wil? Paulus zegt ook tegen zulke bedenkingen: Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoord? Hij handelt vrij en soeverein, en laten we ook bedenken wat Jeremia zegt: Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11653
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Roken en drinken

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Uit Kanaän kwamen de Kanaänieten voort. Dit volk zondigde zwaar tegen de Heere, en was een goddeloos volk. Maar toen de zonden van de Kanaänieten volkomen was kwam hun straf: Door Israël moesten deze Kanaänieten worden uitgeroeid. Dat was geen willekeurige volkenmoord maar een straf van God omdat zij de maar vol gezondigd hadden. Later trof Israël dit oordeel ook, zei het dat ze niet geheel konden worden uitgeroeid. Maar geen enkel volk zondigt straffeloos.
Klopt. Maar was dat zondigen dan een gevolg van deze vervloeking?
Dat zij verre, immers: verre zij God van Goddeloosheid. Mag de Schepper niet doen wat Hij wil? Paulus zegt ook tegen zulke bedenkingen: Wie zijt gij o mens, die tegen God antwoord? Hij handelt vrij en soeverein, en laten we ook bedenken wat Jeremia zegt: Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat we niet vernield zijn.
Dat is nog niet echt een antwoord op mijn vraag. Die is echt: 'waarom was er zo een grote vervloeking van Noach voor zijn nageslacht voor iets dat zeker niet goed was, maar was het nu echt zo verschrikkelijk dat deze vervloeking moest worden uitgesproken?'. Er zijn hier vast mensen die daar een antwoord op hebben.
merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roken en drinken

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:
DDD schreef:Toch zie ik daar geen principieel verschil. Hoewel het wel zo is dat BMI overwegend erfelijk is, en dat geldt voor roken en drinken veel minder. (Las ik vandaag in Quest nog.)
Overwegend erfelijk of overwegend meer calorieën nuttigen dan verbruiken? Van sla en water wordt niemand dik. Verslaving kan genetisch zijn, en als je het hebt over nature and nurture vallen alledrie zeker ook onder het laatste.
Je helemaal jezelf afpeigeren om een paar kilo te verbranden? Ik zie nergens in de Bijbel staan dat God dat vraagt.
Afpeigeren zie ik nergens staan in de post van @anselmus. Wel zie ik om mij heen, ook in de familie, dat het overgrote merendeel van de mensen met overgewicht, te veel eet/drinkt en te weinig beweegt. Natuurlijk komt de ene persoon sneller aan dan de andere, maar ook dan kan je rekening houden met calorieinname en beweging.
merel
Berichten: 9888
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Roken en drinken

Bericht door merel »

Anselmus schreef:Roken en drinken is m.i. niet veel slechter dan een verhoogd bmi: allemaal slecht voor je gezondheid. Maar als je daarover discussieert worden tenen lang en gelden uitzonderingen als algemene excuses.

Roken en drinken is voor veel mensen geen issue en het praat/wijst makkelijker (naast anderen) dan het (eigen) gewicht, want dat aanpassen vraagt evengoed offers en een andere leefstijl. Weinig dominees die zich daaraan wagen.
Een groot deel van de predikanten heeft ook overgewicht ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Roken en drinken

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:Ooit eens een arts horen zeggen: "Als het bij roken bij 1 of 2 sigaretten per dag zou blijven, zou het nog kunnen dienen als medicijn.
Maar bijna niemand kan dat. "


Overigens is het sowieso opvallend dat er zoveel gerookt wordt onder artsen en verplegend personeel. (En ook andere middelen gebruik trouwens..)
Ah, dan kom ik met mijn 2 sigaartjes per week wel goed aan mijn medicijnen :)
Roken vind ik eerlijk gezegd niet kunnen als christen.
Alcohol drinken met mate.
HersteldHervormd
Berichten: 6126
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Roken en drinken

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:Ooit eens een arts horen zeggen: "Als het bij roken bij 1 of 2 sigaretten per dag zou blijven, zou het nog kunnen dienen als medicijn.
Maar bijna niemand kan dat. "


Overigens is het sowieso opvallend dat er zoveel gerookt wordt onder artsen en verplegend personeel. (En ook andere middelen gebruik trouwens..)
Factor stress speelt zeker mee.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie