Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mister »

Zeeuw schreef: 09 jun 2023, 21:08
huisman schreef: 09 jun 2023, 19:02
Bezorgd schreef: 09 jun 2023, 18:33 En waarom kiezen jullie voor vast tov variabel?
Dat bevalt ons nu heel goed.

En ik moet nog zien of de prijzen wel weer gaan stijgen. ING gaf aan nog een verdere daling te verwachten.
De alternatieven aanleverroutes zijn goed gevonden en de voorraden in EU bomvol.
Variabel kan goed gaan maar de situatie is te onzeker voor prijsstabiliteit. Als de kerncentrale in de Oekraïne tijdens beschietingen ontploft of China maakt werk van Taiwan of Trump wint de verkiezingen enz.enz. Allemaal gebeurtenissen die de gasprijs sterk kan doen fluctueren. Ik ben deze winter van €262 naar €688 gegaan daarna via €364 naar €220 bij dit laatste contract.
Vind dat laatste bedrag prima en ben eigenlijk nooit op zoek naar de allerlaagste prijs.
Ik ook net weer vastgezet voor 3 jaar. Betaal nu erg weinig per maand, straks ongeveer 1,5 keer zoveel, maar nog steeds goed te overzien.
De buren hebben onlangs hun huis heel goed geïsoleerd. Dat zal vast een beetje effect hebben bij ons.
Ook weer voor drie jaar vastgezet. Ik kan me niet voorstellen dat het maandbedrag op basis van ons verbruik nog enorm gaat dalen, aangezien het nu ternauwernood 100 euro is. De kans dat er komende drie jaar een stijging aan zit te komen is gevoelsmatig groter dan een daling. En dan nog: ik ben zeer tevreden met dit stukje budgettering wat ik voor de komende drie jaar vast heb staan. Als ik kijk hoeveel ik kort geleden hiervoor moest betalen, dan is dit heel prettig.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4148
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Maanenschijn »

Ik sta best voor een dilemma. Mijn huidige 3 jarige contract loopt in november af. Maandbedrag is ca. 500 euro. Op basis van nog echt lage tarieven. Nog afwachten of alvast wat gaan afsluiten. Ik weet het niet goed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4665
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

Ik zou nu gaan bellen als ik jou was.
Vanaf de zomer wordt er toch echt enkel verhogingen verwacht
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9322
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: 10 jun 2023, 15:05 Ik sta best voor een dilemma. Mijn huidige 3 jarige contract loopt in november af. Maandbedrag is ca. 500 euro. Op basis van nog echt lage tarieven. Nog afwachten of alvast wat gaan afsluiten. Ik weet het niet goed.
Of investeren in zonnepanelen of isolatie.
Zeeuw
Berichten: 11706
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 10 jun 2023, 15:05 Ik sta best voor een dilemma. Mijn huidige 3 jarige contract loopt in november af. Maandbedrag is ca. 500 euro. Op basis van nog echt lage tarieven. Nog afwachten of alvast wat gaan afsluiten. Ik weet het niet goed.
Wij zaten vorig jaar op 80 per maand. Nu gaan we naar ongeveer 160. Wat mij betreft alleszins redelijk. Ik zou dan inderdaad eens kijken waar je kan besparen.
Bertiel
Berichten: 4665
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

En probeer een contract te krijgen tot eind mei volgend jaar.
Deze winter is de laatste cruciale winter mbt gasvoorraden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
margrietha
Berichten: 187
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door margrietha »

Hier ook een 3-jarig contract afgesloten deze week.
Omdat we best lang klant waren van Eneco , 150 euro terug bij de volgende jaarnota
Ambtenaar
Berichten: 9322
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: 10 jun 2023, 19:15 En probeer een contract te krijgen tot eind mei volgend jaar.
Deze winter is de laatste cruciale winter mbt gasvoorraden
En wat zijn je argumenten voor dat laatste?
Bertiel
Berichten: 4665
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

LNG import is nog niet zo veel als dat de import van Russisch gas was en de verwachting is dat het volgend jaar wel in balans is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
TSD
Berichten: 2135
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door TSD »

Bertiel schreef: 10 jun 2023, 20:53 LNG import is nog niet zo veel als dat de import van Russisch gas was en de verwachting is dat het volgend jaar wel in balans is
De gasopslagen raken ook zonder import van Russisch gas vol. Nu in Europa al gemiddeld op 70%. En nee, ze waren niet leeg, maar de afgelopen 2 maanden is er wel 20% bij gekomen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17480
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 10 jun 2023, 15:10 Ik zou nu gaan bellen als ik jou was.
Vanaf de zomer wordt er toch echt enkel verhogingen verwacht
Tarieven stijgen alweer. Voorlopig lijkt het dat ik precies op tijd een vast contract heb genomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel
Berichten: 4665
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Bertiel »

dag prijzen zijn al weer verdubbeld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
merel
Berichten: 9983
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

huisman schreef: 16 jun 2023, 14:09
Bertiel schreef: 10 jun 2023, 15:10 Ik zou nu gaan bellen als ik jou was.
Vanaf de zomer wordt er toch echt enkel verhogingen verwacht
Tarieven stijgen alweer. Voorlopig lijkt het dat ik precies op tijd een vast contract heb genomen.
Wij hebben het vandaag ook vastgezet voor 3 jaar.
Chrisje72
Berichten: 1489
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Chrisje72 »

Ik twijfel 1 of 3 jaar, 3 jaar is iets duurder (scheelt 30 euro per maand). maar als de verwachting is dat gasprijzen flink gaan stijgen dan ljikt me dat toch safer.
MGG
Berichten: 3641
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door MGG »

Chrisje72 schreef: 17 jun 2023, 11:06 Ik twijfel 1 of 3 jaar, 3 jaar is iets duurder (scheelt 30 euro per maand). maar als de verwachting is dat gasprijzen flink gaan stijgen dan ljikt me dat toch safer.
Verwachtingen zijn al in de prijs verwerkt.
Plaats reactie