Ik heb nergens iets gezegd over vrouwelijkheid van God. Ik heb alleen gezegd dat God de heilige Geest in de bijbel ook met een vrouw wordt vergeleken. Niets meer en niets minder.
Daar is verder ook geen enkel bewijs voor nodig behalve gewoon lezen wat er staat, maar speciaal voor GG-lid twee preken vanuit zijn geliefde kerkverband:
https://www.prekenweb.nl/m/Preek/Downlo ... nline=True
https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/21746
https://zgg.nl/preek-over-de-gelijkenis ... desem.html
Het beeld dat in de gelijkenis van het zuurdesem wordt gebruikt, is
heel eenvoudig. De Heere Jezus stelt het zo voor: Er is een vrouw,
een moeder bezig om brood te bereiden voor haar gezin. Op zich is
dat niets bijzonders. Toen, maar ook in het Oosten van vandaag aan
de dag niet. Wij halen ons brood doorgaans bij de bakker, maar hier
treffen we een vrouw die bezig is om brood te bereiden, om brood
klaar te maken voor het gezin. Op zich is dat niet iets opmerkelijks.
En tóch ook wel. Want als we de gelijkenissen nagaan die de Heere
Jezus heeft uitgesproken en zoals we daarvan lezen in het Evangelie,
dan is het wel opmerkelijk dat er bijna nergens sprake is van een gelijkenis waarbij een vrouw als hoofdpersoon op de voorgrond treedt. Ik
weet eigenlijk maar één gelijkenis in het Evangelie waar dat wel het
geval is, dat is de gelijkenis van de verloren penning uit Lukas 15. In
dat hoofdstuk vinden we drie gelijkenissen, die alle drie handelen
over het verlorene. Het verloren schaap, de verloren penning en de
verloren zoon. Honderd schapen, tien penningen, één verloren zoon.
Met heeft wel eens gezegd: daarin komt openbaar de drievuldige
werking van de Drie-enige God tot zaligheid van verloren zondaren.
In de gelijkenis van de verloren zoon treedt naar voren de vader,
die uitziet naar de terugkeer van de verloren zoon. Dat wijst ons op
God de Vader, in de onbegrijpelijke en eenzijdige ontferming van
Zijn Vaderhart.
In de gelijkenis van het verloren schaap treedt de herder, die de
negenennegentig schapen achterlaat om dat ene, verloren schaap op
14
te zoeken, op de voorgrond. Dan wordt ons gewezen op Hem Die
het Zelf heeft gezegd: ‘Ik ben de goede Herder, en Ik stel Mijn leven
voor de schapen.’
In de gelijkenis van de verloren penning zoekt een vrouw de verloren
penning op en brengt deze weer terug. De vrouw in die gelijkenis
wijst ons op de Heilige Geest Die het verlorene terugbrengt. Dat
beeld moet u vasthouden, ook in de gelijkenis van het zuurdesem.
In de vrouw moeten we dus de Heilige Geest zien.
Los daarvan spreek ik er nog graag even mijn ergernis over uit dat GG-lid te lui is om zelf even mijn aanwijzing naar een antwoord op te volgen en mijn grote ergernis dat Valcke heel goed weet dat ik gelijk heb, maar in eigenwijsheid mijn bijdragen in twijfel probeert te laten trekken met allerlei niet ter zake doende opmerkingen.
Ik mag hopen dat niemand het zal wagen om ds. L. Blok van vrijzinnigheid te betichten en los daarvan vind ik dit echt een onnozel verlopende discussie.