Ik wil toch even wat kwijt...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Wij lezen inderdaad de Bijbel met een bepaalde bril en dat zou voor ons een gereformeerde bril moeten zijn.
Met dat laatste ben ik het in het kader van dit forum weleens, maar niet als privaat persoon. Belangrijk is dat we willen buigen voor het gezag van de heilige Schrift. Ook als we daarin zaken ontdekken die niet stroken met datgene 'wat we altijd gedacht hadden' dat er stond.
Deze reactie zag ik aankomen. Je hebt gelijk maar omdat bv de kinderdoop om maar een onderwerpje te noemen, al in de vroege kerk en dus al 2000 jaar gepraktiseerd wordt zal over dat onderwerp wel nooit discussie zijn op dit prachtige gereformeerde forum. :OO3

….en zo zijn er genoeg onderwerpen te noemen waar de gereformeerde leer een Bijbels antwoord op heeft en die al honderden jaren alle aanvallen hebben doorstaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:….en zo zijn er genoeg onderwerpen te noemen waar de gereformeerde leer een Bijbels antwoord op heeft en die al honderden jaren alle aanvallen hebben doorstaan.
Wat bedoel je met 'hebben doorstaan'? Dat de gereformeerde leer er nog steeds is? Ja, maar dat geldt voor allerlei andere visies ook. Maar misschien bedoel je wat anders?
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Erskinees »

huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef: Iedereen zit ergens op die lijn, maar niemand hier zit op 100% biblicisme of 100% vrijzinnigheid.
Mensen zeggen soms wel ‘maar het staat er toch?’. Maar dat zeggen ze alleen over bepaalde teksten, niet over allemaal, neem bijvoorbeeld het bekende voorbeeld van bidden met opgeheven handen, en bidden van vrouwen met een macht op hun hoofd.
Er wordt altijd met een bepaalde bril op in de Bijbel gelezen.
Mooie, relativerende post.

Probleem is dat als je bv. vasthoud aan een schepping in zes dagen van 24 uur, in het afwijzen van een homoseksuele relatie, in het afwijzen van vrouwelijke ambtsdragers op gezag van de Bijbel, je wel al te makkelijk biblicisme verweten wordt. Ook op dit forum.

Wij lezen inderdaad de Bijbel met een bepaalde bril en dat zou voor ons een gereformeerde bril moeten zijn.
Volgens mij zijn er toch wel zo'n 30-35 actieve forummers. Dus forummers die wekelijks wel een bericht plaatsen. Daarvan is er geen enkele die openbaar homoseksuele relaties propageert of vrouwen in het ambt beoogd. Want dat wordt gelukkig snel weggeknipt door Ad, Tib of de rest. Er zijn wel enkele forummers die losser over deze onderwerpen denken en waar je dat soms tussen de regels terugleest, dat is jammer natuurlijk. Maar volgens mij gaat dat maar over max. 3 personen. Dus 3 op de 30/35. Volgens mij doen we het dan op dit forum heel goed en zijn we nog ontzettend bijbelgetrouw. "al te makkelijk biblicisme verweten wordt", is dat dan niet een beetje overdreven?

De kinderdoop is een moeilijk onderwerp in onze gezindte. Dat geldt ook voor de schepping. Logisch dat je die moeite ook op dit forum soms terugvindt. Een discussie daarover vind ik erg leerzaam. Gelukkig worden grove aanvallen op de kinderdoop en schepping worden ook weggeknipt.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef: Iedereen zit ergens op die lijn, maar niemand hier zit op 100% biblicisme of 100% vrijzinnigheid.
Mensen zeggen soms wel ‘maar het staat er toch?’. Maar dat zeggen ze alleen over bepaalde teksten, niet over allemaal, neem bijvoorbeeld het bekende voorbeeld van bidden met opgeheven handen, en bidden van vrouwen met een macht op hun hoofd.
Er wordt altijd met een bepaalde bril op in de Bijbel gelezen.
Mooie, relativerende post.
Alleen jammer dat deze redeneertrant door velen ook wordt gebruikt om zaken goed te praten als vrouw in het ambt, evolutietheorie, geslachtsverandering, homohuwelijk, de ontkenning van de hel als eeuwige straf, enzovoorts. We lezen allemaal immers de bijbel met onze eigen bril. Wie zegt wat de juiste bril is?

Als mensen die de betrouwbaarheid van Gods benadrukken, en het verlangen hebben daar onder te buigen, dan voel ik een diepe verbondenheid.

Als mensen aan de andere kant alles in het grijze proberen te trekken, en steeds menen te moeten benadrukken dat iedereen Gods Woord maar op zijn eigen manier leest, en we het allemaal niet weten, en vooral niet al te veel normen moeten stellen op basis van Gods Woord, dan voel ik een immense kloof.

In plaats van alles in het grijze te trekken, doen we voor ons eigen behoud en het behoud van Gods Gemeente er goed aan om het volgende te doen: 1 Timotheüs 4:16 Heb acht op uzelven en op de leer; volhard daarin; want dat doende, zult gij en uzelven behouden, en die u horen. En hoofdstuk 6:20-21: O Timotheüs, bewaar het pand u toebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap; Dewelke sommigen voorgevende, zijn van het geloof afgeweken.
Geheel mee eens. En daarom meen ik ook dat het niet gaat om biblicisme versus vrijzinnigheid, maar ook en veel meer, om de belijdenis. Dan val ik ook Huisman bij, dat het hier zou moeten gaan om de gereformeerde belijdenis. (Niet dat ik daarmee overigens de bijdragen van Posthoorn geheel zou willen afvallen overigens).

Wanneer we de belijdenis naast de diverse bijdragen leggen, dan vrees ik toch dat er heel wat mensen op dit forum zijn die behoorlijk van deze belijdenis zijn weggegroeid (om het zo uit te drukken), of bij wie deze binding aan de belijdenis niet meer dan een 'papieren tijger' is. Helaas. En dan bedoel ik niet eens zozeer de leer ten aanzien van de doop, maar veel meer nog de fronten met betrekking tot het Schriftgezag en exegese. Overigens krijg ik van sommige bijdragen ter rechterzijde ook weleens 'kromme tenen', omdat deze naar mijn overtuiging ook niet geheel stroken met onze belijdenis. Dat maakt toch dat er meer speelt dan de tegenstelling die Tiberius schetst en de tegenstelling links-rechts.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:….en zo zijn er genoeg onderwerpen te noemen waar de gereformeerde leer een Bijbels antwoord op heeft en die al honderden jaren alle aanvallen hebben doorstaan.
Wat bedoel je met 'hebben doorstaan'? Dat de gereformeerde leer er nog steeds is? Ja, maar dat geldt voor allerlei andere visies ook. Maar misschien bedoel je wat anders?
Dat op tal van onderwerpen die je kunt teruglezen in de 3FvE en in de gereformeerd dogmatiek (bv. TULIP) nooit een aanval is geweest die op Bijbelse gronden is geslaagd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef: Iedereen zit ergens op die lijn, maar niemand hier zit op 100% biblicisme of 100% vrijzinnigheid.
Mensen zeggen soms wel ‘maar het staat er toch?’. Maar dat zeggen ze alleen over bepaalde teksten, niet over allemaal, neem bijvoorbeeld het bekende voorbeeld van bidden met opgeheven handen, en bidden van vrouwen met een macht op hun hoofd.
Er wordt altijd met een bepaalde bril op in de Bijbel gelezen.
Mooie, relativerende post.

Probleem is dat als je bv. vasthoud aan een schepping in zes dagen van 24 uur, in het afwijzen van een homoseksuele relatie, in het afwijzen van vrouwelijke ambtsdragers op gezag van de Bijbel, je wel al te makkelijk biblicisme verweten wordt. Ook op dit forum.

Wij lezen inderdaad de Bijbel met een bepaalde bril en dat zou voor ons een gereformeerde bril moeten zijn.
Dat ben ik met je eens.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ingewikkeld vind in de CGK: over al die onderwerpen die jij noemt, is er in de CGK verschil van mening, hoewel al die meningen vinden dat ze een gereformeerde bril op hebben en zich netjes op de Bijbel en de 3FvE baseren. De ene gereformeerde bril is binnen de CGK ook de andere niet, heb ik inmiddels wel gemerkt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Tiberius schreef: Iedereen zit ergens op die lijn, maar niemand hier zit op 100% biblicisme of 100% vrijzinnigheid.
Mensen zeggen soms wel ‘maar het staat er toch?’. Maar dat zeggen ze alleen over bepaalde teksten, niet over allemaal, neem bijvoorbeeld het bekende voorbeeld van bidden met opgeheven handen, en bidden van vrouwen met een macht op hun hoofd.
Er wordt altijd met een bepaalde bril op in de Bijbel gelezen.
Mooie, relativerende post.

Probleem is dat als je bv. vasthoud aan een schepping in zes dagen van 24 uur, in het afwijzen van een homoseksuele relatie, in het afwijzen van vrouwelijke ambtsdragers op gezag van de Bijbel, je wel al te makkelijk biblicisme verweten wordt. Ook op dit forum.

Wij lezen inderdaad de Bijbel met een bepaalde bril en dat zou voor ons een gereformeerde bril moeten zijn.
Dat ben ik met je eens.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ingewikkeld vind in de CGK: over al die onderwerpen die jij noemt, is er in de CGK verschil van mening, hoewel al die meningen vinden dat ze een gereformeerde bril op hebben en zich netjes op de Bijbel en de 3FvE baseren. De ene gereformeerde bril is binnen de CGK ook de andere niet, heb ik inmiddels wel gemerkt.
Dat is een gevolg van onkunde bij veel CGK ambtsdragers en van de nieuwe hermeneutiek bij sommige CGK theologen .

Ik noem het echt lang niet allemaal een gereformeerde bril. Dat zou impliceren dat er ook bij allen een grondige kennis is van de gereformeerde leer. Dat is helaas niet zo. Onkunde, onkunde en nog eens onkunde. Dat is een groot probleem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Onkunde bij ambtsdragers merk ik in de CGK ook ja.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Ambtenaar »

Wat fijn dat er op dit forum dan mensen zijn die het allemaal zo goed weten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:Wat fijn dat er op dit forum dan mensen zijn die het allemaal zo goed weten.
Inderdaad, blij mee. Al moet je hier wel het kostelijke van het snode weten te scheiden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:….en zo zijn er genoeg onderwerpen te noemen waar de gereformeerde leer een Bijbels antwoord op heeft en die al honderden jaren alle aanvallen hebben doorstaan.
Wat bedoel je met 'hebben doorstaan'? Dat de gereformeerde leer er nog steeds is? Ja, maar dat geldt voor allerlei andere visies ook. Maar misschien bedoel je wat anders?
Dat op tal van onderwerpen die je kunt teruglezen in de 3FvE en in de gereformeerd dogmatiek (bv. TULIP) nooit een aanval is geweest die op Bijbelse gronden is geslaagd.
Dat verschuift de vraag: Wanneer is een aanval op Bijbelse gronden geslaagd? Als iedereen het ermee eens is? Maar dat gaat nooit gebeuren natuurlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Ambtenaar »

Tiberius schreef: Inderdaad, blij mee. Al moet je hier wel het kostelijke van het snode weten te scheiden.
Iedereen blijft in haar/zijn eigen gelijk hangen is mijn beeld.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet. Althans, het kan best jouw beeld zijn. Maar dat klopt mijns inziens niet met de feiten. Er zijn hier ook best wat mensen die zo nu en dan blijk geven van leervermogen en zelfreflectie. Ik hoop dat ik daar ook bij hoor, maar dat mogen anderen dan maar beoordelen.

Dat zijn dan vooral de mensen die serieus op elkaar ingaan. En dat heeft met vaste standpunten niet zoveel te maken, maar meer met een gewetensvolle instelling. En die vind je in alle flanken, mijns inziens.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

@DDD, ik vind de vergelijking tussen geloof en verstand niet passend in deze context ( mensen die zelfstandig kunnen nadenken.....etc) Dat riekt toch een beetje teveel naar het verlichtingsdenken, waar de rede de allesbeslissende factor werd. Geloof en rede zijn 2 verschillende dingen. Er staat niet voor niets in de DL dat de wedergeboorte een bovennatuurlijk werk is. Uiteindelijk kun je het geloof niet beredeneren, omdat het een geschenk van boven is.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Arja »

Maanenschijn schreef: Dus wat vragen:
A) herkennen jullie hier een soort flankenstrijd?
B) Is hier een flank die het meest onder vuur ligt?
C) Zien we met elkaar mogelijkheden om met respect de andere flank te benaderen?
Ik voel me gedoogd, waarvoor dank. Last van de flanken-strijd heb ik niet. Ik heb de laatste jaren geleerd om tevreden te zijn met een plekje langs de zijlijn. Ik verzamel veel goede graantjes :)
Plaats reactie