Ik wil toch even wat kwijt...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef:
Maanenschijn schreef: Dus wat vragen:
A) herkennen jullie hier een soort flankenstrijd?
B) Is hier een flank die het meest onder vuur ligt?
C) Zien we met elkaar mogelijkheden om met respect de andere flank te benaderen?
Ik voel me gedoogd, waarvoor dank. Last van de flanken-strijd heb ik niet. Ik heb de laatste jaren geleerd om tevreden te zijn met een plekje langs de zijlijn. Ik verzamel veel goede graantjes :)
Dat is een positieve insteek, dank daarvoor.

Er is een verbondenheid waar gebogen word voor Gods Woord, en er een arme zondaar overblijft aan de voeten van een rijke Christus. En die verbondenheid overstijgt de flanken.

Ik hoop dat we die verbondenheid op het forum meer en meer zullen vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

Thea schreef:@DDD, ik vind de vergelijking tussen geloof en verstand niet passend in deze context ( mensen die zelfstandig kunnen nadenken.....etc) Dat riekt toch een beetje teveel naar het verlichtingsdenken, waar de rede de allesbeslissende factor werd. Geloof en rede zijn 2 verschillende dingen. Er staat niet voor niets in de DL dat de wedergeboorte een bovennatuurlijk werk is. Uiteindelijk kun je het geloof niet beredeneren, omdat het een geschenk van boven is.
Dat is wel opmerkelijk, want Jezus spreekt zelf wel degelijk over God liefhebben met je hele verstand, wat (dat blijkt ook uit de context) voortvloeit uit het liefhebben met het hart.

Het gaat in deze subdiscussie over of mensen/forumdeelnemers zich laten overtuigen door anderen. En wellicht ben jij dan een voorbeeld die bij twijfel onmiddellijk denkt: het is vast niet bovennatuurlijk bij de ander, dus ik houd het maar bij mijn eigen ideeën. Maar jouw eigen ideeën komen natuurlijk net zo goed mede op uit je eigen hart en verstand.

Dus: geloof en rede zijn geen verschillende dingen. Als de wortel goed is, is de vrucht goed. En als de wortel niet goed is, is de vrucht ook niet goed. Wat niet wil zeggen dat ongelovigen niet logisch kunnen nadenken en helaas ook niet dat gelovigen wel allemaal logisch kunnen nadenken. Maar dat is precies het punt in deze discussie.

Je kunt je echt niet op de DL beroepen als je je verstand in gesprekken op Refoforum buiten beschouwing wilt laten. Nu is dat ook niet precies wat je schrijft, waardoor ik mij ook wel afvraag of je eigenlijk reageert op wat ik schreef.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Ik doelde op jouw reactie, dat mensen die zelfstandig nadenken kritischer zijn op de mainstream denkwijze, dan mensen die 'goedgelovig' zijn. Dat vind ik gevaarlijk. Ik vind geloof van een bovennatuurlijke orde, dus is je verstand op dat moment echt niet zo belangrijk. Als God werkt, wie zal het keren? (onweerstandelijk en bovennatuurlijk). Zie ook dat God het onedele der wereld heeft uitverkoren, opdat Hij het wijze zou beschamen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Nog even een aanvulling. Je verstand wordt verlicht door Gods Geest, waardoor je de dingen in de juiste perspectieven ziet. Daarvoor is je verstand verduisterd.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door HersteldHervormd »

Thea schreef:Nog even een aanvulling. Je verstand wordt verlicht door Gods Geest, waardoor je de dingen in de juiste perspectieven ziet. Daarvoor is je verstand verduisterd.
Nou lijkt het net alsof hier iemand is die dit niet beaamt?!
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Het was wederom een reactie op een medeforummer, nl. DDD.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Herman »

Thea schreef:Nog even een aanvulling. Je verstand wordt verlicht door Gods Geest, waardoor je de dingen in de juiste perspectieven ziet. Daarvoor is je verstand verduisterd.
Goede aanvulling. Veel eenvoudige mensen met geestelijk licht blijken een opmerkelijk inzicht te hebben in de Schrift en te getuigen van een eenheid in leer en leven die bij vele bijbelwetenschappers niet gevonden wordt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

Dat zijn natuurlijk allemaal ware woorden, maar ze doen niets af aan wat ik schreef.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door MGG »

Na vanavond heb ik besloten om mijn account te verwijderen en weer alleen mee te lezen. (Al zal ik eerst moeten uitzoeken waar ik mijn account kan verwijderen ;) )

Ik merk dat ik mij om bepaalde zaken te druk maak en het ook niet na kan laten om erop te reageren. Hierbij ben ik soms (te) fel en zo wil ik niet zijn.

Mocht ik iemand (in een discussie) onrecht aangedaan hebben, dan (nogmaals) mijn excuses.

Gezegden feestdagen gewenst.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:Na vanavond heb ik besloten om mijn account te verwijderen en weer alleen mee te lezen. (Al zal ik eerst moeten uitzoeken waar ik mijn account kan verwijderen ;) )

Ik merk dat ik mij om bepaalde zaken te druk maak en het ook niet na kan laten om erop te reageren. Hierbij ben ik soms (te) fel en zo wil ik niet zijn.

Mocht ik iemand (in een discussie) onrecht aangedaan hebben, dan (nogmaals) mijn excuses.

Gezegden feestdagen gewenst.
Wat jammer zeg. Ik heb niet het idee dat je erg fel bent.
Hetzelfde toegewenst.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

Het valt best mee hoor. Ik zie geen reden om op te stappen. :)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef:Na vanavond heb ik besloten om mijn account te verwijderen en weer alleen mee te lezen. (Al zal ik eerst moeten uitzoeken waar ik mijn account kan verwijderen ;) )

Ik merk dat ik mij om bepaalde zaken te druk maak en het ook niet na kan laten om erop te reageren. Hierbij ben ik soms (te) fel en zo wil ik niet zijn.

Mocht ik iemand (in een discussie) onrecht aangedaan hebben, dan (nogmaals) mijn excuses.

Gezegden feestdagen gewenst.
Ik merk idd dat je snel op de kast zit.
Als een forum niets voor je is moet je er niet aan beginnen.
Goede dagen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

Niet eerder dan jij, toch?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Niet eerder dan jij, toch?
Maar ik heb er geen last van. Zie het als ontspanning. :haha
Ik neem het forum niet zo serieus, misschien scheelt dat.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door DDD »

Toch kan dat ook zondig zijn. Wij moeten rekenschap afleggen van ieder klakkeloos gesproken woord.

Dan heb ik het natuurlijk ook tegen mijzelf, want ik praat ook voortdurend.

En de hoge norm is dat we alleen waardige en ware dingen zeggen. Dat geeft geen ruimte om op een gespreksforum over geloofszaken dingen 'niet serieus' te nemen, mijns inziens. Maar ik weet dat je daarover kennelijk verschillend kunt denken.
Plaats reactie