Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Amstelodamense »

ZWP schreef:
Ad Anker schreef: Als er verder echt niets inhoudelijks komt... Jongen toch. Leg me dan gewoon klip en klaar uit hoe een waar zaligmakend geloof samen kan gaan met het beminnen van wereldkampioenschappen voetbal. Vertel het me...
Het is gewoon een verkeerde vraag, wat mij betreft.

Kijk ik vanavond met mijn gezin een uurtje naar Oranje-Argentinië of rijd ik gezamenlijk een rondje met de auto? Welke van de twee kan samen gaan met het christelijk geloof. Mijns inziens kunnen beide samengaan met het christelijk geloof. Ik mis er bijvoorbeeld geen kerkdienst door, kan de dag afsluiten met dankgebed dat ik de vrijheid en middelen heb om te ontspannen etc.
Je zou kunnen zeggen dat de wedstrijd kijken geen toegevoegde waarde heeft. Misschien niet, maar een rondje met de auto rijden ook niet.
Je zou kunnen zeggen dat de wereld achter de voetballerij een vreemde wereld is (doortrokken van geld en afgoderij). Maar dat geldt in zekere mate net zo goed voor de autowereld. Wat gaan er niet in miljarden om in de auto-industrie. Wat worden er een miljarden verdient over de rug van rechteloze werknemers. Wat worden er een auto's op zondag in elkaar geschroefd! Wat is er een liefhebberij van bepaalde merken (denk aan Tesla-fanboys of de bekende Duitse luxe merken en sportwagens). Noem maar op!

Kortom, de vraag is een onzinnige omdat je ze (consequent doortrekkend) op vrijwel alle niet nuttige activiteiten, maar sportieve/ontspannende/lekkere activiteiten kan toepassen.

Houd het je echt van Christus vandaan (door wat voor persoonlijke geschiedenis ook): blijf er vandaan! Maar laat een ander vrij in z'n keuze van vrijetijdsbesteding.
Uit m'n hart gegrepen ZWP
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Ambtenaar »

Simon0612 schreef:
Maar wat dan te denken van de sportvoorbeelden die Paulus gebruikt? Wel, dat heeft ermee te maken dat dit het referentiekader was van de pas bekeerde christenen aan wie de apostel schrijft. Ze kwamen uit die wereld en wisten wat Paulus ermee bedoelde. Maar kennen wij de buitenspelregels? En weten wij wat een counter is? Ik moet mij daar eerst in verdiepen, want anders weet ik niet wat dat betekent. Ik ben daar niet mee opgegroeid.

Ging Paulus ervan uit dat die christenen nog steeds die hardloopwedstrijden en boksmatches bezochten? Nee, en daarom hoefde hij er ook niet expliciet tegen te waarschuwen. De christenen uit die tijd werden juist vervolgd omdat ze niet aan de spelen meededen. Want de Romeinen meenden dat dit de toorn van de goden opwekte.
Een non-argument en een gebrek aan algemene ontwikkeling. Als je voetbal op amateurniveau bedrijft weet je ook wat buitenspel is of een counter. En ik ben wel benieuwd naar de bron van de bewering dat christenen werden vervolgd omdat ze niet meededen aan spelen.
Wij kunnen in de WK-stadions God niet dienen zoals Hij dat van ons vraagt. Wat sommige topvoetballers met hun dankzeggingen na een doelpunt of gewonnen wedstrijd ook menen en wat vele christenen voor hun tv-scherm ook denken.
En wat is het argument voor deze veronderstelling?
Toen later toch de klad kwam in die afwijzende houding, werden de kerkvaders niet moe om daar ernstig tegen te waarschuwen. Tertullianus stelt de suggestieve vraag: „Kunt gij met de handen die gij tot God hebt opgeheven, een toneelspeler toejuichen? Kunt gij met de mond waarmee gij ”amen” tot de Heilige hebt gezegd, de gladiator bewieroken?” Bij de eerste christenen was de antithese praktijk en van daaruit hebben de kerkvaders wel degelijk de geheelonthouding gepredikt.
Dus als je een voetbalwedstrijd kijk bewierook je de voetballer?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:Uit m'n hart gegrepen ZWP
Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.

Ik las zojuist onderstaande in een ander draadje. Het trof me:
J.C. Philpot schreef:Het is beter om met onze wonden tot Christus te komen dan door het chloroform van de wereld bedwelmd te worden. Het is beter in het ziekenhuis van de Heere God te liggen dan met twee benen rond te lopen op een wijze waarop gij van de top van eer straks in de eeuwige vergetelheid en in de eeuwige nacht neerstort. En wat is dat een uitnodiging voor ons om met al onze ziekten en kwalen, met al onze ontwrichtingen van lichaam, ziel en geest onder de Hoogtezon Christus te komen! Met al die wonden, opgelopen in onze zonden. Onder de Hoogtezon die bestraalt, Die geneest.

Ds. G. Boer
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voetbal kijken

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Amstelodamense schreef:Uit m'n hart gegrepen ZWP
Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.
Dus aansluiten bij een ander terwijl je zelf niets toevoegt in de discussie is iets dat je eigenlijk niet goed vindt? :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voetbal kijken.

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
pierre27 schreef:
Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
Helemaal met jou eens. Ik heb echt moeite met mensen die heel druk bezig zijn met de splinter bij de ander te zoeken en niet doorhebben zelf een balk in de ogen te hebben.

Dan met grote woorden als "richtingwijzer naar het verderf". NB: ik ben niet eens voetballiefhebber, dus ga mij nou niet betichten van afgoderij. Het zegt me heel weinig, alleen potje waarbij Oranje speelt, vind ik leuk om naar te kijken. Niet meer en niet minder. Maar volgens sommigen/velen van jullie ben je dan geen christen meer. Hup, afgeserveerd. Binair. Geen nuance. Het is me allemaal net wat te simpel.
Tja, ik vind jouw redenatie wat te simpel.
Voetbal: zeg er niet teveel van, de waarschuwende dominee rijdt ook een Mercedes?
De wereld van de voetbal vol zonde: de hele wereld is vol zonde.
Zo redeneer je alles weg en kun je lekker je gang gaan. Dat is een keuze, maar wel een gang op de brede weg, naar het verderf inderdaad.



En als er op een zonde gewezen worden met de splinter en balk aankomen is gewoon sneu. Kom dan met een inhoudelijk verhaal waarom Oranje voetbal minnen en een waar zaligmakend geloof samen kan gaan.
Dat laatste lijkt me dan weer niet mogelijk.
Ik vind dat de omgekeerde wereld. Naar het oordeel der liefde moet je uitgaan van de juistheid van andermans geloofsbelijdenis. Het is niet aan mij om dat te verdedigen. Dat is de zaken omdraaien. Ik heb uitvoerig toegelicht waarom de argumenten van zondagsrust en topsport niet voor alle christenen doorslaggevend zijn. Daarmee is voldoende duidelijk dat de aangevoerde argumenten tegen vervallen.
Zoals je vast geleerd hebt is goed lezen belangrijk. Ik schrijf dat het me niet mogelijk lijkt. Alleen uitgaan van een geloofsbelijdenis zonder de goede werken en vruchten is voor mij een wonderlijk iets. Enfin ik merk dat dit bij jou en wat verwanten prima mogelijk is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
Simon0612 schreef:
Maar wat dan te denken van de sportvoorbeelden die Paulus gebruikt? Wel, dat heeft ermee te maken dat dit het referentiekader was van de pas bekeerde christenen aan wie de apostel schrijft. Ze kwamen uit die wereld en wisten wat Paulus ermee bedoelde. Maar kennen wij de buitenspelregels? En weten wij wat een counter is? Ik moet mij daar eerst in verdiepen, want anders weet ik niet wat dat betekent. Ik ben daar niet mee opgegroeid.

Ging Paulus ervan uit dat die christenen nog steeds die hardloopwedstrijden en boksmatches bezochten? Nee, en daarom hoefde hij er ook niet expliciet tegen te waarschuwen. De christenen uit die tijd werden juist vervolgd omdat ze niet aan de spelen meededen. Want de Romeinen meenden dat dit de toorn van de goden opwekte.
1. Een non-argument en een gebrek aan algemene ontwikkeling. Als je voetbal op amateurniveau bedrijft weet je ook wat buitenspel is of een counter. En ik ben wel benieuwd naar de bron van de bewering dat christenen werden vervolgd omdat ze niet meededen aan spelen.
Wij kunnen in de WK-stadions God niet dienen zoals Hij dat van ons vraagt. Wat sommige topvoetballers met hun dankzeggingen na een doelpunt of gewonnen wedstrijd ook menen en wat vele christenen voor hun tv-scherm ook denken.
2. En wat is het argument voor deze veronderstelling?
Toen later toch de klad kwam in die afwijzende houding, werden de kerkvaders niet moe om daar ernstig tegen te waarschuwen. Tertullianus stelt de suggestieve vraag: „Kunt gij met de handen die gij tot God hebt opgeheven, een toneelspeler toejuichen? Kunt gij met de mond waarmee gij ”amen” tot de Heilige hebt gezegd, de gladiator bewieroken?” Bij de eerste christenen was de antithese praktijk en van daaruit hebben de kerkvaders wel degelijk de geheelonthouding gepredikt.
3. Dus als je een voetbalwedstrijd kijk bewierook je de voetballer?
1. Volgens mij zijn er genoeg mensen die geen verstand van voetbal hebben. Als iets je niet interesseert en je hebt niets met een onderwerp en dus vanzelfsprekend ook niets met de daar gebruikte terminologie is dat gebrek aan algemene ontwikkeling? Het wordt steeds gekker, al zie ik hier weer een afleidingsmanoeuvre in. De tweede is de vraag naar de bron van de vervolgde christenen, prima in een topic daarover maar nu gaat het over dat eerste stukje. Nog geen Bijbelse tegenargumenten gehoord. Wel schrijft Paulus ergens dat de lichamelijke oefening weinig tot nut is, daar mogen we deze voetbaldwaasheid dan zeker wel onder scharen.
2. Die vind je in de alinea erboven die je weggelaten hebt, namelijk de genieting der zonde die Mozes en Daniel wederstaan hebben. Of bedoel je dat jij prima achter de televisie en het voetbal gedruis God kan dienen zoals Hij van ons vraagt?
3. Hoe uit jij jezelf bij een doelpunt? Of juist bij een achterstand? Of als men wint of verliest? Allen neutraal, zonder emotie? Lijkt me zeer sterk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Voetbal kijken

Bericht door Amstelodamense »

GerefGemeente-lid schreef:Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.

::bye
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Voetbal kijken

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.

::bye
Jaja. We spreken elkaar de volgende keer wel weer. Maar echt inhoudelijk wordt het niet. En dat vind ik bijzonder spijtig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voetbal kijken

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
Amstelodamense schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.

::bye
Jaja. We spreken elkaar de volgende keer wel weer. Maar echt inhoudelijk wordt het niet. En dat vind ik bijzonder spijtig.
Ik las bij de theoloog dr A.A. van Ruler: De ware zondagsheiliging is 's morgens de kerkdienst,'s middags de Galgenwaard en 's avonds de leerdienst.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voetbal kijken

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Amstelodamense schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.

::bye
Jaja. We spreken elkaar de volgende keer wel weer. Maar echt inhoudelijk wordt het niet. En dat vind ik bijzonder spijtig.
Ik las bij de theoloog dr A.A. van Ruler: De ware zondagsheiliging is 's morgens de kerkdienst,'s middags de Galgenwaard en 's avonds de leerdienst.
Sommige mensen kunnen beter niks lezen:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Voetbal kijken

Bericht door Amstelodamense »

GerefGemeente-lid schreef:
Amstelodamense schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Als je verder niets inhoudelijks te vertellen hebt, is deze zinsnede ook maar een losse flodder.

::bye
Jaja. We spreken elkaar de volgende keer wel weer. Maar echt inhoudelijk wordt het niet. En dat vind ik bijzonder spijtig.
Ik ben zeker wel inhoudelijk geweest, maar niet de inhoud die jij wilt lezen. En dat is bijzonder spijtig.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Voetbal kijken

Bericht door Bonny »

refo schreef: Ik las bij de theoloog dr A.A. van Ruler: De ware zondagsheiliging is 's morgens de kerkdienst,'s middags de Galgenwaard en 's avonds de leerdienst.
Van harte me oneens omdat ik niet voor FC Utrecht ben :haha :D
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Voetbal kijken

Bericht door Terri »

Het is wat apart allemaal. :jongle
Iedereen argumenteert volgens mij en we roepen allemaal naar elkaar: onzin, je gebruikt geen argumenten.
Zeg gewoon: ik ben het niet met je eens, of deze argumenten overtuigen mij niet omdat ik ze niet Bijbels vind.
Netjes en respectvol naar elkaar blijven is blijkbaar erg moeilijk, want het ontaardt snel in sneren en richting grieven gaan en dat is net zo erg als wk voetbal kijken.
Alhoewel ik eerlijk beken een afkeer van het voetbal te hebben en daardoor het ook gemakkelijker beoordeel als niet oke, is het voor mij wel een gewetensvraag of dit is vanwege Gods eer of omdat ik er gewoon ook niks mee heb?
Weg te blijven van wereldgelijkvormigheid is zo'n worsteling!
Ik vind de argumenten die beide 'kampen' aandragen allemaal valide eigenlijk.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Voetbal kijken

Bericht door Bertiel »

Ik zat net in de auto vanuit Hamburg.
Mag luisteren wel?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef:Ik zat net in de auto vanuit Hamburg.
Mag luisteren wel?
Neen, zeker niet.
Plaats reactie