Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 13:37
Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:29
GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 13:27
Tiberius schreef: 01 jun 2023, 13:25 Ja dat is waar, jij zit daar ook mee. Dan ben je het wel met me eens, dat uniformiteit sowieso niet gaat/blijft werken. Het is niet Bijbels ook.
Maar dat geldt dan toch zeker ook voor de gemeenten ter linkerzijde? Vermoedelijk zijn dat ook de gemeenten die @Job bedoelt.
Jawel, maar jij zit toch in zo'n gemeente?
Mijn vraag was meer of bezwaarde leden ook een volwaardige plek in de gemeente mogen houden (zoals dat 20 jaar geleden ook was), of dat zij moeten worden meegezeuld in de eenheidsworst van de vernieuwingsdrang en -dwang.

En ik spreek nu ook in het algemeen.
Probleem is natuurlijk dat éénkleurigheid dan altijd voorrang krijgt boven veelkleurigheid: iemand die het niet erg vindt, dat er allerlei kleuren bloemen in zijn tuin staan, zal ook gele makkelijk accepteren, terwijl iemand die alleen maar gele bloemen toestaat, er moeite mee heeft als er ook een rode bijkomt.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Mistig schreef: 01 jun 2023, 13:42
GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 11:23 Waarom is Kesteren (noem dan gewoon man en paard) eigenlijk niet tot de classis Barneveld gaan behoren? Rhenen ligt er toch ook vlak naast.

Maar goed, er is daar wel flink wat werk te verrichten in het kader van kerkelijke eenheid en acceptatie. Bepaalde classisgemeenten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de GG van Woerden, op dit moment de GG met vermoedelijk het breedste uitnodigingsbeleid van de gehele GG.
Het ging me inderdaad om Kesteren. Dacht dat iedereen dat wel begreep.

Er zijn meer gemeenten als Woerden hoor. Onder andere mijn eigen gemeente nodigde ook iedereen uit.
Helaas komt niet elke predikant, maar iedereen is welkom.

En ook Bodegraven heeft binnenkort een hele zondag Ds. De Heer. Dus het valt ook daar wel mee.
Overigens is het uitnodigingsbeleid ter rechterzijde (en dus veel meer gemeenten) veel beperkter.
Komt niet elke predikant? Op principiële gronden bedoel je? :bobo
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Job schreef: 01 jun 2023, 13:45
Mistig schreef: 01 jun 2023, 13:42
GerefGemeente-lid schreef: 01 jun 2023, 11:23 Waarom is Kesteren (noem dan gewoon man en paard) eigenlijk niet tot de classis Barneveld gaan behoren? Rhenen ligt er toch ook vlak naast.

Maar goed, er is daar wel flink wat werk te verrichten in het kader van kerkelijke eenheid en acceptatie. Bepaalde classisgemeenten zouden een voorbeeld moeten nemen aan de GG van Woerden, op dit moment de GG met vermoedelijk het breedste uitnodigingsbeleid van de gehele GG.
Het ging me inderdaad om Kesteren. Dacht dat iedereen dat wel begreep.

Er zijn meer gemeenten als Woerden hoor. Onder andere mijn eigen gemeente nodigde ook iedereen uit.
Helaas komt niet elke predikant, maar iedereen is welkom.

En ook Bodegraven heeft binnenkort een hele zondag Ds. De Heer. Dus het valt ook daar wel mee.
Overigens is het uitnodigingsbeleid ter rechterzijde (en dus veel meer gemeenten) veel beperkter.
Komt niet elke predikant? Op principiële gronden bedoel je? :bobo
Niet elke predikant wil in elke gemeente voorgaan. Er zijn niet alleen kansels gesloten voor predikanten maar ook harten voor kansels.

En er zijn ook predikanten die zichzelf uitnodigen. Vandaar het merkwaardige rijtje in sommige gemeenten in de zomer.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

De predikanten die niet in een bepaalde gemeente wil voorgaan komt misschien doordat ze dan vinden dat ze teveel moeten aanpassen aan de gemeente
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vermoed dat dat in de Gereformeerde Gemeenten wel meevalt. Ik zou mij verbazen als de aanwijzingen vooraf verder gaan dan een minimumaantal of maximumaantal te zingen coupletten en de lengte van de preek en ik vermoed dat zelfs dat al ongebruikelijk is. Achteraf kan het natuurlijk anders zijn, als een predikant geen rekening houdt met gevoeligheden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 01 jun 2023, 13:45
Komt niet elke predikant? Op principiële gronden bedoel je? :bobo
Principieel is een groot woord.
Aan je reacties merk ik dat je nog weinig in aanraking bent gekomen, (of door ervaring, of door verhalen van nabij), met kerkpolitiek. Houden zo ;)

Overigens gebeurd het in de GG niet vaak. En zeker niet heel erg principieel. Maar auto rijden, gewijzigde tijd of wantrouwende kerkenraad kan een oorzaak zijn.
Soms wordt men wel gevraagd, maar dan in de trant van "Ik wil u uitnodigen voor een preekbeurt, maar als u niet kan is het ook prima"
Naar de gemeente heeft de kkraad dan toch het verhaal dat ze iedereen hebben uitgenodigd maar dat de ds niet wil.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 01 jun 2023, 18:35
Job schreef: 01 jun 2023, 13:45
Komt niet elke predikant? Op principiële gronden bedoel je? :bobo
Principieel is een groot woord.
Aan je reacties merk ik dat je nog weinig in aanraking bent gekomen, (of door ervaring, of door verhalen van nabij), met kerkpolitiek. Houden zo ;)
Klopt, kop in het zand. Wil het meeste gewoon niet geloven omdat ik anders echt niet meer kan luisteren zondags. Ben al veel te snel afgeleid.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: 01 jun 2023, 18:35
Job schreef: 01 jun 2023, 13:45
Komt niet elke predikant? Op principiële gronden bedoel je? :bobo
Principieel is een groot woord.
Aan je reacties merk ik dat je nog weinig in aanraking bent gekomen, (of door ervaring, of door verhalen van nabij), met kerkpolitiek. Houden zo ;)

Overigens gebeurd het in de GG niet vaak. En zeker niet heel erg principieel. Maar auto rijden, gewijzigde tijd of wantrouwende kerkenraad kan een oorzaak zijn.
Soms wordt men wel gevraagd, maar dan in de trant van "Ik wil u uitnodigen voor een preekbeurt, maar als u niet kan is het ook prima"
Naar de gemeente heeft de kkraad dan toch het verhaal dat ze iedereen hebben uitgenodigd maar dat de ds niet wil.
En er zijn gewoon predikanten die maar in een klein aantal gemeenten preken. Waarom weet ik ook niet, maar het is wel zo. Ook al worden ze wel echt uitgenodigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef: 02 jun 2023, 08:29
Bezorgd schreef: 01 jun 2023, 18:35
Job schreef: 01 jun 2023, 13:45
Komt niet elke predikant? Op principiële gronden bedoel je? :bobo
Principieel is een groot woord.
Aan je reacties merk ik dat je nog weinig in aanraking bent gekomen, (of door ervaring, of door verhalen van nabij), met kerkpolitiek. Houden zo ;)

Overigens gebeurd het in de GG niet vaak. En zeker niet heel erg principieel. Maar auto rijden, gewijzigde tijd of wantrouwende kerkenraad kan een oorzaak zijn.
Soms wordt men wel gevraagd, maar dan in de trant van "Ik wil u uitnodigen voor een preekbeurt, maar als u niet kan is het ook prima"
Naar de gemeente heeft de kkraad dan toch het verhaal dat ze iedereen hebben uitgenodigd maar dat de ds niet wil.
En er zijn gewoon predikanten die maar in een klein aantal gemeenten preken. Waarom weet ik ook niet, maar het is wel zo. Ook al worden ze wel echt uitgenodigd.
Misschien willen ze niet te ver reizen op zondag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

En er zijn ook predikanten die liever vaker in een klein aantal gemeenten voorgaan, zodat ze een band op bouwen en lijn in de prediking brengen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 02 jun 2023, 09:03 En er zijn ook predikanten die liever vaker in een klein aantal gemeenten voorgaan, zodat ze een band op bouwen en lijn in de prediking brengen.
Inderdaad. Het is bekend dat ds. Hogchem hier al sinds jaar en dag zomers 2 weken bivakkeert.

Ds. Tuinier komt altijd in februari standaard een zondag en ds. Zondag altijd in juni. Beiden bedienen dan ook het sacrament van het Heilig Avondmaal. En ds. Karens kwam in zijn Werkendamse tijd jaren standaard elk jaar 3x op Dankdag preken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ijke-pijn/

Wat heeft zo'n bericht ons te zeggen? Ik denk wel dat de vraagsteller de vinger op de zere plek legt.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 05 jun 2023, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 05 jun 2023, 10:48 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ijke-pijn/

Wat heeft zo'n bericht ons te zeggen? Ik denk wel dat de vraagsteller de vinger op de verkeerde plek legt.
Er zitten wel 20 kanten aan zo'n bericht. Ik kan daar weinig mee aanvangen, behalve begrijpen dat dit enorm veel leed voor de betrokken persoon is.
Mannetje
Berichten: 7691
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

HersteldHervormd schreef: 05 jun 2023, 10:48 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ijke-pijn/

Wat heeft zo'n bericht ons te zeggen? Ik denk wel dat de vraagsteller de vinger op de verkeerde plek legt.
Op de verkeerde of de zere plek?
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 05 jun 2023, 11:06
HersteldHervormd schreef: 05 jun 2023, 10:48 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... ijke-pijn/

Wat heeft zo'n bericht ons te zeggen? Ik denk wel dat de vraagsteller de vinger op de verkeerde plek legt.
Op de verkeerde of de zere plek?
Wel bijzonder dat de beantwoorder graag in gesprek gaat en zegt dat zijn telefoonnummer bij de redactie bekend is en in een volgende vraag zijn vrouw dit ook doet.
Plaats reactie